In dit artikel

Kleur Slaapkamer | 5 Kleuren Voor een Betere Nachtrust!

Kleur Slaapkamer | 5 Kleuren Voor een Betere Nachtrust!

In dit artikel

Wist je dat de invloed van kleur in de slaapkamer best groot is? Je kan onrustiger gaan slapen van felle kleuren? En wist je dat de kleur blauw de meest ideale kleur is voor in je slaapkamer?

Blauw is een kalmerende kleur en zorgt voor een ontspannen sfeer in je slaapkamer. Felle kleuren daarentegen zorgen ervoor dat je hersenen actief kunnen worden, en dat is nou juist wat je niet wilt.

In dit artikel vertel ik je precies waarom je beter kan kiezen voor bepaalde kleuren in de slaapkamer en waar je andere kleuren beter links kunt laten liggen.

50 Praktische groei tips
Met mijn 50 gratis tips maak jij de volgende stap in jouw persoonlijke groei!
Vraag nu het E-book aan

Wat doen kleuren met ons?

Kleuren doen heel veel met ons, het is niet voor niets dat bepaalde bedrijven kleuren inzetten om ons als consument aan te zetten tot actie. Denk maar eens aan dat fastfood restaurant met de grote gele ‘M’ vroeger was het interieur van hun restaurants altijd kil en werd er hoofdzakelijk met de rode kleur gewerkt.

Dat was natuurlijk niet zonder reden.. De rode kleur moest er voor zorgen dat mensen niet al te lang bleven, zo konden ze plaats maken voor nieuwe betalende klanten. Rood is een kleur wat ons afschrikt, het zorgt ervoor dat we ons niet erg op ons gemak voelen. Tegenwoordig verruilt deze fastfoodketen de kleur rood steeds meer naar de kleur groen.

En die groene kleur is eigenlijk het tegenovergestelde van de kleur rood. De groene kleur zorgt ervoor dat we ons veel meer op ons gemak voelen en vaak wordt deze kleur gelinkt aan het milieu en duurzaamheid. Een nieuwe strategie van de fastfoodketen? Ik denk het wel.

Invloed van kleur in je slaapkamer

Als kleuren zoveel met ons doen dan kun je misschien al wel nagaan dat een bepaalde kleur in je slaapkamer kan helpen om je beter te laten slapen.

Stel je voor dat je een gestreste dag hebt gehad, je ligt in bed en het piekeren slaat toe. Dan wil je toch geen rode kleur op de muur van je slaapkamer? Deze kleur geeft je namelijk niet echt rust. Kies dan liever voor een rustige kleur en als je helemaal een ontspannen sfeer wilt creëren, ga dan voor de kleur Blauw. Maar waarom is die Blauwe kleur dan zo rustgevend?

Waarom is Blauw zo rustgevend?

Blauw is de beste kleur voor onze slaapkamer, het geeft je rust en het zorgt ervoor dat we volledig kunnen ontspannen. Maar waarom is dat dan eigenlijk zo?

Geloof het of niet, hier zijn wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan. Uit de wetenschappelijke onderzoeken kwam duidelijk naar voren dat je brein erg goed reageert op de kleur blauw.

Dit heeft te maken met zogenaamde receptoren in je netvlies, deze receptoren heten ook wel ganglioncellen. Deze cellen zijn extreem gevoelig voor de kleur blauw.

Wanneer je ogen in aanraking komen met de kleur blauw wordt er een seintje naar je hersenen gestuurd dat je in een rustgevende omgeving bent en daarom zal je hartslag en bloeddruk omlaag gaan waardoor je sneller in slaap kunt vallen. Onderzoek door een Brits instituut heeft uitgewezen dat mensen in een blauwe kamer bijna een uur meer sliepen dan mensen in een slaapkamer met andere kleuren!

Kleur Slaapkamer 5 Kleuren Voor een Betere Nachtrust!

Andere kleuren voor in je slaapkamer

Maar is het dan alleen de kleur blauw die ervoor zorgt dat je lekker zal slapen? Of zijn er ook nog andere kleuren die rustgevend kunnen werken?

#Groen

Naast de kleur blauw is de kleur groen ook een echte aanrader voor in je slaapkamer, het heeft eigenlijk precies dezelfde eigenschappen als de kleur blauw alleen wordt de kleur blauw boven groen verkozen vanwege de aantoonbare effecten in ons brein. Mensen in een groene slaapkamer sliepen gemiddeld 7 uur en 36 minuten

#Geel

Je denkt bij geel misschien meteen aan een felle kleur. Toch zijn de diepere gele kleuren ook een aanrader voor in de slaapkamer. Geel geeft ons een vrolijk gevoel en laat ons beter slapen. Geel scoorde net onder de kleur blauw in de test ‘beste slaapkamerkleuren’. Mensen in een gele kamer sliepen gemiddeld 7 uur en 50 minuten.

#Oranje

Oranje is misschien niet een kleur waar je meteen aan denkt als je, je slaapkamer een likje verf wilt geven. Toch is oranje een warme kleur wat zorgt voor stabiliteit. Mensen in een oranje slaapkamer sliepen gemiddeld 7 uur en 28 minuten.

#Zilver

Dan is er nog de kleur zilver. Zilver geeft een luxe uitstraling aan je slaapkamer. Zilver geeft je slaapkamer een bepaalde schittering wat in verband wordt gebracht met de schittering van de maan. Mensen in deze slaapkamer sliepen gemiddeld 7 uur en 33 minuten.

Kleuren die je beter niet kan gebruiken voor je slaapkamer

Naast kleuren die rustgevend werken en zorgen voor een fijne nachtrust zijn er natuurlijk ook kleuren die een averechts effect hebben op je nachtrust. De volgende kleuren kun je maar beter niet gebruiken in je slaapkamer:

#Rood

Zoals ik net al noemde is de rode kleur niet echt een aanrader in je slaapkamer. Rood is een energieke kleur die je bloeddruk verhoogt en je aan wil zetten tot actie. Niets iets wat je wilt als je wil gaan slapen.

Kleur Slaapkamer | 5 Kleuren Voor een Betere Nachtrust!

#Bruin

Dan hebben we nog de bruine kleur. Bruin word is een sombere kleur en geeft je niet echt een plezierig gevoel. Je raakt er eerder gespannen van dan ontspannen. Niet gebruik dus.

#Paars

Paars word vaak gelinkt aan creativiteit. Als je wilt gaan slapen heb je niet echt creativiteit nodig. Mensen die in deze kleur sliepen, sliepen een kleine 6 uur. Paars geeft je brein allerlei signalen en zorgt niet echt voor rust.

#Grijs

Grijs is net als bruin een sombere en deprimerende kleur. Het zorgt ervoor dat je gestrest raakt en dat je de slaap niet goed kunt vatten. Mensen die in een grijze slaapkamer sliepen, sliepen iets meer dan 6 uur.

Kleur slaapkamer: rustgevend

Rustgevend is toch wel het woord als je een kleur kiest voor je slaapkamer. Kies voor zachte of warme kleuren in je slaapkamer en blijf uit de buurt van de kleuren die ik hierboven benoemde.

Ook al zijn kleuren zoals, geel, groen, blauw, oranje of zilver goede kleuren om te gebruiken, kijk uit met de felle varianten van deze kleuren. Ga voor de neutrale en natuurlijke varianten van deze kleuren.

Onthoud altijd dat felle kleuren je brein aansporen en actief maken en dat natuurlijke en neutrale kleuren zorgen voor rust en ontspanning.

Lees ook mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

Meer Slaap tips voor je gezondheid!

Wil jij meer doen voor je gezondheid?  Focus je dan naast slaaptips voor een goede nachtrust ook op andere voedingssupplementen zoals vitamines, mineralen en spoorelementen, omega 3 vetzuren, eiwitten, fytonutriënten (planten, kruiden en specerijen) en superfoods.

Wilt u meer weten over slaap. Wat is diepe slaap en rem slaap? Is er een kans op vet verbranden tijdens je slaap, wat is de oorzaak van een nachtmerrie? Waarom droom je eigenlijk? Bent u specifiek opzoek naar tips tegen snurken? Waarom slaapwandel je? En kun je een droge mond hebben tijden het slapen? En ja zelfs schrijven we over niet slapen door XTC. Is het zo dat je niet kan slapen door honger?

Zeker als u problemen heeft bij het slapen kan ik me voorstellen dat u meer wil weten over de oorzaken. Een chronisch slaaptekort kan ontstaan door bijvoorbeeld slaapapneu, maar ook als je angst hebt voor niet kunnen slapen, niet kan slapen naast iemand, te vroeg wakker worden of zelfs als je baby niet in eigen bed wil slapen. Het presteren na een slechte nacht kan dan minder goed worden, zelfs overdag in slaap vallen is een veelvoorkomende optie of veel gapen. En nee, snoozen werkt niet om je meer uitgerust te voelen.

Een boek over slaap of chronische slaaploosheid door William van der Klaauw kan helpen om meer inzichten te krijgen in de slaapfases en slaapcyclus en wat je kunt doen bij slecht slapen.

Ervaar je hoofdpijn na het slapen, overweeg dan een ergonomisch kussen voor goede slaaphouding. Voor slapen in het vliegtuig is het ook aan te raden om een kussen voor nekklachten mee te nemen en schrik je vaak wakker denk dan aan een orthopedisch kussen.

Wat wordt aangeraden, slapen zonder kleding, wel of niet eten voor het slapen, een medisch kussen en is het handig om met lenzen in te slapen?

Als je perfect wil slapen in 7 stappen, denk dat aan of het te warm is in bed, gebruik je een natuurlijk slaapmiddel, daglichtlamp en gebruik je white noise met slaap app? Voor de Numsy white noise review lees hier verder. Gebruik je de beste slaap app om met muziek in slaap te vallen? En heb je nagedacht wat de kleur in je slaapkamer voor invloed kan hebben op de nachtrust?

Andere opties zijn bijvoorbeeld slaaptabletten als melatonine. Belangrijk is wel om alert te zijn op de melatonine dosering. Alle slaapmiddelen beogen een ander doel dus denk goed na voordat u een goede nachtrust supplement of slaap supplement gaat gebruiken zoals Consiouz.

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (1988), ervaringsdeskundige en oprichter van Jouwpersoonlijkegroei.nl, is partner van Anouk en trotse vader van Tess en Luka. Zijn passie ligt bij voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Ontdek zijn top 50 praktische tips voor persoonlijke groei in zijn gratis E-book. Volg Martijn ook op LinkedIn, Facebook en Instagram. Voor opmerkingen of vragen, mail martijn@jouwpersoonlijkegroei.nl of bel 033-2022144 tijdens kantooruren. Meer ervaringen van Martijn Meeuwis
Anderen bekeken ook

Geen reacties on Kleur Slaapkamer | 5 Kleuren Voor een Betere Nachtrust!

Laat een reactie achter

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips