arrow_drop_up arrow_drop_down
Plantaardige Eiwitten | Top 10 Beste Eiwitrijke Voeding!
15 juli 2020 

Plantaardige Eiwitten | Top 10 Beste Eiwitrijke Voeding!

Eiwitten zijn gezonde bouwstenen voor je lijf. Eiwitten, ook wel proteïne genoemd, bepalen ongeveer 15 tot 20 procent van je gewicht. Je hebt ze niet alleen nodig om te groeien, maar zijn ook noodzakelijk voor spieropbouw en onderhoud van je lichaam. Eiwitten tref je aan in zowel plantaardige als dierlijke producten.

Wat zijn plantaardige eiwitten en waarom zijn ze beter dan dierlijke eiwitten? En uit welke bronnen haal je plantaardige eiwitten? Ik leg het je graag uit in dit blogartikel.

Wat je moet weten over eiwitten

Eiwitten bestaan uit aminozuren. Ze spelen een rol bij spierherstel (essentieel tijdens het sporten), maar ook bij andere processen komen ze om de hoek kijken. Eiwitten bestaan in totaal uit 22 aminozuren waarvan jouw lichaam er 13 zelf aanmaakt. De andere 9 aminozuren haal je uit plantaardige of dierlijke voeding. Daarom is het belangrijk dat je voedsel binnenkrijgt dat beschikt over die 9 aminozuren.

Wat zijn plantaardige eiwitten?

Plantaardige eiwitten beschikken net als dierlijke eiwitten over verschillende aminozuren. Daarnaast zijn ze rijk aan mineralen, vitaminen en plantaardige stoffen die goed zijn voor je immuunsysteem. Tot slot zitten ze boordevol vezels en dit heeft dan weer een positieve uitwerking op je darmen.

Waar zitten plantaardige en dierlijke eiwitten in?

Plantaardige eiwitten bevinden zich in allerlei plantaardige producten. Je treft ze bijvoorbeeld aan in noten en peulvruchten. Verder zitten ze ook in groenten, zoete aardappelen, maar ook in bonen, granen, zaden, havermout, quinoa en zeewier. Dierlijke eiwitten tref je vooral aan in vlees, zuivel en eieren.

Wat is beter: plantaardige eiwitten of dierlijke eiwitten?

Veel mensen stellen zichzelf de vraag wat beter is om tot je te nemen: plantaardige of dierlijke eiwitten? Een goede vraag, want dierlijke eiwitten lijken namelijk op menselijke eiwitten en dus lijkt het logisch dat ze goed zijn voor je lichaam. Toch gaat dit niet altijd op, want dit is geheel afhankelijk van de kwaliteit van het vlees, gevogelte, de vis, eieren en zuivel dat jij tot je neemt. Hier is vooral sprake van als dieren worden gevoerd met bewerkt voedsel. Dit zorgt bijvoorbeeld voor ontstekingen, botontkalking en in het ergste geval verschillende soorten kanker.

Plantaardige eiwitten beschikken helaas niet over alle aminozuren die jij nodig hebt en zijn daarom niet compleet. Daar staat wel tegenover dat ze allerlei gezondheidsvoordelen opleveren die jou goed uitkomen. Ze zitten vol met vezels en daarnaast blijkt dat vegetariërs minder vaak last hebben van een hoge bloeddruk of een hoog cholesterol. Nadeel is wel dat plantaardige eiwitten niet beschikken over vitamine B12 en vitamine D en die zijn juist voor vegetariërs enorm belangrijk.

Top 10 beste plantaardige eiwitbronnen

Wil jij vormgeven aan het tot je nemen van plantaardige eiwitten? Met onderstaande plantaardige eiwitten lijst help ik jou op weg:

  1. Hennepzaad
  2. Bonen en peulvruchten
  3. Zaden en pitten
  4. Spirulina
  5. Groenten
  6. Edelgistvlokken
  7. Quinoa
  8. Plantaardig eiwitpoeder
  9. Noten
  10. Tempeh

Top 10 goedkope eiwitbronnen

Wil je plantaardige eiwitten integreren in je dagelijkse voedingspatroon? Doe inspiratie op bij plantaardige eiwitten recepten en varieer zoveel mogelijk voor een gezond en verantwoord eetpatroon.

Sporten en plantaardige eiwitten

Ben je iemand die veel sport? Bevorder een optimaal spierherstel en gezonde spieropbouw door plantaardige eiwitten. Dit tref je bijvoorbeeld aan in plantaardige eiwitpoeder zoals die van Fit Green Protein. Deze plantaardige eiwitpoeder is gemaakt van hoogwaardig erwten-eiwit en zijn een complete eiwitbron.

Bovendien krijgt je lijf meer zin in sporten als je kiest voor plantaardige eiwitten, dus het loont altijd om het in ieder geval een tijdje te proberen!

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaap, Meditatie, Mindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie wat jouw ervaring is met plantaardige eiwitten. Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Zet je graag de volgende stap in je Persoonlijke Ontwikkeling?


Wil jij:

  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Download dan nu het  GRATIS E-book  "De volgende stap in jouw persoonlijke groei".

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
DOWNLOAD GRATIS
50 praktische groei tips download