Alles over koolhydraten
15 oktober 2021 
6 min. leestijd

Alles over koolhydraten

Iedereen die aan zijn of haar gezondheid of persoonlijke groei werkt heeft ongetwijfeld al van koolhydraten gehoord. Tegenwoordig bestaan er echter zoveel verschillende meningen over koolhydraten! Wil je alle onduidelijkheid uit de weg ruimen en te weten komen wat koolhydraten precies zijn? Dan is dit artikel iets voor jou!

Wat zijn koolhydraten?

Voor we kunnen zeggen of koolhydraten gezond of ongezond zijn, is het belangrijk dat we definiëren wat koolhydraten precies zijn. Kort gezegd zijn koolhydraten een verbinding van suikers, zetmeel en voedingsvezels, en worden ze in het verteringsstelsel van de mens omgezet in glucose. Dit zijn suikers die door het lichaam snel kunnen worden aangewend als energie.

En energie, dat is hier het kernwoord. Want koolhydraten zijn de voornaamste vorm van energie voor de spieren, de hersenen en zowat alle lichaamsprocessen. Velen zijn dan ook van mening dat een dieet met veel koolhydraten erg gezond is, terwijl anderen zweren bij een koolhydraatarm dieet. Hoe zit dat nu precies?

De voordelen en nadelen van koolhydraten: waar zijn koolhydraten goed voor, en waarvoor niet?

Zoals dat bij alles in de gezondheid het geval is, kunnen we niet zwart op wit zeggen dat koolhydraten slecht of goed zijn voor de gezondheid. Ze zijn beide, afhankelijk van de manier waarop je ze gebruikt én welk type koolhydraten je voornamelijk eet:

  • Enkelvoudige koolhydraten (zoals die in fruit, of toegevoegd suiker aan bewerkte voeding)
  • Complexe koolhydraten (zoals die in volkoren granen, zoete aardappel, en de meeste natuurlijke voedingsmiddelen)

Hieronder vind je de belangrijkste voordelen en nadelen van koolhydraten eten:

Voordelen:

  • Meer energie. Aangezien koolhydraten de gemakkelijkst te verwerken en absorberen energiebron zijn voor het lichaam, zal je op een koolhydraten dieet doorgaans meer energie hebben. Dit is vooral merkbaar als je aan sport doet, zoals krachttraining of zwemmen, maar ook bij langdurige sporten zijn koolhydraten erg belangrijk!
  • Spiermassa opbouwen. Daarbij helpen koolhydraten ook bij het opbouwen van spiermassa. Dit heeft vooral te maken met het effect van koolhydraten op het insulineniveau in je bloed. Hoe meer koolhydraten je eet, hoe meer insuline je aanmaakt - en dat hormoon verhoogt op zijn beurt de hoeveelheid suikers die in de spieren worden opgenomen, waardoor ze groeien.
  • Bron van vitamines en mineralen. Ten slotte zijn de meeste natuurlijk bronnen van koolhydraten gezond aangezien deze voedingsmiddelen ook heel wat belangrijke voedingsstoffen bevatten. Denk maar aan volkoren granen, waar heel wat magnesium en B-vitamines in zitten, of fruit, dat veel vitamine C bevat!

Nadelen:

  • Koolhydraten kunnen het afvallen moeilijk maken. Juist doordat koolhydraten energie zijn, zal je lichaam ze al gauw als vet opslaan als je er te véél van eet. Dit is vooral het geval bij ongezonde bronnen van suikers, zoals koek en snoep.
  • Koolhydraten kunnen zorgen voor een hoge bloedsuikerspiegel. Een ander mogelijk nadeel van koolhydraten is dat ze een groot effect hebben op de bloedsuikerspiegel (zoals reeds vermeld). Als je vaak snelle suikers eet die een plotse ‘sugar-high’ veroorzaken, dan loop je een groter risico op aandoeningen als diabetes.

Haal meer uit je dieet met koolhydraten

Koolhydraten kunnen dus zeker een deel uitmaken van een gezond voedingspatroon, zolang je er op een verantwoorde manier mee omgaat. Tegenwoordig kan je je benodigde aantal koolhydraten per dag gemakkelijk bijhouden, koolhydraten tellen of berekenen met een app, en vind je ook tal van heerlijke koolhydraten recepten die toch gezond zijn!

Alles over snelle koolhydraten, bron van energie!

Als je zelf bezig bent met gezondheid en sport, dan heb je ongetwijfeld al van snelle koolhydraten gehoord. Snelle koolhydraten zijn een vorm van koolhydraten uit voeding die veel energie leveren, maar er zijn ook nadelen aan verbonden. Wil je meer weten over snelle koolhydraten, waar snelle koolhydraten in zitten en wat ze doen? Lees dan dit artikel!

Wat zijn snelle koolhydraten precies?

Snelle koolhydraten zijn een vorm van koolhydraten, die snel in het bloed worden opgenomen. Als we het hebben over koolhydraten, dan kunnen we doorgaans twee categorieën onderscheiden:

  • Complexe of trage koolhydraten
  • Eenvoudige of snelle koolhydraten

De eerste zijn koolhydraten die meer vertering vragen in het lichaam, en daardoor traag hun energie afgeven. In dit artikel hebben we het echter over eenvoudige of snelle koolhydraten!

Wat zijn de voordelen en nadelen van snelle koolhydraten?

Snelle koolhydraten kunnen gezond zijn, maar als je ze verkeerd gebruikt kunnen ze ook ongezond zijn. Hieronder een overzicht van de belangrijkste voordelen en nadelen van snelle koolhydraten:

De voordelen:

  • Snelle koolhydraten geven snel energie. Als je intensief sport en daarvoor voldoende energie wilt hebben, dan zijn snelle koolhydraten tijdens, voor of zelfs na het sporten een goed idee. Op die manier kunnen je spieren optimaal werken én hun energie na het trainen sneller weer aanvullen!
  • Snelle koolhydraten vragen nauwelijks vertering. Doordat snelle koolhydraten meteen worden opgenomen, moet het lichaam niet werken om ze te verteren. Hierdoor krijgt je verteringsstelsel dus meer rust dan bij complexe koolhydraten.
  • Snelle koolhydraten gaan vaak gepaard met belangrijke voedingsstoffen. Ten slotte bevatten heel wat gezonde voedingsmiddelen, zoals bananen en andere soorten fruit, snelle koolhydraten, maar ook vitamines en mineralen!

De nadelen:

  • Snelle koolhydraten kunnen een energie dip veroorzaken. Ze worden snel opgenomen, maar het lichaam verbrandt ze ook erg snel. Dit betekent dat je misschien eerst een energie boost krijgt als je snelle koolhydraten consumeert, maar ook snel weer een dipje krijgt.
  • Snelle koolhydraten verhogen het risico op diabetes. Als je het grootste deel van je snelle koolhydraten gedurende de dag uit ongezonde voeding haalt, zoals snoep, dan is het risico groter dat je diabetes krijgt. Deze ziekte is het gevolg van een slechte productie van insuline en een instabiele bloedsuikerspiegel.
  • Snelle koolhydraten hebben positieve én negatieve punten. Het is dus erg belangrijk dat je ze op de juiste manier gebruikt, want enkel zo zullen die koolhydraten ook bijdragen tot je gezondheid!

Waar zitten snelle koolhydraten in?

Als je niet zo goed weet waar snelle koolhydraten precies in zitten, dan kan het interessant zijn om een overzichtelijk lijstje van snelle koolhydraten bij de hand te hebben. Hieronder vind je enkele goede bronnen van snelle koolhydraten:

  • Alle soorten fruit: banaan, appel, peer, mango,..
  • Snoepgoed en koek
  • Siropen en stropen
  • Honing

Deze snelle koolhydraten zijn slechts enkele van de vele bronnen. Heel wat mensen gaan snelle koolhydraten helemaal uit de weg, omdat ze die zien als de bron van veel gezondheidsproblemen. Dat is dan ook één van de redenen waarom recepten zonder snel koolhydraten erg populair zijn. 

Natuurlijk is het belangrijkste nog altijd dat je een gezonde balans kunt vinden tussen snelle en complexe koolhydraten. Op die manier geniet je van de smaak van je eten, maar doe je je gezondheid er toch een plezier mee!

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét Platform voor Zelfontwikkeling

We hebben een exclusief overzicht gemaakt met de Beste Tools voor de volgende stap n Jouw Persoonlijke Groei.

Daarnaast vind je op Jouwpersoonlijkegroei.nl de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, super leerzame Events, en de beste Boeken over Persoonlijke Ontwikkeling.

👉 Tip: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Heel veel succes en vooral plezier met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download