arrow_drop_up arrow_drop_down
Paleo Dieet | Dit Moet Je Weten over Afvallen met het Paleo Dieet!
14 september 2020 

Paleo Dieet | Dit Moet Je Weten over Afvallen met het Paleo Dieet!

Heel wat mensen die hun gezondheid een boost willen geven, gaan op zoek naar voedingspatronen en recepten die dat mogelijk maken. Eén van de populairste daarvan is het paleo-dieet, dat zijn naam niet toevallig gekregen heeft als verwijzing naar het Paleolithicum – een periode in de oertijd waarbij de toenmalige mens op basis van een bepaald voedingspatroon overleefde.

Bij paleo dieet recepten en paleo dieet weekmenu's probeert men dat oorspronkelijke voedingspatroon zo goed als mogelijk te kopiëren, met als uitgangspunt dat voeding die in de natuur voorkomt vanzelf leidt tot een goede gezondheid, een fit lichaam en een gezonde geest!

Alles over paleo dieet betekenis en de paleo dieet principes

Ten eerste zou het paleo-dieet één van de beste voedingspatronen zijn aangezien er vooral of uitsluitend van natuurlijke en onbewerkte voeding gebruikt wordt gemaakt. Hieronder een overzicht van welke voedingsmiddelen gegeten worden:

  • Groenten
  • Fruit
  • Vis
  • Vlees
  • Eieren
  • Noten en zaden

Meteen valt op dat voedingsmiddelen als granen, toegevoegde suikers, melkproducten peulvruchten niet tot het paleo-dieet behoren en daar zijn wel degelijk redenen voor:

  1. Geen granen in het paleodieet

Granen zijn bijvoorbeeld een gevolg van de opkomst van de landbouw, een menselijk proces dat eigenlijk nog niet zo lang bestaat. De redenering is dat het menselijke lichaam dus niet is gemaakt om granen te verteren, aangezien het gewoon niet in onze genen zit om dat te doen.

  1. Suikers zijn ook taboe

Ook suikers horen er bij het paleo-dieet niet bij, en wel omdat vooral toegevoegde suikers de bloedsuikerspiegel uit balans brengen en vaak een overproductie van insuline stimuleren. Dit brengt problemen als diabetes en zelfs obesitas met zich mee.

  1. Melk is toch niet zo goed voor elk…

Vervolgens zijn er melkproducten, die bij het paleo-dieet vermeden worden aangezien ze eigenlijk niet voor de mens bedoeld zijn. Als pasgeboren baby's zijn we in staat om de voedzame moedermelk van de moeder te drinken – maar daar blijft het ook bij. Het menselijke lichaam is immers niet goed in het verteren van lactose, een suiker dat in dierlijke melk voorkomt!

  1. Peulvruchten-vrij paleo

Ten slotte bevat het paleo-dieet ook geen peulvruchten op basis van de theorie dat deze bepaalde anti-nutriënten bevatten. Dit zijn stoffen die de vertering van de peulvrucht moeilijker maken en daarbij een negatief effect zouden hebben op de structuur van de darmwand.

Het eeuwige paleo-debat: koolhydraten of vetten als energiebron?

Eén van de belangrijkste verschillen tussen het paleo-dieet en veel andere voedingspatronen is dat er bij paleo van uit wordt gegaan dat vooral vetten een goede bron zijn van energie. Volgens het paleo-dieet is het menselijke lichaam vooral goed in het verteren en verwerken van vetten, één van de macronutriënten die traag maar langdurig energie geven. Koolhydraten daarentegen zorgen voor snelle energie maar veroorzaken dan ook weer sneller een dip.

Door het toevoegen van voedingsmiddelen als vette vis, vlees, noten en zaden is de hoeveelheid vet in het dieet groter. Door weg te blijven van granen en suikers worden er minder koolhydraten gegeten. Dat wil echter niet zeggen dat je bij het paleo-dieet zomaar elk soort vet kan eten. Hieronder vind je enkele richtlijnen om het gezond te houden:

– Onverzadigde vetten voor een goede gezondheid

Ten eerste is het belangrijk om vooral onverzadigde vetten aan je dieet toe te voegen. Voedingsmiddelen als onbewerkte noten, zaden en bepaalde oliën (zoals kokosolie) bevatten essentieel vetzuren en hebben een gunstig effect op hart- en bloedvaten. Verzadigde vetten in gefrituurd eten, koek en gebak zijn bijvoorbeeld heel slecht voor de gezondheid.

– Het belang van omega-3 vetzuren

Daarop verder gaande moet ook gezegd worden dat het belangrijk is om voldoende omega-3 vetzuren te eten. Heel wat bewerkte en onnatuurlijke oliën zoals zonnebloemolie bevatten een te grote ratio omega-6 vetzuren, die veel minder gezond zijn. Door vooral natuurlijke vetten en de juiste oliën te consumeren, blijft de balans tussen omega-3 en omega-6 optimaal!

– Onbewerkte bronnen van vet

Eigenlijk sluit dit puntje een beetje aan op het eerste, in die zin dat onbewerkte vetten doorgaans onverzadigd zijn. Heel wat bewerkte en onnatuurlijke voedingsbronnen bevatten een grote hoeveelheid ongezonde vetten, die zorgen voor verstopping van de aderen. Haal je vetten dus vooral uit noten, zaden, eieren en bijvoorbeeld vette vis!

Hoe pas je het paleo-dieet toe?

Nu de theorie over het paleo-dieet achter de rug is, is het natuurlijk ook nog een kwestie van de richtlijnen toe te passen op je dagelijkse leven. Net zoals bij elk voedingspatroon of dieet is het bij het paleo-dieet een kwestie van gewoontes creëren. Er bestaan gelukkig heel wat paleo recepten en weekmenu's en het is ook helemaal niet moeilijk om een eetschema te vinden dat bij je past.

Wil je zelf je weekmenu samenstellen op basis van leuke gerechten? Dan kan je heel wat informatie vinden in een informatief paleo dieet en zelfs Wiki. Bij het opstellen van je eigen eetschema is het wel de moeite waard om met de volgende zaken rekening te houden!

  1. Een volwaardig paleo dieet ontbijt

De eerste maaltijd van de dag is wel degelijk erg belangrijk, en dat om verscheidene redenen. Zo verzadigt het paleo dieet ontbijt je de hele ochtend (als je de juiste voedingsmiddelen kiest) en houdt het je bloedsuikerspiegel in balans. Goede voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld omelet van een paar eieren, wat gestoomde groenten en een glas sojamelk of andere plantaardige melk. Heb je extra honger, dan kan je er ook altijd een stuk fruit bij eten!

  1. Een verzadigende lunch

's Middags is de menselijke vertering het sterkst, dus het is belangrijk om dan een stevige maaltijd te eten. Je kan bijvoorbeeld een stuk gebakken zalm eten, met daarbij een slaatje van groene groenten, tomaten met wat noten en zaden. Het hoge (maar gezonde) vetgehalte van de vis en de noten zullen je lange tijd verzadigd houden, en tegelijkertijd heb je ook een portie groenten binnen.

  1. Een tussendoortje

De beste opties als tussendoortje zijn een handvol noten en/of eventueel een stuk fruit. Dit is vooral een goed idee als je snel weer honger hebt en niet tot het avondeten kunt wachten. Natuurlijk hangt dit ook af van hoe groot je lunch is geweest!

  1. Een paleo-avondmaal

Ten slotte is er het avondmaal. Afhankelijk van je voorkeur en vertering kan je deze maaltijd kleiner of groter maken. Alweer is het een goed idee om vis of vlees met veel groenten te combineren of te kiezen voor eieren als je je paleo dieet vegetarisch wilt maken. Werk je gestoomde, gekookte of rauwe groenten af met een handvol zaden en je avondmaal is compleet!

Het spreekt voor zich dat bovenstaande paleo recepten heel eenvoudig voorgesteld zijn, maar toch geven ze je al een goed beeld op hoe je een paleo weekmenu kunt samenstellen. Je kan op basis van je eigen paleo dieet ervaringen altijd gerechten veranderen, weglaten of toevoegen.

Wil je het beste uit je gezondheid halen? Dan zijn het paleo dieet en sporten de ideale combinatie. Regelmatig sporten zorgt voor vetverlies, maakt je fitter en alerter – en het zal zoveel gemakkelijker gaan als je je lichaam ondersteunt met de juiste voeding. Ten slotte is het belangrijk dat je voor jezelf uitmaakt of het paleo dieet onzin is of juist erg doeltreffend – maar dat kan je enkel als je het uitprobeert!

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaap, Meditatie, Mindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met het Paleo Dieet? Hiermee kan je ook anderen inspireren en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Zet je graag de volgende stap in je Persoonlijke Ontwikkeling?


Wil jij:

  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Download dan nu het  GRATIS E-book  "De volgende stap in jouw persoonlijke groei".

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
DOWNLOAD GRATIS
50 praktische groei tips download