Slaapritme | Verbeter jouw Slaapritme voor een Optimale Nachtrust!
08 maart 2020 
in Slaap
18 min. leestijd

Slaapritme | Verbeter jouw Slaapritme voor een Optimale Nachtrust!

Je slaapritme verbeteren is iets waar je vandaag nog mee zou moeten beginnen. Want waarom zou je, je nog langer onnodig kwellen terwijl oplossingen voor de hand liggen?

Met dit artikel wil ik je meenemen naar de oorzaak van onze slaapproblemen, wat de gevolgen zijn en wat de beste oplossingen zijn zodat je straks fit en energiek wakker zal worden. Zelfs mensen met de meest stressvolle levenssituaties leerden beter slapen door onderstaande oplossingen, daarom weet ik zeker dat het voor jou ook gaat werken.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Slaapproblemen worden onderschat

Niets is zo vervelend als met een moe gevoel aan je dag beginnen. Slaapproblemen en slaapstoornissen komen erg veel voor in Nederland maar toch is er maar weinig bekend over slaapproblemen.

Dat is opmerkelijk te noemen als je het vergelijkt met bijvoorbeeld voeding. Toch zijn slapen en voeding allebei eerste levensbehoeften, en zijn ze beiden heel erg belangrijk. Wist je trouwens dat er ongeveer 2 miljoen Nederlanders kampen met slaapproblemen? Daarom wordt het tijd dat er meer goede informatie over slapen en slaapproblemen verschijnt.

Slaapritme Verbeter jouw Slaapritme voor een Optimale Nachtrust!

Herkenbaar?

In de meeste gevallen hebben verschillende slaapproblemen dezelfde oorzaak. Wat ik vaak zie is dat de oorzaak van het slaapprobleem is gerelateerd aan stress of overmatig piekeren. Wanneer je namelijk in bed ligt kom je pas echt tot rust en beginnen de malende gedachten vaak en door deze malende gedachten kun je maar moeilijk in slaap vallen.

Mensen die een gestrest leven hebben, of dat nou komt door hun beroep of niet, ervaren meer slaapproblemen dan mensen die een meer ontspannen leven leiden.

Herken je jezelf in onderstaande punten?

  • Moeilijk in slaap vallen is aan de orde van de dag.
  • Als je eenmaal wakker bent val je maar moeilijk weer in slaap.
  • Je bent moe als je wakker wordt.
  • Je hebt moeite om wakker te worden.

Bovenstaande punten zijn de meest gehoorde klachten als het gaat om slaapproblemen. Let op: Verwar slaapproblemen niet met slaapstoornissen zoals bijvoorbeeld slaapapneu. Als je denkt dat je een slaapstoornis hebt is het altijd raadzaam een huisarts te bezoeken.

Gevolgen van een verstoord Slaapritme

Wat mensen vaak niet weten is dat hun verstoorde slaapritme te maken heeft met een verstoorde hormoonbalans. Tegenwoordig is iedereen druk en gehaast, het stresshormoon cortisol giert door ons lichaam.

Even snel dit doen, nog even een belletje tussendoor, ’s avonds nog even terug naar kantoor, overwerk, etc. Het heeft allemaal zijn naslag op de kwaliteit van onze slaap. Helaas, ons slaapritme verbeteren en stress gaan niet samen.

Als het gehalte cortisol in je bloed structureel te hoog is kan dat vervelende gevolgen met zich meebrengen. Hieronder een overzicht van de gevolgen van een te hoog cortisol gehalte:

Wat ik hierboven opgesomd heb zijn natuurlijk niet de minste zaken, diabetes, hartklachten, hoge bloeddruk, het zijn allemaal dingen waar we liever geen last van hebben.

Als je teveel cortisol in je ‘systeem’ hebt kom je uiteindelijk terecht in een vicieuze cirkel. Slapeloosheid zorgt er namelijk voor dat de hoeveelheid cortisol niet wordt afgebroken, dit leidt tot een toename van cortisol wat vervolgens weer leidt tot slaapproblemen.

Cortisol en buikvet

Wist je trouwens dat cortisol direct gerelateerd is aan buikvet? Hoe meer cortisol je lichaam over een langere periode heeft aangemaakt hoe meer buikvet je lichaam opslaat. Cortisol is het stresshormoon, we kunnen dus stellen dat hoe meer jij in aanraking komt met stress hoe meer kans jij hebt op overgewicht. Niet echt een geruststellende gedachte.

Om cortisol af te breken is een goede nachtrust nodig, geen oppervlakkige slaap maar een goede diepe herstellende slaap. Hoe je dit kunt bereiken vertel ik je hieronder.

Slaapritme Verbeter jouw Slaapritme voor een Optimale Nachtrust!

Slaapritme verbeteren

Maar ja, mijn slaapritme verbeteren? Hoe doe ik dat? denk je misschien. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik beter zal slapen? Hoe zorg ik er dan voor dat mijn cortisol gehalte omlaag wordt gebracht? Het antwoord op die vraag is eigenlijk vrij simpel, toch nemen weinig mensen het serieus.

Mijn oplossing luid als volgt: Verdiep je meer in één van onze eerste levensbehoeften; ‘slaap’

Zoals ik hierboven al aangaf is de kennis over slapen in Nederland behoorlijk onder niveau en wordt er al snel naar verslavende slaapmedicatie of wondermiddeltjes gegrepen. Het grote probleem met slaapmedicatie is dat het niet de oorzaak van het probleem aanpakt. Zie het als dweilen met de kraan open. De bron van je slaapprobleem wordt hiermee niet opgelost.

De oplossing zit in jezelf

Ik zeg dus niet voor niets, je slaapritme verbeteren begint bij jezelf. Misschien maak jij teveel cortisol aan, misschien heb je een tekort aan het slaaphormoon melatonine of misschien neem je teveel zorgen mee naar bed.

Daarom wil ik je aanraden om je meer te verdiepen in hoe slapen nou eigenlijk werkt en waarom jij niet in slaap komt of telkens wakker wordt. Ik wil je daarom aanbevelen om het boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen’ van William van der Klaauw te lezen. Dit boek zorgde ervoor dat de ogen bij tienduizenden mensen open gingen, of nou ja, open? Dicht inderdaad!

Mensen die al jaren rondliepen met slaapproblemen en van de ene therapie in de andere belanden hebben nu hun slaap terug gevonden met dank aan het verhelderden boek van slaapdeskundige William van der Klaauw.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Meer kennis over slapen

Het boek vertelt je alles over de werking van het lichaam met betrekking tot slapen. Hoe werken je hormonen? Waarom slaap jij slecht en een ander niet? Wat is de ideale lichaamstemperatuur om te slapen? Hoe werkt je biologische klok nou echt? en nog veel meer..

Het boek leert je onder andere:

  • Hoe je eindelijk echt beter leert slapen.
  • Hoe je zonder moeite in slaap valt.
  • Het bereiken van een diepere en effectievere slaap.
  • Hoe je meer energie en levenslust krijgt door een optimale nachtrust.

Kortom, ben je er klaar mee om elke avond naar het plafond te staren, vaak wakker te worden, moeite hebt om op te staan, wakker te worden met gevoel dat je nog lang niet uitgerust bent? Dan kan het boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen’ uitkomst bieden.

Zoals William zelf zegt: ‘Het boek Perfect Slapen in 7 Stappen is eigenlijk veel meer dan een boek op zich, het is een totaalpakket om voor eens en altijd af te rekenen met slaapproblemen.

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

Verkeerd Slaapritme | Ontdek de Oorzaken en Oplossing!

Een verkeerd slaapritme kan erg vervelend zijn. Als jij moeilijk in slaap kan komen omdat je op verschillende tijden moet slapen kan dat erg belemmerend zijn. Soms kun je er niets aan doen omdat je bijvoorbeeld op wisselende tijden werkt. Maar het kan ook zijn dat je er wel degelijk iets aan kunt doen.

Je blijft misschien te lang op bed liggen als je een dagje vrij bent. Als je dit geregeld doet is dat niet goed voor je slaapritme.

Uitslapen

Uitslapen is echt super fijn. Je bent een dagje vrij en je wilt eens even flink uitslapen, lekker tot een uur of elf op bed blijven liggen. Ik kan me voorstellen dat je dit erg fijn vindt. Toch is het niet goed voor je slaapritme. Je biologische klok heeft behoefte aan regelmaat wil het optimaal functioneren.

Natuurlijk is het geen probleem als je in het weekend een keer lekker uitslaapt. Maar als je bijvoorbeeld elke week 2 dagen vrij bent en veel langer blijft liggen dan normaal kan dit problemen opleveren.

Zoals ik al beschreef heeft je biologische klok namelijk behoefte aan regelmaat. En wist je trouwens dat wanneer je heel vaak te lang slaapt dit dezelfde problemen kan geven als wanneer je te weinig slaapt.

Jetlag

Als jij veel door verschillende tijdzones reist kun je te maken krijgen met een jetlag. Je biologische klok loopt dan niet gelijk met de klok op de plek waar je bent. Je merkt dat je moeite hebt om in slaap te komen en overdag merk je dat je moeite hebt om wakker te blijven. Alles staat dus op zijn kop.

Gelukkig lost dit probleem zich vanzelf op en zal je biologische klok vanzelf bijstellen;-) Je kunt dit probleem overigens wel effectiever bestrijden door meer te weten te komen over slapen, check het hieronder!

Verkeerd Slaapritme | Ontdek de Oorzaken en Oplossing!

Ploegendienst

Ook in het geval van een ploegendienst komt de biologische klok niet overeen met de werkelijke tijd. Uiteraard is dit probleem meer aanwezig bij het draaien van een nachtdienst. In Nederland zijn er best veel mensen die in ploegendiensten werken. Denk aan de mensen in de medische wereld, verzorging, productie of wegenbouw.

In het geval van nachtdiensten moet je overdag slapen en ’s nachts werken. Dit is dus erg tegenstrijdig met je biologische klok waardoor slapen vaak moeilijker gaat.

Maar ook als je geen nachtploeg draait kun je last krijgen van een verkeerd slaapritme. Als je bijvoorbeeld de ene week 05:00 opstaat en de andere week pas om 09:00 omdat je een ochtenddienst en een avonddienst draait.

Verkeerd slaapritme

Maar misschien werk je wel helemaal niet in een ploegendienst of reis je helemaal niet door verschillende tijdzones. Waarom heb je dan een verkeerd slaapritme?

Waar ook heel veel mensen last van hebben is dat ze simpelweg niet direct in slaap vallen wanneer ze naar bed gaan. Niet kunnen slapen is ook een veel gehoord probleem. Uiteindelijk vallen ook deze mensen in slaap maar dat is dan midden in de nacht of zelfs pas vroeg in de ochtend!

Hierdoor krijg je ook een verkeerd slaapritme. Je valt namelijk elke nacht op een ander tijdstip in slaap. Gelukkig is hier wat aan te doen.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Perfect Slapen in 7 Stappen

Omdat zoveel mensen slaapproblemen hebben en bijna niemand verder komt dan slaapmedicatie en allerlei alternatieve geneeswijzen vond slaapdeskundige William van der Klaauw dat het tijd was voor iets anders. Hij ontwikkelde een soort van een online informatie pakket over hoe slapen nu eigenlijk precies in elkaar zit. Waarom mensen niet kunnen slapen en wat de echte oorzaak van het probleem is.

In zijn pakket vind je verschillende e-books die je gaan helpen bij jou slaapproblemen. Er zijn tal van mensen die baat hebben gehad bij zijn aanpak en dat terwijl ze al jaren worstelden met hun problemen.

Het online pakket ‘Perfect Slapen in 7 Stappen’ leert je alles over slapen en op die manier krijg je meer inzicht in het daadwerkelijke probleem die je vervolgens effectief kunt aanpakken. Dus heb jij last van een verkeerd slaapritme of kun je simpelweg niet slapen? Dan wil ik je aanbevelen om eens te kijken naar de aanpak van William van der Klaauw.

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

Slaapritme tijdens Ploegendienst | #8 Tips om Beter te Slapen!

Een goed slaapritme tijdens ploegendienst is enorm belangrijk. Je slaapt al onregelmatig dus het is belangrijk om daar zoveel mogelijk structuur in aan te brengen. Het klinkt misschien een beetje raar. Structuur aanbrengen als je werkt in een ploegendienst, toch is dit mogelijk en zeker belangrijk.

Om zo goed mogelijk te slapen is het dus belangrijk het juiste slaapritme te vinden. Met dit artikel over slaapritme tijdens ploegendienst wil ik je daarbij helpen.

Slaapritme Ploegendienst

Zoals je waarschijnlijk al wel weet is het werken in ploegendienst niet echt optimaal voor je lichaam. Met name je slaap kan hier flink onder lijden. Voornamelijk als je overdag moet slapen omdat je ’s nachts werkt kan het problemen opleveren. Zo slaap je overdag veel minder goed dan ’s nachts.

De gemiddelde slaap overdag is zelfs 1 tot 4 uur korter dan de gemiddelde slaap ’s nachts. We zijn nou eenmaal niet echt nachtdieren.

Ploegendienst en ouder worden

Met name als je ouder wordt kun je meer last krijgen van de gevolgen van het werken in een ploegendienst. Dat komt vanwege het feit dat de biologische klok minder flexibel is naarmate je ouder wordt. Je zal dus steeds minder lang kunnen slapen en vaker wakker worden.

Een goed slaapritme tijdens ploegendienst is vooral voor oudere mensen van essentieel belang.

Slaapritme tijdens Ploegendienst 8 Tips om Beter te Slapen!

Beweging en ploegendienst

Beweging is een belangrijk middel om fit te blijven en dat geldt met name voor de ploegendienst medewerkers. Beweging en een goede conditie hebben namelijk positieve invloed op de kwaliteit en lengte van je slaap. Als je regelmatig beweegt en een goede conditie hebt zal je dus beter kunnen slapen.

Kijk wel uit met het sporten vlak voordat je naar bed gaat. Dit kan er namelijk weer voor zorgen dat je ‘te’ actief bent om in slaap te kunnen vallen.

Tips om beter te kunnen slapen na Ploegendienst

  • Ga als je thuiskomt direct naar bed. Je lichaamstemperatuur is namelijk nog ingesteld op rust, maak hier dus gebruik van
  • Probeer ondanks dat je een verstoord ritme hebt toch zoveel mogelijk op dezelfde tijden te slapen.
  • Maak je slaapkamer donker en vooral niet te warm. Zorg ervoor dat je een donkere koele kamer hebt. Zet dus vooral geen verwarming aan in de winter
  • Vermijd tv kijken in bed en gebruik je slaapkamer alleen om er te slapen.
  • Vermijd ongeveer 3 uur van tevoren het gebruik van cafeïne houdende dranken
  • Je slaapt dus minder tijdens een nachtdienst, eventuele vermoeidheid kun je oplossen met een dutje voordat je moet werken.
  • Rook niet meer voordat je gaat slapen. Nicotine zorgt ervoor dat je moeilijker in slaap komt.
  • Gebruik oordopjes of een slaapmasker tegen geluiden of licht wat je kamer binnen dringt.

Zoals je hierboven ziet zijn dit behoorlijk wat tips waar je iets mee kunt. Vaak doen mensen één van bovenstaande dingen juist wel of juist niet en merken nadat ze dit veranderen gelijk dat ze beter kunnen slapen!

Doe dus je voordeel met bovenstaande tips.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Slaapritme tijdens ploegendienst, conclusie

We kunnen dus concluderen dat je slaapritme tijdens ploegendienst behoorlijk verstoord is. Toch kunnen we beter leren slapen door kleine aanpassingen. Omdat we nu begrijpen dat je tijdens een nachtdienst waarbij je overdag slaapt, 1 tot 4 uur minder slaapt, kunnen we beter rekening houden met eventuele gevolgen door ’s avonds nog even een dutje te doen.

Mocht je nou meer willen weten over hoe je beter kunt leren slapen en waarom jij altijd uren wakker ligt? Wat het beste bij jou biologische klok past en waarom slaapmedicatie enorm slecht is?

Check dat het alom gewaardeerde boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen’ van William van der Klaauw. In dit boek leer je alles over slapen en vooral hoe jij er vanavond al voor kunt zorgen dat je beter gaat slapen!

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét Platform voor Zelfontwikkeling

We hebben een exclusief overzicht gemaakt met de Beste Tools voor de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei.

Daarnaast vind je op Jouwpersoonlijkegroei.nl de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, super leerzame Events, en de beste Boeken over Persoonlijke Ontwikkeling.

👉 Tip: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Heel veel succes en vooral plezier met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met Jan Geurtz? Hiermee kan je ook anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂

50 Praktische Groei Tips - Download Gratis - Jouw Persoonlijk Groei

Download het Gratis E-book

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download