In dit artikel

Ontdek de vele voordelen van een spijkermat voor jouw welzijn

In dit artikel

Voel je je vaak gespannen na een lange werkdag? Je bent niet de enige; ook ik heb geworsteld met het vinden van rust. Na talloze uren research ontdekte ik de spijkermat, een eeuwenoude tool die wonderen kan verrichten voor lichaam en geest.

Lees verder en ontdek hoe dit prikkelende hulpmiddel jouw welzijn naar een hoger niveau tilt.

Key Takeaway

De beste spijkermat van 2024 is Flowee Shakti mat. Dit merk biedt de meest duurzame en kwalitatief hoogwaardige shakti matten aan, samen met een fijne klantenservice.

Samenvatting

  • Gebruik een spijkermat om pijn aan rug, nek en hoofd te verminderen en minder afhankelijk te zijn van pijnmedicatie.
  • Een spijkermat stimuleert de doorbloeding, helpt bij het afvoeren van afvalstoffen en ontspant de spieren na een dag zitten of staan.
  • Door dagelijks gebruik van een spijkermat kun je makkelijker inslapen, beter doorslapen en verbetert je algehele slaapkwaliteit.
  • Het regelmatig liggen op een spijkermat verlaagt stressniveaus door het vrijkomen van endorfine en oxytocine, bekend om hun ontspannende werking.
  • Voor optimale resultaten kun je het beste starten met een paar minuten op de mat liggen en dit uitbouwen tot 20 minuten, terwijl je op een comfortabele ondergrond ligt en diep ademhaalt.

Wat is een Spijkermat?

Ontdek de vele voordelen van een spijkermat voor jouw welzijn

Een spijkermat lijkt op een bed van spijkers en is ontworpen om de principes van acupressuur toe te passen. Je legt je lichaam tegen de duizenden kleine, scherpe punten en zet daarmee druk op je huid en spieren.

Het voelt misschien een beetje vreemd in het begin, maar het is precies deze sensatie die de gezondheidsvoordelen biedt, zoals een toegenomen doorbloeding en verlichting van spierspanningen. Lees hieronder meer over de voordelen van een spijkerkussen gebruiken.

Spijkermat voordelen

De kleine spijkertjes op de mat raken verschillende drukpunten op het lichaam en kunnen zo een complexe reactie teweegbrengen. Onderzoek heeft aangetoond dat ze niet alleen de bloedcirculatie bevorderen maar ook endorfine en oxytocine vrijlaten.

Deze hormonen staan bekend om hun pijnstillende en ontspannende werking, wat een spijkermat tot een effectief hulpmiddel maakt voor extra ontspanning en betere slaapkwaliteit. Het dagelijks gebruiken van de mat kan zelfs helpen bij het verminderen van stress en onrustige benen. Elke dag even op de spijkermat liggen helpt mij bij allerlei verschillende problemen en ongemakken. De acupressuurmat is een onmisbare toevoeging aan mijn dagelijkse routine.

Voordelen van een Spijkermat

Ontdek de vele voordelen van een spijkermat voor jouw welzijn

Ontdekken van de voordelen van een spijkermat kan een ware eye-opener zijn voor je dagelijkse welzijnsroutine. Deze traditionele tool biedt niet alleen directe voordelen voor je lichaam, maar draagt ook bij aan een langduriger gevoel van ontspanning en welbehagen. Wanneer je op de mat gaat liggen word je meteen overvallen door een relaxed gevoel. Aan het begin kan het vreemd voelen, maar je raakt eraan gewend. De drukpunten van de mat hebben positieve effecten op jouw mentale en fysieke gezondheid.

Vermindering van pijn

Vaak heb ik last van rugpijn, maar sinds ik een spijkermat gebruik, merk ik een duidelijke vermindering. Het is ongelooflijk hoe zo’n mat de behoefte aan pijnmedicatie kan verminderen.

Je kan met een dun shirt op de spijkermat liggen, of met je blote rug erop. Je kan de mat ook onder je benen leggen. De scherpe puntjes lijken wel magie te verrichten; ze verminderen niet alleen rugklachten, maar ook hoofdpijn en nekpijn.

De spijkermat werkt op zoveel niveaus. Bijvoorbeeld tijdens mijn menstruatieperiode geeft het liggen op de mat mij aanzienlijke verlichting bij de krampen. En ik hoor van anderen dat het zelfs kan helpen bij migraine en gewrichtspijn.

Door de aanmaak van gelukshormonen helpt de mat mij ook op stressvolle dagen om te ontspannen en weer evenwicht te vinden. Het is bijna alsof het diepe druk uitoefent op de energiebanen, wat blokkades lijkt weg te nemen en mijn pijn verlicht.

Ik voel me na elk gebruik verfrist en vaak met minder pijn dan voorheen. Ik kan niet meer zonder de acupressuur mat.

Stimuleert de doorbloeding

Niet alleen vermindert een spijkermat pijn, het zet ook je bloedsomloop flink aan het werk. Voel hoe je lichaam op de mat reageert; binnen enkele minuten begint het te tintelen als teken dat je bloed sneller door je aderen stroomt.

Dit effect is essentieel, want een levendige doorbloeding helpt bij het afvoeren van afvalstoffen en bezorgt je spieren broodnodige zuurstof en voedingsstoffen.

Terwijl ik regelmatig op mijn spijkermat lig, merk ik dat mijn koude voeten verdwijnen en mijn spieren zich ontspannen. Deze warmte en verhoogde bloedstroom zijn een godsgeschenk na een lange dag zitten of staan.

Het is alsof elke prik van de mat mijn lichaam wekt en zegt: “Het is tijd om te herstellen en te vernieuwen!”.

Bevordert ontspanning en slaapkwaliteit

Naast het stimuleren van een goede doorbloeding helpt de spijkermat ook om heerlijk te ontspannen en de slaapkwaliteit te verbeteren. Lig ik eenmaal op de spijkermat, dan activeert de subtiele druk van de duizenden punten mijn lichaam om stress te verminderen en het begint me al snel in een staat van diepe rust te brengen.

Deze ontspanning is cruciaal voor een herstellende slaap. Ik merk dat ik gemakkelijker inslaap, langer doorslaap en zelfs dieper slaap.

Het lijkt misschien tegenintuïtief dat zoiets als een spijkermat kan helpen bij slapeloosheid, maar door regelmatig gebruik voor het slapengaan zet ik mijn lichaam aan om pijnstillende hormonen vrij te geven.

Deze hormonen zorgen ervoor dat ik me kalm en ontspannen voel. Zo vormt mijn spijkermatje een essentieel onderdeel van mijn avondroutine voor een betere nachtrust. Het gevoel van welzijn dat het me geeft is iets waar ik elke avond weer naar uitkijk.

Hoe gebruik je een Spijkermat?

Ik ontdekte dat een spijkermat gebruiken helemaal niet ingewikkeld is. Volg deze stappen en ervaar zelf de voordelen.

  • Begin met het kiezen van een comfortabele, vlakke ondergrond waar je ongestoord kunt liggen, zoals de vloer of je bed.
  • Draag dunne kleding of gebruik de mat op je blote huid als je gewend bent aan de prikkels.
  • Leg de spijkermat neer en ga er voorzichtig op liggen, startend met je rug zodat je gewicht gelijkmatig verdeeld wordt.
  • Blijf rustig ademhalen en probeer te ontspannen; sluit eventueel je ogen om dit te bevorderen.
  • Verhoog langzaam de duur dat je op de mat ligt; begin met een paar minuten en bouw dit uit tot 20 minuten of meer naar behoefte.
  • Gebruik het spijkerkussen voor andere lichaamsdelen zoals hoofd, schouders of voeten om gerichte verlichting te bieden.
  • Sta na gebruik langzaam op en drink water om afvalstoffen die losgekomen zijn af te voeren.
  • Herhaal deze routine dagelijks of meerdere keren per week voor het beste resultaat.

Conclusie

Een spijkermat brengt talloze voordelen met zich mee, dat staat vast. De drukpunten activeren je doorbloeding en geven een ontspannen gevoel. Voel je je soms gespannen of heb je vaak last van pijn? Leg jezelf dan eens op een spijkermat en merk de verlichting op.

Stimuleer je gelukshormonen en val makkelijker in slaap, elke avond weer. Ontdek zelf hoe deze mat je welzijn verbetert en maak het een deel van je dagelijkse routine. Laat de spijkermat voor jou werken en geniet van een gezonder, meer ontspannen leven.

Veelgestelde Vragen

1. Wat zijn de voordelen van een spijkermat?

Een spijkermat helpt je spieren te ontspannen, stimuleert de doorbloeding en kan helpen afvalstoffen af te voeren, wat bijdraagt aan jouw algehele welzijn.

2. Hoe werkt een spijkermat voor het lichaam?

Wanneer je op de spijkermat gaat liggen, drukken de puntjes zachtjes op je huid, wat een effect heeft vergelijkbaar met acupressuur en kan helpen om gespannen spieren losser te maken en pijn te verlichten.

3. Waarom is een spijkermat goed voor mijn rug?

Door op een spijkermat te liggen met je blote rug stimuleer je de doorbloeding in de rugspieren, wat kan helpen bij het verminderen van stijfheid en rugpijn.

4. Kun je beter slapen door gebruik van een spijkermat?

Ja, veel mensen ervaren dat ze dieper slapen na het gebruik van een spijkermat omdat het kan helpen bij het ontspannen van het lichaam en het geestelijk tot rust komen voor het slapen gaan.

5. Hoe vaak zou ik een spijkermat moeten gebruiken?

Om de effecten van de spijkermat echt te ervaren, kun je deze regelmatig gebruiken, zelfs dagelijks voor korte periodes. Begin met enkele minuten en bouw dit langzaam op naar comfort.

6. Is een spijkermat ook gezond voor mijn voeten?

Ja, een spijkermat is ook gezond voor vermoeide voeten. Het staan op een spijkermat met blote voeten kan helpen bij het bevorderen van ontspanning en het stimuleren van de doorbloeding in de voeten.

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (1988), ervaringsdeskundige en oprichter van Jouwpersoonlijkegroei.nl, is partner van Anouk en trotse vader van Tess en Luka. Zijn passie ligt bij voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Ontdek zijn top 50 praktische tips voor persoonlijke groei in zijn gratis E-book. Volg Martijn ook op LinkedIn, Facebook en Instagram. Voor opmerkingen of vragen, mail martijn@jouwpersoonlijkegroei.nl of bel 033-2022144 tijdens kantooruren. Meer ervaringen van Martijn Meeuwis
Anderen bekeken ook

Geen reacties on Ontdek de vele voordelen van een spijkermat voor jouw welzijn

Laat een reactie achter

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips