Page content

Slaap, hoe belangrijk is het?

Slaap, hoe belangrijk is het?

Wat is slaap eigenlijk en hoe kan ik beter slapen? Een belangrijke vraag die vraagt om een duidelijk antwoord.

Je hoort met enige regelmaat dat mensen aangeven moe te zijn of slecht slapen. Wellicht heb je daar zelf ook last van. Hoewel iedereen weleens lastig in slaap komt of slecht slaapt, is voldoende slaap belangrijk voor de kwaliteit van leven. Comfortabel in slaap vallen start veelal met je mindset. Hoe en wat je denkt, bepaalt onder andere hoe goed je slaapt.

Daarnaast is ook voeding nauw verbonden met je slaap. Wees je daarom bewust van wat je eet.

Tips voor een betere nachtrust:

  • Word bewust over slapen
  • Cafeïne, nicotine en alcohol hebben een negatief effect op je slaapgedrag
  • Ga ontspannen naar bed, bijvoorbeeld na een meditatie
  • De ideale slaaptemperatuur is tussen de 15 en 18 graden
  • Actieve mensen slapen beter. Beweging tot 2 uur voor het slapen heeft een positief effect op je nachtrust

Kies voor een gezond slaapritme en leer slapen als een roos door alles te lezen, te luisteren en te bekijken over dit thema. Verdiep je in slapen door mijn slaapblog of boeken te lezen of luister naar een podcast over slaap.