In dit artikel

Slaapfases | Dit Gebeurt er in jouw Slaapcyclus!

Slaapfases | Dit Gebeurt er in jouw Slaapcyclus!

In dit artikel

Tijdens onze nachtrust kennen we verschillende slaapfases, één van de bekendste slaapfases is de droomslaap oftewel, de REM slaap. Waarschijnlijk heb je al wel eens gemerkt dat je werd gewekt vanuit een diepe droomslaap, voor je gevoel kwam het geluid van de wekker mijlenver weg.

Onze slaapcyclus, zoals dat zo mooi word genoemd, kent verschillende slaapfases die ik op deze pagina allemaal wil gaan behandelen, want wat is eigenlijk de reden dat je droomt? En waarom ben je soms nog moe terwijl je genoeg geslapen hebt?

50 Praktische groei tips
Met mijn 50 gratis tips maak jij de volgende stap in jouw persoonlijke groei!
Vraag nu het E-book aan

Wat gebeurt er tijdens je slaap?

Ook al heb je dat zelf niet in de gaten, tijdens je slaap gebeurt er meer dan je denkt. Zo gaan je hersenen bijvoorbeeld aan de slag om alle indrukken te verwerken die je overdag gekregen hebt en kunnen je spieren ontspannen na een dag vol beweging. Ook maakt het lichaam tijdens de slaap meer cellen en afweerstoffen aan dan wanneer iemand wakker is. Buiten het feit dat je uitrust is je nachtrust dus van essentieel belang voor nog veel meer zaken.

Hieronder een overzicht van wat er ’s nachts allemaal gebeurt met ons lichaam terwijl we slapen

  • Onze lichaamstemperatuur daalt met ongeveer 1 graad
  • De hersenactiviteit verandert
  • Je hartslag zal worden vertraagd
  • Pupillen worden kleiner
  • Je stresshormonen nemen af
  • Je ademt minder lucht in
  • De hoeveelheid groeihormonen neemt toe

Tijdens je nachtrust doorloop je verschillende slaapcyclussen, tijdens deze cyclussen spelen zich bovenstaande activiteiten af. Elke nacht doorloop je gemiddeld 4 tot 5 slaapcyclussen, iedere slaapcyclus duurt ongeveer tussen de 90 en 120 minuten en na elke slaapcyclus volgt de volgende cyclus.

Slaapcyclus

Tijdens deze slaapcyclus spelen zich de vier verschillende slaapfases af, de verschillende fases kenmerken zich door de hoeveelheid hersenactiviteit en oogbewegingen die zich afspelen tijdens iedere fase.

Tijdens de eerste fases ben je in een lichte slaap en de laatste fases breng je door in een diepere slaap, de allerlaatste fase word ook wel de droomslaap genoemd, tijdens deze fase is er veel hersenactiviteit. Met enige regelmaat detoxen draagt hier ook aan bij.

Slaapfases

De slaapcyclus word gevormd door de volgende slaapfases:

Sluimerfase

Deze fase is de overgang tussen wakker zijn en slapen, je oogbewegingen nemen af en je krijgt moeite om je ogen op te houden. Uiteindelijk zal je in slaap vallen en neemt je hersenactiviteit af.

Lichte slaap

Tijdens deze fase begint de slaap, je slaap is nog licht en je zult nog makkelijk gewekt kunnen worden. Toch word je niet meer van elk geluid wakker.

Diepe slaap

Gedurende deze fase ben je in een diepe slaap, je ademhaling vertraagt en je hartslag wordt minder. Als je word gewekt tijdens deze fase zal je wat verdwaasd wakker worden en weet je niet direct waar je bent. Deze fase zorgt voor fysiek herstel van het lichaam.

Droomslaap (REM slaap)

De vierde fase word de droomslaap genoemd. In de medische wereld word dit aangeduid met REM slaap, de staat voor, Rapid Eye Movement. Tijdens deze fase is er veel hersenactiviteit en zijn je spieren volledig ontspannen.

De hersenactiviteit die je tijdens de droomslaap hebt is vergelijkbaar met de hersenactiviteit van iemand die wakker is. De hersenen zijn druk bezig om alle indrukken te verwerken.  Deze fase kost een hoop energie en er is veel activiteit tussen lichaam en geest, gelukkig zijn je spieren tijdens deze fase ontspannen zodat je niet al je dromen gaat uitvoeren.

Deze fase wordt ook wel de grote schoonmaak van het brein genoemd. Je brein word weer helemaal gereset zodat je volgende dag weer fris en fruitig kunt beginnen. Bij mannen kan in deze fase soms een erectie optreden.

Na elke slaapcyclus een nieuwe cyclus

Deze slaapcyclus speelt zich dus meerdere keren per nacht af, na de REM slaap ontwaak je vaak even, dit is meestal onbewust, waarna de hele cyclus van begint tot eind opnieuw zal afspelen.

Niet van alle slaapcycli is helemaal duidelijk wat de functie is, de eerste 3 slaapcycli worden de kernslaap genoemd, tijdens deze kernslaap herstelt het lichaam volledig en rust je uit, de opvolgende cycli worden ook wel de restslaap genoemd.

Hoeveel slaap heb je nodig?

De eerste 3 slaapcycli duren ongeveer 4 tot 5 uur, deze slaapcycli zijn dus het belangrijkste voor je nachtrust, heb je die andere cycli dan eigenlijk niet nodig?

Wat de functie van de laatste 3 cycli is, is nog niet helemaal bekend, het word nu nog de ‘restslaap’ genoemd.

Je zou dus kunnen stellen dat we eigenlijk aan 4 tot 5 uur slaap genoeg hebben, toch is 4 tot 5 uur slaap voor de meeste mensen geen succesnummer en wordt dan ook niet aangeraden. 

Tegenwoordig leven we in een drukke tijd en krijgen we veel indrukken te verwerken, daarom wordt aanbevolen om tussen de 7 en 9 uur slaap per nacht te genieten. Het aantal uur slaap is per persoon verschillend, om erachter te komen wat het beste bij jou past is het een kwestie van testen en uitproberen.

Waarom word je moe wakker?

Maar waarom word je dan na een lange nacht slaap toch moe wakker? Dit kan onder andere te maken hebben met het feit dat je te lang in een lichte slaap bent blijven hangen. Je lichaam heeft niet genoeg REM slaap gehad en heeft zich niet goed kunnen herstellen. De oorzaak waarom je niet genoeg REM slaap hebt gehad heeft natuurlijk te maken met het feit dat je telkens wakker wordt omdat je licht slaapt.

Het lichaam krijgt zo geen kans om de verschillende fases op de juiste manier te doorlopen. Waarom je telkens wakker wordt kan door verschillende oorzaken komen, zo kun je een onderliggende slaapstoornis hebben, veel last hebben van stress en piekerende gedachten of je biologische klok kan ontregeld zijn.

Lees ook mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

Meer Slaap tips voor je gezondheid!

Wil jij meer doen voor je gezondheid?  Focus je dan naast slaaptips voor een goede nachtrust ook op andere voedingssupplementen zoals vitamines, mineralen en spoorelementen, omega 3 vetzuren, eiwitten, fytonutriënten (planten, kruiden en specerijen) en superfoods.

Wilt u meer weten over slaap. Wat is diepe slaap en rem slaap? Is er een kans op vet verbranden tijdens je slaap, wat is de oorzaak van een nachtmerrie? Waarom droom je eigenlijk? Bent u specifiek opzoek naar tips tegen snurken? Waarom slaapwandel je? En kun je een droge mond hebben tijden het slapen? En ja zelfs schrijven we over niet slapen door XTC. Is het zo dat je niet kan slapen door honger?

Zeker als u problemen heeft bij het slapen kan ik me voorstellen dat u meer wil weten over de oorzaken. Een chronisch slaaptekort kan ontstaan door bijvoorbeeld slaapapneu, maar ook als je angst hebt voor niet kunnen slapen, niet kan slapen naast iemand, te vroeg wakker worden of zelfs als je baby niet in eigen bed wil slapen. Het presteren na een slechte nacht kan dan minder goed worden, zelfs overdag in slaap vallen is een veelvoorkomende optie of veel gapen. En nee, snoozen werkt niet om je meer uitgerust te voelen.

Een boek over slaap of chronische slaaploosheid door William van der Klaauw kan helpen om meer inzichten te krijgen in de slaapfases en slaapcyclus en wat je kunt doen bij slecht slapen.

Ervaar je hoofdpijn na het slapen, overweeg dan een ergonomisch kussen voor goede slaaphouding. Voor slapen in het vliegtuig is het ook aan te raden om een kussen voor nekklachten mee te nemen en schrik je vaak wakker denk dan aan een orthopedisch kussen.

Wat wordt aangeraden, slapen zonder kleding, wel of niet eten voor het slapen, een medisch kussen en is het handig om met lenzen in te slapen?

Als je perfect wil slapen in 7 stappen, denk dat aan of het te warm is in bed, gebruik je een natuurlijk slaapmiddel, daglichtlamp en gebruik je white noise met slaap app? Voor de Numsy white noise review lees hier verder. Gebruik je de beste slaap app om met muziek in slaap te vallen? En heb je nagedacht wat de kleur in je slaapkamer voor invloed kan hebben op de nachtrust?

Andere opties zijn bijvoorbeeld slaaptabletten als melatonine. Belangrijk is wel om alert te zijn op de melatonine dosering. Alle slaapmiddelen beogen een ander doel dus denk goed na voordat u een goede nachtrust supplement of slaap supplement gaat gebruiken zoals Consiouz.

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (1988), ervaringsdeskundige en oprichter van Jouwpersoonlijkegroei.nl, is partner van Anouk en trotse vader van Tess en Luka. Zijn passie ligt bij voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Ontdek zijn top 50 praktische tips voor persoonlijke groei in zijn gratis E-book. Volg Martijn ook op LinkedIn, Facebook en Instagram. Voor opmerkingen of vragen, mail martijn@jouwpersoonlijkegroei.nl of bel 033-2022144 tijdens kantooruren. Meer ervaringen van Martijn Meeuwis
Anderen bekeken ook

Geen reacties on Slaapfases | Dit Gebeurt er in jouw Slaapcyclus!

Laat een reactie achter

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips