arrow_drop_up arrow_drop_down
Slaapritme | Verbeter jouw Slaapritme voor een Optimale Nachtrust!
8 maart 2020 
in Slaap

Slaapritme | Verbeter jouw Slaapritme voor een Optimale Nachtrust!

Je slaapritme verbeteren is iets waar je vandaag nog mee zou moeten beginnen. Want waarom zou je, je nog langer onnodig kwellen terwijl oplossingen voor de hand liggen?

Met dit artikel wil ik je meenemen naar de oorzaak van onze slaapproblemen, wat de gevolgen zijn en wat de beste oplossingen zijn zodat je straks fit en energiek wakker zal worden. Zelfs mensen met de meest stressvolle levenssituaties leerden beter slapen door onderstaande oplossingen, daarom weet ik zeker dat het voor jou ook gaat werken.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Slaapproblemen worden onderschat

Niets is zo vervelend als met een moe gevoel aan je dag beginnen. Slaapproblemen en slaapstoornissen komen erg veel voor in Nederland maar toch is er maar weinig bekend over slaapproblemen.

Dat is opmerkelijk te noemen als je het vergelijkt met bijvoorbeeld voeding. Toch zijn slapen en voeding allebei eerste levensbehoeften, en zijn ze beiden heel erg belangrijk. Wist je trouwens dat er ongeveer 2 miljoen Nederlanders kampen met slaapproblemen? Daarom wordt het tijd dat er meer goede informatie over slapen en slaapproblemen verschijnt.

Slaapritme Verbeter jouw Slaapritme voor een Optimale Nachtrust!

Herkenbaar?

In de meeste gevallen hebben verschillende slaapproblemen dezelfde oorzaak. Wat ik vaak zie is dat de oorzaak van het slaapprobleem is gerelateerd aan stress of overmatig piekeren. Wanneer je namelijk in bed ligt kom je pas echt tot rust en beginnen de malende gedachten vaak en door deze malende gedachten kun je maar moeilijk in slaap vallen.

Mensen die een gestrest leven hebben, of dat nou komt door hun beroep of niet, ervaren meer slaapproblemen dan mensen die een meer ontspannen leven leiden.

Herken je jezelf in onderstaande punten?

  • Moeilijk in slaap vallen is aan de orde van de dag.
  • Als je eenmaal wakker bent val je maar moeilijk weer in slaap.
  • Je bent moe als je wakker wordt.
  • Je hebt moeite om wakker te worden.

Bovenstaande punten zijn de meest gehoorde klachten als het gaat om slaapproblemen. Let op: Verwar slaapproblemen niet met slaapstoornissen zoals bijvoorbeeld slaapapneu. Als je denkt dat je een slaapstoornis hebt is het altijd raadzaam een huisarts te bezoeken.

Gevolgen van een verstoord Slaapritme

Wat mensen vaak niet weten is dat hun verstoorde slaapritme te maken heeft met een verstoorde hormoonbalans. Tegenwoordig is iedereen druk en gehaast, het stresshormoon cortisol giert door ons lichaam.

Even snel dit doen, nog even een belletje tussendoor, 's avonds nog even terug naar kantoor, overwerk, etc. Het heeft allemaal zijn naslag op de kwaliteit van onze slaap. Helaas, ons slaapritme verbeteren en stress gaan niet samen.

Als het gehalte cortisol in je bloed structureel te hoog is kan dat vervelende gevolgen met zich meebrengen. Hieronder een overzicht van de gevolgen van een te hoog cortisol gehalte:

  • Overgewicht
  • Diabetes
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Hogere bloeddruk
  • Meer cholesterol
  • Hartklachten
  • Slaapproblemen

Wat ik hierboven opgesomd heb zijn natuurlijk niet de minste zaken, diabetes, hartklachten, hoge bloeddruk, het zijn allemaal dingen waar we liever geen last van hebben.

Als je teveel cortisol in je ‘systeem' hebt kom je uiteindelijk terecht in een vicieuze cirkel. Slapeloosheid zorgt er namelijk voor dat de hoeveelheid cortisol niet wordt afgebroken, dit leidt tot een toename van cortisol wat vervolgens weer leidt tot slaapproblemen.

Cortisol en buikvet

Wist je trouwens dat cortisol direct gerelateerd is aan buikvet? Hoe meer cortisol je lichaam over een langere periode heeft aangemaakt hoe meer buikvet je lichaam opslaat. Cortisol is het stresshormoon, we kunnen dus stellen dat hoe meer jij in aanraking komt met stress hoe meer kans jij hebt op overgewicht. Niet echt een geruststellende gedachte.

Om cortisol af te breken is een goede nachtrust nodig, geen oppervlakkige slaap maar een goede diepe herstellende slaap. Hoe je dit kunt bereiken vertel ik je hieronder.

Slaapritme Verbeter jouw Slaapritme voor een Optimale Nachtrust!

Slaapritme verbeteren

Maar ja, mijn slaapritme verbeteren? Hoe doe ik dat? denk je misschien. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik beter zal slapen? Hoe zorg ik er dan voor dat mijn cortisol gehalte omlaag wordt gebracht? Het antwoord op die vraag is eigenlijk vrij simpel, toch nemen weinig mensen het serieus.

Mijn oplossing luid als volgt: Verdiep je meer in één van onze eerste levensbehoeften; ‘slaap'

Zoals ik hierboven al aangaf is de kennis over slapen in Nederland behoorlijk onder niveau en wordt er al snel naar verslavende slaapmedicatie of wondermiddeltjes gegrepen. Het grote probleem met slaapmedicatie is dat het niet de oorzaak van het probleem aanpakt. Zie het als dweilen met de kraan open. De bron van je slaapprobleem wordt hiermee niet opgelost.

De oplossing zit in jezelf

Ik zeg dus niet voor niets, je slaapritme verbeteren begint bij jezelf. Misschien maak jij teveel cortisol aan, misschien heb je een tekort aan het slaaphormoon melatonine of misschien neem je teveel zorgen mee naar bed.

Daarom wil ik je aanraden om je meer te verdiepen in hoe slapen nou eigenlijk werkt en waarom jij niet in slaap komt of telkens wakker wordt. Ik wil je daarom aanbevelen om het boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen' van William van der Klaauw te lezen. Dit boek zorgde ervoor dat de ogen bij tienduizenden mensen open gingen, of nou ja, open? Dicht inderdaad!

Mensen die al jaren rondliepen met slaapproblemen en van de ene therapie in de andere belanden hebben nu hun slaap terug gevonden met dank aan het verhelderden boek van slaapdeskundige William van der Klaauw.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Meer kennis over slapen

Het boek vertelt je alles over de werking van het lichaam met betrekking tot slapen. Hoe werken je hormonen? Waarom slaap jij slecht en een ander niet? Wat is de ideale lichaamstemperatuur om te slapen? Hoe werkt je biologische klok nou echt? en nog veel meer..

Het boek leert je onder andere:

  • Hoe je eindelijk echt beter leert slapen.
  • Hoe je zonder moeite in slaap valt.
  • Het bereiken van een diepere en effectievere slaap.
  • Hoe je meer energie en levenslust krijgt door een optimale nachtrust.

Kortom, ben je er klaar mee om elke avond naar het plafond te staren, vaak wakker te worden, moeite hebt om op te staan, wakker te worden met gevoel dat je nog lang niet uitgerust bent? Dan kan het boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen' uitkomst bieden.

Zoals William zelf zegt: ‘Het boek Perfect Slapen in 7 Stappen is eigenlijk veel meer dan een boek op zich, het is een totaalpakket om voor eens en altijd af te rekenen met slaapproblemen.

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaapMeditatieMindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met het Verbeteren van je Slaapritme? Hiermee kan je anderen helpen en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

–> Klik hier voor meer Slaap Tips  |  Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Zet je graag de volgende stap in je Persoonlijke Ontwikkeling?


Wil jij:

  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Download dan nu het  GRATIS E-book  "De volgende stap in jouw persoonlijke groei".

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
DOWNLOAD GRATIS
50 praktische groei tips download