Magnesium: een uiterst belangrijk mineraal
08 januari 2021 
17 min. leestijd

Magnesium: een uiterst belangrijk mineraal

Magnesium is zonder twijfel één van de belangrijkste mineralen die er zijn, juist doordat het talloze functies vervult in het menselijke lichaam. Het gaat om een stof die in verschillende voedingsmiddelen voorkomt, maar vaak ook als supplement wordt aangeraden.

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth

Van het verlagen van stress tot een goede spierwerking en een sterk immuunsysteem, magnesium is een essentiële voedingsstof. Als je méér wilt weten over magnesium, wat de gevolgen zijn van een magnesium tekort en hoeveel magnesium je nodig hebt, dan is het onderstaand artikel iets voor jou!

Wat is Magnesium?

Magnesium is een belangrijk mineraal dat het lichaam uit voeding of supplementen haalt en nodig heeft voor tal van functies: van de vorming van botten en spieren tot het reguleren van het zenuwstelsel.

Magnesium wordt vaak gezien als een van de mineralen met de meeste functies in het hele lichaam, namelijk tot wel 300. Het is dan ook niet verwonderlijk dat voor veel mensen de focus ligt op het consumeren van magnesium-rijke voeding. Vaak gaat men ook op zoek naar kwalitatieve magnesium supplementen om de dagelijkse behoefte te bereiken!

De opname van Magnesium

Heel wat mensen beseffen dat magnesium van belang is voor een goede gezondheid, en zorgen dat ze er dagelijks genoeg van binnen krijgen. Maar het lichaam kan pas iets met die magnesium als de stof ook efficiënt wordt opgenomen.

De opname van magnesium gebeurt aan het einde van de dunne darm en varieert van 20 tot 60%, als die uit voeding wordt gehaald. Niet alleen hangt de mate van opname af van hoeveel magnesium er in de voeding zit – maar ook van de efficiëntie en gezondheid van de vertering zelf. Doorgaans wordt gezegd dat hoe méér magnesium er in de voeding zit, hoe lager het opgenomen percentage is.

Daarbij moet gezegd worden dat bepaalde factoren die opname positief of negatief beïnvloeden. Zo worden supplementen vanwege hun structuur sneller en gemakkelijker geabsorbeerd. Aan de andere kant zorgen stoffen zoals fytaat, dat in verschillende volkoren graanproducten voorkomt, voor een verminderde opname van magnesium.

Magnesium | Beste Oplossing bij Magnesium Tekort!

Waar zit Magnesium zoal in?

Zoals vermeld komt magnesium in tal van voedingsmiddelen voor. Hieronder vind je een kort overzicht van de belangrijkste bronnen:

  • Volkoren graanproducten zoals brood
  • Zeewieren
  • De meeste groenten
  • Noten, zoals amandelen en cashewnoten
  • Melkproducten
  • Vlees
  • Water

Magnesium komt dus in de meeste, dagelijks geconsumeerde voedingsmiddelen voor. Een tekort aan dit mineraal zou in theorie dus niet zo vaak mogen voorkomen maar het kan natuurlijk altijd gebeuren – zoals in dit artikel duidelijk zal worden!

Waar is Magnesium zoal goed voor?

Magnesium is één van die voedingsstoffen waar het lichaam echt niet zonder kan. Het vervult ruim 300 verschillende functies, te véél om allemaal op te noemen. Wil je een duidelijker beeld van de belangrijkste, dan kan het volgende overzicht je daar alvast bij helpen:

1. Sterke botten en spieren

Magnesium speelt een essentiële rol bij de vorming en werking van botten en spieren. Het is een mineraal dat zich in botweefsel afzet en in spieren bijdraagt tot een goede samentrekking en ontspanning. Hierbij werkt het samen met onder andere calcium. Dit is de reden waarom magnesium vaak als supplement wordt aangeraden bij intensieve sport, kramp en spierpijn!

2. De werking van het zenuwstelsel

Daarbij kan het zenuwstelsel zonder voldoende magnesium niet goed functioneren. De efficiëntie van het menselijk zenuwstelsel hangt vooral af van de overdracht van prikkels in zowel spieren als zenuwbanen. Magnesium zorgt dat deze overdracht goed en vlot verloopt.

Ook interessant voor jou:

3. Enzymen kunnen niet zonder Magnesium

Enzymen zijn specifieke stoffen die een belangrijke rol spelen bij tal van lichaamsprocessen, van de vorming van eiwitten tot het verteren van voedsel. Magnesium draagt bij tot de aanmaak en werking van deze enzymen.

4. De productie van energie in cellen

Ten slotte is magnesium betrokken bij het produceren van celenergie in de zogenaamde mitochondria (de ‘energiecentrales’ van cellen). Op die manier zijn cellen weerbaarder, leven ze langer en doen ze hun werk ook beter!

Bovenstaande functies zijn slechts het topje van de ijsberg als het gaat om magnesium. Toch is al meteen duidelijk dat een goede opname, een voldoende grote hoeveelheid en eventueel het nemen van supplementen zeker de moeite waard zijn om je gezondheid op peil te houden!

Magnesium | Beste Oplossing bij Magnesium Tekort!

Een tekort aan Magnesium, wat houdt dat in?

Zoals vermeld zou een tekort aan magnesium in theorie niet mogen voorkomen, juist doordat het in tal van voedingsmiddelen voorkomt. Toch kunnen bepaalde factoren de opname verminderen, zoals problemen met de vertering of een slechte werking van de nieren.

Hoe kan je nu een tekort aan magnesium herkennen? Hieronder een kort overzicht op de belangrijkste symptomen van een magnesium tekort:

  • Vermoeidheid. Magnesium draagt bij tot de werking van het zenuwstelsel. Een tekort zal die werking dus minder efficiënt maken, waardoor men vermoeidheid kan ervaren.
  • Lusteloosheid. Het verlies van algemene motivatie en energie, zowel psychologisch als fysiek, gaat hand in hand met een tekort aan magnesium.
  • Spierkrampen. Te weinig magnesium betekent ook dat de spieren minder goed kunnen ontspannen, waardoor krampen kunnen ontstaan. Vaak zijn deze pijnlijk, maar niet altijd.
  • Hartritmestoornissen. In extreme gevallen kunnen zelfs hartritmestoornissen het gevolg zijn van een tekort aan magnesium. Dit heeft wederom te maken met een minder goede spierfunctie – het hart is immers ook een spier!

Hoewel deze symptomen het gevolg kunnen zijn van een tekort aan magnesium is dat lang niet altijd het geval. Over het algemeen kan de relatie moeilijk bepaald worden, doordat het meten van het gehalte aan magnesium in het lichaam nogal een onbetrouwbare zaak is.

Een arts kan bijvoorbeeld wel de hoeveelheid magnesium in het bloed meten, maar dat zegt op zich erg weinig. Slechts 1% van het totale magnesiumgehalte bevindt zich immers in het bloed. De rest zit in botten, tanden, cellen, spieren, organen en in het zenuwweefsel!

Teveel aan Magnesium, kan dat ook?

Teveel aan magnesium is op zich erg zeldzaam, maar het kan wel. Het komt vooral voor als er bijvoorbeeld van bepaalde magnesium tabletten, die doorgaans een hele hoge dosis bevatten, te véél wordt ingenomen. Ook magnesiumzouten of verrijkt magnesiumwater kunnen dit risico met zich meebrengen. Vervolgens kan het innemen van een magnesium supplement ook problemen veroorzaken in combinatie met bloedverdunners, aangezien het mineraal de werking van deze medicijnen verstoort.

Over het algemeen wordt gezegd dat de dagelijkse hoeveelheid magnesium de 250 milligram niet zou mogen overschrijden. In dat geval kunnen zich immers ook ongewenste symptomen en bijwerkingen voordoen, zoals diarree en andere darmklachten. Met andere woorden, het is een goed idee om altijd advies te vragen bij een specialist voor je magnesium supplementen neemt. Het volgende stukje kan je daar echter al een beetje wegwijs in maken!

Hoeveel Magnesium heb je precies nodig?

Magnesium komt in talloze voedingsmiddelen voor, dat is al duidelijk. Niettemin kan het in bepaalde gevallen geen kwaad om een magnesium supplement te nemen, bijvoorbeeld als er problemen zijn met de vertering en opname, of voor mensen die regelmatig en intensief sporten.

Als men zich aan een gezond en gevarieerd voedingspatroon houdt, zouden er onder normale omstandigheden geen problemen mogen ontstaan. Je kan de volgende richtlijnen als een goede basis beschouwen voor de inname van magnesium:

  • Volwassen mannen: 300 milligram per dag
  • Volwassen vrouwen: 350 milligram per dag

Om die optimale geabsorbeerde hoeveelheid te bereiken, is een supplement in veel gevallen zeker aangeraden!

Magnesium | Beste Oplossing bij Magnesium Tekort!

Wat is de meerwaarde van een Magnesium Supplement?

Magnesium supplementen komen in uiteenlopende vormen, van tabletten en magnesium vlokken tot pillen en poeders. Ze kunnen een waardevolle aanvulling betekenen voor zij die intensief sporten of problemen hebben met de opname van magnesium – maar dan is het vooral een kwestie van op zoek te gaan naar de beste magnesium supplementen op de markt.

Er is een ruimte keuze aan supplementen, niet alleen qua vorm maar ook op het vlak van samenstelling. Op zich werken alle supplementen op dezelfde manier. Hieronder een overzichtje:

1. Organisch gebonden Magnesium:

  • Magnesiumcitraat
  • Magnesiumtauraat
  • Magnesiumbisglycinaat

2. Anorganisch gebonden Magnesium

  • Magnesiumsulfaat
  • Magnesiumoxide
  • Magnesiumchloride

Over het algemeen zijn organische gebonden vormen van magnesium gemakkelijker op te nemen. Bij bepaalde mensen heeft magnesium citraat ook energie-opwekkende effecten. Voor een goede ontspanning wordt dan weer magnesium bisglycinaat aangeraden. Dit is dan ook het beste magnesium supplement om ’s nachts in te nemen, voor een goede en diepe slaap!

Daarbij staat magnesium tauraat vooral bekend vanwege zijn heilzame en kalmerende effecten op het zenuwstelsel, wat bij nervositeit en angst eventueel van nut kan zijn.

Ten slotte zijn er nog magnesium malaat en magnesium nitraat, twee verbindingen die vaak worden aangeboden als magnesium supplement in poedervorm. Welk type je precies nodig hebt, hangt eigenlijk vooral af van je persoonlijke situatie en op basis van aanraden van een specialist!

Wanneer moet je een Magnesium Supplement nemen?

Bij het nemen van magnesium supplementen in de vorm van tabletten, vlokken, poeders of pillen moet ten slotte nog iets gezegd worden over het tijdstip van inname. Doorgaans wordt magnesium met water vóór of na een maaltijd ingenomen, aangezien het lichaam het zo beter kan opnemen.

Het is echter ook mogelijk om het voor het slapengaan te doen, aangezien magnesium dan kan bijdragen tot een diepere nachtrust. Voor sporters kan magnesium na een intensieve training worden genomen, zodat spieren zich beter kunnen ontspannen en herstellen. Voor de meeste vormen van magnesium speelt het moment waarop je het inneemt echter niet zo’n belangrijk rol. Het belangrijkste is dát je het inneemt!

De zoektocht naar het beste Magnesium Supplement

Heb je behoefte aan een goed magnesium supplement? Dan is het vooral van belang dat je vertrouwt op de kwaliteit van een vooraanstaand merk. Tegenwoordig bestaan er echter zoveel verschillende opties, dat het vaak moeilijk is om het bos door de bomen te zien.

Eén van de beste magnesium supplementen en merken is echter Vitaily, dat naast een goede kwaliteit en opneembaarheid ook een gebruiksvriendelijk magnesium supplement garandeert. Zo komen je dagelijkse supplementen in een handig, klein zakje, waardoor je niet meer eindeloos moet zoeken naar een hele voorraad pillen in je kast.

Ten slotte kan je magnesium supplementen kopen bij tal van winkels zoals Kruidvat, Etos en Holland and Barrett, maar online je magnesium supplement kopen bij Vitaily is toch wel de beste optie. Het grote voordeel is dat je voor dit merk niet eens zoveel zult betalen en toch zeker bent van de beste kwaliteit!

Wil je magnesium bestellen en kopen met korting? Vitaily is dan zeker een goed idee. Met kortingscode “kortingpersoonlijkegroei“ koop en bestel je Vitaily met €7,50 korting op een maand- of kwartaalpakket. Op die manier geniet je van een magnesium supplement dat betrouwbaar en gebruiksvriendelijk is – zonder je daarvoor blauw te hoeven betalen!

👉 Klik hier voor meer informatie over Vitaily Magnesium Supplement met korting.

Beste magnesium supplement Vitaily

Ervaringen met Magnesium Supplementen

Als je van plan bent om een magnesium supplement te kopen, kan het handig zijn om op basis van de ervaringen van andere mensen te vertrouwen. Niet alleen ben je dan geruster over de kwaliteit van bekende supplementen, maar weet je ook zeker dat je je geld niet zomaar op straat hebt gegooid. Hieronder enkele ervaringen!

“De Vitaily vitamine-zakjes zijn niet enkel overzichtelijk en handig, maar ook puur qua samenstelling. Dit product is een echte aanrader voor iedereen die een kwalitatief supplement zoekt!”

– Ervaring Magnesium Supplement (Vitaily) Vilna van Betten, Healthcoach Body &Mind Reset methode

 

“Vitaily biedt precies de essentiële voedingsstoffen waarvan bekend is dat een tekort vaak voorkomt. Dat maakt het een waardevol supplement, dat bijdraagt tot een goede gezondheid!”

– Ervaring Magnesium Supplement (Vitaily) Henk Fransen, in 1985 afgestudeerd als arts

Magnesium wordt steeds bekender als mineraal dat gewoonweg van levensbelang is voor een goede gezondheid. Hopelijk heeft deze blog je geholpen om méér te weten te komen over magnesium, wat het doet en hoeveel je ervan nodig hebt.

Wil je je dagelijks hoeveelheid opgenomen magnesium boosten? Eet gezond en gevarieerd, neem een betrouwbaar supplement van kwaliteit – en de rest gaat vanzelf!

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & Sport, Slaap, Meditatie, Mindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek ’s wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met het gebruiken van Magnesium Supplementen? Hiermee kan je anderen helpen en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth


Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download