Tips om je positief te profileren op de werkvloer

Tips om je positief te profileren op de werkvloer

Je kent ze vast wel, van die collega’s die letterlijk met alle wind meewaaien en bij ieder voorstel van de leidinggevende instemmend ja knikken. Nu is het niet verkeerd om het af en toe eens met iets eens te zijn waar je het eigenlijk niet helemaal mee eens bent om ervoor te zorgen dat je er goed opstaat bij de rest van het team. JEzelf profileren is namelijk wel belangrijk op het moment dat je binnen je bedrijf bepaalde stappen wilt kunnen maken. Waat de één alles voor de manager doet, is dit niet de manier om jezelf te profileren. Aangezien dit al snel als negatief wordt gezien, delen we in dit artikel graag een aantal handige en ook praktische tips, zodat jij jezelf in de kijker weet te zetten, zonder dat de rest je een welbekende ‘hielenlikker’ vindt.

Wat is profileren

Voor we je een aantal tips geven, is het goed eerst even stil te staan bij het begrip profileren. De meesten weten globaal wel wat het is, maar dan vaak in negatieve zin. Profileren op je werk betekent jezelf op een positieve manier laten zien en je kwaliteiten en vaardigheden duidelijk communiceren. Het gaat erom dat je op een zelfverzekerde en professionele manier laat zien wat je kunt en wat je hebt bereikt. Positief profileren helpt je om opgemerkt te worden door je collega’s en leidinggevenden, wat kan leiden tot nieuwe kansen en mogelijkheden binnen het bedrijf. Dit betekent niet opscheppen, maar juist op een bescheiden en authentieke manier laten zien wie je bent en wat je toegevoegde waarde is. Door jezelf positief te profileren, vergroot je je zichtbaarheid en kun je jouw carrière een positieve boost geven.

Toon initiatief

Een manier om jezelf van je beste kant te laten zien, is door initiatief te tonen. Wacht niet af tot er taken aan je worden toegewezen. Neem zelf initiatief door actief deel te nemen aan teamvergaderingen en betrokken te zijn bij projecten. Wanneer je laat zien dat je proactief bent en bereid bent om verantwoordelijkheid te nemen, zal je professionaliteit opgemerkt worden. Dit geldt overigens ook voor het meer persoonlijke aspect. Stel dat er een collega jarig is en jullie besluiten als team een crossbody tas te kopen, dan is het juist goed om het voortouw te nemen en dit allemaal te regelen. Zo kun je achteraf de boel wel verkennen, maar dan laat je wel zien dat je ermee bezig bent.

Zorg dat je communicatief vaardig bent

Om te laten zien wie je bent en wat je doet, is het ook belangrijk dat je communicatief vaardig bent. Je kunt je wel voorstellen dat wanneer je iets goed doet en je dit niet of nauwelijks laat merken, het al snel als normaal wordt gezien of niet eens opvalt. Stel dat jij inkoper bent bij een grote tassenwinkel en de felbegeerde Valentino tas loopt zo hard, dat je  voor de feestdagen bang bent out of stock te geraken. Dan is het aan jou de taak ervoor te zorgen dat je voldoende voorraad aanlegt. Wees beknopt en to the point in je communicatie, zodat anderen je boodschap gemakkelijk kunnen begrijpen. Vooral als het gaat om belangrijke zaken die je met je manager of werkgever moet afstemmen.

Wees een teamplayer

Wat is er nu belangrijker dan een echte teamplayer te zijn. Om jezelf positief te kunnen profileren, is het dus ook belangrijk ervoor te zorgen dat je opvalt binnen het team en mensen op een positieve manier over je praten. Zorg er dus voor dat je goed met anderen overweg kunt en praat dan dus ook niet negatief over anderen bij het koffiezetapparaat. Je wilt namelijk niet weten hoe snel of iets wordt doorgepraat binnen een bedrijf.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips