arrow_drop_up arrow_drop_down
Powernap | #5 Voordelen en #2 Gevaren van Powernappen!
31 mei 2020 
in Slaap

Powernap | #5 Voordelen en #2 Gevaren van Powernappen!

Een powernap is een kort dutje wat veelal ergens midden op de dag plaatsvind. Het is bewezen dat zo'n kort dutje erg verfrissend kan werken op je lichaam en geest. Powernaps bieden dan ook uitkomst voor degene die 's nachts, om wat voor reden dan ook, niet voldoende kunnen slapen. Vele bekende personen (politici, topsporters en acteurs) maken gebruik van de voordelen van een powernap.

Maar wat is er eigenlijk allemaal bekend over een powernap? Hoe lang mag dit wonderslaapje duren? Is het echt wel zo gezond? In dit artikel ontdek je alles over het welbekende fenomeen; powernappen.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Wat is een Powernap?

We leven in een steeds drukkere tijd, het kan voorkomen dat je 's nachts minder slaapt dan je zou moeten, in dat geval kan een powernap uitkomst bieden. Waar het normaal gesproken afgeraden zou worden om zomaar ergens op de dag te gaan slapen, kunnen we in het geval van een powernap een uitzondering maken.

Een powernap wordt ook wel het wonderslaapje genoemd en het kan vergeleken worden met de traditionele “siësta”. Het enige verschil met de siësta is dat een powernap aanzienlijk korter is.

Waar de traditionele siësta ongeveer 2 uur duurt, duurt een powernap niet langer dan een half uur.

Het is dus aangetoond dat een klein middagdutje bijzonder verfrissend kan werken, maar om optimaal gebruik te maken van de powernap moet je, je wel aan een aantal regels houden.

powernap

Is een Powernap gezond?

Ondanks dat het vreemd en tegenstrijdig klinkt, ergens midden op de dag gaan slapen, lijkt zo'n wonderslaapje toch gezond te zijn. Er zijn ontzettend veel onderzoeken naar gedaan en men was het erover eens:

Een kort middagdutje heeft een positief effect op het functioneren van mensen, of ze nu jong of oud zijn. Het stelt je in staat om alerter, creatiever en meer stressbestendig aan het laatste gedeelte van je dag te beginnen.

Ook het geheugen lijkt gebaat bij deze powernap. Zo wordt gesteld dat de tijd die je zou verliezen aan een middagdutje ruimschoots word terug gewonnen aan alertheid, creativiteit en productiviteit.

Hoelang mag een Powernap duren?

Hoelang deze powernap maximaal mag duren is eigenlijk voor iedereen verschillend, het gaat erom dat je middagslaapje in ieder geval niet langer dan een half uur duurt. Als je namelijk langer slaapt komt je lichaam in een diepere slaapfase terecht en word je moe en duf wakker. Het is de bedoeling dat je lichaam net niet in de volgende slaapfase komt.

Ook het risico dat je 's nachts niet kunt slapen neemt toe als je langer dan een half uur zou slapen. De één voelt zich al een stuk energieker na een powernap van 5 minuten terwijl een ander zich pas herboren voelt na 20 minuten slaap.

wekker

Wat is de beste tijd voor een Powernap?

Een powernap wordt ook wel een middagdutje genoemd, sommige onderzoekers verschillen van mening over de beste tijd voor dit middagdutje Waar de ene helft zegt dat je het beste kunt powernappen na de lunch, zegt de andere helft dat tussen 2 en 3 uur 's middags de beste tijd is.

Zelf ben ik er voorstander van om een powernapje na de lunch te doen, rond 1 uur 's middags. Het is in ieder geval af te raden om na 3 uur nog aan je dutje te beginnen. Ook hier geldt weer, ondervindt zelf wat het beste bij jou past.

Elke dag een Powernap?

Het is wel aangetoond dat dit het beste is. Als je elke dag rond dezelfde tijd zou powernappen, zou je er het maximale rendement uithalen. Je lichaam zal er aan gewend raken en daarom zal je sneller in slaap vallen. Zo af een toe een ‘uiltje knappen' kan ook geen kwaad, maar kijk wel uit dat je, je slaapritme niet onnodig in de war schopt.

Ook hier geldt weer, dit is voor iedereen verschillend. Je zal zelf moeten testen wat het beste bij jou past.

Powernap in bed?

Wat is dan de beste plaats voor een powernap? Dat is echt afhankelijk van wat jij fijn vindt. Vind je het fijn om even in bed te kruipen? Kruip dan in bed. Zit je liever in een luie stoel? Ga lekker in je luie stoel zitten.

Wat belangrijk is, is dat je niet onnodig gestoord kunt worden door een telefoon of andere zaken om je heen. Een verstoord middagdutje doet alle voordelen die dit dutje met zich meebrengt teniet.

Vervangt een Powernap je Slaap?

Nee, een middagdutje is een extra steuntje in de rug om je alertheid overdag te vergroten. Onthoud dus goed dat een powernap geen uren slaap zal compenseren. Het is aan te raden om 's nachts voldoende nachtrust te nemen, tussen de 6 en 9 uur, en daarnaast, als je er behoefte aan hebt een kort powernapje te doen.

Voordelen Powernap:

  • Verhelderend en verfrissend voor lichaam en geest.
  • Je wordt creatiever en alerter.
  • Het verhoogd de productiviteit.
  • Je stressniveau zal dalen.
  • Beter een powernap dan koffie.

Gevaren / Nadelen Powernap:

  • Kan je slaap-waakritme verstoren.
  • Verkeerde uitvoering ervan kan je juist vermoeider maken.

Eigenlijk kleven er niet veel nadelen aan een powernap, mits je het juist uitvoert. Wat ik hierboven als nadelen aangeef zijn alleen nadelen als je te lang zou powernappen.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Conclusie Powernap

Zoals je dus hebt gelezen is een ‘uiltje knappen' wel degelijk gezond, het geeft je lichaam en geest een flinke oppepper, mits je het juist uitvoert.

  • Niet langer dan een half uur.
  • Het liefst rond 1 uur 's middags.
  • Niet later dan 3 uur 's middags.
  • In bed of in een luie stoel.
  • Niet gestoord worden.

Slaap lekker! En onthoudt, niet langer dan 30 minuten!

Lees ook mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaapMeditatieMindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met een Powernap? Hiermee kan je anderen helpen en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

–> Klik hier voor meer Slaap Tips  |  Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Zet je graag de volgende stap in je Persoonlijke Ontwikkeling?


Wil jij:

  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Download dan nu het  GRATIS E-book  "De volgende stap in jouw persoonlijke groei".

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
DOWNLOAD GRATIS
50 praktische groei tips download