arrow_drop_up arrow_drop_down
Vasten Jouw Persoonlijke Groei

Vasten

Vasten is één van de populairste manieren om gezonder te worden én af te vallen. Vasten betekent eigenlijk niets meer dan gedurende een bepaalde periode niet eten, maar in sommige gevallen wordt er zelfs niet gedronken. Al meermaals werd bewezen dat vasten heel wat gezondheidsvoordelen biedt, op verschillende manieren. Waarom is vasten nu precies zo goed voor je lichaam én geest?

De voordelen van vasten

Een zogenaamd vastendieet is een voedingspatroon waarbij tijdelijk niet wordt gegeten. Er bestaan tal van variaties op het gewone vasten (niets eten maar wel drinken), zoals intermittent fasting, sap vasten, enzovoort. De voordelen van elke vorm van vasten zijn vergelijkbaar, zoals je in onderstaande video en overzicht kunt zien:

1. De vertering krijgt rust

Doordat er geen eten verteerd moet worden, krijgt het verteringsstelsel tijdens deze periode de kans om zich te herstellen. Vaak kunnen problemen met darmen en maag, zoals oprispingen en een slechte vertering van vetten, op die manier verbeterd worden.

2. Men heeft meer energie

Hoewel men tijdens het vasten niet eet, genieten toch heel wat mensen van meer energie. Dit komt doordat de vertering heel wat energie vraagt in normale omstandigheden. Is er geen eten in het verteringsstelsel, dan blijft er dus ook meer energie over.

3. Stabiele bloedsuikerwaarden

Afhankelijk van de persoon en het soort vasten kan deze aanpak ook helpen bij het creëren van stabiele bloedsuikerwaarden. Doordat er geen suikers in de bloedbaan terecht komen, die je wel tijdelijk energie geven maar daarna een dip veroorzaken, is de energie doorgaans stabieler.

4. Vasten om af te vallen

Ten slotte kan vasten ook helpen bij het verbranden van vet. Tijden de vastenperiode beschikt het lichaam niet over suikers als energie, dus spreekt het in plaats daarvan de eigen vetreserves aan.

Verschillende vormen van vasten

Zoals vermeld zijn er verschillende soorten vasten. Elk bieden ze hun eigen voordelen, maar het principe is meestal hetzelfde. Er wordt niets of zo weinig mogelijk gegeten:

Sapvasten

Hierbij gaat men niets vasts eten, maar wel geperste groenten- en fruitsappen drinken. Bij deze vorm van vasten krijgt het lichaam dus wel suikers binnen (en tal van vitamine en mineralen), maar toch krijgt de vertering rust.

Intermittent vasten (of 16-8 vasten) 

Dit houdt in dat men 16 uur per dag vast gedurende een bepaalde periode en dan 8 uur lang mag eten. De 16 uur durende vastenperiode is voldoende voor cellen om zichzelf in zekere mate te kuisen en de vertering rust te geven.

5-2 vasten 

Bij deze vorm van vasten eet men 5 dagen normaal en 2 dagen heel weinig. De twee vastendagen volgen elkaar bij voorkeur niet op. Hierbij wordt er dus duidelijk wel nog gegeten, maar zo weinig dat de vertering niet zwaar wordt belast.

Iedereen die wil vasten, kan het beste zo veel mogelijk informatie over het type vasten en hoe je het moet doen inwinnen. Ook is het belangrijk om de vastenperiode op de juiste manier te verbreken. Hoe dan ook kan vasten een handig hulpmiddel zijn om je lichaam én geest weer in balans te brengen!

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét Platform voor Zelfontwikkeling

We hebben een exclusief overzicht gemaakt met de Beste Tools voor de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei.Daarnaast vind je op Jouwpersoonlijkegroei.nl de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, super leerzame Events, en de beste Boeken over Persoonlijke Ontwikkeling.

👉 Tip: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Heel veel succes en vooral plezier met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth