Neurotransmitters

Het is onmogelijk om te praten over gezondheid zonder het ook over neurotransmitters te hebben. Neurotransmitters hormonen zijn stofjes in de hersenen die neuronen met elkaar laten communiceren in de zogenaamde synaps van zenuwcellen.

Hoewel zo’n theoretische definitie misschien nogal vaag mag klinken, zijn deze stofjes wel degelijk erg belangrijk voor een goede gezondheid. In dit artikel lees je méér over de verschillende neurotransmitters, hoe je ze kan aanmaken en welke soorten er zijn!

Neurotransmitters komen in heel wat verschillende soorten

Als je écht het belang van neurotransmitters in wilt kunnen zien, dan is het essentieel dat je weet welke soorten er zijn en wat ze precies doen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste neurotransmitters:
Dopamine
Serotonine
Endorfine
Oxytocine
Acetylcholine
GABA
Adrenaline
Elke neurotransmitter heeft een ander effect op je gemoed, je energieniveau, je libido, je stressniveau en nog veel meer factoren die mede je levenskwaliteit- en ervaring bepalen. Het is dus erg belangrijk om voldoende neurotransmitters in je lichaam aan te maken - en daarvoor is een gezonde levensstijl belangrijk!

Wat doen neurotransmitters en hoe kan je ze aanmaken?

Neurotransmitters werken dus eigenlijk een beetje als hormonen, in die zin dat ze je gezondheid op veel verschillende vlakken beïnvloeden. Een tekort aan neurotransmitters als dopamine kan bijvoorbeeld depressie met zich meebrengen, maar ook ADHD, ADD en andere gedrags- en neurodegeneratieve aandoeningen kunnen worden veroorzaakt door een tekort aan neurotransmitters als GABA of serotonine.

Als je de hoeveelheid neurotransmitters die je aanmaakt wilt boosten of je neurotransmitters wilt herstellen na een langdurig tekort, dan is een gezonde levensstijl essentieel. Hieronder vind je enkele handige tips!

1. Eet gevarieerd, onbewerkt en voldoende

Voeding is van groot belang voor de aanmaak van neurotransmitters, dat is zeker. Fruit, groene groenten, noten, zaden, bepaalde dierlijke voedingsmiddelen en nog veel meer dragen allemaal bij aan de productie van deze stofjes in je lichaam. Het resultaat is dat je libido, geluksgevoel, energie en nog veel meer zaken geboost worden!

2. Vergeet niet genoeg te slapen

Voor je lichaam op basis van de voedingsstoffen uit je voeding echter neurotransmitters kan aanmaken, moet je ook voldoende slapen. Tijdens je diepe slaap worden hormonen en neurotransmitters aan een grote snelheid aangemaakt. Probeer te gaan voor minstens 8 uur slaap per nacht, zodat je je ’s morgens energiek, gelukkig en gemotiveerd voelt!

3. Sport, sport, en nog eens sport!

Bepaalde neurotransmitters, zoals dopamine en endorfine, worden aangemaakt tijdens en na het sporten. Regelmatig bewegen is dan ook één van de beste gewoontes die je in je dagelijkse routine kunt integreren om de aanmaak van neurotransmitters te boosten. Daarbij zal je je ook nog eens fitter, sterker en zelfverzekerder voelen: een win-winsituatie dus!

Ervaar een optimale gezondheid, dankzij neurotransmitters!

Neurotransmitters zijn kortom essentiële stofjes voor een goede gezondheid, meer energie, een hoger libido en meer. Hoewel je de meeste voedingsstoffen voor de aanmaak van neurotransmitters uit voeding kunt halen, kan het geen kwaad om een neurotransmitter test te laten doen zodat je weet of je supplementen met bepaalde voedingsstoffen nodig hebt. Een gebalanceerde levensstijl met voldoende beweging en slaap, gezonde voeding en niet al te veel stress zullen je echter al een heel eind op weg helpen!

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét Platform voor Zelfontwikkeling

We hebben een exclusief overzicht gemaakt met de Beste Tools voor de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei.Daarnaast vind je op Jouwpersoonlijkegroei.nl de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, super leerzame Events, en de beste Boeken over Persoonlijke Ontwikkeling.

👉 Tip: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Heel veel succes en vooral plezier met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth
arrow_drop_up arrow_drop_down