arrow_drop_up arrow_drop_down
Slecht Slapen Zwangerschap | #10 Slaap Tips voor jouw Zwangerschap!
12 december 2020 
in Slaap

Slecht Slapen Zwangerschap | #10 Slaap Tips voor jouw Zwangerschap!

Slecht slapen tijdens zwangerschap is een veelvoorkomend probleem. Het is daarom niet raar als je hier last van hebt. Fijn is het niet, want je bent hierdoor extra vermoeid overdag. En juist tijdens een zwangerschap kan je wel wat extra energie gebruiken. Met dit artikel wil ik je vertellen hoe het komt dat je niet zo goed slaapt en wat je daar aan kan doen.

Het is namelijk zeker niet nodig om altijd zo vermoeid te zijn en er prima hulpmiddelen zijn die jou weer heerlijk laten slapen.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Rust is erg belangrijk

Het is belangrijk dat zwangere vrouwen genoeg rust krijgen. Ze dragen immers een baby bij zich en dat vraagt veel van het lichaam. Het voeden en en laten groeien van je baby kost enorm veel energie. Het is niet alleen mentaal soms wat lastiger maar ook fysiek eist het zijn tol.

Zo moet je hart 4 tot 5 keer harder werken om alles te voorzien van voldoende bloed, werken je nieren harder om de afvalstoffen af te voeren en je spieren worden gedurende de zwangerschap steeds zwaarder belast.

Slecht slapen tijdens zwangerschap is dus zeker niet handig omdat je juist tijdens deze periode, wel wat extra rust kan gebruiken.

Vitaily Korting en Ervaringen - Alle supplementen in een - kortingscode

Vermoeidheid tijdens Zwangerschap

In het begin van je zwangerschap ben je meestal het meest vermoeid. Dit heeft te maken met het feit dat je kindje dan erg hard groeit en de hormonen die veranderen in je lichaam.

Soms hoor ik ook wel eens gevallen van vrouwen die extreem vermoeid zijn. Dit kan te maken hebben met een slaapprobleem of een verkeerd slaapritme. Verderop in dit artikel ga ik het daar over hebben. Ook kan extreme vermoeidheid te maken hebben met andere zaken zoals bijvoorbeeld bloedarmoede. Laat je daarom bij extreme vermoeidheid altijd even onderzoeken door een huisarts of verloskundige.

Slecht Slapen Zwangerschap #10 Slaap Tips voor jouw Zwangerschap!

Slaapcyclus Zwangerschap

Tijdens je zwangerschap slaap je anders dan normaal. Je doorloopt nog wel een slaapcyclus maar deze is iets anders dan normaal. Slaapcyclus is trouwens de term voor de verschillende stadiums die je doorloopt als je slaapt. Deze 5 fasen kenmerken de slaapcyclus: het sluimeren, de lichte slaap, de diepere slaap, de zeer diepe slaap en de droomslaap. Soms noemt men de droomslaap ook wel de REM-slaap.

Deze slaapcyclus wordt gedurende nacht een aantal keer herhaald. Als je zwanger bent duurt met name de droomslaap aanzienlijk korter. Dit betekent dat je dus minder vaak diep slaapt. Hierdoor ben je vaker wakker en daardoor slaap je slechter.

Slecht slapen tijdens zwangerschap

Zoals ik net al aangaf hebben veel vrouwen last van slecht slapen tijdens zwangerschap en heeft dit te maken met onder andere de veranderende hormoonhuishouding. Hierdoor kan je te maken krijgen met de volgende problemen

  • Moeilijk in slaap kunnen komen
  • Snel wakker worden, je slaapt dus licht
  • Te vroeg wakker worden
  • Moeite om de hele nacht door te slapen
  • Humeuriger overdag
  • Vermoeid overdag
  • Lusteloos

Slaapbehoefte

Ook is je slaapbehoefte tijdens een zwangerschap compleet anders dan normaal. De meeste zwangere vrouwen hebben aan het begin van hun zwangerschap meer behoefte aan slaap. Zo kan het zijn dat je normaal maar 7 of 8 uur per nacht slaapt en dat je nu behoefte heb aan wel 12 uur per nacht. Geef hier aan toe. Het kindje in je buik en jij hebben genoeg rust nodig.

Na ongeveer 3 maanden zwangerschap zal je energie weer toe gaan nemen totdat je in het laatste trimester komt. Dan kan je weer wat meer vermoeid raken. Dit komt door het feit dat je buik alsmaar groter wordt en je hierdoor minder goed kunt slapen en geregeld wakker wordt tijdens de nacht.

Wat kan je doen om toch goed te Slapen?

Nu je de achterliggende oorzaken van slecht slapen tijdens zwangerschap weet, is het tijd om je informatie te geven over wat je er allemaal tegen kan doen om toch voldoende nachtrust te krijgen.

#1 Creëer een ritueel voor je gaat Slapen

Hiermee bedoel ik, houd een vast patroon aan. Wij mensen zijn nou eenmaal dol op vaste patronen. Lees bijvoorbeeld elke avond voor je gaat slapen een boek. Hierdoor komt je geest ook tot rust en zal je makkelijker in slaap vallen.

#2 Maak je Slaapkamer comfortabel

Een slaapkamer is gemaakt om in te slapen. Gebruik hem hier dan ook voor. Ga niet tv kijken op bed of van allerlei dingen uitspreken met je partner. Een goede slaapkamer is donker, koel en goed geventileerd.

#3 Neem een andere houding aan

Als je een buikslaper bent kan dit de nodige problemen opleveren tijdens je zwangerschap. Probeer je houding te veranderen door op je linkerzij te gaan liggen. Dit is ook het beste voor de baby want zo krijgt de placenta de beste bloeddoorstroming.

Slecht Slapen Zwangerschap #10 Slaap Tips voor jouw Zwangerschap!

#4 Kijk uit met dutjes

Slecht slapen tijdens zwangerschap komt ook heel vaak voort uit het feit dat er op een verkeerde manier dutjes worden gedaan. Een dutje als je moe bent is zeker aan te raden maar kijk wel uit. Slaap niet langer dan een half uurtje per keer. Doe je dit wel, kan het in de avond problemen opleveren.

Tips om beter te kunnen slapen tijdens de Zwangerschap

Hieronder wil ik een aantal praktische tips met je delen die je kan toepassen om beter te kunnen slapen tijdens je zwangerschap:

  1. Voldoende lichaamsbeweging overdag.
  2. Ga schoon en fris naar bed, dus douchen voordat je gaat slapen helpt hierbij.
  3. Verschoon je bed regelmatig, je slaapt beter in een bed dat fris en schoon is.
  4. Creëer rust in je slaapkamer, zorg er dus voor dat je slaapkamer opgeruimd is.
  5. Extra kussens als ondersteuning, vooral als je zwanger bent is het aan te raden om kussens te gebruiken als ondersteuning.
  6. Ontspan voordat je naar bed gaat. Lees nog even een boek of neem een lekker warm bad.
  7. Goede ventilatie op je slaapkamer. Dus zet een rooster open of ventileer tenminste overdag door je raam open te zetten.
  8. Vermijd zware maaltijden in de avond. Hierdoor kun je last krijgen van brandend maagzuur en buikpijn.
  9. Op tijd naar bed gaan. Geef toe aan je vermoeidheid
  10. Neem eens een lekkere massage om volledig tot rust te komen.

Pas deze tips toe en je zal merken dat je er een stuk beter van gaat slapen!

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Meer weten over slapen?

Heb je na het toepassen van deze tips nog steeds last van een verkeerd slaapritme of slaapproblemen? Dan is het verstandig om eens te kijken naar het boek van slaapdeskundige William van der Klaauw. Zijn boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen' heeft al tienduizenden mensen geholpen om weer heerlijk te kunnen slapen. Zwanger of niet het is echt een aanwinst voor je boekenkast.

Slapen is enorm belangrijk, zorg er dus voor dat het goed gebeurt. Dit is zoals je weet helemaal extra tijdens je zwangerschap!

Ik weet zeker dat je met de 7 Stappen Methode van William van der Klaauw binnen de kortste keren weer heerlijk slaapt.

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaapMeditatieMindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met Slecht Slapen tijden de Zwangerschap? Hiermee kan je anderen helpen en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

–> Klik hier voor meer Slaap Tips  |  Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Vitaily Korting en Ervaringen - Alle supplementen in een - kortingscode

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Zet je graag de volgende stap in je Persoonlijke Ontwikkeling?


Wil jij:

  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Download dan nu het  GRATIS E-book  "De volgende stap in jouw persoonlijke groei".

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
DOWNLOAD GRATIS
50 praktische groei tips download