arrow_drop_up arrow_drop_down
Goede Slaaphouding | Dit zijn de beste Slaaphoudingen!
1 augustus 2020 
in Slaap

Goede Slaaphouding | Dit zijn de beste Slaaphoudingen!

Een goede slaaphouding is heel erg belangrijk voor je lichaam, het kan het verschil maken tussen heerlijk fit en energiek wakker worden of bijna letterlijk gebroken wakker worden.

Als we slapen vindt er in ons brein een grote schoonmaak plaats en laadt het op voor de volgende dag, maar wat vaak vergeten wordt is dat ons fysieke gestel ook behoefte heeft om uit te rusten. Een verkeerde slaaphouding zorgt ervoor dat je lichaam niet goed kan uitrusten, het is dus simpel te verklaren waarom jij soms zo ‘gebroken' wakker wordt.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Slechte Slaaphouding

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen, sommige slaaphoudingen kun je maar beter vermijden, je rust er niet goed van uit en je spieren en gewrichten liggen in een onnatuurlijke houding.

Ik heb het hier over buikslapen, als je op je buik slaapt forceer je bepaalde spieren en gewrichten, met name de gewrichten in je onderrug krijgen het hierdoor zwaar te verduren, omdat je met je bovenlichaam en je hoofd omhoog ligt komt er druk te staan op de gewrichten in je onderrug.

Maar deze houding geeft niet alleen druk op de gewrichten in je onderrug, ook de spieren in je nek komen in een onnatuurlijke houding te liggen, je hoofd ligt namelijk geroteerd.

Slaap jij regelmatig op je buik? Probeer dan een andere slaaphouding aan te nemen want:

  • Je lichaam ligt in een onnatuurlijke slaaphouding.
  • De gewrichten in je onderrug worden zwaar belast.
  • Je hoofd ligt geroteerd wat voor de nodige problemen kan zorgen in je nek.

Tussenhouding als Slaaphouding?

Het zal je misschien verbazen maar er zijn enorm veel mensen die in een zogenaamde ‘tussenhouding' liggen te slapen, dat is een houding tussen slapen op je buik en slapen op je zij in.

Goede Slaaphouding Dit zijn de beste Slaaphoudingen!

Zoals je kunt zien is dit niet goed voor je rug en ook in je schouder ontstaat er een drukpunt. Het zorgt net zoals bij het ‘buikslapen' voor overbelasting van spieren en gewrichten en als je wakker wordt kun je last hebben van spierpijn. Een tussenhouding zorgt dus voor:

  • Overbelasting van bepaalde spieren en gewrichten.
  • Pijnlijke rug bij het opstaan.
  • Pijnlijke schouder en arm bij het opstaan.
  • In sommige gevallen last van de nek.

Goede Slaaphouding: Slaap op je rug of op je zij

Bij een goede slaaphouding is de druk gelijkmatig verdeeld over je lichaam, slapen op je rug of op je zij zijn de beste slaaphoudingen.

Het gewicht van je lichaam word gelijkmatig opgevangen en hierdoor worden je gewrichten en spieren het minst belast, je zult in de morgen veel fitter wakker worden omdat nu ook je lichaam optimaal is uitgerust.
Goede Slaaphouding Dit zijn de beste Slaaphoudingen!

Maar wat als ik draai tijdens mijn slaap?

Deze vraag krijg ik regelmatig gesteld van mensen die mij vragen naar het belang van een goede slaaphouding, ‘Wat als ik draai en in een verkeerde houding blijf liggen?' Het is inderdaad mogelijk dat je na het draaien en het woelen in een andere houding komt te liggen, toch zou ik me daar niet heel druk om maken, wat we vaak zien is dat we uiteindelijk terug draaien in onze oorspronkelijke houding.

Wil je helemaal zeker weten dat je gedurende de hele nacht in de goede houding blijft liggen, schaf dan een zogenaamde slaaprol aan, deze slaaprol zorgt ervoor dat je niet in de verkeerde houding komt te liggen.

Wist je trouwens dat we gemiddeld 80 keer per nacht bewegen in onze slaap? Naast draaien en woelen is dit ook het strekken van het been of een arm.

Draaien in bed heeft als functie dat we niet de hele nacht in dezelfde houding liggen met als gevolg, een minder goede bloeddoorstroming en pijnlijke spieren en gewrichten.

Tip: Word je telkens wakker omdat je wel erg veel draait en woelt? Probeer dan een matras van traagschuim, omdat je dieper wegzakt in een matras van traagschuim en dit dus comfortabeler is voor je lichaam word je minder vaak wakker.

  • We draaien gemiddeld 40 keer per nacht en bewegen wel tot 80 keer per nacht.
  • Draaien zorgt ervoor dat onze bloeddoorstroming optimaal blijft.
  • Draaien zorgt ervoor dat we geen last krijgen van pijnlijke spieren en gewrichten.
  • Word je vaak wakker omdat je draait? Probeer eens een matras van traagschuim.
  • Draaien en woelen is geen oorzaak van een slaapprobleem, het is slechts een gevolg.

Slaap je ALTIJD onrustig?

Maar wat als jij telkens wakker wordt als je draait en woelt? Zoals ik net al zei is draaien en woelen geen oorzaak van een slaapprobleem maar slechts een gevolg van een onderliggend slaapprobleem.

Niet goed kunnen slapen kan te maken hebben met simpele factoren zoals:

  • Verkeerd bio ritme
  • Stress
  • Teveel cafeïne
  • Laat op de avond nog sporten
  • TV kijken in bed
  • Op je smartphone voordat je gaat slapen (het blauwe licht activeert je brein)
  • Geen goed slaapklimaat
  • Last van irritante omgevingsgeluiden
  • Last van snurkende partner
  • Piekeren

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het wat minder oppervlakkig is en dat het een aandoening in ons lichaam de boosdoener is. In dat geval raad ik je aan om een huisarts te bezoeken of je slaap te laten analyseren in een zogenaamde slaapkliniek, deze zijn er in gespecialiseerd en kunnen je meestal na één nacht vertellen wat de oorzaak van je slaapprobleem is.

Een goede Slaaphouding is essentieel

Om dit artikel af te sluiten met de kern, een goede slaaphouding is dus essentieel voor het goed uitrusten van je lichaam en geest. Je spieren en gewrichten hebben baat bij de juiste houding dus vermijdt het slapen in een tussenhouding of buikhouding, je kunt deze houdingen vermijden door gebruik te maken van een zogenaamde slaaprol. Deze rol zorgt ervoor dat je tijdens het slapen niet op je buik of in een tussenhouding kunt gaan liggen.

Draaien en woelen is een natuurlijk verschijnsel, het is echter wel vervelend als je telkens wakker wordt, een onderliggend slaapprobleem is meestal de oorzaak.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Krik je kennis over slapen op!

Wil je meer weten over slapen? Hoe ons lichaam precies werkt? Waarom we soms niet kunnen slapen en wat je daar aan kunt doen?

Hoe je biologische klok werkt en waarom dure kruidenmiddeltjes en kussensprays niet werken? Wat het grootste slaapprobleem in Nederland is en waarom veel mensen hier (helaas) nooit achter zullen komen?

Lees dan mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaapMeditatieMindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met slapen in de goede slaaphouding? Hiermee kan je anderen helpen en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

–> Klik hier voor meer Slaap Tips  |  Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Zet je graag de volgende stap in je Persoonlijke Ontwikkeling?


Wil jij:

  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Download dan nu het  GRATIS E-book  "De volgende stap in jouw persoonlijke groei".

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
DOWNLOAD GRATIS
50 praktische groei tips download