Testosteron Verhogen | #8 Tips voor het Mannelijke Hormoon!
22 mei 2021 
12 min. leestijd

Testosteron Verhogen | #8 Tips voor het Mannelijke Hormoon!

Testosteron, één van de belangrijkste hormonen in het menselijke lichaam, speelt een grote rol bij tal van levensbelangrijke biologische functies. Hoewel vaak wordt gezegd dat het een mannenhormoon is, hebben ook vrouwen wel degelijk testosteron in hun lichaam. Het testosterongehalte is in dit geval echter lager.

Het gaat om een lichaamseigen geslachtshormoon dat vaak wordt beschreven als het ‘mannelijke hormoon’, juist doordat het in grote hoeveelheden in de man aanwezig is. Enkele van de fysieke karakteristieken die door testosteron worden teweeggebracht zijn:

  • Baardgroei
  • Haargroei op het lichaam
  • Een lagere stem
  • Spiergroei
  • Verlies van vetmassa

Daarbij speelt testosteron ook een belangrijke rol bij het in stand houden van het immuunsysteem, het gezond houden van de botten en de conditie van het cardiovasculair systeem. Hoewel testosteron dus vooral bekend staat vanwege zijn effecten op het mannelijke lichaam, heeft het ook tal van andere functies!

50 Praktische Groei Tips - Download Gratis - Jouw Persoonlijk Groei

Download het Gratis E-book

Jouw testosteronspiegel verhogen

Het testosterongehalte in je lichaam hangt van veel factoren af, waaronder je genen maar ook de omgeving waarin je leeft en je levensstijl. De ene man of vrouw heeft al meer testosteron dan de andere, maar zelfs dan is het nog altijd mogelijk om zelf je testosteronspiegel te verhogen.

Wil je dat op natuurlijke wijze doen? Dan kunnen de onderstaande tips je zeker en vast op weg helpen!

1. Gezonde vetten zijn essentieel

Voor je gewoon testosteron gaat kopen als supplement, is het een goed idee om je voeding op peil te houden. Je vrije testosteron verhogen (of het testosteron dat zich in je bloed bevindt) kan door gezonder te eten. Vooral gezonde vetten zijn hiervoor belangrijk uit bronnen als noten, zaden, avocado en bepaalde oliën. Testosteron wordt immers in het lichaam geproduceerd uit cholesterol, en daarvoor zijn vetten nodig!

2. Ook zink mag niet ontbreken

Vervolgens is ook zink een essentieel bouwstof voor testosteron, en het maakt deel uit van verscheidene enzymen en eiwitten. Het is betrokken bij de groei van cellen en het rechtstreeks aanmaken van testosteron zelf. Voedingsmiddelen die veel zink bevatten zijn bonen, zeevruchten en noten.

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth

Lees onze uitgebreide review over Vitaily supplementen

3. Verlaag je stressniveau

Een van de beste testosteronboosters is het verminderen van stress in je leven. Dit komt doordat stress de aanmaak van een ander hormoon stimuleert, namelijk cortisol (en bij acute situaties adrenaline). Hoe meer cortisol je hebt, hoe minder je testosteron zijn werk kan doen. Dit hormoon breekt spiermassa af, legt je vertering stil en zorgt er ook voor dat je sneller veroudert. Vermijd dus stress in je dagelijkse leven en je testosterongehalte gaat vanzelf omhoog.

4. Verhoog je kennis en verander je leefstijl

Verdiep je in Testosteron door bijvoorbeeld boeken te lezen zoals de Testofactor. Zo leer je meer over de theorie, wat typisch Testosteron gerelateerde mannenklachten zijn en ontdek je welke natuurlijke oplossingen er allemaal zijn.

Wil je nog een stapje verder gaan volg dan een programma over Testosteron zoals bijvoorbeeld Het Testoplan. Naast alles kennis over Testosteron ga je dan ook daadwerkelijk aanpassingen maken in jouw leefstijl waardoor je de voordelen van meer Testosteron gaat ervaren.

5. Zonlicht is van levensbelang

Zonlicht is goed voor de gezondheid, dat is wetenschappelijk bewezen. Maar wist je ook dat zonlicht de aanmaak van het mannelijk hormoon beïnvloedt? Niet alleen zorgt rechtstreeks contact met zonlicht ervoor dat je lichaam meer vitamine D kan aanmaken, ook heeft het een effect op de directe aanpak van testosteron in je lichaam.

De Beste Detox Sapkuur Deal bij Sap.je Kortingscode Korting

Lees onze uitgebreide review over de sapjes van Sap.je

6. Train met gewichten

Het testosteronpeil in je lichaam kan in grote mate verhoogd worden door regelmatig met gewichten te trainen! Bepaalde vormen van training zijn beter geschikt dan andere, met intervaltraining en gewichtheffen aan de top. Dit komt doordat men hierbij veel grote én kleine spiergroepen gaat uitdagen en aanspreken. Hoe intensiever de training, hoe groter de productie van testosteron. Ga dus een paar keer week naar de sportschool, doe basis krachtsoefeningen en je testosteronspiegel zal je dankbaar zijn.

Testosteron krachttraining

7. Voldoende slaap

Je testosteron verhogen, of je nu een man of een vrouw bent, kan door voldoende te slapen. Doorgaans wordt aangeraden om gemiddeld 8 uur per nacht te slapen, maar de beste hoeveelheid hangt natuurlijk af van je eigen lichaam. Tijdens de slaap worden hormonen als testosteron en groeihormoon afgegeven, waardoor spierweefsel sneller herstelt en je je ’s morgens energiek voelt. Slaap is dus erg belangrijk voor de aanmaak van testosteron bij zowel mannen als vrouwen.

eerste-hulp-bij-slecht-slapen-60-korting

Klik hier voor 60% Early Bird Korting op Eerste Hulp Bij Slecht Slapen

8. Ultragezonde kruiden

Ten slotte bestaan er ook tal van kruiden en andere middeltjes die kunnen helpen om je testosteronpeil op natuurlijke wijze te verhogen. Veel van deze natuurlijke producten bevatten zogenaamde fytoandrogenen, wat eigenlijk plantaardige vormen van testosteron zijn. Hoewel het effect hiervan niet wetenschappelijk bewezen is, is het toch de moeite waard om deze uit te proberen:

  • Ginseng
  • Maca
  • Brandnetelwortel
  • Pijnboomextract

Supplementen voor het verhogen van testosteron

Bij testosteron denken veel mensen al snel aan illegale middelen voor het verhogen van dit hormoon, namelijk steroïden. Dit hormoon als man of vrouw verhogen kan echter heel goed op natuurlijke wijze, door middel van de juiste voeding en levensstijl.

Toch is het in bepaalde gevallen een goed idee om aan testosteronsuppletie te doen, middels advies en begeleiding van een specialist. Deze zal door middel van een testosteron test je testosteron meten, waarna duidelijk zal worden of er een tekort is in je lichaam. Vaak worden op basis van zo’n test supplementen gegeven die kunnen helpen bij het verhogen van de natuurlijke testosteron aanmaak.

Testosteron Test

Symptomen van een tekort aan mannelijk hormoon

Je testosteron meten is niet alleen handig om te weten hoeveel testosteron je aanmaakt, maar ook om erachter te komen of je misschien een tekort hebt. In dat geval wordt testosteronsuppletie vaak aangeraden door een specialist. Maar hoe weet je nu of je een tekort hebt aan testosteron? Hieronder een overzicht van symptomen van een lage testosteronproductie:

1. Minder energie

Een van de eerste en belangrijkste tekenen van een tekort aan het mannelijke hormoon is een vermindering van je algemene levensenergie. Testosteron geeft ons mentale, fysieke en psychologische energie om actie te ondernemen en weerbaar te zijn tegen stress en uitdagingen. Is er te weinig testosteron in je lichaam, dan kan dat resulteren in futloosheid, een gebrek aan motivatie, enzovoort.

2. Een lager libido

Daarbij zal een tekort aan testosteron ook zorgen voor minder zin in seks en een verminderde seksuele aantrekkingskracht. Dit is vooral bij mannen het geval (en dat kan ook leiden tot erectiestoornissen), maar het kan evengoed bij vrouwen voor problemen zorgen. Zowel de drang naar seks als het vermogen om seks te hebben zullen hierdoor negatief beïnvloed worden.

Voordelen Testosteron

3. Minder spiermassa

Aangezien testosteron als belangrijke functie heeft om spiermassa te onderhouden én bij te maken, zal een tekort aan dit mannelijk hormoon ook zorgen voor minder procentuele spiermassa. Testosteron beïnvloedt de zogenaamde eiwitsynthese, de samenstelling van eiwitten tot spiervezels in het lichaam. Hoe zwakker dat signaal is, hoe lager je spiermassa!

4. Meer vetmassa

Een bijkomend effect van een laag testosterongehalte is ook dat je naast minder spiermassa ook meer vetmassa zult krijgen. Vaak is bij mensen met en lage testosteronspiegel ook de hoeveelheid cortisol hoger, waardoor het lichaam meer onder stress staat. Als reactie daarop gaat het vet opslaan en spiermassa afbreken. Vooral bij het ouder worden is dat snel merkbaar!

Ultieme Powernap Formule - 2 uur Energie Tanken! In Slechts 5 Minuten

Klik hier voor de Ultieme Powernap Formule

5. Minder haargroei

De secundaire androgene kwaliteit (zoals baardgroei) worden ook negatief beïnvloed door een tekort aan het mannelijke hormoon. Een lagere testosteronproductie zal resulteren in minder haargroei op het gezicht, bij de geslachtsdelen en onder de oksels. Dat is ook de reden waarom vrouwen doorgaans minder haargroei hebben dan mannen.

6. Zwakkere botten

Een tekort aan testosteron kan ook zorgen voor een zwakkere botstructuur, zwakker kraakbeen en minder sterke gewrichten. Testosteron heeft een effect op de aanmaak van vitamine D. Is er te weinig van, dan zal de kwaliteit van de beenderen daar dus ook negatief door worden beïnvloed.

7. Depressiviteit

Ten slotte kan een tekort aan testosteron ook tal van psychologische problemen met zich meebrengen. Zoals reeds vermeld heeft men dan vaak last van minder (levens)energie, waardoor ook depressiviteit en angst kunnen voorkomen. Testosteron is het hormoon dat ons zin in het leven geeft, en als daar te weinig van is heeft dat een groot effect op hoe we in het leven staan.

Testosteron niveau

Het belang van de testosteronproductie verhogen op natuurlijke wijze

Testosteron is duidelijk één van de belangrijkste hormonen in het menselijke lichaam, zowel voor mannen als vrouwen. Het geeft ons daadkracht, energie, het zorgt voor sterke botten en de opbouw van spiermassa. Daarbij draagt het ook bij tot het verlies van vetmassa en houdt het ons jong. Hoewel mannelijke hormonen kopen en slikken misschien een goede oplossing lijkt voor wie een tekort aan testosteron heeft, is het toch beter om op natuurlijke wijze de aanmaak van dit hormoon te verhogen. Veel supplementen kunnen helpen (zoals de reeds vermelde ginseng en maca), maar het is vooral de levensstijl in het geheel die zal bijdragen tot een gezond testosterongehalte.

Veel mensen – en dan vaak professionele atleten – maken gebruik van testosteron verhogende middelen om beter te presteren of er beter uit te zien. Hoewel deze middelen natuurlijk een snel effect hebben en kunnen leiden tot veel meer spiermassa en kracht, werken ze ook een snellere veroudering in de hand. Een teveel aan testosteron brengt ook vaak gedragsveranderingen met zich mee, problemen met geslachtsorganen en gevaren voor de bloeddruk en het hart. Je testosteron op natuurlijke wijze verhogen, door middel van een goede levensstijl, programma’s als Het Testoplan en boeken als de De Testofactor zijn dus nog altijd de beste oplossing als je van meer energie, spiermassa en een betere gezondheid wilt genieten!

Lees ook mijn uitgebreide review over Het Testoplan en ontdek hoe je op een natuurlijke manier jouw testosteron niveau kan verhogen.

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét Platform voor Zelfontwikkeling

We hebben een exclusief overzicht gemaakt met de Beste Tools voor de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei.

Daarnaast vind je op Jouwpersoonlijkegroei.nl de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, super leerzame Events, en de beste Boeken over Persoonlijke Ontwikkeling.

👉 Tip: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Heel veel succes en vooral plezier met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie welke stappen jij al hebt gezet om je Testosteron te verhogen? Hiermee kan je ook anderen inspireren en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

50 Praktische Groei Tips - Download Gratis - Jouw Persoonlijk Groei

Download het Gratis E-book

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download