arrow_drop_up arrow_drop_down

Praktische tips om een gezonder lichaam te krijgen

De Gouden Driehoek voor een gezond lichaam (én een gezonde geest) is de combinatie van slaap, voeding en beweging. Pas je op elk van deze gebieden dagelijks een klein beetje aan en je zal merken dat je veel lekkerder in je vel komt te zitten.

Hoe kan het nou dat dit de “Gouden Driehoek” is?

Slaap vormt de fundering voor je gezondheid. Tijdens je slaap herstelt je lichaam van je fysieke en mentale inspanningen gedurende een dag. Het vergroot je weerstand, maakt je lichaam sterker, zorgt voor spierherstel en je lichaam verbrand ook nog eens vetten in je slaap, waardoor je afvalt als je een lange nacht (7-9 uur) maakt. Ook verplaatst goede slaap je korte termijn geheugen naar je lange termijn geheugen. Heb je interessante of belangrijke dingen geleerd overdag? Zorg dan dat je ten minste 8 uur slaapt.

Enkele tips om beter te slapen:

  • Sport niet tot maximaal 3 uur voordat je gaat slapen. Sporten in de avond zorgt ervoor dat je ‘core’ temperatuur van je lichaam opwarmt. Tijdens je slaap is het belangrijk dat je lichaam juist een paar graden afkoelt.
  • Slaap in een koele slaapkamer (15-18 Graden Celsius).
  • Drink geen alcohol voordat je gaat slapen. Alcohol verdoofd de hersenen waardoor het lijkt alsof je ‘lekkerder’ slaapt. Het tegendeel is waar. Je komt niet goed in je diepe slaap terecht waardoor je herstellende vermogen beperkt is. Ook wordt je lange termijn geheugen niet gestimuleerd door de slechte kwaliteit slaap na al een paar alcoholische drankjes. Tot slot, alsof bovenstaande nog niet erg genoeg is, moet je ook sneller naar het toilet bij het drinken van (veel) alcohol. Dit zorgt ervoor dat je uit je diepe slaap komt om het een en ander kwijt te raken.

Voeding speelt ook een cruciale rol om je lekkerder in je vel te voelen. Je lichaam bestaat uit vele cellen. Deze cellen vormen zich naar hoe je eet. Je kan je voorstellen dat wanneer je 24/7 naar de McDonalds gaat, je lichaam niet gezonder wordt. En als je na 6 dagen burgers, een gezonde groene salade eet, verandert je lichaam niet op het moment zelf. Je lichaam is na ongeveer 9 maanden compleet vernieuwd qua celindeling.

De eerste stappen naar gezonde voeding:

  • Beperkt je suikerinname zoveel mogelijk. Suiker zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel constant blijft schommelen, waardoor je lichaam terecht en onterecht gaat bijsturen om de suikerspiegel weer op peil te krijgen. Dit kost veel energie en daardoor zal je minder lekker in je vel zitten.
  • Beperk je vleesinname gedurende de week. De structuur van vlees zorgt voor een langere vertering in je maag en darmen. Vertering kost energie, waardoor je energievoorraad veel sneller leeg is. Probeer eens per week een dag minder vlees te eten. Voel wat het met je lichaam doet en of je je lekkerder in je vel voelt.
  • Probeer te eten tussen 12 uur ’s middags en 8 uur ’s avonds. Je spijsvertering kent drie cycli van elk 8 uur. Namelijk Opname Cyclus (12:00-20:00), Vertering Cyclus (20:00-04:00) en Uitscheiding Cyclus (04:00-12:00). Elk van deze cycli hebben hun eigen taken. Op het moment dat je in de Uitscheiding Cyclus zit en je begint te eten (ontbijt om 08:00), dan schakelt je lichaam over naar de Opname Cyclus. Je kan je voorstellen dat je spijsvertering hierdoor enorm door de war raakt, met gevolgen van dien.

Tot slot is beweging belangrijk om je lekker(der) in je vel te voelen en een gezonder lichaam te krijgen. Met slechts 30 minuten per dag onderbroken bewegen (licht inspannend, net niet zweten) begin je je vitaler, gezonder en lekkerder in je vel te voelen. Dit heeft ook een positief effect op je gemoedstoestand. Bij fysieke inspanning maak je endorfine, serotonine en dopamine aan.

  • Endorfine (gelukshormoon)
  • Serotonine (stimuleert je stemming, geheugen en zelfvertrouwen)
  • Dopamine (stimuleert je welzijnsgevoel, genot en blijdschap)

Probeer eens per week de mate van beweging te vergroten totdat je dagelijks 30 minuten onderbroken beweegt.

Als alle bovenstaande gebieden in balans zijn, zal je merken dat je je lekkerder in je vel gaat voelen en je meer energie hebt. Dit heeft een positief effect op je gemoedstoestand, je zal minder snel ziek worden. Je slaapt nóg beter en je komt daarmee in een opwaartse positieve spiraal terecht.

Op naar een beter leven!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie welke praktische tips jij gebruikt voor een gezonder lichaam? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂

Hi, mijn naam is Teun van New Life University. Onze missie is zoveel mogelijk mensen zichzelf te laten zijn met meer skills en kennis. We focussen ons op Body, Mind, Spirit en Skills en we maken hierbij gebruik van NLP technieken. De oprichter van New Life University en tevens trainer, Anatol Kuschpeta heeft al meer dan 25 jaar ervaring in het spreken voor groepen. Tevens is Anatol minstens zo lang actief als management coach in het bedrijfsleven en helpt hij professionals bij het geven van presentaties. We schrijven blogs, zenden podcasts uit, geven workshops en hebben een 15-daagse opleiding. Allemaal met één doel, zorgen dat jij een lekkerder leven krijgt.
Reactie plaatsen