In dit artikel

Zelfvertrouwen Vergroten | #9 Tips voor Meer Zelfvertrouwen!

Zelfvertrouwen Vergroten (2022) | #9 Tips voor Meer Zelfvertrouwen!

In dit artikel

Persoonlijke groei: daar komt heel wat bij kijken, en één van de belangrijkste elementen is zelfvertrouwen! Het woord zelfvertrouwen heeft echter méér dan een enkele betekenis, en kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Dat betekent dus ook dat je zelfvertrouwen op meerdere manieren kunt ontwikkelen.

Wil je graag meer zelfvertrouwen, zodat je je dromen kunt realiseren? Wil je je zekerder voelen over jezelf, zodat het aangaan én onderhouden van relaties gemakkelijker wordt? In deze blog vind je alvast meer informatie over zelfvertrouwen, als ook enkele handige tips om je eigen zelfvertrouwen te vergroten en de positieve effecten ervan in je dagelijkse leven te ervaren!

50 Praktische groei tips
Met mijn 50 gratis tips maak jij de volgende stap in jouw persoonlijke groei!
Vraag nu het E-book aan

Wat is zelfvertrouwen?

Voor je manieren kunt ontdekken om je zelfvertrouwen te ontwikkelen, is het natuurlijk vooral belangrijk dat je weet wat ermee wordt bedoeld. Zoals reeds gezegd kan je zelfvertrouwen op verschillende manieren interpreteren. Hieronder enkele voorbeelden:

Onafhankelijkheid
Moed en dapperheid
De afwezigheid van angst
Vertrouwen in zichzelf

Al snel wordt duidelijk dat zelfvertrouwen nooit slechts één van deze en nog veel meer kernmerken is, maar een combinatie van allemaal. Als we het bij een duidelijke definitie willen houden, kunnen we zeggen dat zelfvertrouwen een karaktertrek is die duidt op een hoge zelfredzaamheid en vertrouwen in zichzelf om een moeilijke taak tot een goed einde te brengen en succesvol te worden. En laat dat nu net een essentieel ingrediënt zijn om een gelukkig leven te creëren!

Je zelfvertrouwen vergroten, daar gaat het dus om. Als je tot nu toe het gevoel hebt dat je in je leven niet genoeg zelfvertrouwen of onafhankelijkheid hebt om succesvol te worden, lees dan snel verder voor handige tips die je kunnen helpen om elke dag iets zelfzekerder te worden!

Klik hier en vergelijk de beste Vitamine Abonnementen met korting

Hoe je zelfvertrouwen vergroten? Begin bij je overtuigingen!

Je zelfvertrouwen vergroten, dat is niet altijd een eenvoudige opdracht. Een van de grootste obstakels voor mensen is dat ze ondergeschikt zijn aan hun onderbewuste gedrags- en gedachtepatronen, waardoor ze op een dieper niveau weinig zelfvertrouwen hebben. Deze patronen komen in verschillende vormen:

Ik ben niet goed genoeg voor…
Ik ben het niet waard om…
Ik heb niets te bieden aan…
Ik heb geen talenten…

Dergelijke overtuigingen maken het moeilijk om succesvol te worden omdat ze je beperken. Zowel op het geestelijke als op het lichamelijke niveau! Als je negatieve overtuigingen hebt over jezelf, dan spreekt het voor zich dat die overtuigingen zich ook gaan manifesteren in je leven. En dat wil je natuurlijk niet!

Gelukkig bestaan er wel degelijk manieren om je zelfvertrouwen te vergroten. Eén van de kernbegrippen daarbij is dat je die destructieve, onderbewuste gedachtepatronen afleert én nieuwe aanleert. Praktische zelfvertrouwen vergroten oefeningen kunnen daarbij helpen, waardoor al gauw de deur open gaat naar een nieuwe manier van leven!

Mijn zelfvertrouwen vergroten, hoe doe ik dat? 9 handige tips!

Je zelfvertrouwen vergroten gaat dus in de eerste plaats meer om afleren. Het is echter onmogelijk om dingen af te leren als je niet iets nieuws in de plaats aanleert! De moraal van het verhaal is dus dat je elke dag opnieuw jezelf in situaties moet begeven die je helpen om je zelfvertrouwen je vergroten. En daar kunnen de volgende 9 tips je zeker bij helpen:

1. De kracht van affirmaties en meditatie

Vaak worden affirmaties en meditatie afgedaan als hocus-pocus en zweverige flauwekul, maar er zit wel degelijk waarheid in! Als je dagelijks affirmaties oefent, dan kan je dat onderbewuste deel in je hersenen dat niet gelooft in zichzelf als het ware formatteren en iets nieuws aanleren. De potentie van woorden en een diepere bewustzijn mag hierbij niet onderschat worden, en dat maakt affirmaties zo de moeite waard.

Affirmaties kunnen zoiets eenvoudigs zijn als een enkel zinnetje dat je elke dag ’s morgens voor de spiegel of tijdens je meditatie herhaalt, zoals:

‘Ik ben succesvol.’
‘Ik heb meer dan genoeg geld.’
‘Ik heb een liefdevolle partner.’
‘Ik heb veel zelfvertrouwen!’

Door doelgerichte, positieve affirmaties en meditatie deel uit te laten maken van je dagelijkse routine kan je je zelfvertrouwen vergroten. Het voordeel van deze aanpak is dat je écht diep binnendringt in je vastgeroeste overtuigingen, waardoor je deze op een fundamenteel niveau kunt veranderen!

2. Doe regelmatig aan sport

Nog een goede manier om je zelfvertrouwen te boosten? Aan sport doen! We weten allemaal dat sport je een goed gevoel kan geven, en dat op verschillende manieren. Zo zorgt regelmatig sporten voor een verhoogde productie van feel-good hormonen, waaronder endorfine en dopamine. Daarbij zorgt sporten er ook voor dat je conditie verbetert, waardoor je meer energie hebt. Als je meer energie hebt, krijg je méér gedaan in een kortere tijd. En dat geeft je ongetwijfeld ook meer zelfvertrouwen. Vooral voor kinderen is sport een goede manier om meer zelfvertrouwen te kweken, aangezien ze zich op die manier bewust worden van wat hun lichaam allemaal kan!

Hieronder enkele voorbeelden van sporten:

  • Zwemmen
  • Fietsen
  • Lopen
  • Krachttraining
  • Crossfit

Ten slotte is sport een van de beste activiteiten voor het vergroten van je zelfvertrouwen aangezien het je lichaam positief verandert. Als je er fit, sterk en gezond uitziet, dan spreekt het voor zich dat je je ook beter voelt over jezelf!

Zelfvertrouwen Vergroten #9 Tips voor Meer Zelfvertrouwen!

3. Sta en loop vaker rechtop

Het mag dan misschien vreemd klinken, maar de manier waarop je staat heeft wel degelijk een effect op je zelfvertrouwen. Iemand die met de schouders naar voren hangt, de hele tijd naar de grond kijkt en slentert, toont hiermee eigenlijk aan de buitenwereld dat hij of zij zich niet goed genoeg voelt. Als je rechtop loopt, energie steekt in je passen en voor je uit kijkt, straal je meer zelfvertrouwen uit. Het effect is zelfs zo sterk dat bepaalde studies reeds hebben uitgewezen dat de manier waarop je staat en loopt een effect heeft op de productie van bepaalde hormonen, waaronder testosteron!

Maak er een gewoonte van om gedurende de dag vaker rechtop te lopen. Schouderbladen naar achteren, je benen iets verder uit elkaar en wat meer energie in de manier waarop je stapt. Je zal versteld staan van het effect van zo’n kleine verandering op je zelfvertrouwen!

4. De juiste kleding doet ook wat

Vaak laten mensen hun zelfvertrouwen afhangen van hun materiële bezittingen, en dat is natuurlijk niet de meest gezonde vorm van zelfvertrouwen. Niettemin kan het helpen als je je goed en verzorgd kleedt, vooral als je naar het werk gaat of bij vrienden op bezoek gaat. Als je kleding draagt waar je je goed in voelt, dan straal je dat ook uit. De mensen om je heen vangen die energie zeker en vast op, en zullen je dus ook met andere ogen bekijken.

Het belangrijkste is dat je kledij zoekt waar je je comfortabel bij voelt, en die weergeeft wie je bent. Draag je liever mooi perfect passende kleding op het werk omdat je je dan onafhankelijk en sterk voelt? Of misschien geeft comfortabele kleding je wel een goed gevoel, waardoor je je ook zekerder voelt over jezelf? Stel jezelf dergelijke vragen en voor je het weet heb je een nieuwe, zelfvertrouwen-verhogende outfit in de kast hangen!

5. Volg je passies en dromen

Als je je job niet leuk vindt, dan is het écht moeilijk om zelfvertrouwen uit te stralen. Veel mensen werken hard om veel geld te verdienen (en dat kan op zich misschien voor meer zelfvertrouwen zorgen), maar ten koste van wat? Als je niet gelukkig bent met wat je elke dag opnieuw doet, dan heeft het weinig zin! Probeer uit te vinden wat jou beweegt, wat jouw passies zijn en wat je graag doet. Op basis daarvan kan je op zoek gaan naar een job waar je je goed bij voelt, en dat zal ook een groot effect hebben op je zelfvertrouwen.

Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je ook aan de praktische kant denkt. Als je beslist hebt wat je wil doen in je leven, dokter dan uit hoe je je droom leefbaar kunt maken en wat je moet doen om je tijd écht te kunnen invullen zoals je wilt. Op die manier krijg je meer zelfvertrouwen omdat je verantwoordelijkheid neemt voor je leven – maar ook omdat je wéét dat je de elke dag kan opstaan en kan doen wat je graag doet!

6. De rol van voeding bij zelfvertrouwen vergroten

Hoewel zelfvertrouwen vaak wordt gezien als iets spiritueels of filosofisch, wordt de manier waarop je jezelf ziet en je gedurende de dag voelt ook bepaald door wat je eet! Gezonde voeding zorgt er in eerste instantie voor dat je fitter en sterk bent, waardoor je efficiënter en beter kunt werken. En dat beïnvloed je zelfvertrouwen natuurlijk. Aan de andere kant kan louter en alleen al het besef dat je zorg draagt voor jezelf je een enorme boost geven in je zelfvertrouwen. Een dubbel effect dus!

Als we het hebben over gezonde voeding, dan gaat het natuurlijk om voeding die zo onbewerkt mogelijk is en voldoende vitamines en mineralen bevat. Het heeft geen zin om stress te hebben over je calorie-inname maar als je een beetje let op wat je eet, zal je gezondheid er al enorm door verbeteren. Probeer ook regelmatig te eten en ’s avonds niet te laat te eten, aangezien je op die manier meer energie hebt en dieper slaapt!

7. Krik het zelfvertrouwen van andere mensen op

Het klinkt misschien vreemd, maar als je anderen meer zelfvertrouwen geeft, dan haal je daar ook voordeel uit! Vaak hebben mensen de overtuiging dat zelfvertrouwen betekent dat je je beter voelt dan anderen, maar dat is natuurlijk niet waar. Zelfvertrouwen betekent juist dat je zó zelfzeker bent dat je de waarde van anderen kunt inschatten, en dat ook kunt zeggen! Geef regelmatig een compliment aan je partner, een collega of een vriend en je zal al snel ontdekken dat het niet enkel hun zelfvertrouwen maar ook dat van jezelf verbetert!

Het geheim achter dit principe is dat zelfvertrouwen aanstekelijk is. Als jouw compliment ervoor zorgt dat de ander zich beter voelt, dan straalt hij of zij dat uit. En raad eens? Dat effect voel jij ook! Daarbij komt ook nog eens dat het geven van een compliment je een goed gevoel geeft over jezelf omdat je weet dat je iemand hebt geholpen!

Zelfvertrouwen Vergroten #9 Tips voor Meer Zelfvertrouwen!

8. Focus je op het goede en wees dankbaar!

Het klinkt haast een cliché, maar als je je aandacht richt op wat je wel hebt, kunt of mag, dan boost dat je zelfvertrouwen. Als mens zijn we erg goed in onszelf saboteren, en de manier waarop dat meestal gebeurt is doordat we negatieve gedachten en overtuigingen hebben over wie we zijn. Negatieve patronen zorgen voor een negatieve levenservaring en dat wil je natuurlijk niet. Gelukkig heb je zélf de controle over hoe je je voelt, en dat begint bij aandacht hebben voor het positieve in je leven:

De job die je graag doet
De partner die er voor je is
Je huis, je warme bed, lekker eten

Het gaat dus om een verandering van perspectief, waarbij je je richt op het goede. Ongetwijfeld is het effect daarvan dat je je beter in je vel voelt, waardoor je dus ook meer zelfvertrouwen hebt!

9. Geef je grenzen aan

Ten slotte is het van essentieel belang dat je je persoonlijke grenzen kunt aangeven tegenover andere mensen in je leven. Zelfvertrouwen omvat ook zelfrespect, en dat kan je niet ontwikkelen als je je door iedereen laat beïnvloeden en meeslepen. Heb je geen zin meer om relatietherapeut te spelen voor die vriendin die van je goedheid profiteert? Misschien word je op het werk wel gepest, of uitgebuit door je baas, waardoor je gezondheid en zelfbeeld eronder lijden? In dergelijke situaties is het een kwestie van voet bij stuk houden en op te komen voor jezelf.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je jezelf arrogant opstelt tegenover anderen en je verantwoordelijkheden uit de weg gaat! Probeer een balans te vinden tussen respect voor je eigen grenzen en behulpzaamheid en vriendelijkheid naar anderen. Slaag je erin om beide te combineren, dan beschik je binnen de kortste keren over een stevige dosis gezond zelfvertrouwen!

Extra hulpmiddelen voor het vergroten van je zelfvertrouwen

Bovenstaande zelfvertrouwen vergroten oefeningen kunnen je alvast op weg helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen, bij alles wat je doet. Het veranderen van je onderliggende gedachte- en gedragspatronen is natuurlijk niet bepaald gemakkelijk, en het is een proces dat lang kan duren. Zeker als je voelt dat je op dit moment weinig zelfvertrouwen hebt.

Je zelfvertrouwen vergroten als volwassene is immers vaak een stuk moeilijker dan voor kinderen, juist omdat die onderbewust overtuigingen al veel meer zijn vastgeroest. Niettemin kan je, als je volhoudt en elke dag oefent, de positieve effecten ervan eigenhandig ervaren!

Als je toch nog andere manieren zoekt om je zelfvertrouwen te vergroten, dan kan je altijd een beroep doen op zelfvertrouwen vergroten boeken, spelletjes of therapie. Op die manier krijg je meer informatie over zelfvertrouwen, kan je steunen op ervaringen van andere mensen die meer zelfvertrouwen hebben gekregen en kan je met andere mensen op een interactieve manier je zelfvertrouwen verhogen.

Zonder zelfvertrouwen, geen persoonlijke ontwikkeling. Ben je klaar om zelf de verantwoordelijkheid op te nemen voor je leven en je geluk? Dan is zelfvertrouwen een must. Hopelijk helpt deze blog om jouw zelfvertrouwen te ontwikkelen, zodat je precies het leven kunt leiden dat je wilt!

Zelfvertrouwen | Kom Zelfverzekerder voor de dag met deze Tips!

Je zelfvertrouwen vergroten en de beste versie worden van jezelf? Dan is deze blog speciaal voor jou!

Je kunt namelijk zelfverzekerder worden en je angst(en) overwinnen. Door te werken aan meer zelfvertrouwen gaat je leven er leuker uitzien, want je staat positiever in het leven en je weet wat je te bieden hebt. Wat kun jij doen om meer zelfvertrouwen en zelfrespect te verwerven?

Wat is zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen is het gevoel van eigenwaarde dat je hebt. Je vertrouwt jezelf in wie je bent en wat je kan. Het zegt veel over je dagelijks functioneren en hoe je in het leven staat. Zelfvertrouwen heeft alles te maken met durf en lef. Heb jij de moed om eerlijk naar jezelf te kijken en durf je het aan om op een realistische manier naar jezelf te kijken? Ga dan op onderzoek uit in hoe jouw zelfbeeld en zelfvertrouwen eruitzien.

Hoe ontstaat een gebrek aan zelfvertrouwen?

Niet iedereen heeft een positief zelfbeeld. De basis voor het ontbreken van voldoende zelfvertrouwen ligt vaak in de kinderjaren. Iemand die te beschermend is opgevoed, is onvoldoende uitgedaagd in zijn eigen kunnen. Ben je in het verleden gepest om hoe je eruit ziet of structureel bekritiseerd op je gedrag of prestaties? Ook vanwege dit soort situaties of gebeurtenissen kun je kampen met een negatief zelfbeeld en dit heeft uiteraard de nodige invloed op je zelfvertrouwen.

Wat zijn symptomen die horen bij weinig zelfvertrouwen?

Het ontbreken van zelfvertrouwen of zelfverzekerdheid brengt allerlei hindernissen met zich mee. Wat zijn symptomen die horen bij te weinig zelfvertrouwen?
– Je bent bang en onzeker om jezelf te laten zien aan de wereld.
– Je bent besluiteloos en je laat je beslissingen afhangen van wat anderen ervan vinden.
– Je vindt jezelf nooit goed genoeg en probeert jezelf voortdurend te verbeteren.
– Je leeft te weinig in het hier en nu en jouw leven speelt zich voornamelijk af in het verleden of de toekomst.
– Je bent jezelf eindeloos aan het vergelijken met andere mensen.
– Complimenten wimpel je zoveel mogelijk af, je verontschuldigt je óf je levert argumenten aan om ze tegen te gaan.

Zelfvertrouwen ontwikkelen: zo doe je dat

Zelfvertrouwen krijgen of zelfvertrouwen opbouwen is mogelijk op verschillende manieren. Ik bied je wat handvatten om aan je zelfvertrouwen te vergroten:

  • Werk aan een positief zelfbeeld door jezelf leuk te kleden, actief bezig te zijn met je lijf, gezond te eten, maar ook door met de binnenkant aan de slag te gaan. Bezoek bijvoorbeeld een coach of psycholoog om te oefenen in het aanleren van een positief zelfbeeld.
  • Leer hoe je een goede houding aanneemt en bezoek hiervoor bijvoorbeeld een fysiotherapeut een haptonoom. Loop rechtop, vermijd hangende schouders en straal zoveel mogelijk zelfvertrouwen uit.
  • Verleg je grenzen en ga eens op de eerste rij zitten in plaats van al je pogingen om onopgemerkt te blijven.
  • Sta jezelf toe om te falen. Je hoeft namelijk niet perfect te zijn om zelfverzekerd en met durf in het leven te staan.
  • Verhoog je eigenwaarde door jezelf te vertellen dat je een goed en mooi mens bent. Oefen jezelf hierin en maak het tot een belangrijke levenswaarde. Dit kun je ook toepassen als je aan het mediteren bent.
  • Verdiep je in je positieve eigenschappen en probeer ze zoveel mogelijk te versterken.
  • Volg een online Cursus Zelfvertrouwen voor meer kracht en zelfwaardering.

Zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid gaan dus hand in hand met bijvoorbeeld voeding, beweging, mindset en meditatie!

Cursus Gezond Zelfvertrouwen met 30 dagen volledige garantie

Inspirerende quotes zelfvertrouwen

Werken aan levensgeluk en zelfvertrouwen? Laat je inspireren door een aantal fantastische quotes:

‘De ergste vorm van eenzaamheid is wanneer je niet op je gemak bent met jezelf.’ – Mark Twain

‘Hoe anders zou je leven zijn als je andere mensen niet meer toe zou staan om jouw dag te beïnvloeden. Laat vandaag de dag zijn dat je de kracht van vandaag ziet zonder de bevestiging van anderen nodig te hebben.’ – Steve Maraboli

‘Wees niet zo hard voor jezelf. Niemand is perfect. Accepteer voorzichtig je eigen menselijkheid.’ – Deborah Day

(Bronvermelding: www.mynd.nu)

Zelfverzekerd worden doe je door NU een besluit te nemen. Natuurlijk, je zelfbeeld veranderen in een dag is onmogelijk, maar met de juiste motivatie en drive kun je ver komen!

50 Praktische groei tips
Met mijn 50 gratis tips maak jij de volgende stap in jouw persoonlijke groei!
Vraag nu het E-book aan
Martijn

Martijn

Martijn is oprichter van het platform Jouwpersoonlijkegroei.nl, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In het gratis E-book deelt Martijn de beste 50 praktische tips om groei te ervaren. Download nu gratis >>
Anderen bekeken ook

Geen reacties on Zelfvertrouwen Vergroten (2022) | #9 Tips voor Meer Zelfvertrouwen!

    Laat een reactie achter