Omega 3, dé Essentiële Vetzuren voor een Goede Gezondheid
23 januari 2021 
in Voeding

Omega 3, dé Essentiële Vetzuren voor een Goede Gezondheid

Omega 3 vetzuren zijn de laatste jaren steeds bekender geworden als één van de belangrijkste voedingsstoffen die het menselijke lichaam nodig heeft om gezond te zijn. Deze vetzuren spelen een essentiële rol bij tal van lichaamsprocessen, van de opbouw van cellen tot bescherming tegen ontstekingen. Voldoende omega 3 uit voeding of een omega 3 supplement halen, is dan ook erg belangrijk.

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth

Zou je graag meer te weten komen over omega 3 vetzuren, wat ze precies zijn en wat ze voor je gezondheid kunnen doen? Dan is deze blog zeker en vast iets voor jou!

Wat zijn omega 3 vetzuren?

Omega 3 vetzuren zijn zogenaamde meervoudig onverzadigde vetzuren, waarvan de bekendste ALA (alfa-linoleenzuur), EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur) zijn. Ze worden ook wel n-3-vetzuren genoemd, en komen in verschillende voedingsmiddelen voor.

Moeilijke namen, maar de functie van omega 3 vetzuren is een stuk duidelijker: ze beschermen het hart en de aderen vooral tegen verschillende chronische aandoeningen. Dat is dan ook waarom heel vaak de nadruk wordt gelegd op het eten van voeding die rijk is aan omega 3.

Als je zeker wilt zijn dat je voldoende omega-3 vetzuren binnen krijgt, is het dus belangrijk dat je gezond eet. In veel gevallen is een omega 3 supplement, zoals omega 3 algenolie of omega 3 visolie, echter aan te raden. Alle vragen die je omtrent omega 3 vetzuren zou kunnen hebben, worden hieronder uitvoerig beantwoord!

Omega 3 Visolie of Algenolie Beste Omega 3 Supplementen!

Waar zit omega 3 in?

De drie vormen van omega 3, ALA, EPA en DHA, komen in uiteenlopende concentraties in verschillende voedingsmiddelen voor. ALA is een vetzuur van plantaardige oorsprong, terwijl EPA en DHA dan weer als visvetzuren worden beschouwd en dierlijk van aard zijn. Hieronder een kort overzichtje op de belangrijkste bronnen van alle omega 3 vetzuren:

  • ALA komt vooral voor in plantaardige oliën, zoals lijnzaadolie en sojaolie, maar ook bijvoorbeeld dieetmargarines. Natuurlijke, onbewerkte bronnen zijn walnoten en lijnzaad. Ook bepaalde groene bladgroenten bevatten een beetje ALA!
  • DHA en EPA komen vooral voor in verschillende soorten vis, maar ook in schaaldieren. Vooral vette vis, waaronder zalm en makreel, bevatten veel van deze omega 3 vetzuren. Daarbij bevatten bepaalde verrijkte voedingsmiddelen ook omega 3, en worden de vetzuren vaak aan supplementen toegevoegd.

Omega 3 vetzuren zijn uniek in die zin dat het lichaam ALA nodig heeft uit voeding, om daar vervolgens zowel DHA als EPA uit te produceren. DHA en EPA komen ten slotte ook voor in bepaalde vleessoorten en eieren.

Kortom, er zijn meer van genoeg natuurlijke bronnen van omega 3 om aan de dagelijkse behoefte te voldoen. En dat is, zoals in het volgende stukje duidelijk zal worden, erg belangrijk voor een goede gezondheid!

Omega 3 Visolie of Algenolie Beste Omega 3 Supplementen!

De gezondheidsvoordelen van omega 3

Omega 3 is gewoonweg essentieel voor het menselijke lichaam. De vetzuren dragen op zóveel verschillende manieren bij tot een goede gezondheid, dat ze vaak worden gezien als een van de dé belangrijkste voedingsstoffen die er zijn. Het spreekt voor zich dat je natuurlijk wilt weten waarom omega 3 nu precies zo essentieel is – en daar kan het volgende overzicht je zeker bij helpen:

1. Omega 3 en hart- en vaatziekten

Wil je je risico op hart- en vaatziektes drastisch verlagen? Dan kan je niet zonder omega 3. Onderzoeken hebben reeds uitgewezen dat elke week een portie vis eten al genoeg kan zijn om het risico op hartziektes te verlagen. 1 gram DHA en EPA per dag zou volstaan om de kans op sterfte aan een dergelijke aandoening met 10% te verminderen, bij mensen die al een groter risico hebben!

2. Omega 3 en de bloeddruk

Daarbij dragen EPA en DHA ook bij tot een goede systolische bloeddruk. Slechts 4 gram van deze vetzuren per dag verlaagt de bovendruk van het bloed in het lichaam met 4,5 mm Hg, bij personen die reeds last hebben van hypertensie en géén extra medicatie innemen.

3. Omega 3 en cholesterol

Omega 3 vetzuren, en dan vooral DHA en EPA, zouden op zich een verhoging van het LDL-cholesterol met zich meebrengen. Hoewel dit in eerste instantie negatief mag lijken, is het wel zo dat beide vetzuren de concentratie triglyceriden in het bloed verlagen – en dat heeft dan weer een positief effect op de cholesterol. Er is hoe dan ook verder onderzoek nodig om het mechanisme achter deze effecten beter te begrijpen!

4. Omega 3 tijdens de zwangerschap en borstvoeding

Omega 3 speelt een essentiële rol bij de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van kinderen, en dan gaat het vooral over DHA die uit voeding afkomstig is. Zowel tijdens de zwangerschap als het geven van borstvoeding zou een hogere ALA ook bijdragen tot een normale groei en ontwikkeling van jonge kinderen.

5. Omega 3 en gedrags- en hersenfuncties

Omega 3 vetzuren via de voeding of een omega 3 supplement binnen krijgen helpt vervolgens mogelijk bij aandoeningen als depressiviteit, dementie en zelfs slecht leergedrag. Hoewel de resultaten op bepaalde vlakken tegenstrijdig zijn, wijst onderzoek tevens uit dat omega 3 helpt bij het verbeteren van onder andere ADHD.

6. Omega 3 en reuma

Dankzij de ontstekingsremmende effecten van alle omega 3 vetzuren kunnen omega 3 supplementen tevens helpen bij het verminderen van het risico op reuma en andere gewrichtsaandoeningen.

7. Omega 3 en kanker

Ook speelt omega 3 ook een belangrijke rol bij de bescherming tegen kanker. Hoewel verschillende onderzoeken tegenstrijdig zijn, zou vooral EPA het verlies van spier- en vetmassa bij kankerpatiënten kunnen tegenhouden.

8. Omega 3, het zicht en de hersenfunctie

Ten slotte draagt omega 3 bij tot een goede cognitieve functie én de kwaliteit van het zicht bij ontwikkelende kinderen en volwassenen!

De lijst met gezondheidsvoordelen van omega 3 vetzuren voor het lichaam gaat nog verder, maar bovenstaande voorbeelden maken toch al duidelijk dat het echt om een onmisbare voedingsstof gaat.

Als je je gezondheid een boost wilt geven met de juiste voeding of een omega 3 supplement, is het ook van belang dat je precies weet hoeveel je ervan nodig hebt. Een vraag die hieronder voor jou wordt beantwoord!

Omega 3 Visolie of Algenolie Beste Omega 3 Supplementen!

Hoeveel omega 3 heb ik nodig?

Als je een chronisch omega 3 tekort wilt voorkomen, dan is het belangrijk dat je gezond eet. Voedingsmiddelen zijn een goede bron van omega 3 vetzuren, maar ook supplementen als omega 3 visolie en omega 3-6-9 zijn de moeite waard. Dergelijke supplementen bevatten zowel omega 3 als omega 6 en omega 9 vetzuren, die allemaal nodig zijn en samen een synergetische werking hebben.

Maar de hamvraag blijft: hoeveel omega 3 heb je precies nodig? Enkel als je dat weet, kan je ook doelgericht gezonder gaan eten én een goed omega 3 supplement kopen!

Op het vlak van ALA wordt aangeraden om ongeveer 1% van een dagelijkse energiebehoefte van 2000 calorieën uit dit vetzuur te halen. Voor een persoon die dagelijks ongeveer 2500 kcal eet, zou dat zo'n 3 gram ALA per dag zijn.

De richtlijnen voor EPA en DHA zijn anders; per dag zo'n 200 milligram visvetzuren uit voeding of supplementen halen, zou moeten volstaan om aan de behoefte te voldoen. Dit komt neer op ongeveer 1 portie vette vis per week, afhankelijk van of er een omega 3 supplement wordt gebruikt of niet.

Ten slotte is ook een omega 3 algenolie een goed alternatief om voldoende omega 3 binnen te krijgen. Zij die geen vis willen of kunnen eten, kunnen een omega 3 algenolie supplement nemen. Die worden immers gemaakt op basis van omega 3 uit algen, waardoor ze geschikt zijn als omega 3 supplement voor veganisten. Omega 3 capsules zijn rijk aan zowel DHA als EPA, en dus de perfecte omega 3 vegan oplossing voor zij die geen dierlijke producten consumeren!

Een omega 3 tekort, wat houdt dat precies in?

Juist doordat omega 3 vetzuren zo belangrijk zijn, brengt een omega 3 tekort ook bepaalde typische symptomen met zich mee. Hieronder wat meer info:

  • Een hoger risico op hart- en vaatziektes. Een omega 3 tekort zou kunnen leiden tot een verhoogd risico op hart- en vaatziektes, en neurodegeneratieve aandoeningen (waaronder Alzheimer en Parkinson).
  • Huid- en haarproblemen. Ook huid- en haarproblemen kunnen het gevolg zijn van een tekort aan omega 3 vetzuren. Een droge, schrale huid, haar dat er dof en levenloos uitziet en broze nagels zijn slechts enkele voorbeelden.
  • Concentratieproblemen. Ten slotte kan een omega 3 tekort ook de oorzaak zijn van concentratieproblemen, juist doordat deze stoffen bijdragen tot een goede cognitieve functie.

Kortom, er zijn méér dan genoeg redenen om dagelijks voldoende omega 3 uit voeding of een omega 3 supplement te halen. Een teveel aan omega 3 vetzuren komt ten slotte nauwelijks voor, in tegenstelling tot een teveel aan omega 6. De balans tussen beide is immers het onderwerp van heel wat wetenschappelijke discussies. Als je op zoek gaat naar een goed omega 3 supplement, is het belangrijk om rekening te houden met de verhouding tussen omega 3 en omega 6 vetzuren!

Vitaily Vegan Supplementen Review + Code Essentiële Aanvulling!

Omega 3 kopen en bestellen met korting!

Ben je klaar om je gezondheid te boosten met een kwalitatief omega 3 supplement? Dan is het eerst en vooral belangrijk dat je kiest voor kwaliteit. Tegenwoordig vind je omega 3 in Holland & Barret, Etos, Kruidvat en nog tal van andere bekende winkels.

Eén van de meest vooraanstaande en betrouwbare merken dat je online kunt kopen op dit moment is echter Vitaily, dat het nemen van een dierlijk of plantaardig omega 3 supplement gemakkelijker en betaalbaarder maakt dan ooit.

Daarbij kan je ook altijd rekenen op een goede kwaliteit en een wetenschappelijk onderbouwde verhouding tussen verschillende voedingsstoffen: van omega 3 vetzuren tot vitamine D en Zink. Op die manier krijgt jouw lichaam precies de voeding die het nodig heeft om optimaal te functioneren!

Supplementen komen in uiteenlopende vormen: van omega 3 capsules tot omega 3 algenolie en omega 3 pillen, tegenwoordig zijn er geen grenzen. Dankzij Vitaily zijn er specifieke omega 3 vegan supplementen verkrijgbaar die gemakkelijk te gebruiken zijn, voor een voordelige prijs. Hoewel je je omega 3 supplement in winkels als Kruidvat en Etos kunt verkrijgen, geniet je nu bij een online aankoop van extra korting: met kortingscode “kortingpersoonlijkegroei“ koop en bestel je Vitaily met €7,50 korting op een maand- of kwartaalpakket!

Of je nu omega 3 visolie wilt kopen of toch maar liever een omega 3 plantaardig supplement gebruikt, bij Vitaily vind je alles wat je nodig hebt. Een goede gezondheid vereist het beste omega 3 supplement, en dat biedt Vitaily in mijn ogen!

Omega 3 Visolie of Algenolie | Beste Omega 3 Supplementen!

Omega 3 supplement ervaringen

Omega 3 online kopen en bestellen biedt veel voordelen, dat is zeker. Misschien ben je toch nog op zoek naar die extra motivatie om jouw nieuwe omega 3 supplement te bestellen? Laat je in dat geval door de ervaringen van andere mensen inspireren!

“Ik vind het erg belangrijk om mijn lichaam en geest optimaal te ondersteunen. Dankzij Vitaily is dat mogelijk: ik neem elke dag het benodigde aantal zakjes mee naar het werk, waardoor ik altijd de juiste dosis voedingsstoffen binnen krijg!”

– Ervaring Omega 3 supplement – Kasper van der Meulen

 

“Ik gebruik al jaren lang supplementen en heb er ook altijd de voordelen van ervaren. Vaak is het wel een uitdaging om precies te weten wat je nodig hebt en hoeveel, zeker als je geen expert bent op het vlak van voeding. Als je wilt vermijden dat je rotzooit in je lichaam stopt, dan is Vitaily echter zeker een aanrader!”

– Omega 3 supplement ervaring – Tony Loorbach

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaapMeditatieMindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met Omega 3 Supplementen? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
Victor V
Door

Victor V

op 2 February 2021

Hey Martijn! Ik ben ook op zoek naar een Omega-3 supplement, maar ik ben vegetarisch, dus de zoektocht naar een goed vegetarisch alternatief lijkt toch wel moeilijker te zijn dan ik dacht. Ik ben gebotst op de supplementen van Flinndal en die lijkt toch wel heel goed aan de reviews te lezen. Wat denk jij hierover? Wat zou jij me aanraden? Groetjes, Victor

Martijn
Door

Martijn

op 2 February 2021

Hoi Victor, Tof dat je opzoek bent naar een waardig Omega 3 supplement bij jouw vegetarische levensstijl. Naast een plantaardige Omega 3 zou ik je ook zeker Vitamine B12 en Zink adviseren. Vitaily Vegan combineert deze met nog een aantal essentiële ingrediënten met elkaar. https://jouwpersoonlijkegroei.nl/vitaily-vegan/ De supplementen van Flinndal zijn ook van goede kwaliteit alleen kies ik persoonlijk voor het gemak, de kwaliteit en scherpe prijs van Vitaily Vegan.

Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download