arrow_drop_up arrow_drop_down
Slaapritme tijdens Ploegendienst | 8 Tips om Beter te Slapen!
5 november 2020 
in Slaap

Slaapritme tijdens Ploegendienst | 8 Tips om Beter te Slapen!

Een goed slaapritme tijdens ploegendienst is enorm belangrijk. Je slaapt al onregelmatig dus het is belangrijk om daar zoveel mogelijk structuur in aan te brengen. Het klinkt misschien een beetje raar. Structuur aanbrengen als je werkt in een ploegendienst, toch is dit mogelijk en zeker belangrijk.

Om zo goed mogelijk te slapen is het dus belangrijk het juiste slaapritme te vinden. Met dit artikel over slaapritme tijdens ploegendienst wil ik je daarbij helpen.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Slaapritme Ploegendienst

Zoals je waarschijnlijk al wel weet is het werken in ploegendienst niet echt optimaal voor je lichaam. Met name je slaap kan hier flink onder lijden. Voornamelijk als je overdag moet slapen omdat je 's nachts werkt kan het problemen opleveren. Zo slaap je overdag veel minder goed dan 's nachts.

De gemiddelde slaap overdag is zelfs 1 tot 4 uur korter dan de gemiddelde slaap 's nachts. We zijn nou eenmaal niet echt nachtdieren.

Ploegendienst en ouder worden

Met name als je ouder wordt kun je meer last krijgen van de gevolgen van het werken in een ploegendienst. Dat komt vanwege het feit dat de biologische klok minder flexibel is naarmate je ouder wordt. Je zal dus steeds minder lang kunnen slapen en vaker wakker worden.

Een goed slaapritme tijdens ploegendienst is vooral voor oudere mensen van essentieel belang.

Slaapritme tijdens Ploegendienst 8 Tips om Beter te Slapen!

Beweging en ploegendienst

Beweging is een belangrijk middel om fit te blijven en dat geldt met name voor de ploegendienst medewerkers. Beweging en een goede conditie hebben namelijk positieve invloed op de kwaliteit en lengte van je slaap. Als je regelmatig beweegt en een goede conditie hebt zal je dus beter kunnen slapen.

Kijk wel uit met het sporten vlak voordat je naar bed gaat. Dit kan er namelijk weer voor zorgen dat je ‘te' actief bent om in slaap te kunnen vallen.

Tips om beter te kunnen slapen na Ploegendienst

  • Ga als je thuiskomt direct naar bed. Je lichaamstemperatuur is namelijk nog ingesteld op rust, maak hier dus gebruik van
  • Probeer ondanks dat je een verstoord ritme hebt toch zoveel mogelijk op dezelfde tijden te slapen.
  • Maak je slaapkamer donker en vooral niet te warm. Zorg ervoor dat je een donkere koele kamer hebt. Zet dus vooral geen verwarming aan in de winter
  • Vermijd tv kijken in bed en gebruik je slaapkamer alleen om er te slapen.
  • Vermijd ongeveer 3 uur van tevoren het gebruik van cafeïne houdende dranken
  • Je slaapt dus minder tijdens een nachtdienst, eventuele vermoeidheid kun je oplossen met een dutje voordat je moet werken.
  • Rook niet meer voordat je gaat slapen. Nicotine zorgt ervoor dat je moeilijker in slaap komt.
  • Gebruik oordopjes of een slaapmasker tegen geluiden of licht wat je kamer binnen dringt.

Zoals je hierboven ziet zijn dit behoorlijk wat tips waar je iets mee kunt. Vaak doen mensen één van bovenstaande dingen juist wel of juist niet en merken nadat ze dit veranderen gelijk dat ze beter kunnen slapen!

Doe dus je voordeel met bovenstaande tips.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Slaapritme tijdens ploegendienst, conclusie

We kunnen dus concluderen dat je slaapritme tijdens ploegendienst behoorlijk verstoord is. Toch kunnen we beter leren slapen door kleine aanpassingen. Omdat we nu begrijpen dat je tijdens een nachtdienst waarbij je overdag slaapt, 1 tot 4 uur minder slaapt, kunnen we beter rekening houden met eventuele gevolgen door 's avonds nog even een dutje te doen.

Mocht je nou meer willen weten over hoe je beter kunt leren slapen en waarom jij altijd uren wakker ligt? Wat het beste bij jou biologische klok past en waarom slaapmedicatie enorm slecht is?

Check dat het alom gewaardeerde boekPerfect Slapen in 7 Stappen' van William van der Klaauw. In dit boek leer je alles over slapen en vooral hoe jij er vanavond al voor kunt zorgen dat je beter gaat slapen!

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaapMeditatieMindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met Slaapritme tijdens Ploegendienst? Hiermee kan je anderen helpen en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

–> Klik hier voor meer Slaap Tips  |  Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Over de schrijver
Met een 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling schrijven we artikelen over Voeding, Beweging & Sport, Slaap, Meditatie, Mindset en geluk. Laat je op het Platform inspireren door Blogs, Documentaires, Podcasts, Events, Cursussen en het Gratis E-book. Heel veel succes met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!
Reactie plaatsen