Uitslapen | Gevaren van Uitslapen in het Weekend + #10 Tips!
25 juli 2020 
in Slaap

Uitslapen | Gevaren van Uitslapen in het Weekend + #10 Tips!

Uitslapen, we doen het allemaal wel eens, met name in het weekend wordt er in Nederland massaal uitgeslapen, even niet gestoord worden door die piepende wekker.

Uitslapen is heerlijk maar is het wel zo goed voor je? Voor je gevoel heb je even lekker bijgeslapen maar heeft je lichaam hier wel zo'n baat bij? In dit artikel wil ik je alles vertellen over uitslapen, wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen en wat zeggen slaapdeskundigen over uitslapen? Je ontdekt het hier.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Uitslapen in het weekend

Eindelijk… Weekend! Even helemaal niets, geen verplichtingen, geen vervelende wekker, geen drukke ochtendspits, even lekker uitslapen! Terwijl de eerste zonnegloren door je raam schijnen lig jij nog diep verzonken in dromenland, lekker bijslapen van die drukke week die je hebt gehad.

We kennen het allemaal wel, lekker draaien en woelen tot we uiteindelijk de moed verzamelt hebben om op te staan, vaak pas aan het einde van de ochtend. Terwijl je naar de keuken strompelt om een ontbijtje voor jezelf te maken voel je, je duf en je energieniveau lijkt naar het dieptepunt te zijn gezakt.

Is dat wel zo goed voor je? Dat uitslapen?

Uitslapen | Gevaren van Uitslapen in het Weekend + #10 Tips!

Uitslapen en ritme

Of je nou kan dansen of niet, je lichaam heeft gevoel voor ritme dat is een ding wat zeker is. Ons lichaam gedijt het beste bij rust, ritme en regelmaat. We zijn als mensen gewoontedieren, we houden van vaste patronen en functioneren het beste als we ons aan een vast ritme houden.

Ondanks dat uitslapen voor je gevoel heerlijk is, is het niet goed voor ons lichaam, we ontregelen onze vaste patronen en daar houdt ons lichaam niet van. Het lichaam functioneert het liefst op de automatische piloot, op vaste tijden slapen, eten, werken, sporten en ontspannen. Vooral als het gaat om slapen is dat erg belangrijk.

Als je elke dag op dezelfde tijden naar bed gaat en opstaat weet ons lichaam precies waar het aan toe is, en zal je moe worden als het tijd wordt om naar bed te gaan en zal je vanzelf wakker worden als het tijd is om op te staan.

Je lichaam functioneert dus het beste bij:

  • Het aanhouden van een vast ritme.
  • Eet op zoveel mogelijk dezelfde tijden, sport op zoveel mogelijk dezelfde tijden, slaap op zoveel mogelijk dezelfde tijden.
  • We zijn gewoontedieren en houden van regelmaat.

Uitslapen ontregelt je bioritme

Terwijl jij ‘lekker' ligt uit te slapen denkt je biologische klok “Wat gebeurt er? Het is toch tijd om op te staan?!” De zon schijnt al lang door je raam en de tijd wanneer normaal de wekker zou gaan is al lang voorbij.

Het ontbijt had al lang plaats moeten vinden en je biologische klok is totaal in de war, de tijd wanneer je normaal gesproken op zou staan, het ontbijt, het zijn allemaal vaste gegevens voor je bio ritme waaraan het zich vast houdt.

Als de avond valt kun je problemen krijgen om in slaap te vallen, je lichaam denkt immers dat het nog niet aan slapen toe is omdat het nog maar zo ‘kort' wakker is.

Uitslapen | Gevaren van Uitslapen in het Weekend + #10 Tips!

 

Is snoozen ook uitslapen?

En hoe zit het dan met snoozen? Veel mensen maken maar al te graag gebruik van de snooze knop op hun wekker of telefoon, valt snoozen ook onder uitslapen?

Vanaf het moment dat je wekker afgaat en je de snooze knop indrukt zal je geen baat meer hebben bij de extra ‘slaap' die je hebt.

Dus waarom zou je blijven liggen? Het doet alleen maar afbreuk aan je bio ritme, als je maar lang genoeg snoozed zal je lichaam net zoals bij uitslapen van slag raken. Voor je gevoel is het misschien lekker om je nog even een keer om te draaien, voor je lichaam heeft het geen enkele toegevoegde waarde.

Minder fit door uitslapen?

Er zijn in de loop der tijd verschillende onderzoeken geweest naar de werking van het lichaam als je uitslaapt. Een recent onderzoek waarbij een groep studenten onder de loep werd genomen heeft het volgende uitgewezen:

De eerste groep werd de opdracht gegeven om in het weekend op dezelfde tijd op te staan als door de week, het resulteerde in een nachtrust van 7,5 uur.

De andere groep mocht in het weekend uitslapen en kwamen daarbij aan een gemiddelde slaapduur in het weekend van 10 uur per nacht.

De resultaten logen er niet om, de groep die in het weekend op dezelfde tijd opstond als door de week was veel fitter en energieker als de groep die in het weekend langer bleef liggen, ondanks dat ze onder de streep veel meer hadden geslapen.

We kunnen dus concluderen dat je minder fit bent als je uitslaapt, ondanks dat je gevoel misschien anders zegt.

Uitslapen kan zorgen voor:

Uitslapen is Kwantiteit voor kwaliteit

Een ander onderbelicht feit over uitslapen is het volgende, de kwaliteit van de slaap later op de morgen is vaak niet erg best. Dit heeft te maken met een simpel feit waar bijna niemand aan denkt. De meeste mensen om je heen zijn waarschijnlijk al wakker als jij nog ligt te knorren, hun dag begint wel gewoon op tijd en hierbij houden ze geen rekening met uitslapers.

De buurman gaat zijn auto wassen, of besteed zijn vrije zaterdagmorgen nuttig aan het ophangen van een schilderij, natuurlijk gaan deze activiteiten gepaard met de nodige geluiden. Door deze geluiden kom jij ongemerkt niet meer in een diepe slaap, je slaapt lichtjes en hierdoor heb je niet erg veel gemak van de uren dat je langer op bed ligt.

In het geval van uitslapen gaat kwantiteit dus voor kwaliteit.

Powernap is hot!

Maar wat moet je dan doen als je toch moe bent en uitslapen niet goed voor je is? Doe een powernap, de powernap is vandaag de dag helemaal hot en tal van mensen zweren erbij.

Een powernap kun je het beste na de lunch doen en mag maximaal 20 minuten duren, heb je na de lunch geen 20 minuten de tijd? Geen zorgen, op een ander moment van de dag kan het ook. Maar let op dat je niet langer dan 20 minuten slaapt, door binnen die 20 minuten zone te blijven raakt je bio ritme niet van slag en loop je geen gevaar om een jetlag te creëren.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Geef je leven structuur

Om het makkelijker voor je te maken heb ik hieronder enkele belangrijke punten opgesomd die je in acht moet houden om fit en energiek aan je dag te beginnen.

  • Houd vaste bedtijden aan die passen bij jouw leven.
  • Stop met snoozen.
  • Gezond ontbijten en het liefst in het zonlicht gaan eten.
  • Bewegen in de morgen is super goed voor je, ga dus op de fiets naar je werk en ga in het weekend hardlopen of squashen.
  • Ben je moe? Maak een powernap van maximaal 20 minuten, het liefst na de lunch.
  • Slaap tussen de 7 a 8 uur per dag.
  • Pubers hebben meer slaap nodig, ongeveer 9 uur per dag
  • Werk je binnen? Ga dan in je pauze naar buiten.
  • Ochtendmensen slapen meestal van 22:00-06:00.
  • Avondmensen slapen meestal van 00:00-08:00.

Lees ook mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaapMeditatieMindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met Uitslapen? Hiermee kan je anderen helpen en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

–> Klik hier voor meer Slaap Tips  |  Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download