arrow_drop_up arrow_drop_down
Hebben Ouderen Minder Slaap Nodig? | 4 Oorzaken + Tips!
20 oktober 2020 
in Slaap

Hebben Ouderen Minder Slaap Nodig? | 4 Oorzaken + Tips!

Naarmate we ouder worden lijkt slapen steeds lastiger te worden, soms ben je al erg vroeg wakker of word je meerdere keren per nacht wakker, maar hoe kan dat? Komt het omdat ouderen minder slaap nodig hebben? Even kort door de bocht: Nee, ouderen hebben niet minder slaap nodig dan jongeren en volwassenen. Door verschillende gebeurtenissen die het ouder worden met zich meebrengt, kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld meerdere keren per nacht wakker wordt.

Het gevolg is dat je in een minder diepe slaap komt waardoor de kwaliteit van je slaap afneemt, door deze afname van kwaliteit is het goed mogelijk dat je er overdag hinder van ondervindt. Hoe het precies zit en wat je er allemaal tegen kunt doen ontdek je in dit artikel!

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Slaapbehoefte ouderen

Laten we beginnen bij de slaapbehoefte van ouderen, is die wel vergelijkbaar met die van jongeren en volwassenen? Zoals je net hebt kunnen lezen is de slaapbehoefte van ouderen hetzelfde als die van andere volwassenen. Volgens de wetenschap hebben volwassenen gemiddeld behoefte aan 7-8 uur slaap per nacht, natuurlijk is dit per persoon verschillend en kan het goed zijn dat jij je juist veel beter voelt bij 6 uur slaap.

Wat vaak naar voren komt is dat ouderen niet aan hun hoeveelheid slaap komen, in de meeste gevallen omdat ze meerdere keren per nacht wakker worden en in sommige gevallen omdat ze extreem vroeg wakker zijn.

Conclusie: Ouderen hebben net zoveel slaap nodig als andere volwassenen.

Waarom slapen ouderen slechter?

Maar de grote vraag is natuurlijk, waarom slapen ouderen dan slechter dan jongeren en volwassenen? Dat kan met verschillende oorzaken te maken hebben, hieronder heb ik de meest voorkomende voor je opgesomd.

Medische problemen

Ouderen hebben vaker te maken met medische problemen dan andere volwassenen. Denk hierbij aan kwalen zoals:

  • Hartfalen
  • Alzheimer
  • Artritis
  • etc.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je aan een andere kwaal lijdt die niet in het rijtje staat, het kan goed zo zijn dat deze kwaal het onderliggende probleem is waardoor je minder goed slaapt.

Medicatie

Ook medicatie kan roet in het eten gooien als het gaat om een goede nachtrust. Van veel medicijnen is bekend dat ze slapeloosheid of andere slaapproblemen teweeg kunnen brengen.

Wat raadzaam is in deze situatie is om met je huisarts te overleggen of er alternatieven zijn omdat je slaapproblemen ervaart van bepaalde medicijnen.

Snurken

Ouderen, en misschien klinkt dit wel heel herkenbaar, snurken vaak meer dan jongeren en volwassenen, dit kan duiden op slaapapneu. Als je het vermoeden hebt dat je aan slaapapneu lijdt is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts. Kenmerken van slaapapneu zijn:

  • Momenten van luid snurken gevolgd door een stilte waarna er naar adem word gesnakt.
  • Slaperigheid overdag.
  • In slaap vallen overdag.
  • Wisselende stemming.

Hebben Ouderen Minder Slaap Nodig 4 Oorzaken + Tips!

Overdag een uiltje knappen

Wat vaak voorkomt bij ouderen is dat zo overdag een dutje doen. Dit wordt vaak gedaan ter compensatie van het slaaptekort wat ze 's nachts oplopen.

Het lijkt misschien een goed idee om verloren slaap overdag in te halen maar dit kan tegenovergesteld werken. Door overdag te slapen kun je, je biologische klok in de war brengen waardoor de slaapproblemen 's nachts alleen maar heviger worden.

Hebben Ouderen Minder Slaap Nodig 4 Oorzaken + Tips!

Wat te doen?

Het allerbelangrijkste om te doen is ervoor zorgen dat je precies weet waar jou slaapprobleem vandaan komt.

  • Komt het door de medicatie? Overleg met je huisarts over alternatieven.
  • Komt het door een aandoening? Maak ook dit bespreekbaar met je huisarts en ga samen op zoek naar een passende oplossing.
  • Zijn er verder geen aanwijzingen maar doe je vaak een dutje overdag? Probeer dit dutje te vermijden en houd je aan een vast ritme om zo je biologische klok optimaal afgestemd te krijgen.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Ouderen minder slaap nodig? Niet dus!

Nu je weet dat je als oudere niet minder slaap nodig hebt dan andere volwassenen en is het tijd om gericht actie te ondernemen om een betere nachtrust te kunnen bewerkstelligen. Een goede manier om dat te doen is door je te verdiepen in het fenomeen slapen.

De kennis over slapen is in Nederland ver onder de maat, mensen grijpen snel naar middeltjes en slaaptabletten die niet het probleem oplossen maar het enkel verbergen. William van der Klaauw, slaapdeskundige en ervaringsdeskundige deelt veel informatie over slapen en slaapproblemen via zijn e-books en fysieke boeken.

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaapMeditatieMindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met of je minder slaap nodig hebt op latere leeftijd? Hiermee kan je anderen helpen en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

–> Klik hier voor meer Slaap Tips  |  Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Over de schrijver
Met een 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling schrijven we artikelen over Voeding, Beweging & Sport, Slaap, Meditatie, Mindset en geluk. Laat je op het Platform inspireren door Blogs, Documentaires, Podcasts, Events, Cursussen en het Gratis E-book. Heel veel succes met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!
Reactie plaatsen