arrow_drop_up arrow_drop_down
Slecht Slapen door Piekeren | #5 Praktische Tips tegen Piekeren!
19 januari 2020 
in Slaap

Slecht Slapen door Piekeren | #5 Praktische Tips tegen Piekeren!

Slecht slapen door piekeren. Wist je dat meer dan de helft van de Nederlanders hier weleens last van heeft? Meer dan 11 miljoen mensen die weleens slecht slapen door piekeren. Het is dus echt tijd om er iets aan te doen, althans jij moet het natuurlijk doen maar met de juiste info gaat het je zeker lukken.

Met dit artikel wil ik je namelijk helpen om van je eindeloze gepieker af te komen. Piekeren in bed is iets waar je zo snel mogelijk van af moet zien te komen.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Hoe ontstaat Piekeren?

Hoe ontstaat piekeren eigenlijk? En waarom krijg je hier juist last van als je in bed ligt? Eigenlijk wel logisch te verklaren. Als je in bed ligt kom je namelijk tot rust. Je krijgt de tijd om na te denken over alles wat er die dag gebeurd is en helaas slaat dat soms uit naar negatieve gedachten. En als je eenmaal negatieve gedachten hebt dan is het moeilijk om hier weer uit te komen.

Je zal je eigen gedachten moeten stoppen op dat moment, je brein doet dit namelijk zelf niet. Het vervelende negatieve stemmetje blijft maar door razen.

Tip: Klik hier en ontdek hoe het mij is gelukt om van mijn piekerende gedachten af te komen >>

Een stroom van gedachten

Piekeren is dus een gedachtestroom die vooral op gang komt als je in bed ligt, je denkt dan over van alles na wat er die dag niet goed is gegaan. Wat ik ook vaak hoor is dat mensen die constant wakker liggen omdat ze piekeren, uiteindelijk ook gaan piekeren over het feit dat ze niet kunnen slapen.

Als je op dit punt aanbeland bent kom je in een negatieve spiraal van negatieve gedachten terecht en zal je hier moeilijk uitkomen. Maar jij zoekt gelukkig naar oplossingen en die gaan er komen ook!

Slecht slapen door piekeren behoort straks tot het verleden.

Slecht Slapen door Piekeren | #5 Praktische Tips tegen Piekeren!

Hoe stop je Piekeren?

Laten we ons maar eens gaan focussen op de oplossing, je weet zo onderhand wel dat piekeren voornamelijk negatief is en dat je er zo snel mogelijk vanaf moet komen. Omdat piekeren vaak gaat over dezelfde gedachten die jou bezig houden is het verstandig om deze gedachten te gaan onderzoeken.

Wacht hier uiteraard niet mee totdat je in bed ligt maar doe dit eerder op de dag. Onderzoek waarom dit jou zo bezig houdt en zoek naar een oplossing die ervoor zorgt dat je het van je af kunt zetten.

Het is van belang om dit zo snel mogelijk te doen, wacht je, dan is de kans groot dat je het ‘probleem' nog groter maakt en hierdoor zal je dus steeds meer gaan piekeren.

Probeer dit eens!

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je in bed ligt en toch begint te piekeren. Is dit het geval? Dan is het verstandig om afleiding te zoeken.

Ga dus uit bed en ga even wat anders doen om op andere gedachten te komen. Lees een boek of luister muziek. Muziek is sowieso goed tegen piekeren, je kunt dus ook uit voorzorg voordat je gaat slapen luisteren naar rustgevende muziek.

Wat je ook kunt doen is je piekerende gedachten inruilen voor leuke ontspannen gedachten. Denk aan leuke dingen die je hebt meegemaakt of een heerlijke vakantie.

Slecht Slapen door Piekeren | #5 Praktische Tips tegen Piekeren!

Tips tegen piekeren

1. Verander het stemmetje in je hoofd

Denken is niets anders dan een gesprek voeren met jezelf. Negatieve gedachten zorgen ervoor dat jij vaak denkt of in gesprek bent met jezelf over wat je niet wilt in plaats van wat je wel wilt. Dit zorgt voor vervelende gevoelens.

Elke keer dat dit vervelende stemmetje weer in je opkomt, stop het dan meteen en denk aan een prettige ervaring.

2. Jij hebt de keuze te denken wat je wilt

Als mens zijn we in staat te denken wat we willen, we zijn regisseur van onze eigen gedachten. Je hebt dus de keuzevrijheid om je negatieve gedachten meteen te stoppen en aan iets positiefs te denken, onthoud dit!

3. Stel jezelf een doel

Het komt een beetje neer op wat ik hierboven zei, je bent dus vrij om te denken wat je wilt, doe dit dan ook en stel jezelf een doel. Bijvoorbeeld; ‘ik verander mijn gedachten in positieve gedachten'. Blijf dit elke dag tegen jezelf herhalen, vooral als je het even moeilijk hebt.

4. Ga sporten

Slecht slapen door piekeren kun je heel goed tegengaan door te sporten. Sporten geeft je sowieso een positief gevoel door de verschillende stofjes die vrijkomen, maar je verzet door sporten ook je gedachten. Hier word je geest rustig en helder van.

5. Plaats Piekeren in een hokje

Het klinkt misschien wat tegenstrijdig maar wat een hele goede manier is om ‘gecontroleerd' te piekeren is om dit op een bepaald moment op de dag toch toe te laten. Maar let op! Alleen op dat moment en niet langer dan 10 minuten, de rest van de dag is het strikt verboden om te piekeren. Op deze manier kun je, je gedachten beter controleren en er uiteindelijk helemaal vanaf komen.

Samenvattend wil ik je nog een quote delen die goed past bij het thema piekeren. Deze quote spreekt mij enorm aan en het is voor mij 100% waar.

Je bent wat je denkt!

Hetgeen waar jij het meest van de tijd aan denkt zal jij worden. Dus denk jij vaak negatief dan zal je als persoon ook negatiever worden, maar denk je daarin tegen vaak positief zal je als persoon vrolijk en positief zijn.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Conclusie over Slecht slapen door piekeren

We kunnen concluderen dat slecht slapen door piekeren enorm destructief is, je kunt jezelf bijna letterlijk gek denken en dat is zeker niet nodig. Om van je piekerende gedachten af te komen is het belangrijk dat je, je gedachten kunt verzetten op het moment dat je begint te piekeren.

Je kunt van piekeren afkomen door te ontspannen voordat je gaat slapen, dit kan zijn door het luisteren van rustgevende muziek of het lezen van een boek. Ook zijn er veel mensen die ontspannen door middel van sporten. Wel wil ik je als tip meegeven om niet laat op de avond nog te gaan sporten, hierdoor activeer je, je brein en is het moeilijker om in slaap te vallen.

Dwangmatig piekeren kun je afleren door jezelf te trainen om anders te denken of om een vast moment op de dag in te stellen dat je mag piekeren.

Wil je nou meer weten over verschillende slaapproblemen zoals een verkeerd slaapritme, slecht slapen tijdens je zwangerschap, slaapritme tijdens ploegendienstangst om niet te kunnen slapen, chronisch slaaptekort oplossen of de beste slaap tips? Kijk dan gerust eens rond op dit platform voor Jouw persoonlijke groei.

Lees ook mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaapMeditatieMindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met Tandenknarsen tijdens de Slaap? Hiermee kan je anderen helpen en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

–> Klik hier voor meer Slaap Tips  |  Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Zet je graag de volgende stap in je Persoonlijke Ontwikkeling?


Wil jij:

  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Download dan nu het  GRATIS E-book  "De volgende stap in jouw persoonlijke groei".

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
DOWNLOAD GRATIS
50 praktische groei tips download