Ademhaling Jouw persoonlijke groei

Ademhaling

Ademen - het gebeurt helemaal vanzelf, en toch komt er meer bij kijken dan we zouden denken. Het ademhalingsstelsel van de mens is redelijk complex, en natuurlijk levensbelangrijk. Ademen is echter méér dan gewoon het uitwisselen van zuurstof en koolstofdioxide. De ademhaling gaat veel verder gaat dan een biologisch proces, en wat meer info daarover is hier dan ook op zijn plaats!

Hoe werkt het ademhalingsstelsel?

Ademhalen lijkt eenvoudig, maar eigenlijk is het proces redelijk ingewikkeld. Via de neus en mond wordt zuurstofrijke lucht ingeademd, als reactie op een hoge koolstofdioxideconcentratie in het lichaam. Hoe meer CO2 ons lichaam bevat, hoe sterker we zullen inademen. Door middel van buikspieren, middenrifspieren en tal van andere ademhalingsspieren wordt zuurstofrijke lucht ingeademd, waarna koolstofdioxide-rijke zuurstof wordt uitgeademd. Op die manier wordt de balans tussen O2 en CO2 behouden.

Het proces van ademhalen is één ding, en dat gebeurt grotendeels onbewust, maar ook bewust ademen is mogelijk. En dat is één van de veelgebruikte technieken om een diepere staat van rust, concentratie en een betere gezondheid te bereiken!

Ademhalen als therapie

De ademhaling zorgt er niet enkel voor dat ons lichaam van voldoende zuurstof wordt voorzien. Ook is bewust ademhalen een goede vorm van therapie. De ademhaling werd al bij de Hindu's en yogi's gezien als een belangrijke lichaamsactiviteit, die meer inhoudt dan het opnemen van zuurstof. Bewust ademhalen is een manier om het lichaam tot rust te laten komen, de concentratie te verhogen en op ontelbare manieren gezonder te worden. Dat is dan ook waarom ademhaling bij onder andere meditatie zo belangrijk is.

En bewuste ademhaling is één van de sleutels voor een goede gezondheid. Eerst en vooral kan een bewuste ademhaling als therapie ervoor zorgen dat de ademhalingsfrequentie lager is. Hierdoor komt het lichaam tot rust, doordat het zogenaamde parasympathische zenuwstelsel wordt geactiveerd (ook wel het 'rest and digest' zenuwstelsel genoemd). Stresshormonen nemen af, het lichaam krijgt de kans om weefsel te herstellen en te recupereren. Door bewust te ademen kan de ademhaling vertraagd worden, en dat brengt ook mentale voordelen met zich mee: een betere concentratie, minder emotionele stress, enzovoort.

De beste ademhalingsoefeningen voor een goede gezondheid

Ademhalingsoefeningen kunnen helpen om de ademhaling bewuster en rustiger te maken. Binnen de meditatie en de Ayurveda is ademhalen op de juiste manier erg belangrijk, en dat kan dankzij bepaalde oefeningen.

Zo zijn er ademhalingsoefeningen waarbij men op een normaal tempo via de neus inademt en dan ook via de neus dubbel zo lang uitademt. Andere oefeningen maken dan weer gebruik van inademing via één neusgat, en uitademen via het anderen. Het doel is echter altijd hetzelfde - het lichaam in een staat van rust brengen:
  • De hartslag daalt en wordt stabieler
  • De bloeddruk daalt
  • Stresshormonen als cortisol en adrenaline nemen af
  • De spieren ontspannen
  • Het zenuwstelsel kalmeert
De ademhaling meten is een goede manier om zich bewust te worden van de ademhaling. Ademhalingstherapie is kortweg een handige tool om lichaam én geest tot rust te brengen, en zo de gezondheid te bevorderen!

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét Platform voor Zelfontwikkeling

We hebben een exclusief overzicht gemaakt met de Beste Tools voor de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei.Daarnaast vind je op Jouwpersoonlijkegroei.nl de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, super leerzame Events, en de beste Boeken over Persoonlijke Ontwikkeling.

👉 Tip: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Heel veel succes en vooral plezier met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth
arrow_drop_up arrow_drop_down