In dit artikel

Tips Tegen Snurken | 9 Oorzaken en 8 Tips tegen Snurken!

Tips Tegen Snurken | 9 Oorzaken en 8 Tips tegen Snurken!

In dit artikel

Op zoek naar tips tegen snurken? Dan ben je hier aan het juiste adres. Met dit artikel wil ik je namelijk helpen om van je gesnurk af te komen, of het gesnurk in ieder geval een stuk dragelijker te maken, voor jou en je bedpartner.

Snurken kan de oorzaak zijn van allerlei dingen, zo kan het zijn dat je rookt of de avond ervoor alcohol hebt genuttigd. Ook kan het duiden op een onderliggende ziekte zoals slaapapneu, neem het snurken dus serieus mocht er geen duidelijke aanleiding zijn.

Ben je snel moe en snurk je heel erg? Dan is het altijd verstandig even je huisarts te bezoeken, deze kan de juiste diagnose stellen en dat is wel zo geruststellend.

50 Praktische groei tips
Met mijn 50 gratis tips maak jij de volgende stap in jouw persoonlijke groei!
Vraag nu het E-book aan

Hoe ontstaat Snurken?

Wist je dat snurken een groot probleem is in Nederland? Er zijn maar liefst een miljoen mensen die stevig snurken, vaak word het voor lief genomen omdat men denkt dat er niets aan te doen is, dit is niet waar. Snurken wordt veroorzaakt doordat de zachte delen van de neus, mond of keelholte gaan trillen op het moment dat er lucht langskomt, hierdoor ontstaat er een zagend en knorrend geluid.

Snurken kan bijvoorbeeld ontstaan omdat je verkouden bent, alcohol hebt gedronken, of omdat je rookt. Wist je trouwens dat wanneer je op je rug slaapt, je eerder gaat snurken?

Snurken is geen bijzonder verschijnsel, de helft van alle mensen snurkt wel eens. Naarmate je ouder word kan het snurken wel toenemen, ook spelen erfelijke factoren een rol bij het snurken.

Oorzaken van Snurken

Zoals ik net al zei kan snurken verschillende oorzaken hebben, ook kan het een combinatie van meerdere factoren zijn waarom jij snurkt. Hieronder een overzicht met de meest voorkomende oorzaken van snurken:

  • Alcohol, dit verslapt je keelspieren
  • Roken, dit irriteert de slijmvliezen
  • Hooikoorts
  • Overgewicht
  • Leeftijd, hoe ouder je word hoe erger het snurken kan worden
  • Hormonen, je kunt denken aan een zwangerschap of de overgang
  • Poliepen
  • Medicijnen, denk vooral aan kalmeringsmiddelen die ervoor zorgen dat je spieren slapper worden
  • Slaapapneu, als je vermoedt dat je slaapapneu hebt raadpleeg dan altijd je huisarts

Er zijn dus verschillende oorzaken waardoor je last kan hebben van snurken, onderzoek welke onderliggende oorzaak op jou van toepassing is.

Tips Tegen Snurken | 9 Oorzaken en 8 Tips tegen Snurken!

Tips tegen snurken

Het is niet in alle gevallen mogelijk om helemaal te stoppen met snurken, toch kun je er wel voor zorgen dat het een stuk dragelijker is voor jou maar vooral voor je bedpartner. Hieronder vind je super praktische tips tegen snurken die je vanavond meteen kunt toepassen. Slaap je slecht naast je partner?

  1. Vermijd alcohol voor het slapen gaan. Probeer op zijn minst twee uur voordat je gaat slapen geen alcohol meer te nuttigen.
  2. Val af. Overgewicht zorgt in veel gevallen voor snurken. Dit komt vanwege de vetopslag rondom je keel hierdoor word je keelholte vernauwd en dit zorgt ervoor dat het zachte weefsel achter in je keel naar elkaar toe word getrokken. Met Snurken al gevolg.
  3. Stop met roken. Roken is een veelgehoorde oorzaak van snurken. Dit komt vanwege het feit dat de slijmvliezen geïrriteerd raken en gaan opzwellen. In veel gevallen is stoppen met roken ook stoppen met snurken. Probleem opgelost.
  4. Pas je medicatie aan. Medicatie zorgt in veel gevallen voor snurken. Dit komt omdat medicijnen ervoor zorgen dat je keelspieren verslappen. Het zachte weefsel in je keel wordt naar elkaar toe getrokken en dit zorgt voor snurken.
  5. Pas je houding aan. Mensen die op de rug slapen hebben veel eerder last van snurken dan mensen die op hun zij liggen. Probeer dus je houding aan te passen en ga op je zij slapen.
  6. Ben je verkouden? Behandel dan je verkoudheid. Als je neus verstopt is ga je automatisch door je mond ademen waardoor het risico op snurken groter is.
  7. Houd je keel schoon, als je keel schoon is, is je keelholte wijder hierdoor heb je minder last van snurken.
  8. Neusgaten nat maken, sommige mensen snurken niet echt maar piepen meer, dit komt vanwege een droge neus.
  9. Kruidvat heeft veel oplossing tegen snurken.

Middeltjes tegen snurken

Naast bovenstaande tips tegen snurken wil ik je ook nog wat vertellen over verschillende middeltjes tegen snurken. Er zijn heel wat middeltjes te krijgen die kunnen helpen tegen snurken.

Zo zijn er:

  • Anti snurk sprays, dit zorgt ervoor dat je neusgaten wijder worden waardoor je minder last hebt van snurken.
  • Anti snurk kussen, dit zorgt ervoor dat je een beter slaaphouding krijgt waardoor het snurken minder wordt.
  • Anti snurk olie, dit zorgt ervoor dat je huig verstevigd word zodat je minder snel zou gaan snurken.

Ook kan het helpen om je neus goed schoon te houden, alle obstructie in je neus kan ervoor zorgen dat je door je keel gaat ademen waardoor je eerder kunt gaan snurken. Bijna iedere drogist verkoopt deze middeltjes ook kunnen zij je meer informatie geven over werking en eventuele bijwerkingen.

Conclusie

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan mijn tips tegen snurken en dat je snel van je ‘snurkprobleem’ af bent. Heb je nog vragen of wil je wat toevoegen? Laat dan een reactie achter!

Of wil je meer weten over bijvoorbeeld een verkeerd slaapritme, chronische slaapproblemen, slaaptekort en overgewicht, slapen tijdens ploegendienst, dromen, slaapwandelen en nog veel meer.. check het op deze website.

Samen op weg naar een optimale nachtrust!

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

Meer Slaap tips voor je gezondheid!

Wil jij meer doen voor je gezondheid?  Focus je dan naast slaaptips voor een goede nachtrust ook op andere voedingssupplementen zoals vitamines, mineralen en spoorelementen, omega 3 vetzuren, eiwitten, fytonutriënten (planten, kruiden en specerijen) en superfoods.

Wilt u meer weten over slaap. Wat is diepe slaap en rem slaap? Is er een kans op vet verbranden tijdens je slaap, wat is de oorzaak van een nachtmerrie? Waarom droom je eigenlijk? Bent u specifiek opzoek naar tips tegen snurken? Waarom slaapwandel je? En kun je een droge mond hebben tijden het slapen? En ja zelfs schrijven we over niet slapen door XTC. Is het zo dat je niet kan slapen door honger?

Zeker als u problemen heeft bij het slapen kan ik me voorstellen dat u meer wil weten over de oorzaken. Een chronisch slaaptekort kan ontstaan door bijvoorbeeld slaapapneu, maar ook als je angst hebt voor niet kunnen slapen, niet kan slapen naast iemand, te vroeg wakker worden of zelfs als je baby niet in eigen bed wil slapen. Het presteren na een slechte nacht kan dan minder goed worden, zelfs overdag in slaap vallen is een veelvoorkomende optie of veel gapen. En nee, snoozen werkt niet om je meer uitgerust te voelen.

Een boek over slaap of chronische slaaploosheid door William van der Klaauw kan helpen om meer inzichten te krijgen in de slaapfases en slaapcyclus en wat je kunt doen bij slecht slapen.

Ervaar je hoofdpijn na het slapen, overweeg dan een ergonomisch kussen voor goede slaaphouding. Voor slapen in het vliegtuig is het ook aan te raden om een kussen voor nekklachten mee te nemen en schrik je vaak wakker denk dan aan een orthopedisch kussen.

Wat wordt aangeraden, slapen zonder kleding, wel of niet eten voor het slapen, een medisch kussen en is het handig om met lenzen in te slapen?

Als je perfect wil slapen in 7 stappen, denk dat aan of het te warm is in bed, gebruik je een natuurlijk slaapmiddel, daglichtlamp en gebruik je white noise met slaap app? Voor de Numsy white noise review lees hier verder. Gebruik je de beste slaap app om met muziek in slaap te vallen? En heb je nagedacht wat de kleur in je slaapkamer voor invloed kan hebben op de nachtrust?

Andere opties zijn bijvoorbeeld slaaptabletten als melatonine. Belangrijk is wel om alert te zijn op de melatonine dosering. Alle slaapmiddelen beogen een ander doel dus denk goed na voordat u een goede nachtrust supplement of slaap supplement gaat gebruiken zoals Consiouz.

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (1988), ervaringsdeskundige en oprichter van Jouwpersoonlijkegroei.nl, is partner van Anouk en trotse vader van Tess en Luka. Zijn passie ligt bij voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Ontdek zijn top 50 praktische tips voor persoonlijke groei in zijn gratis E-book. Volg Martijn ook op LinkedIn, Facebook en Instagram. Voor opmerkingen of vragen, mail martijn@jouwpersoonlijkegroei.nl of bel 033-2022144 tijdens kantooruren. Meer ervaringen van Martijn Meeuwis
Anderen bekeken ook

Geen reacties on Tips Tegen Snurken | 9 Oorzaken en 8 Tips tegen Snurken!

Laat een reactie achter

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips