arrow_drop_up arrow_drop_down
4 mei 2020 
in Slaap

Slaaptips voor een goede en gezonde nachtrust

Worstel je met een slechte nachtrust of heb je last van (chronisch) slaaptekort? Een slaapprobleem is een uiterst vervelend probleem, vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Moe maar niet kunnen slapen of helemaal niet kunnen slapen, resulteert vaak in allerlei lichamelijke en psychische klachten. Zo ben je bijvoorbeeld sneller prikkelbaar, heb je last van concentratieproblemen of je voelt je wanhopig en lusteloos. Uiterst vervelend natuurlijk. Wat kun je er aan doen om het op te lossen?

Wat zijn de oorzaken van een slaapprobleem?

Het is altijd goed om de oorzaak van het slaapprobleem te achterhalen. Er zijn mensen die bij volle maan slecht slapen, terwijl ze er gedurende de rest van het jaar geen last van hebben. Wat zijn nog meer oorzaken van niet in slaap komen of andere slaapproblemen?

Niet kunnen slapen door angst:

soms speelt angst een grote rol bij je slaapproblemen. Het is altijd zinvol om iets aan je angst(en) te doen. Bezoek bijvoorbeeld een psycholoog of lees zelfhulpboeken om je ‘angstprobleem’ aan te pakken.

Niet kunnen slapen door denken:

ben je iemand die veel denkt? Een druk en chaotisch hoofd maakt het lastiger om in slaap te vallen. Maak je hoofd leeg door middel van ontspanningsoefeningen of schrijf je gedachten van je af in een dagboek voor je je bed instapt.

Niet kunnen slapen door piekeren:

je zorgen maken om dierbaren of situaties is heel menselijk. Toch is het niet de bedoeling dat het je onderuit haalt of uit je slaap houdt. Praat daarom over de thema’s waarover je piekert, doe dit bijvoorbeeld met familie en vrienden. Op die manier haal je voor jezelf de druk van de ketel.

Niet kunnen slapen door stress:

is het druk op je werk, heb je deadlines te halen of is jouw persoonlijkheid gevoelig voor stressklachten? Neem je klachten serieus en ga na op welke manier jij iets kan doen aan de oorzaak van de hoeveelheid stress waarmee je worstelt.

Slaapprobleem oplossen: hoe doe je dat?

De reden of oorzaak van niet kunnen slapen is bij iedereen anders. Bezoek altijd eerst een huisarts om een medische oorzaak van jouw slaapprobleem uit te sluiten. Deze persoon stuurt je zo nodig door naar een slaaptherapeut of specialist zoals een slaaptrainer. Dit is iemand gespecialiseerd in slaapproblemen en helpt jou om iets aan het probleem te doen. Hij geeft bijvoorbeeld tips, praktische handvatten en legt uit hoe jouw slaap ritme eruitziet.

Niet kunnen slapen tips

Naast een bezoek aan een huisarts of slaaptherapeut is er ook veel wat je zelf kunt doen om je slaapprobleem aan te pakken of op te lossen. Ik geef je enkele tips om prettig in slaap te vallen en ’s morgens uitgerust wakker te worden:

  • Eet gezond en zorg dat je dagelijks genoeg groente en fruit binnenkrijgt. Vul je voedingspatroon zo nodig aan met superfoods of supplementen.
  • Let erop dat je elke dag voldoende beweegt. Houd je niet van de sportschool? Stap op de fiets of mountainbike, bezoek het plaatselijke zwembad of maak een lange wandeling. Hoe meer je in de buitenlucht bent, hoe beter dat is voor jouw geestelijk en lichamelijk welzijn.
  • Besteed aandacht aan een comfortabele slaapplek: zet het raam een stukje open en/of gebruik aan slaapmasker.
  • Verdiep je in slaapmeditatie en leer via ontspanningsoefeningen hoe jij je hoofd leegmaakt en je lijf ontspant.

Krijg meer energie en een leuker leven dankzij de 7-stappen methode

Waarom zelf blijven tobben en voortsukkelen als er ook experts zijn die je kunnen helpen? Los je slaapprobleem op dankzij de 7-stappen methode van William van der Klauw. Met zijn unieke methode reken je voor eens en altijd af met jouw slaapprobleem. Dankzij het ‘Jouw persoonlijke groei-platform’ ontvang je ook nog eens 50 procent korting!

Niet kunnen slapen behoort dus binnenkort tot de verleden tijd. Maak er slim gebruik van en ga voor een goede nachtrust.

Gebruik jouw korting en reken af met een slechte nachtrust!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie hoe jij jouw nachtrust verbetert? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen