arrow_drop_up arrow_drop_down
Suikervrij Eten | 6 Voordelen van Geen Suiker Eten!
30 augustus 2020 
in Voeding

Suikervrij Eten | 6 Voordelen van Geen Suiker Eten!

De afgelopen jaren is suiker hét voedingsmiddel geworden dat steeds meer onder een vergrootglas is komen te liggen. Er werd steeds meer onderzoek gedaan naar de eigenschappen van suiker en naar de effecten die het heeft op ons lichaam. Suiker is een product dat niet meer is weg te denken uit onze maatschappij. Suikers zijn van nature aanwezig in onze voeding, maar worden daarnaast aan veel producten toegevoegd. De grote hoeveelheid suikers die velen van ons dagelijks (ongemerkt) binnenkrijgen, maakt ons suikerverslaafd. Steeds meer mensen zijn daarom gestart met suikervrij eten. Dit is geen dieet, maar een levensstijl, waarin je je bewust bent van waarmee jij je lichaam voedt.

 Wat is suiker?

Om te begrijpen waarom suikervrij eten voordelen kan bieden, moeten je eerst weten wat suikers zijn en welk effect ze hebben op je lichaam.

 Sacharose

Suiker behoort tot de koolhydraten. Koolhydraten zijn één van de drie macronutriënten, samen met eiwitten en vetten, die ons lichaam nodig heeft om te functioneren. Koolhydraten dienen als brandstof in ons lichaam en voorzien ons van energie. Suiker wordt in de wetenschap aangeduid met het woord sacharose. Sacharose komt voor in fruit, suikerriet, suikerbieten, honing en in mindere mate in groente. Sacharose wordt als bron gebruikt voor suikerproducten als suikerklontjes, stroop en poedersuiker.

 Invloed op de bloedsuikerspiegel

Je bloedsuikerspiegel stijgt als je suiker binnenkrijgt. Als reactie op deze stijging, produceert de alvleesklier insuline. Dit zorgt ervoor dat glucose de lichaamscellen in kan gaan en het vervolgens wordt opgeslagen of gebruikt voor energie. Je lichaamscellen hebben deze glucose nodig om je spieren en organen te voorzien van energie.

 Wat nu als je teveel suikers eet?

Het eten van suiker zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel. Deze piek moet weer naar beneden gehaald worden met behulp van insuline. Als insuline veelvuldig in actie moet komen, heeft dit als gevolg dat vet wordt opgeslagen in je lichaam. Daarbij wordt het hormoon endorfine (ook wel gelukshormoon) overgestimuleerd door een teveel aan suikers, wat voor een onrustig en nerveus gevoel kan zorgen. Hierdoor is je concentratie minder goed en bovendien kunnen klachten als depressieve gevoelens en lusteloosheid optreden. Een teveel aan suiker heeft nog meer nare gevolgen; het zorgt voor gaatjes in je gebit en het ontregelt je hongergevoel. . Dit ontregelt je immuunsysteem, waardoor gemakkelijker ontstekingen in je lichaam kunnen ontstaan.

 Waarom suikervrij eten?

Voor een stabiele bloedsuiker spiegel is het belangrijk een goede balans in je energiebehoefte te krijgen. Dit betekent niet te veel suiker eten, maar ook niet te weinig. Een 100% suikervrije levensstijl bestaat niet, want suiker zit ook in voedingsmiddelen die ons lichaam nodig heeft om gezond te blijven, zoals groente en fruit. Suikervrij eten betekent dat je geraffineerde suikers en bewerkte producten vermijdt. Juist deze suikers zijn niet gezond voor je en door ze te vermijden zal je een aantal positieve veranderingen kunnen merken. Wat zijn die voordelen van suikervrij eten precies?

Voordeel 1: Meer energie

Door het eten van toegevoegde suikers kan je energiedips krijgen in je bloedsuikerspiegel. Met een suikervrij dieet voorkom je grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel en blijft je energieniveau meer in balans.

Voordeel 2: Geen eetbuien meer

Teveel suiker eten zorgt voor een verstoord verzadigingsgevoel, waardoor je blijft snakken naar suikerrijk voedsel en eetbuien krijgt. Suikervrij eten zal je eetbuien laten verdwijnen, doordat het je bloedsuikerspiegel in balans houdt.

Voordeel 3: Een gezonder lichaam

Voedingsmiddelen met weinig suiker zijn voornamelijk producten die natuurlijk zijn. Natuurlijke voeding is beter voor je en helpt je naar een gezonder lichaam.

Voordeel 4: Afvallen

De kans is groot dat je langzaamaan wat gaat afvallen.

Voordeel 5: Een beter humeur

Je gaat je energieker en fitter voelen door natuurlijke voeding en een verbeterde slaapkwaliteit.

Voordeel 6: Een betere huid en gezonder haar

Je huid gaat glanzen en je haar wordt sterker door de goede voeding die je binnenkrijgt.

 Starten met suikervrij eten

Met deze drie belangrijke stappen kan je een begin maken met jouw eigen suikervrije levensstijl:

  1. Creëer een omgeving die vrij is van onnatuurlijke suikers
  2. Eet natuurlijke voeding
  3. Leer etiketten lezen

 Suikervrij eten recepten

Op internet zijn talloze, heerlijke recepten te vinden die passen en een suikervrije levensstijl. Suikervrij eten is absoluut geen straf met al die heerlijke recepten die online te vinden zijn. Begin bijvoorbeeld eens met 20 dagen suikervrij te eten. Ontdek deze heerlijke recepten om suikervrij te eten.

 Boeken suikervrij eten

Om inspiratie op te doen voor suikervrije gerechten, bestaan er veel verschillende boeken. Bijvoorbeeld:

 Suikervrij eten, wat mag je wel?

Suikervrij eten is absoluut geen straf! Er zijn nog genoeg lekker dingen die je gewoon mag eten als je een suikervrij dieet volgt.

 Diabetes en suikervrij eten

Als je diabetes hebt, kan een suikervrij dieet je helpen gezonder te worden. Door je suikerinname te verminderen, wordt je bloedsuikerspiegel stabieler en dit betekent minder kans op pieken en minder klachten.

 Afvallen

Suikervrij eten kan je helpen bij het afvallen. Doordat je geen tot weinig suikers binnenkrijgt, zal je bloedsuikerspiegel stabieler zijn gedurende de dag. Hiermee voorkom je eetbuien en dus extra calorieën. Daarnaast consumeer je meer natuurlijke producten met een suikervrije levensstijl. Deze twee punten zullen je helpen met het verliezen van overtollige kilo's.

Doe jij nog dingen fout als je wilt afslanken? Doe de “Afslank IQ” quiz en test je kennis over het afslankproces. Ik ben benieuwd welke score jij haalt!

 Boodschappen doen met een suikervrij dieet

Boodschappen doen met een suikervrij dieet vergt kennis van etiketten en de nodige voorbereiding aan het begin. Zodra je weet wat je allemaal nog wel kunt nemen, zal het suikervrij boodschappen doen voelen als een nieuwe gewoonte.

 Lijst van ingrediënten die je beter kunt vermijden

Ongezonde producten waarin veel suikers zitten dien je vanzelfsprekend te vermijden. Bij sommige producten is het moeilijker te achterhalen of ze in je suikervrije levensstijl passen. Gebruik daarvoor deze lijst:

  • Vermijd producten met ingrediënten erin die eindigen op -ose (glucose, sacharose etc.)
  • Vermijd woorden die eindigen op stroop, siroop, honing of nectar.
  • Vermijd ook zoveel mogelijk kunstmatige zoetstoffen. Deze worden aangeduid met:
    • Aspartaam, acesulfaam-k, sucralose, glucose-fructosestroop (HFCS) of maisstroop

 Welke producten koop je als je suikervrij eet?

Als je suikervrij eet is het belangrijk dat je producten in huis haalt die geen toegevoegde suikers bevatten. Dit zijn voornamelijk natuurlijke producten, producten die onbewerkt zijn. Gezonde voedingsmiddelen die gezoet zijn met natuurlijke zoetstof als stevia of banaanpoeder zijn overigens ook prima om in huis te halen.

 Drinken

Drinken waaraan geen suiker is toegevoegd en waarin geen kunstmatige zoetstoffen zijn gedaan zijn geschikt voor jouw suikervrije dieet. Denk hierbij aan thee of koffie zonder suiker en water met of zonder prik.

 Suikervrije Tips

  • Zorg ervoor dat je dat je voor lekkere trek gezonde alternatieven om te snacken in huis hebt.
  • Maak een weekplanning met de maaltijden die je gaat maken. Dit scheelt stress gedurende de week en bovendien bespaar je geld!
  • Doe het stap voor stap! Je hoeft niet meteen van veel suikers eten naar geen suikers eten te gaan. Stap voor stap in de goede richting gaan is ook een manier!

 21 dagen suikervrij

Ben jij nu overgehaald om suikervrij te gaan eten? Dan is de 21 dagen suikervrij challenge geschikt voor jou! In 21 dagen kick jij af van je suikerverslaving en zet je een flinke stap in de juiste richting naar een suikervrije levensstijl. Krijg volledige ondersteuning met een startersgids, 10 suikervrije dranken, 10 suikervrije lekkernijen, boodschappenlijstjes, motivatie e-mails, Facebook community en levenslange updates! Uiteraard allemaal met een niet goed, geld terug garantie!

Ontdek hoe ook jij geen trek meer hebt in zoet en één kledingmaat verliest zonder een hongergevoel.

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaap, Meditatie, Mindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met Suikervrij Eten? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen