arrow_drop_up arrow_drop_down
24 maart 2020 

Wat is mindfulness en welke voordelen biedt het?

Mindfulness is een stroming binnen de psychologie en betekent dat je leeft met aandacht. Je bent in het moment waardoor je niet constant in je hoofd bezig bent of wordt overspoeld door allerlei gedachten. Door aandachtig te leven stop je automatisch met langdurig piekeren en ervaar je minder stress. Het is een effectieve methode om lekker in je vel te zitten!

Je brein zit vaak vol met allerlei gedachten. Je bent druk bezig met welke prestaties je nog moet leveren op je werk of wat er thuis op je wacht. Hoe fijn is het om dat voor een moment los te laten? Gedachten houden je vaak op allerlei manieren vast en dankzij mindfulness ben je in staat los te laten met wat er allemaal nog moet gebeuren. Mindful leven betekent dat je je aandacht vooral richt op wat je nu aan het doen bent.

Mindfulness: bewust genieten van wat ‘nu’ is

Bij mindfulness verleg je je aandacht naar wat nu is. De boodschappen die je straks moet doen, daar hoef je nu nog niet over na te denken. En ook dat uitje met je beste vriend of vriendin gaat vooralsnog gewoon door. Richt je aandacht vooral op waar je nu bent. Onderweg in de auto hoor je je geluid van de auto of geniet je van de muziek die opstaat. Bij een wandeling in de natuur geniet je van al het groen om je heen en snuif je de lentegeuren op. Op die manier gaat genieten je een stuk eenvoudiger af, want je hoeft je niet overal zorgen over te maken.

Wat zijn de voordelen van mindfulness?

Bewust leven door middel van mindfulness levert je een aantal interessante voordelen op:

  • Mindful leven werkt stress verlagend waardoor ook spierspanning in je lijf afneemt.
  • Mindfulness maakt je ook productiever, want je wordt niet afgeleid door allerlei andere zaken die je aandacht vragen.
  • Bewust bezig zijn met het ‘nu’ zorgt voor een betere focus en levert een aantrekkelijke tijdsbesparing op.
  • Niet geheel onbelangrijk: je geniet meer van wat je doet, je levensgeluk neemt toe en je ziet in elke situatie wel iets moois om dankbaar voor te zijn.

Oefenen met mindfulness

Er zijn diverse manieren om met mindfulness aan de slag te gaan. Mindfulness is gratis te oefenen door je aandacht bewust te verleggen naar je ademhaling. Ga gewoon op de grond zitten en adem rustig in en uit. Richt je aandacht op wat je voelt in plaats van in je hoofd te zijn. Voel je billen op de grond, hoor de stilte of de zachte geluiden om je heen en wees je bewust van wat je ruikt. Gebruik al je zintuigen om helemaal in het ‘hier en nu’ te zijn!

Oefenen in mindful zijn doe je bijvoorbeeld met een mindfulness app of mindfulness boek. Mindfulness meditaties via YouTube behoort eveneens tot de mogelijkheden. Je merkt snel genoeg dat de chaos afneemt en je van binnen steeds stiller wordt.

Ik maak voor mijn mindfulness-oefeningen gebruik van de Meditation Moments app. Als tevreden gebruiken mag ik jou 20 procent korting aanbieden bij het afsluiten van een jaarabonnement. Doe er je voordeel mee!

Overige mindfulness tips: stop met oordelen

Mindfulness oefeningen zijn er ook om niet langer te oordelen. Je hebt vaak zo gemakkelijk een oordeel klaar. Niet alleen over anderen of situaties, maar ook zeker over jezelf. Probeer juist open te staan en waar te nemen zónder dat je ergens een oordeel over velt.

 

Start direct met mindfulness online of maak slim gebruik van de korting op een jaarabonnement van de Meditation Moments app.

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij al ervaring hebt met mindfulness? Hiermee kan je ook anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen