arrow_drop_up arrow_drop_down
16 november 2019 

Ontbijt overslaan? Lees de voordelen van intermittent fasting

Is het goed of slecht om je ontbijt over te slaan? Is intermittent fasting gezond en helpt het bij vetverbranding en afvallen?

Ik zal je mijn ervaringen en resultaten met Intermittent fasting, oftewel onderbroken vasten met je delen.

Met mijn “drukke” leven hield ik me altijd voor dat ik moest ontbijten. Dit vertelde mijn oma, mijn moeder, mijn vriendin en kwam ook regelmatig terug in verschillende media. “Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag”. Zonder mijn kwark met havermout en hardgekookte eitje was er geen goede start van de dag mogelijk, dacht ik. 

Meer reistijd

Toen in februari vorig jaar mijn werk standplaats verplaatste van Utrecht naar Rotterdam kwam er ruim een uur reistijd bij. Vooral de files op de terugweg resulteerde in minder “motivatie” voor mijn crossfit trainingen. Crossfitters (en gedisciplineerde sporters) zullen begrijpen dat het uitschrijven van een WOD (training) als gevolg van de file heel frustrerend is. Er ontstond een noodzaak om ergens aanpassingen te doen.

Trainen in de ochtend om 6:00 uur

Ik besloot om per direct mijn crossfit training te verplaatsen van de avond naar de ochtend om 6:00 uur. Nu kon ik elke ochtend trainen zonder filestress en had ik een nog beter excuus om te moeten ontbijten. Want trainen op een nuchtere maag kon ik echt niet, dacht ik toen. Ik had het overigens nog nooit daadwerkelijk ervaren.

Crossfitters 

In onze crossfit box waren enkele sporters geswitcht naar Intermittent Fasting. Voornamelijk naar de 8/16 variant. Dit betekent 8 uur calorieën innemen (eten) en 16 uur vasten (niet eten). De andere optie is 5/2 wat neerkomt op 2x 24 uur vasten en 5 dagen normaal eten per week. 

Het begon mij op te vallen dat deze sporters elke ochtend hard trainden en beter gingen presteren. Crossfit is echt een sport waarin prestaties worden gemeten en vergeleken. Competitief dat we zijn, schrijven we na elke training onze scores op het whiteboard. Mijn nieuwsgierigheid in Intermittent Fasting was gewekt.

Kennis maar geen noodzaak

Ongeveer 1,5 jaar geleden las ik de eerste blogs over de voordelen van Intermittent Fasting, afgekort IF en ook wel onderbroken vasten genoemd. Enkele bekende artiesten, DJ’s en zakenmensen waren bijzonder enthousiast dat zij deze manier van “diëten” konden toepassen in hun drukke leven. Hoewel ik de methode interessant vond had ik niet de overtuiging dat het iets voor mij kon zijn met 5x per week crossfit. Inmiddels denk ik daar nu volledig anders over, ben ik nog bewuster met voeding bezig en voel me fitter en energieker dan ooit.

Cold turkey

In juni vorig jaar, toen ik me een beetje ziek voelde heb ik de knoop doorgehakt en ben ik “cold turkey” gestart met periodiek vasten.

Doordat ik me even niet lekker voelde en geen eetlust had voegde ik rozijnen, oftewel suikers toe aan mijn kwark met haver. Tijdens het eten werd ik er bewust van dat ik mezelf voor de gek aan het houden was om op deze manier eetlust op te wekken. Als ik me ooit nog een beetje ziek voel zal ik ervoor kiezen om mijn lichaam rust te geven en minimaal 24 uur te vasten.

Intermittent fasting 8/16

Ik heb gekozen voor de 8/16 variant en mijn eet window is van 12:00 – 20:00. Ik vast dus 16 uur en neem mijn calorieën gedurende 8 uur. Voor mij hield dit in dat ik mijn ontbijt (kwark met haver en hardgekookte ei) en eerste tussendoortje (appel en banaan) naar de middag heb verschoven. Het is naar mijn mening geen goed idee om je ontbijt over te slaan maar je kan het wel verschuiven naar later op de middag. Mijn voormalige lunch is nu mijn ontbijt geworden en mijn voormalige ontbijt een stevig tussendoortje rond 15:00 uur. Dagelijks neem ik nog steeds hetzelfde aantal calorieën als voor het vasten. Ik eet dus nog exact hetzelfde alleen in een andere volgorde en op een ander tijdstip.

De dr. Ludidi Vastenmethode

In de crossfit box hadden we het steeds vaker over intermittent fasting en de resultaten bleven niet onopgemerkt. Tijdens het stretchen na een heftige WOD kreeg ik het advies om het boek “De dr. Ludidi Vastenmethode” geschreven door Samefko Ludidi te lezen. Dit boek is een echte aanrader voor iedereen die het verhaal achter intermittent fasting wilt weten. Het is namelijk veel meer dan alleen je ontbijt naar de middag verplaatsen. Het is een lifestyle dat je bewuster maakt en veel voordelen heeft voor zowel je lichaam als je mind.

E-consult

Toen ik het boek uit had was ik nog enthousiaster en heb ik via Instagram contact gezocht met Samefko Ludidi. Hij bood me aan om een e-consult in te plannen om zo dieper op de methode in te gaan. Ik had namelijk nog een brandende vraag omdat mijn vriendin ook interesse toonde in intermittent fasting. Mijn vriendin was echter net bevallen van onze dochter Tess en gaf toen nog borstvoeding. Het advies van Samefko was om nog even te wachten met de omschakeling naar IF omdat het lichaam al zoveel veranderingen doormaakt door de zwangerschap en de borstvoeding. Nog even geduld dus voor mijn vriendin.

Voordelen ervaren

Super tof vind ik het dat er inmiddels heel veel mensen in mijn omgeving doen aan Intermittent fasting. Ik adviseer iedereen om eerst de kennis van de methode tot zich te nemen, bijvoorbeeld met het boek van Samefko Ludidi en vervolgens toe te gaan passen.

Dr. Ludidi zat onlangs als specialist in het programma Dokters van morgen. Hierin werden de 8/16 en 5/2 methodes getest en als bijzonder positief ervaren. 

Bekijk hieronder de korte video over hoe vasten werkt en welke vormen er zijn:

Mijn eetwindow is zojuist gestart dus ik ga lekker eten. Mooie dag!

PS. Doe jij dingen fout als je wilt afslanken? Doe deze quiz en test je kennis over het afslankproces. Ik ben benieuwd welke score jij haalt!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie wat jouw ervaring is met Intermittent Fasting? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen