Gelukshormoon Serotonine | Verhoog het Gelukshormoon met deze Tips!
13 januari 2021 

Gelukshormoon Serotonine | Verhoog het Gelukshormoon met deze Tips!

Wie voelt zich niet graag ongelofelijk goed? Jij waarschijnlijk ook! Veel mensen beseffen echter niet dat ze voor een groot deel zelf kunnen bepalen hoe ze zich voelen. In het menselijke lichaam wordt immers een belangrijke gelukshormoon stofje aangemaakt: serotonine.

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth

Dit gelukshormoon stofje zorgt ervoor dat je hersenen signalen van positieve gevoelens krijgen, met als belangrijkste: geluk. Het gevolg? Jij voelt je lekker in je vel! Het leuke is dat je dit proces eigenlijk gemakkelijk zelf in gang kunt zetten, door een gezonde levensstijl aan te nemen.

Hoe werkt serotonine, wat zijn de voordelen van dit geluksstofje voor de gezondheid en wat zijn de belangrijkste gevolgen van een serotonine tekort? Deze én meer vragen krijgen in deze blog een duidelijk antwoord!

Wat is serotonine en wat doet het?

Serotonine wordt vaak gezien als hét geluksstofje van het lichaam, maar eigenlijk deelt het die titel met dopamine, oxytocine en endorfine. Niettemin is serotonine één van de belangrijkste, zoals in deze blog duidelijk zal worden.

Je serotonine verhogen is één van de beste dingen die je kunt doen om van een betere gezondheid te genieten. Het aanmaken van serotonine is op zich een eenvoudig proces, maar toch kan het de moeite waard zijn om je wat meer in dit geluksstofje te verdiepen!

Zoals je misschien al weet, maken we in ons lichaam verschillende hormonen aan, en serotonine is daar één van. Het wordt ook wel het gelukshormoon genoemd doordat het je een lichamelijk, emotioneel en psychologisch gevoel van blijdschap en geluk kan geven. Hoe meer serotonine gelukshormoon je aanmaakt, hoe minder je van de kaart zult zijn door negatieve kritiek, afwijzing van anderen of elke andere negatieve emotie of ervaring.

Daarbij is serotonine ook één van de belangrijkste hormonen bij het reguleren van je slaap, je eetlust, je seksuele activiteit en je beweging. Ten slotte heeft dit geluksstofje ook een grote invloed op de werking van:

Kortom, het gaat om een hormoon dat talloze functies vervult in het lichaam – en dat maakt je serotonine op natuurlijke wijze verhogen dan ook zeker de moeite waard!

Hoe kan je je serotonine natuurlijk verhogen?

Je natuurlijke serotonine verhogen, dat kan enkel als je algemene levensstijl gericht is op gezondheid. Uiteindelijke komt het er echter op neer dat je je voeding onder de loep moet nemen, en vooral voedingsmiddelen moet eten die de aanmaak van dit geluksstofje bevorderen.

Serotonine wordt in het lichaam geproduceerd uit tryptofaan, een aminozuur dat in bepaalde voedingsmiddelen voorkomt:

  • Melk
  • Chocolade
  • Bananen
  • Kikkererwten

Deze voedingsmiddelen zullen je dus zeker helpen om je serotonine natuurlijk te verhogen. Tryptofaan is eigenlijk de voorloper van het geluksstofje, en wordt er in omgezet door specifieke enzymen in het lichaam!

De conclusie is dat je, door middel van je voedingspatroon, dus zelf kunt bepalen hoe jij je voelt. En dat is natuurlijk nog altijd de beste reden om het heft in eigen handen te nemen en je serotonine met de juiste voeding te verhogen!

Gratis Workshop Superslapen - Slaap Expert Floris Wouterson

De symptomen en gevolgen van een serotonine tekort

Het spreekt voor zich dat er een risico bestaat dat je te weinig serotonine aanmaakt, en dat serotonine tekort kan enkele ernstige gevolgen met zich meebrengen voor je gezondheid. Hormonale disbalans op zich is eigenlijk iets dat altijd vermeden moet worden – want het zijn die hormonen die aan de basis liggen van hoe je je voelt én hoe gezond je bent.

Hieronder vind je enkele van de belangrijkste symptomen van een serotonine tekort:

  • Depressieve gevoelens en angst.
  • Onrustige gevoelens, zowel lichamelijk als psychologisch.
  • Intense eenzaamheid of kwaadheid.
  • Een grote honger, die echter niet gestild kan worden.
  • Chronische migraine of andere soorten hoofdpijn.

Een serotonine tekort kan, zoals dat bij andere hormonen ook het geval is, een normaal leven leiden heel wat moeilijker maken. Zeker als men niet op zoek gaat naar manieren om serotonine op natuurlijke wijze te verhogen. Als er natuurlijke serotonine wordt aangemaakt door middel van gezonde voeding en een goede levensstijl, is het risico op deze aandoeningen echter een stuk kleiner!

Je serotonine aanvullen en verhogen; enkele handige tips

Als je dan toch aan een serotonine tekort lijdt, dan is het een kwestie van jouw natuurlijke serotonine zo snel mogelijk te verhogen. Ook als je een serotonine tekort wilt vermijden, is een preventieve levensstijl zeker belangrijk.

Om dat iets gemakkelijker voor jou te maken, vind je hieronder een overzichtje van enkele handige tips:

1. Ontbijt als een koning

Het grootste deel van de serotonine in het lichaam wordt 's morgens aangemaakt, tot zo'n twee uur na zonsopgang. Het is dus erg belangrijk om een goed ontbijt te nuttigen, en dan vooral voedingsmiddelen die de aanmaak van dit geluksstofje bevorderen. Denk aan yoghurt of kwark met een banaan en pompoenpitten, of een paar sneetjes bruin brood met avocado of notenpasta en een glas (soja)melk. Op die manier is jouw ontbijt een heuse serotonine booster!

2. Eet ook gedurende de dag gevarieerd en gezond

Een goede algemene richtlijn is dan weer dat je eigenlijk de hele dag door gezond en gevarieerd moet eten. En dan is het vooral belangrijk dat je voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. Verse groenten en fruit, noten, zaden, eieren, een stukje vis, enzovoort. Ook regelmatig aardappelen, bruine rijst en brood eten zijn goede manieren om je serotonine natuurlijk te verhogen!

3. Breng meer tijd door in de zon

Ten slotte kan je jouw serotonine verhogen door dagelijks voldoende vitamine D binnen te krijgen. De beste manier om dat te doen is door elke dag minstens een kwartier in direct zonlicht door te brengen, en een kwalitatief hoogstaand vitamine D supplement te nemen in tablet- of capsulevorm. Ook kan je een speciale UV-lamp of daglichtlamp kopen voor in huis, om ook tijdens de donkere winterdagen alsnog aan voldoende licht te worden blootgesteld!

Pas bovenstaande tips toe om je serotonine te verhogen of een serotonine tekort aan te vullen, en je geniet binnen de kortste keren van een intenser geluksgevoel. Een goede gezondheid begint bij jouw voeding – dus besteed daar voldoende aandacht aan en wees getuige van de effecten ervan op je geluk!

Het serotonine syndroom: wat is dat?

Hoe groot het risico op een serotonine tekort ook mag zijn, in bepaalde gevallen is een teveel aan dit gelukshormoon wel degelijk ook gevaarlijk. Veel mensen zijn actief bezig met hun serotonine verhogen, maar wat gebeurt er als je er te véél van hebt? Dan bestaat de kans dat je het zogenaamde serotonine syndroom ontwikkelt, ten minste als het gaat om en chronisch overschot.

Bij het serotonine syndroom komen uiteenlopende symptomen kijken, maar de oorzaak is altijd dezelfde: extreem hoge concentraties van dit geluksstofje in de hersenen, doordat het hormoon na afgifte door de zenuwcellen niet terug kan keren naar die zenuwcellen. Klinkt nogal ingewikkeld, maar uiteindelijk komt het erop neer dat de hoeveelheid serotonine in het lichaam hierdoor sterk stijgt.

Over het algemeen is het risico op deze aandoening erg klein, maar als het voorkomt, kan het levensbedreigend zijn. Het gevaarlijke aan het serotonine syndroom is ook dat het vaak erg moeilijk te herkennen is, zeker in een vroeg stadium. Daarbij worden bepaalde symptomen door veel artsen verkeerd geïnterpreteerd, juist doordat er in de medische wereld eigenlijk relatief weinig over geweten is. Ten slotte komen de symptomen van het serotonine syndroom grotendeels overeen met die van een XTC overdosis, wat vaak tot nog méér verwarring leidt bij specialisten!

Wel zijn er manieren om verergering van de symptomen te voorkomen, bijvoorbeeld door het toedienen van benzodiazepines, en door de symptomen onder controle te houden of veranderingen in gedrag te analyseren.

Hieronder een kort overzichtje op de belangrijkste symptomen van serotonine syndroom:

  • Spierspasmes-, samentrekkingen- en stijfheid
  • Hevige zweetbuien
  • Een versnelde hartslag
  • Hoge koorts en rillingen
  • Extreem wijde pupillen
  • Opwinding, angst en verwardheid
  • Diarree en andere verteringsproblemen
  • Oververhitting
  • Extreme motorische reflexen

Wél moet duidelijk zijn dat het serotonine syndroom bij het grootste deel van de bevolking niet kan voorkomen, en vooral het gevolg is van onder andere het nemen van grote hoeveelheden van bepaalde medicatie. Vóór je extreme veranderingen doorvoert op het vlak van voeding is het dus altijd aangeraden om eerst advies te vragen bij een arts of voedingsspecialist, en eventueel je serotonine laat meten of testen. Zeker als je nu al medicatie neemt. Op die manier weet je hoe het met jou serotonine niveau zit, en kan je eventueel aanpassingen maken!

Ultieme Powernap Formule - 2 uur Energie Tanken! In Slechts 5 Minuten

De meerwaarde van een serotonine supplement

Klaar om je gezondheid een boost te geven en van méér geluk te genieten? Dan is je serotonine op natuurlijke wijze verhogen essentieel! Hoewel je natuurlijk meer serotonine kunt aanmaken door middel van voeding, is het altijd interessant om ook een goed serotonine supplement bij de hand te hebben. Veel mensen kunnen de voorlopers van serotonine immers niet goed opnemen uit voeding of maken het geluksstofje niet goed aan in het lichaam. En dan is een hogere dosis van dit stofje, via een serotonine supplement, toch wel aangeraden.

Serotonine supplementen zijn in verschillende winkels verkrijgbaar, in uiteenlopende vormen en dosissen: van serotonine capsules of tabletten tot serotonine pillen die vooral de concentratie tryptofaan in je lichaam verhogen. Natuurlijk is het altijd beter om een dergelijk supplement te nemen als aanvulling op een gezonde levensstijl!

Als je serotonine supplementen wilt kopen, is het ook belangrijk dat je zeker bent van een goede kwaliteit. Enkel vooraanstaande merken kunnen je serotonine supplementen aanbieden die ook degelijk werkzaam zijn, en dus bijdragen tot jouw gezondheid en je geluksgevoel. Kies een goed supplement en je serotonine verhogen wordt meteen een stuk gemakkelijker. Zeker als je daarbij elke dag opnieuw de juiste beslissingen maakt op het vlak van voeding en levensstijl!

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaap, Meditatie, Mindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij over voldoende Serotonine (gelukshormoon) beschikt? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download