Hoe een ijsbad kan bijdragen aan jouw persoonlijke groei

Hoe een ijsbad kan bijdragen aan jouw persoonlijke groei

Steeds meer sporters nemen een ijsbad na het sporten. Het idee daarachter is dat als je koud afdoucht of een ijsbad neemt, je je lichaam sterker maakt. Eerlijk is eerlijk: het klinkt niet heel comfortabel. Toch heeft het nemen van een ijsbad allerlei voordelen voor je gezondheid. Je wordt niet alleen lichamelijk sterker, maar ook mentaal biedt het grote voordelen. Het is zonder meer goed voor je persoonlijke groei. Hoe zit dat precies?

Wat is een ijsbad eigenlijk?

Wanneer we het hebben over een ijsbad, hebben we het letterlijk over een bad met ijs erin. Sommige ijsbaden zijn heel simplistisch: het is bijvoorbeeld een vat waar je water in laat lopen, en waar je ijsblokjes inlegt. Andere ijsbaden zijn juist veel uitgebreider en hebben bijvoorbeeld een eigen koelinstallatie, zodat je de temperatuur zelf kunt instellen.

Waar het omgaat bij het nemen van een ijsbad, is dat je je lichaam even laat schrikken. Opeens moet je lichaam harder werken om zichzelf weer warm te maken of warm te houden. Dat gaat alleen als je ook veel aandacht besteedt aan de ademhaling. Op die manier word je je bewuster van je ademhaling en van je eigen kunnen.

IJsbaden populair door Wim Hof en de Wim Hof Methode

Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van Wim Hof. Hij is de uitvinder van de Wim Hof Methode app. Wim komt uit Limburg en was op jonge leeftijd al met kou bezig. Zijn eerste ijsbad nam hij op zijn zeventiende, toen hij op een koude, winterse dag het opeens in het hoofd kreeg om een ijzig meer in te stappen. Die ervaring was zo intens, zo levensveranderend, dat hij van koudetherapie zijn levenswerk heeft gemaakt.


Wim Hof ontdekte dat kou een krachtige, genezende werking heeft. Blootstelling aan kou werd een van zijn belangrijkste pijlers voor de Wim Hof Methode. Maar deze methode werkt niet als je je niet houdt aan de twee andere pijlers: ademhalingsoefeningen en mindset.

In de media was veel aandacht voor Wim Hof. Want waarom zou je zo gek zijn om jezelf onder te dompelen in een bak water? Wim legde alle voordelen ervan uit en wilde steeds een stapje verder gaan. Zijn filosofie is dat werkelijk iedereen een ijsbad kan nemen, als je je maar aan de drie pijlers houdt. Het idee dat het goed is voor je gezondheid, is iets wat veel mensen zal aanspreken. Gezond zijn en gezond blijven, willen we immers allemaal.

Wat zijn de voordelen van een ijsbad nemen?

Voordat je een ijsbad gaat kopen is het van belang om je goed in te lezen over de voordelen, en die zijn legio. Niet alleen Wim Hof is daarvan overtuigd. Ook in de medische wetenschap worden allerlei onderzoeken gedaan naar het nut van het nemen van een ijsbad. We zetten de voordelen op een rijtje.

  1. Afvalstoffen worden afgevoerd

Als je jezelf blootstelt aan kou, verandert de manier waarop vloeistoffen zoals bloed en lymfe door je lichaam stromen. Door de kou vernauwen je bloedvaten. Pas als je jezelf weer opwarmt, na het ijsbad, gaan de bloedvaten weer open. Dat proces helpt afvalstoffen en melkzuur uit het lichaam af te voeren. Ondertussen worden er zuurstof en voedingsstoffen naar de spieren gebracht. Je zou het kunnen zien als het ontgiften van je lichaam.

Volgens sommigen kan een ijsbad van twee minuten er al voor zorgen dat je 6 dagen minder ontstekingseiwitten in je lichaam produceert. Door het afvoeren van afvalstoffen is er ook meer ruimte voor spierherstel. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel topatleten zich na een training in ijskoud water onderdompelen.

  1. Vermindert spierpijn

Een ijsbad kan ervoor zorgen dat je minder last van spierpijn hebt. Dat heeft te maken met de eerder genoemde afvalstoffen en het verwijden en vernauwen van de vaten. Maar alleen in een ijsbad gaan zitten tegen spierpijn, is niet de juiste manier om ermee om te gaan. Doe je dat wel, dan is de kans aanwezig dat je teleurgesteld raakt. Om spierpijn tegen te gaan moet je meerdere dingen doen:

Allereerst dus een ijsbad nemen. Maar ook stretching, massage en rust zijn heel belangrijk om spierpijn aan te pakken. Voordat je een ijsbad neemt, is het verstandig om je goed te informeren.

  1. Betere nachtrust

Het wordt vaak gezegd dat je lekkerder slaapt als je eerst een ijsbad neemt. Dat klopt inderdaad: door het blootstellen van je lichaam aan extreme kou, dwing je het lichaam on zich te ontspannen. Dat kan bijdragen aan een betere nachtrust. Het is wel belangrijk om te benadrukken dat ijsbaden niet voor iedereen geschikt zijn en dat je veel moet oefenen voordat je in een ijsbad kunt gaan zitten.

Je zou kunnen testen of het inderdaad voor jou werkt, door een minder drastische stap te nemen: koud douchen. Ga voor je gaat slapen nog even douchen. Zet het water steeds een beetje kouder. Je zult zien dat je echt aanzienlijk beter zult slapen.

  1. Boost aan je immuunsysteem

Als je regelmatig een ijsbad neemt, zorg je ervoor dat je een opbouw krijgt van natuurlijke ontstekingsremmers in je lichaam. Dat is fijn, want daardoor worden we minder snel ziek. Je zorgt ervoor dat je immuunsysteem zich optimaal zal verdedigen tegen ziekmakers. Dat zit zo: kou onderdruk ontstekingseiwitten. Daardoor hebben ontstekingsreacties minder kans om door te breken.

Het lichaam maakt meer witte bloedlichaampjes aan. Dat verhoogt de weerstand. Door dagelijks koud te douchen, kun je er al voor zorgen dat je immuunsysteem sterker wordt. Je hoeft het niet te overdrijven: bij 30 seconden koud douchen boek je al winst. Maar als je écht aan de slag wilt met koudetherapie, is een ijsbad nemen een goede volgende stap.

Hoe helpt een ijsbad bij persoonlijke groei?

Mooi, al die voordelen van een ijsbad nemen, maar hoe helpt dit nu bij persoonlijke groei? Word je echt een mentaal sterker persoon van het nemen van een ijsbad? Laten we eens kijken naar het mentale gedeelte.

  • Minder stress

Kou stimuleert de afgifte van endorfine. Endorfine is een zogenoemd ‘gelukshormoon’. Het remt de afgifte van stresshormonen af. Ook dopamine en serotonine zorgen ervoor dat je lekkerder in je vel zit. En kou zorgt ook voor een toename aan noradrenaline: het stofje dat ervoor zorgt dat je je opgewekt, geconcentreerder en gemotiveerder voelt. Dat kunnen we allemaal gebruiken om aan onze persoonlijke groei te werken.

  • Je voelt je onoverwinnelijk

Een ijsbad nemen is iets wat je vast nog nooit eerder hebt gedaan. De meeste mensen moeten er niet aan denken. Doordat je eigenlijk al denkt: ‘Dat is echt niks voor mij!’ voel je je onoverwinnelijk op het moment dat het je wel lukt. Het leert je om na te denken over allerlei andere zaken in het leven: als jou zelfs dit lukt, dan lukken projecten die je nog wilt aanpakken, je ongetwijfeld ook wel. Kun je een ijsbad nemen, dan is the sky the limit. Een heerlijk gevoel, dat zorgt voor zelfvertrouwen. En daarmee werk je dus ook aan je persoonlijke groei.

  • Je doet iets wat buiten je comfortzone ligt

Iets doen wat buiten je comfortzone ligt, is eng. Als je jezelf tegenhoudt om je comfortzone te verlaten, belemmer jezelf daarmee om te groeien. Je groeit namelijk echt door steeds nieuwe dingen te proberen en constant je grenzen te verleggen. Wanneer je je begeeft buiten je comfortzone, probeer je te bewijzen dat je echt alles kunt doen.

Een ijsbad nemen is daar een heel mooi voorbeeld van. Want laten we eerlijk zijn: de meeste mensen verkiezen warm water boven koud water. Als je buiten je comfortzone treedt en een ijsbad neemt, leer je dat het helemaal niet zo eng is om eens iets te doen wat je niet gewend bent.

  • Je leert dat als je iets vaker doet, het gemakkelijker wordt

Vroeger zei de wiskundeleraar het al: ‘Iedereen kan een wiskundegenie worden. Het is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen’. En zo zit dat ook met het nemen van een ijsbad. De eerste keer houd je het waarschijnlijk nog geen 10 seconden vol. En dat is ook helemaal geen probleem. Je probeert het nog een keer, en nog een keer, en nog een keer. Net zo lang tot je uiteindelijk 2 minuten vol kunt maken. Hoe vaker je oefent om in ijskoud water te zitten, des te meer je eraan went. Het ijsbad is een mooi symbool voor al het andere in het leven: als iets niet meteen lukt, is het een kwestie van vaker oefenen om toch je doelen te bereiken.

  • Je leert om stapje voor stapje te denken

Direct met je hele lichaam in een ijsbad zitten? Vergeet het maar. Dat lukt niemand. Zelfs de eerder besproken Wim Hof kon op z’n zeventiende niet tot aan z’n schouders in het ijskoude water. Je moet echt stapje voor stapje denken: eerst neem je kort een koude douche. Daarna neem je de douche wat langer en zet je het water steeds wat kouder. Op een gegeven moment heb je de limiet bereikt en besluit je een ijsbad te nemen. Eerst doe je alleen je voeten en je benen erin. Daarna gaat ook je middel mee. En voor je het weet, dompel je jezelf helemaal onder in het ijsbad. Dat gaat de eerste keer misschien maar een paar seconden goed. Maar naarmate je het vaker doet, zul je er steeds langer in blijven zitten.

Om succes te hebben in het leven en persoonlijke groei door te maken, moet je leren dat je niet van de eerste trede van de trap kunt vliegen naar de bovenste trede van de trap. Je moet het steeds stapje voor stapje doen. Alleen zo zul je successen beleven en groei je als mens.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips