In dit artikel

Vasten

Vasten | Gezondheidsvoordelen voor Lichaam en Geest!

In dit artikel

Vasten is één van de populairste manieren om gezonder te worden én af te vallen. Vasten betekent eigenlijk niets meer dan gedurende een bepaalde periode niet eten, maar in sommige gevallen wordt er zelfs niet gedronken. Al meermaals werd bewezen dat vasten heel wat gezondheidsvoordelen biedt, op verschillende manieren. Waarom is vasten nu precies zo goed voor je lichaam én geest?

50 Praktische groei tips
Met mijn 50 gratis tips maak jij de volgende stap in jouw persoonlijke groei!
Vraag nu het E-book aan

De voordelen van vasten

Een zogenaamd vastendieet is een voedingspatroon waarbij tijdelijk niet wordt gegeten. Er bestaan tal van variaties op het gewone vasten (niets eten maar wel drinken), zoals intermittent fasting, sapvasten, enzovoort. De voordelen van elke vorm van vasten zijn redelijk vergelijkbaar.

1. De vertering krijgt rust

Doordat er geen eten verteerd moet worden, krijgt het verteringsstelsel tijdens deze periode de kans om zich te herstellen. Vaak kunnen problemen met darmen en maag, zoals oprispingen en een slechte vertering van vetten, op die manier verbeterd worden. Dit is een vergelijkbaar effect als bij detoxen.

2. Men heeft meer energie

Hoewel men tijdens het vasten niet eet, genieten toch heel wat mensen van meer energie. Dit komt doordat de vertering heel wat energie vraagt in normale omstandigheden. Is er geen eten in het verteringsstelsel, dan blijft er dus ook meer energie over.

3. Stabiele bloedsuikerwaarden

Afhankelijk van de persoon en het soort vasten kan deze aanpak ook helpen bij het creëren van stabiele bloedsuikerwaarden. Doordat er geen suikers in de bloedbaan terecht komen, die je wel tijdelijk energie geven maar daarna een dip veroorzaken, is de energie doorgaans stabieler.

4. Vasten om af te vallen

Ten slotte kan vasten ook helpen bij het verbranden van vet. Tijden de vastenperiode beschikt het lichaam niet over suikers als energie, dus spreekt het in plaats daarvan de eigen vetreserves aan. Een intermittent fasting schema helpt hierbij.

Verschillende vormen van vasten

Zoals vermeld zijn er verschillende soorten vasten. Elk bieden ze hun eigen voordelen, maar het principe is meestal hetzelfde. Er wordt niets of zo weinig mogelijk gegeten:

Sapvasten

Bij sapvasten gaat men niets vasts eten, maar wel geperste groenten– en fruitsappen drinken. Bij deze vorm van vasten krijgt het lichaam dus wel suikers binnen (en tal van vitamine en mineralen), maar toch krijgt de vertering rust.

Intermittent vasten (of 16-8 vasten) 

Dit houdt in dat men 16 uur per dag vast gedurende een bepaalde periode en dan 8 uur lang mag eten. De 16 uur durende vastenperiode is voldoende voor cellen om zichzelf in zekere mate te kuisen en de vertering rust te geven.

5-2 vasten 

Bij deze vorm van vasten eet men 5 dagen normaal en 2 dagen heel weinig. De twee vastendagen volgen elkaar bij voorkeur niet op. Hierbij wordt er dus duidelijk wel nog gegeten, maar zo weinig dat de vertering niet zwaar wordt belast.

Iedereen die wil vasten, kan het beste zo veel mogelijk informatie over het type vasten en hoe je het moet doen inwinnen. Ook is het belangrijk om de vastenperiode op de juiste manier te verbreken. Hoe dan ook kan vasten een handig hulpmiddel zijn om je lichaam én geest weer in balans te brengen!

Meer over vasten voor je gezondheid!

Wil jij meer doen voor je gezondheid? Focus je dan naast het vasten ook op voedingssupplementen zoals vitamines, mineralen en spoorelementen, omega 3 vetzureneiwitten, fytonutriënten (planten, kruiden en specerijen) en superfoods.

Zelf pas ik intermittent fasting al jaren toe in mijn dagelijkse leven. Het begon met een beetje afvallen met intermittent fasting door het volgen van een intermittent fasting schema. Ik varieer nog wel eens tussen intermittent fasting 16/8, intermittent fasting 20/4, intermittent fasting 5/2, om de dag vasten, het OMAD dieet en verlengd vasten. Minder fan ben ik van sportvasten en het keto dieet. Ketose kan je namelijk ook bereiken met eerder genoemde vormen van intermittent fasting.

De geschiedenis van vasten gaat enorm ver terug. De jagers en verzamelaars zagen toen al de vele voordelen van vasten. Door de jaren heen is er steeds meer onderzoek gedaan naar intermittent fasting VS vasten, vasten en suiker, vasten en snelle koolhydraten en intermittent fasting en diabetes type 2.

Om je vasten te verbreken zijn er verschillende gezondheidsadviezen die we hebben onderzocht en we keken ook naar wat je kan eten tijdens intermittent fasting.

Wil je meer weten over al deze vormen van vasten? Lees dan de uitgebreide reviews die ik erover schreef. Daarin ben ik gaan onderzoeken wat de voordelen zijn voor je gezondheid én waar ze het beste kan kopen. Je kan bij al onze partners met een gerust hart je supplementen bestellen. In veel gevallen zelfs met een leuke korting! Ik ben benieuwd welke supplementen jij in huis gaat halen!

Meest gestelde vragen over vasten

Wat is vasten precies?

Vasten is een periode waarbij iemand bewust beperkt eet of drinkt voor een bepaalde periode.

Waarom doen mensen vasten?

Mensen doen vasten om verschillende redenen, waaronder religieuze redenen, gezondheidsredenen, of om te onthouden.

Welke soorten vasten zijn er?

Er zijn veel verschillende soorten vasten, zoals vasten op bepaalde dagen, vasten gedurende specifieke tijden van de dag, en intermiterend vasten.

Hoe vaak moet men vasten?

Het frequentie van vasten varieert afhankelijk van de persoon en de reden waarom zij vasten.

Is vasten veilig voor iedereen?

Nee, vasten is niet veilig voor iedereen. Sommige mensen, zoals zwangere vrouwen, kinderen, en mensen met bepaalde medische aandoeningen, moeten het vasten vermijden.

Hoe lang kan een vastenperiode duren?

De lengte van een vastenperiode varieert, maar meestal duurt het tussen 12 en 72 uur.

Wat zijn de voordelen van vasten?

Sommige bekende voordelen van vasten zijn gewichtsverlies, verbetering van de insulinegevoeligheid, en verbetering van het immuunsysteem.

Wat is het verschil tussen vasten en honger hebben?

Honger hebben is een fysiologische noodzaak om te eten, terwijl vasten een bewuste beslissing is om te beperken of te stoppen met eten.

Kan vasten leiden tot gewichtsverlies?

Ja, vasten kan leiden tot gewichtsverlies, aangezien het lichaam energie uit opgeslagen vetten haalt wanneer er geen voedsel beschikbaar is.

Zijn er nadelen aan vasten?

Ja, er zijn nadelen aan vasten, zoals verminderde energie en concentratie, verstoorde bloedsuikerspiegel, en verminderde spiermassa. Het is belangrijk om vasten op een verantwoorde manier te doen en de raad van een arts te volgen.

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (1988), ervaringsdeskundige en oprichter van Jouwpersoonlijkegroei.nl, is partner van Anouk en trotse vader van Tess en Luka. Zijn passie ligt bij voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Ontdek zijn top 50 praktische tips voor persoonlijke groei in zijn gratis E-book. Volg Martijn ook op LinkedIn, Facebook en Instagram. Voor opmerkingen of vragen, mail martijn@jouwpersoonlijkegroei.nl of bel 033-2022144 tijdens kantooruren. Meer ervaringen van Martijn Meeuwis
Anderen bekeken ook

Geen reacties on Vasten | Gezondheidsvoordelen voor Lichaam en Geest!

Laat een reactie achter

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips