Voedingssupplementen | Kopen of links laten liggen?
28 september 2020 
in Voeding
14 min. leestijd

Voedingssupplementen | Kopen of links laten liggen?

Ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking slikt dagelijks vitaminepillen of maakt gebruik van andere voedingssupplementen onder het mom van ‘baat het niet, dan schaadt het niet’. Velen van ons nemen voedingssupplementen in voor de zekerheid, maar weten eigenlijk heel weinig over de werking, gezondheidsvoordelen en eventuele gevaren van het gebruik hiervan. Is het slikken van voedingssupplementen wel echt nodig of krijg je alle benodigde voedingsstoffen ook gewoon binnen door gevarieerd te eten? En als het innemen van suppletie dan wel van toegevoegde waarde is, is dit dan voor iedereen het geval of slechts voor specifieke groepen mensen? Als laatst is er nog de belangrijke vraag of er ook gevaren verbonden zijn aan het slikken van voedingssupplementen. Wil jij een antwoord op deze vragen? Lees dan verder en ontdek de (on)zin van voedingssupplementen.

50 Praktische Groei Tips - Download Gratis - Jouw Persoonlijk Groei

>> Download het GRATIS E-BOOK <<

Wat zijn voedingssupplementen?

De eerste vraag die gesteld moet worden om meer te weten te komen over voedingssupplementen is wat voedingssupplementen precies zijn. Voedingssupplementen zijn gesynthetiseerde of geïsoleerde vitaminen, mineralen of bioactieve stoffen in de vorm van pilletjes, tabletjes, druppels, poeders of drankjes. De supplementen bevatten vitaminen en mineralen die ook in onze voeding zitten en we dus ook op een natuurlijke manier binnen kunnen krijgen. Een voordeel van supplementen is dat de voedingsstoffen die erin zitten, gemakkelijker door het lichaam worden opgenomen dan de voedingsstoffen uit voedsel. Een supplement kan één soort vitamine of mineraal bevatten, maar ook een combinatie, zoals dat bij een multivitaminepil het geval is.

 Wat zijn voedingssupplementen

Waarom voedingssupplementen gebruiken?

Een lichaam heeft vitamines en mineralen nodig voor een normale groei en ontwikkeling en om fit te blijven. Bovendien leveren deze energie aan het lichaam. Omdat een lichaam zelf geen vitamines en mineralen kan maken, of in ieder geval niet genoeg, is het belangrijk genoeg vitaminen en mineralen binnen te krijgen vanaf buiten. Hoe gevarieerd je ook eet en hoe gezond je ook leeft, het lukt maar weinig mensen om genoeg van alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Als je gedurende langere perioden te weinig van deze essentiële voedingsstoffen binnen krijgt, loop je het risico tekorten op te lopen. Dit kan leiden tot lichamelijke, maar ook geestelijke klachten. Voedingssupplementen worden gebruikt om deze tekorten tegen te gaan en hiermee kunnen nare klachten voorkomen worden. Kies voor alle essentiële voedingsstoffen in één handige dagverpakking.

Verschillende soorten voedingssupplementen

Er bestaan verschillenden soorten voedingssupplementen.

  • De eenvoudige voedingssupplementen. Dit zijn supplementen die slechts één soort vitamine bevatten. Een voorbeeld van zo’n supplement zijn vitamine-D pillen.
  • De gecombineerde voedingssupplementen. In deze supplementen wordt een bepaalde vitamine gecombineerd met een mineraal. Een voorbeeld van zo’n supplement is een pil met vitamine-D en calcium.
  • De multivitamine supplementen. De naam zegt het eigenlijk al; in een multivitaminepil zitten verschillende soorten vitamines. Vaak zijn dit in ieder geval vitamine C, B, magnesium en ijzer. De multivitaminepil is bedoeld als volledige aanvulling op je voeding.
  • Overige supplementen. Sommige voedingssupplementen vallen buiten de bovengenoemde drie soorten supplementen. Dit zijn de kruidensupplementen (bijvoorbeeld een kurkumasupplement), visolie of lijnzaadolie supplementen of een supplement met enzymen (bijvoorbeeld een amylase supplement).

Verschillende soorten voedingssupplementen

Voor wie zijn voedingssupplementen geschikt?

Voedingssupplementen zijn voor veel mensen van toegevoegde waarde. Aan bepaalde groepen mensen wordt het sowieso aangeraden om voedingssuppletie te nemen. Dit zijn de volgende groepen:

  • Baby’s (tot 3 maanden): deze groep heeft extra vitamine D nodig en vitamine K. Dit verkleint het risico op hersenbloedingen aanzienlijk.
  • Kinderen (tot 4 jaar): deze groep heeft baat bij extra vitamine D om de botopbouw te stimuleren en om stevige tanden aan te kunnen maken.
  • Ouderen: deze groep heeft baat bij voedingssupplementen in de vorm van multivitaminepillen. Ouderen hebben veelal minder eetlust en krijgen hierdoor onvoldoende nutriënten binnen. Een multivitaminepil kan tekorten in vitaminen en mineralen in het bloed voorkomen.
  • Zwangere vrouwen: voor zwangere vrouwen is het aan te raden foliumzuur te slikken. Dit komt niet voor in onze voeding, maar is wel belangrijk om een open ruggetje bij de foetus te voorkomen. Ook is het verstandig extra vitamine D binnen te krijgen tijdens de zwangerschap om de botopbouw van de ongeboren baby te ondersteunen.
  • Vegetariërs en veganisten: deze groep mensen krijgt niet voldoende vitamine B12 binnen, doordat geen vlees of helemaal geen dierlijke producten worden gegeten. Aangeraden wordt om B12 supplementen te slikken voor deze groep.

Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Sporters en voedingssupplementen

Sporters krijgen veelal voldoende gezonde voeding binnen en komen vaak aardig in de buurt van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines en mineralen. Wel zijn er supplementen die voor sporters van toegevoegde waarde kunnen zijn. Sporters vragen veel van hun lichaam en met name hun spieren kunnen ondersteuning gebruiken bij het herstellen. Aminozuren kunnen sporters hierbij helpen. Aminozuren zorgen ervoor dat het spierherstel naar een sportsessie sneller verloopt. Voor sporters kunnen supplementen met aminozuren een goede aanvulling zijn op een gezond voedingspatroon om nog meer uit de trainingen te kunnen halen. Voedingssupplementen voor sporters.

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth

Afvallen en voedingssuppletie

Voedingssupplementen zijn op twee verschillende manieren aan te bevelen voor mensen die bezig zijn met afvallen.

Allereerst kan het innemen van voedingssupplementen ervoor zorgen dat eetbuien voorkomen worden. Hoe dit kan? In je hersenen zit een orgaantje, de hypothalamus, die de samenstelling van voedingsstoffen in je bloed meet gedurende de dag. Als er niet voldoende voedingsstoffen in je bloed zitten, geeft dit orgaantje een signaal af dat meer hongerhormoon geproduceerd moet worden (ghreline). Dit hongerhormoon kan voor een eetbui zorgen, wat niet bevorderlijk is voor het afvalproces. Als je voedingssupplementen slikt, zal je bloed voldoende nutriënten bevatten en wordt er minder ghreline afgeven en heb je minder last van een hongergevoel.

Ten tweede is het voor mensen die een streng dieet volgen lastig, of zelfs onmogelijk, om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Mensen op een streng dieet eten immers onder hun behoefte en krijgen hierdoor te weinig nutriënten binnen. Nutriënten zijn echter wel belangrijk voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Het slikken van voedingssupplementen kan tekorten van nutriënten opvangen en zo krijgt iemand op een streng dieet toch voldoende vitaminen en mineralen binnen. Voedingssupplementen tijdens het afvallen.

 Voedingssupplementen kopen

Voedingssupplementen Kopen

Voedingssupplementen zijn in Nederland bij de apotheek te krijgen en bij vrijwel iedere drogist. Ook online zijn steeds meer webshops te vinden die voedingssupplementen aanbieden.

Ook interessant voor jou:

Gevaren Voedingssupplementen

Een eerste risico dat samenhangt met het gebruik van voedingssupplementen is dat men denkt dat gezonde voeding eten niet meer nodig is, zolang je maar vitaminen en mineralen binnenkrijgt door voedingssupplementen te slikken. Belangrijk is om te weten dat voedingssupplementen een aanvulling zijn op je dagelijkse voeding. Suppletie is bedoeld als aanvulling op een gezond eetpatroon, het is geen vervanging hiervan!

Ten tweede is het belangrijk je aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van de vitamines en mineralen te houden. Supplementen met een hogere dosis aan vitaminen en mineralen is niet aan te raden, omdat een overschot van bepaalde vitaminen kan leiden tot vervelende bijwerkingen. Als je voor suppletie kiest die de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid houdt, kan het gebruik hiervan echter geen kwaad.

Als laatst is het belangrijk suppletie te kopen bij veilige online webshops of bij de drogist of apotheek. Zo weet je zeker dat jouw supplementen aan de richtlijnen voldoet een geen schadelijke stoffen bevat.

Als je deze drie punten in je achterhoofd houdt bij het aanschaffen en gebruiken van suppletie, gaat de regel ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ gewoon op. Kies voor veiligheid en neem alleen alle essentiële stoffen die je lichaam nodig heeft.

Kortom, voedingssupplementen zijn voor veel mensen een goede aanvulling op hun dagelijkse voeding. Het gebruiken van voedingssupplementen kan ervoor zorgen dat je lichaam optimaal kan functioneren en je zowel lichamelijk en geestelijk in een goede conditie blijft. Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat voedingssupplementen geen vervanging zijn voor een gezond dagelijks eetpatroon, maar ze een aanvulling vormen op je voeding. Belangrijk is om nog steeds een gezond dagmenu binnen te krijgen en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet te overschrijden. Doe daarnaast altijd de nodige research als je voedingssupplementen aanschaft via online shops, zo weet je altijd dat jij veilige suppletie aanschaft. Twijfel je nog of het gebruiken van voedingssupplementen voor jou van toegevoegde waarde kan zijn? Dan kan je altijd om een deskundig advies vragen bij je huisarts of diëtist. Je kunt hier een EMB bloedtest aanvragen en ontdekken of jij vitaminetekorten hebt.

voedingssupplementen-doorslikken

Voedingssupplementen worden gebruikt om tekorten in je voedingsschema aan te vullen met vitamines, mineralen en kruiden. 

Supplementen bevatten mineralen, vitamines en/of bioactieve stoffen en kunnen voorkomen in poeders, capsules, druppels en drankjes.  Wees voorzichtig met een overdosering van de supplementen, met name Vitamine A, B6 en D en mineralen als calcium, magnesium, zink, koper, jodium en selenium. Er staat op de referentie-inname (RI) vaak hoeveel procent de vitamines of mineralen bijdragen van het product.

Als je al je dagelijkse supplementen voordelig en in één handig zakje wil kijk dan eens naar Vitaily supplementen.

Het lichaam neemt de voedingsstoffen in pillen gemakkelijker op dan de voedingsstoffen in het eten. Om erachter te komen of jouw voedingspatroon voldoende gevarieerd is of dat er toch tekorten ontstaan is het aan te raden een EMB test te laten doen.  

Er zijn speciale groepen mensen die zeker extra suppletie nodig hebben. Dit betreft zwangere vrouwen waar foliumzuur en vitamine D belangrijk zijn om extra te suppleren. Jonge kinderen en ouderen hebben ook baat bij vitamine D. Bij veganisten wordt vaak aangeraden om vitamine B12 te suppleren. Ook is het aan te raden om extra supplementen te gebruiken als mensen een afvaldieet volgen. 

Wees voorzichtig met het aanschaffen van supplementen op internet. Voordat je suppletie wil gaan gebruiken laat je goed informeren. 

Ontdek via verschillende artikelen hoe jij bewust omgaat met voeding, lees het E-book “De volgende stap naar jouw persoonlijke groei” hoe je gezond leeft en leer op welke manier je jouw doelen behaalt.

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét Platform voor Zelfontwikkeling

We hebben een exclusief overzicht gemaakt met de Beste Tools voor de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei.

Daarnaast vind je op Jouwpersoonlijkegroei.nl de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, super leerzame Events, en de beste Boeken over Persoonlijke Ontwikkeling.

👉 Tip: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Heel veel succes en vooral plezier met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie welke Voedingssupplementen jij gebruikt? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth


Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download