arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is Slapeloosheid precies | Oorzaken, Gevolgen en Oplossing!
2 februari 2020 
in Slaap

Wat is Slapeloosheid precies | Oorzaken, Gevolgen en Oplossing!

Wat is slapeloosheid? Er zijn veel mensen die hier last van hebben, ongeveer 25 tot 35 procent van de mensen heeft wel eens met slaapproblemen te kampen. Slapeloosheid is meestal tijdelijk en lost zich vanzelf op, dit is vaak niet het geval bij chronische slapeloosheid. Als je last hebt van chronische slapeloosheid zijn vaak de nodige aanpassingen nodig.

Het is verstandig om je hier verder in te verdiepen mocht je hier last van hebben. Het boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen' van William van der Klaauw is hiervoor een absolute aanrader. In dit boek gaat William onder andere in op de vraag ‘Wat is slapeloosheid en hoe kom je er van af?'.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Wat is slapeloosheid

Maar, wat is slapeloosheid nou precies? Slapeloosheid is een slaapstoornis waarbij je heel slecht kan slapen met als gevolg dat je niet goed uitgerust bent als de dag aanbreekt.

Vaak gaat deze slaapstoornis gepaard met de nodige functioneringsproblemen overdag. Het is natuurlijk niet heel erg gek dat je moeite hebt om goed te functioneren als je bijna nooit uitgerust bent. Een normaal mens heeft ongeveer een kwartier tot een half uur nodig om in slaap te vallen, gemiddeld slapen we vijf tot tien uur per nacht en worden we twee tot drie keer wakker.

Verschillende vormen

Er zijn verschillende vormen van slapeloosheid, de één kan moeilijk in slaap vallen terwijl de ander moeite heeft om door te slapen of te vroeg wakker wordt. Het kan ook zo zijn dat je te maken hebt met alle drie de verschijnselen. Als we kijken naar de cijfers hebben hier 7% van de Nederlanders last van.

Chronische slapeloosheid kan ervoor zorgen dat de klachten op zijn minst drie keer per week voorkomen. Normaal functioneren met chronische slapeloosheid is bijzonder lastig, je concentratie is minder, je kan je niet goed focussen en je bent regelmatig moe.

Ik hoop dat je nu wat meer duidelijkheid hebt gekregen op je vraag ‘Wat is slapeloosheid?'. Hieronder wil ik het met je hebben over de symptomen, oorzaken en natuurlijk de oplossingen.

Wat is Slapeloosheid precies Oorzaken, Gevolgen en Oplossing

Symptomen slapeloosheid

Wat zijn veel voorkomende symptomen van slapeloosheid?

  • Moeite hebben met het inslapen.
  • Bijzonder vaak wakker worden 's nachts en moeite hebben om door te slapen.
  • Opstaan met een vermoeid gevoel.
  • Prikkelbaar.
  • Concentratieproblemen overdag.
  • Korter dan 5 uur slapen per nacht.
  • Te vroeg wakker worden.
  • Geïrriteerd overdag.
  • Je kan maar moeilijk wakker blijven tijdens het tv kijken.
  • Je drinkt veel koffie om wakker te blijven.
  • Je reageert traag.
  • Je bent vaak dingen kwijt. (denk aan kleine dingen zoals sleutels en dergelijke)

Hoe ontstaat Slapeloosheid?

Helaas zie ik vaak dat mensen geen idee hebben waar hun slapeloosheid vandaan komt. Ze hebben dus ook geen idee wat ze er aan kunnen doen. Dat is jammer want zo blijf je er vaak onnodig lang mee rondlopen.

Hieronder heb ik een overzicht gemaakt met de meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid, het kan dus heel er goed mogelijk zijn dat je last heb van slapeloosheid met dank aan één van deze oorzaken.

Slaapangst

Je ligt op bed en je valt niet meteen in slaap, de angst slaat toe: ‘Wat nou als ik weer niet kan slapen?!'. Dit zinnetje is de grote boosdoener van slaapangst.

Als je niet meteen in slaap valt raak je gefrustreerd en geïrriteerd, hierdoor wordt het bijna onmogelijk om in slaap te komen, naast slaapangst ontwikkel je op deze manier ook slapeloosheid.

Mensen raken verwikkeld in negatieve gedachten en in veel gevallen blijft het niet alleen bij de angst om niet te kunnen slapen, ze halen er van allerlei negatieve gedachten bij, het is een neerwaartse spiraal die verbroken moet worden.

Je biologische klok is van slag

Iedereen heeft hem, de biologische klok, ook wel Hypothalamus genoemd. Deze biologische klok zit in je hersenen en is niet groter dan een speldenknop. Toch is deze biologische klok enorm belangrijk. De biologische klok zorgt er namelijk voor dat onze lichaamsprocessen zoals slapen en eten volgens een vast ritme verlopen.

De biologische klok is een gevoelig orgaan dat gemakkelijk van slag kan raken. Als je bijvoorbeeld werkt in ploegendienst of op verschillende tijden opstaat. Je bent dan als het ware je biologische klok voor de gek aan het houden, zo weet ‘het' niet goed meer wanneer je moet slapen of juist wakker moet zijn. Hierdoor kan je zoals je wel zal begrijpen moeite hebben om in slaap te komen als je wilt gaan slapen en moeite hebben om wakker te blijven als je wakker moet zijn.

Je hebt last van stress

Als je last hebt van spanningen en zorgen kan dit heel goed de oorzaak zijn van je slapeloosheid. Je ligt op bed en komt tot rust, tot het piekeren begint.

Je haalt je van alles in je hoofd en probeert dingen op te lossen, vaak denk je dat je door piekeren problemen kunt oplossen. Dit is echter niet waar, sterker nog, je creëert alleen maar nieuwe problemen. Het gevolg is dat je uren wakker ligt en niet in slaap kunt komen. Het tweede gevaar wat hier in schuilt is dat je slaapangst gaat ontwikkelen.

Wat is Slapeloosheid precies Oorzaken, Gevolgen en Oplossing

Je hebt een andere slaapstoornis

Naast slapeloosheid zijn er nog meer slaapstoornissen die uiteindelijk de slaapstoornis slapeloosheid kunnen veroorzaken. Denk hierbij aan:

  • Slaapapneu, je ademhaling stopt 's nachts af en toe.
  • Rusteloze benen syndroom, je kan 's nachts je benen niet stil houden.
  • Narcolepsie, overdag val je steeds in slaap, ook als je bezig bent. 's Nachts heb je daarin tegen moeite om door te slapen.
  • Vertraagd slaapfasesyndroom, het duurt lang voordat je in slaap valt, 's ochtends ben je altijd er moe. Het lukt je niet om je slaapritme aan te passen.

Als je denkt dat je één van deze slaapstoornissen hebt is het verstandig de huisarts te bezoeken, een huistarts kan de juiste diagnose stellen en je helpen met geschikte medicatie.

Tip: Houd een dagboek bij!

Maar hoe kan ik er dan achter komen wat ik precies heb? Deze vraag wordt me vaak gesteld. Eigenlijk is dat heel erg simpel door een zogenaamd slaap dagboek bij te houden. Dit kan je gedurende een week doen om te kijken of er bepaalde patronen in je slaapritme zitten.

Het is verstandig om op de volgende zaken te letten:

  • Hoe laat ga je naar bed?
  • Hoe lang duurde het voordat je sliep?
  • Op welke tijden werd je wakker?
  • Noteer dutjes overdag.
  • Welke gedachten houden je bezig deze week?
  • Welke lichamelijke klachten heb je?
  • Houd het gebruik van koffie, alcohol en nicotine bij.

Met het bijhouden van een dagboek wordt vaak duidelijk welke gewoontes je wakker houden of er voor zorgen dat je 's nachts vaak wakker wordt.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

In 7 stappen naar een goed nachtrust

In 7 stappen naar een goede nachtrust, meer energie en een leuker leven. Dat is precies wat je leert in het boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen' van William van der Klaauw. Als slaapdeskundige adviseert hij al jarenlang mensen met slaapproblemen, omdat er veel vraag was naar een ideale methode waarbij alle belangrijke zaken omtrent slapen in acht worden genomen schreef hij dit boek.

Dit boek heeft al tienduizenden mensen geholpen die allemaal bijzonder verrast waren dat het ‘zelfs voor hun' mogelijk was om na jarenlang kwakkelen weer heerlijk te kunnen slapen. Dus onderneem actie en reken voorgoed af met je slaapproblemen, je wilt je leven toch zeker geen dag langer laten beïnvloeden door deze vervelende kwaal?

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaapMeditatieMindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met Slapeloosheid? Hiermee kan je anderen helpen en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

–> Klik hier voor meer Slaap Tips  |  Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Zet je graag de volgende stap in je Persoonlijke Ontwikkeling?


Wil jij:

  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Download dan nu het  GRATIS E-book  "De volgende stap in jouw persoonlijke groei".

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
DOWNLOAD GRATIS
50 praktische groei tips download