arrow_drop_up arrow_drop_down
Tips Tegen Snurken | #9 Oorzaken en #8 Tips tegen Snurken!
29 januari 2020 
in Slaap

Tips Tegen Snurken | #9 Oorzaken en #8 Tips tegen Snurken!

Op zoek naar tips tegen snurken? Dan ben je hier aan het juiste adres. Met dit artikel wil ik je namelijk helpen om van je gesnurk af te komen, of het gesnurk in ieder geval een stuk dragelijker te maken, voor jou en je bedpartner.

Snurken kan de oorzaak zijn van allerlei dingen, zo kan het zijn dat je rookt of de avond ervoor alcohol hebt genuttigd. Ook kan het duiden op een onderliggende ziekte zoals slaapapneu, neem het snurken dus serieus mocht er geen duidelijke aanleiding zijn.

Ben je snel moe en snurk je heel erg? Dan is het altijd verstandig even je huisarts te bezoeken, deze kan de juiste diagnose stellen en dat is wel zo geruststellend.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Hoe ontstaat Snurken?

Wist je dat snurken een groot probleem is in Nederland? Er zijn maar liefst een miljoen mensen die stevig snurken, vaak word het voor lief genomen omdat men denkt dat er niets aan te doen is, dit is niet waar. Snurken wordt veroorzaakt doordat de zachte delen van de neus, mond of keelholte gaan trillen op het moment dat er lucht langskomt, hierdoor ontstaat er een zagend en knorrend geluid.

Snurken kan bijvoorbeeld ontstaan omdat je verkouden bent, alcohol hebt gedronken, of omdat je rookt. Wist je trouwens dat wanneer je op je rug slaapt, je eerder gaat snurken?

Snurken is geen bijzonder verschijnsel, de helft van alle mensen snurkt wel eens. Naarmate je ouder word kan het snurken wel toenemen, ook spelen erfelijke factoren een rol bij het snurken.

Oorzaken van Snurken

Zoals ik net al zei kan snurken verschillende oorzaken hebben, ook kan het een combinatie van meerdere factoren zijn waarom jij snurkt. Hieronder een overzicht met de meest voorkomende oorzaken van snurken:

  • Alcohol, dit verslapt je keelspieren
  • Roken, dit irriteert de slijmvliezen
  • Hooikoorts
  • Overgewicht
  • Leeftijd, hoe ouder je word hoe erger het snurken kan worden
  • Hormonen, je kunt denken aan een zwangerschap of de overgang
  • Poliepen
  • Medicijnen, denk vooral aan kalmeringsmiddelen die ervoor zorgen dat je spieren slapper worden
  • Slaapapneu, als je vermoedt dat je slaapapneu hebt raadpleeg dan altijd je huisarts

Er zijn dus verschillende oorzaken waardoor je last kan hebben van snurken, onderzoek welke onderliggende oorzaak op jou van toepassing is.

Tips Tegen Snurken | 9 Oorzaken en 8 Tips tegen Snurken!

Tips tegen snurken

Het is niet in alle gevallen mogelijk om helemaal te stoppen met snurken, toch kun je er wel voor zorgen dat het een stuk dragelijker is voor jou maar vooral voor je bedpartner. Hieronder vind je super praktische tips tegen snurken die je vanavond meteen kunt toepassen.

  1. Vermijd alcohol voor het slapen gaan. Probeer op zijn minst twee uur voordat je gaat slapen geen alcohol meer te nuttigen.
  2. Val af. Overgewicht zorgt in veel gevallen voor snurken. Dit komt vanwege de vetopslag rondom je keel hierdoor word je keelholte vernauwd en dit zorgt ervoor dat het zachte weefsel achter in je keel naar elkaar toe word getrokken. Met Snurken al gevolg.
  3. Stop met roken. Roken is een veelgehoorde oorzaak van snurken. Dit komt vanwege het feit dat de slijmvliezen geïrriteerd raken en gaan opzwellen. In veel gevallen is stoppen met roken ook stoppen met snurken. Probleem opgelost.
  4. Pas je medicatie aan. Medicatie zorgt in veel gevallen voor snurken. Dit komt omdat medicijnen ervoor zorgen dat je keelspieren verslappen. Het zachte weefsel in je keel wordt naar elkaar toe getrokken en dit zorgt voor snurken.
  5. Pas je houding aan. Mensen die op de rug slapen hebben veel eerder last van snurken dan mensen die op hun zij liggen. Probeer dus je houding aan te passen en ga op je zij slapen.
  6. Ben je verkouden? Behandel dan je verkoudheid. Als je neus verstopt is ga je automatisch door je mond ademen waardoor het risico op snurken groter is.
  7. Houd je keel schoon, als je keel schoon is, is je keelholte wijder hierdoor heb je minder last van snurken.
  8. Neusgaten nat maken, sommige mensen snurken niet echt maar piepen meer, dit komt vanwege een droge neus.

Middeltjes tegen snurken

Naast bovenstaande tips tegen snurken wil ik je ook nog wat vertellen over verschillende middeltjes tegen snurken. Er zijn heel wat middeltjes te krijgen die kunnen helpen tegen snurken.

Zo zijn er:

  • Anti snurk sprays, dit zorgt ervoor dat je neusgaten wijder worden waardoor je minder last hebt van snurken.
  • Anti snurk kussen, dit zorgt ervoor dat je een beter slaaphouding krijgt waardoor het snurken minder wordt.
  • Anti snurk olie, dit zorgt ervoor dat je huig verstevigd word zodat je minder snel zou gaan snurken.

Ook kan het helpen om je neus goed schoon te houden, alle obstructie in je neus kan ervoor zorgen dat je door je keel gaat ademen waardoor je eerder kunt gaan snurken. Bijna iedere drogist verkoopt deze middeltjes ook kunnen zij je meer informatie geven over werking en eventuele bijwerkingen.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Conclusie

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan mijn tips tegen snurken en dat je snel van je ‘snurkprobleem' af bent. Heb je nog vragen of wil je wat toevoegen? Laat dan een reactie achter!

Of wil je meer weten over bijvoorbeeld een verkeerd slaapritme, chronische slaapproblemen, slaaptekort en overgewicht, slapen tijdens ploegendienst, dromen, slaapwandelen en nog veel meer.. check het op deze website.

Samen op weg naar een optimale nachtrust!

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaapMeditatieMindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met het oplossen van Snurken? Hiermee kan je anderen helpen en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

–> Klik hier voor meer Slaap Tips  |  Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Zet je graag de volgende stap in je Persoonlijke Ontwikkeling?


Wil jij:

  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Download dan nu het  GRATIS E-book  "De volgende stap in jouw persoonlijke groei".

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
DOWNLOAD GRATIS
50 praktische groei tips download