In dit artikel

3 tips om je mentale gezondheid te verbeteren in tijden van stress

In dit artikel

De afgelopen jaren waren voor veel van ons erg stressvol. De coronapandemie bracht veel teweeg. Zowel gevoelens van machteloosheid, angst en wanhoop voerden de boventoon. Toen het einde éindelijk in zicht leek te zijn, kregen we een geheel nieuw ‘drama’ voor de kiezen. De oorlog in Oekraïne brengt de dreiging dichterbij dan ooit. Geen oorlog duizenden kilometers verderop, maar slechts honderden kilometers van ons vandaan. Weer die wanhoop, weer die machteloosheid, wéér die angst. Niet gek dat veel mensen kampen met mentale onrust. Misschien ook jij wel.

Hoewel we iedere keer worden bestookt met manieren om onze fysieke gezondheid te verbeteren en gezonder te eten en te leven, wordt hierbij de mentale gezondheid maar wat vaak vergeten. Dit terwijl deze twee juist zo met elkaar in verband staan. Gezond leven draagt bij aan een betere mentale gezondheid, maar een betere mentale gezondheid zorgt er ook voor dat je een gezondere levensstijl beter bij kunt houden.

Juist in de huidige tijden van machteloosheid is het belangrijk om je geest gezond en sterk te houden. Maar hoe doe je dit wanneer de angstgevoelens je soms dreigen te overmannen? We geven 3 tips.

50 Praktische groei tips
Met mijn 50 gratis tips maak jij de volgende stap in jouw persoonlijke groei!
Vraag nu het E-book aan

1. Meer bewegen

Het is wetenschappelijk bewezen dat bewegen bijdraagt aan een betere mentale gezondheid. Voel je je overmand door stress of weet je even niet wat je met jezelf aan moet? Spring dan op de fiets, ga hardlopen, skeeleren of bezoek je favoriete sportschool in Zwolle. Het maakt niet uit wát je doet, als je maar even flink gaat bewegen. Tijdens het sporten maak je namelijk gelukshormonen aan. Daarnaast leert je lichaam stresshormonen beter reguleren. Hierdoor leer je beter omgaan met stress en heb je tevens een uitlaatklep wanneer het je even allemaal teveel wordt.

2. Vermijd nieuwsberichten

De struisvogeltechniek is in veel gevallen de juiste keuze. Zeker wanneer je niet wilt dat alle ontwikkelingen je dagelijkse activiteiten in de weg gaan staan. Nu de ontwikkelingen zich in een rap tempo opvolgen is het misschien heel verleidelijk om de gehele dag het nieuws te volgen, maar doe dit vooral niet. Hierdoor word je alleen maar meer gespannen. Natuurlijk betekent dit niet dat je jezelf compleet af moet sluiten van wat er gebeurt in de wereld, maar wel dat je hierdoor niet je gehele dag laat beïnvloeden. Vermijd nieuwsberichten overdag dan ook zoveel mogelijk en plan iedere dag of eens in de twee dagen een momentje in waarop je even snel het nieuws mag kijken of lezen.

3. Schrijf van je af

Merk je dat je hoofd vaak te vol zit om te gaan slapen? Dat je het moeilijk vindt om de rust te vinden? Zowel in je lichaam als in je geest? Zoek dan een uitlaatklep. Bijvoorbeeld iemand waar je alles mee kunt delen. Dit mag ook een schriftje zijn. Gewoon even alles eruit gooien/opschrijven om op die manier je hoofd te klaren. Soms helpt het ook nog eens enorm om alles voor jezelf op een rijtje te zetten. Vaak zorgt dit voor meer overzicht, waardoor je beter in staat bent om in oplossingen te denken of te zien dat het probleem minder groot is dan je dacht.

Martijn

Martijn

Martijn is oprichter van het platform Jouwpersoonlijkegroei.nl, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In het gratis E-book deelt Martijn de beste 50 praktische tips om groei te ervaren. Download nu gratis >>
Anderen bekeken ook

Geen reacties on 3 tips om je mentale gezondheid te verbeteren in tijden van stress

    Laat een reactie achter