Alles over gelukshormonen!
23 januari 2021 
13 min. leestijd

Alles over gelukshormonen!

Gelukkig zijn, we willen het allemaal! De meesten van ons beseffen echter maar al te goed dat het onmogelijk is om op elk moment van de dag gelukkig te zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je zelf geen invloed kunt hebben op hoe je je voelt!

Voldoening halen uit je leven, daar zijn goede en gezonde gewoontes voor nodig. Aan de andere kant is je gelukkig voelen ook gewoon een kwestie van hormonen en neurotransmitters, en komt er dus ook een wetenschappelijk aspect bij kijken. Als je je elke dag goed wilt voelen, dan is het belangrijk dat je méér weet over gelukshormonen.

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth

Wat zijn gelukshormonen precies, wat doen ze en hoe zorgen ze ervoor dat jij je goed voelt? Allemaal vragen die een duidelijk antwoord verdienen – en die vind je in deze blog!

Wat zijn gelukshormonen?

Een gelukshormoon is kortweg een stofje dat het lichaam aanmaakt als reactie op bepaalde handelingen, omstandigheden of gevoelens. Deze hormonen worden ook wel neurotransmitters genoemd, en zijn verantwoordelijk voor het reguleren van verschillende lichaamsprocessen.

Zo kunnen bepaalde hormonen ervoor zorgen dat je je blij voelt of verdrietig, maar ook kwaad, somber of onrustig. De verzamelnaam voor al deze hormonen is: gelukshormonen.

Hoewel er veel hormonen en neurotransmitters zijn die onze gemoedstoestand en energieniveau reguleren, kunnen er toch vier heel belangrijke opgesomd worden:

1. Serotonine
2. Dopamine
3. Endorfine
4. Oxytocine

Alle vier hebben ze op hun eigen manier een invloed op je gevoel en gemoed. Het goede nieuws? Je kan voor een groot deel zelf bepalen hoeveel je van deze neurotransmitters produceert – en dus ook hoe je je voelt. Maar om dat te doen, is het belangrijk dat je weet hoe gelukshormonen werken én wat ze doen!

Gelukshormoon Tekort #4 Gelukshormonen voor een Gelukkiger Leven!

Hoe werken gelukshormonen?

De naam ‘gelukshormoon’ maakt al meteen duidelijk dat het gaat om hormonen die ons goed doen voelen. Natuurlijk is er wel iets voor nodig om deze neurotransmitters te doen ‘werken’. Hoe maak je een gelukshormoon aan, wat zijn de verschillende gelukshormonen en wat doen ze? Lees snel verder als je daar meer over wilt weten!

1. Endorfine

Endorfine wordt vaak gezien als hét gelukshormoon, hoewel het natuurlijk maar één van de vele neurotransmitters is die bijdraagt aan onze gemoedstoestand. Endorfine is het hormoon dat vooral pijnstillende effecten heeft. Zo zullen onze hersenen tijdens zware inspanning, fysiek of mentaal, endorfine uitscheiden via de hypothalamus. Dit zorgt ervoor dat een groot deel van die pijn als het ware wordt ‘gecamoufleerd’.

Eigenlijk kan de werking van dit gelukshormoon teruggeleid worden naar de oertijd, waarin we als jager-verzamelaars vooral efficiënt moesten kunnen jagen. Endorfine zorgde ervoor dat we erg lang konden blijven lopen, aangezien de spierpijn die daar het gevolg van was ons niet zoveel deed. Hoewel we tegenwoordig natuurlijk niet meer in het wild op luipaarden moeten jagen, kunnen bepaalde andere activiteiten de productie van dit gelukshormoon wel nog boosten:

Dit gelukshormoon aanmaken is dus gewoon een kwestie van een levensstijl aannemen waarbij deze activiteiten regelmatig beoefend worden. We weten allemaal dat gezond zijn op mentaal en lichamelijk vlak begint bij de juiste gewoontes. Probeer van bovenstaande activiteiten gewoontes te maken en de productie van endorfine in je lichaam krijgt meteen een boost!

Gelukshormoon Tekort #4 Gelukshormonen voor een Gelukkiger Leven!

2. Dopamine

Nu we het dan toch hebben over ons goed voelen: dopamine is hét geluksstofje dat ervoor zorgt dat we blijdschap kunnen ervaren! Dopamine is het gelukshormoon dat vooral vrijkomt bij gebeurtenissen of ervaringen die ons blij maken: van lekker eten tot het behalen van een persoonlijk doel, seks of zelfs het afmaken van een eenvoudig to-do lijstje!

Er is echter één addertje onder het gras als het gaat om dopamine: dat heerlijke gevoel dat je krijgt, ebt ook snel weer weg. En het natuurlijke gevolg daarvan is dat we al snel op zoek gaan naar andere manieren om dit gelukshormoon aan te maken – of méér van hetzelfde. Op zich zou je dus kunnen zeggen dat het gelukshormoon dopamine verslavend werkt, en dat kan voor veel mensen een uitdaging zijn. Want hoe zorg je ervoor dat je genoeg dopamine aanmaakt, zonder dat je er écht afhankelijk van bent?

Een van de beste manieren om dit gelukshormoon op natuurlijke wijze te blijven produceren, is door een gezonde levensstijl aan te nemen. Zo kan je goed eten (vooral natuurlijke voeding), regelmatig bewegen en doelen opstellen. Een andere goede tip is om je doelen of taken op te delen in kleine stukjes. Zodra je één deeltje hebt afgewerkt, krijg je van nature een dopamine-boost – waardoor je dus ook gemotiveerd bent om gewoon verder te blijven doen!

3. Serotonine

Vervolgens is er serotonine, een gelukshormoon dat op veel verschillende vlakken ons lichaam beïnvloedt. Hieronder een kort overzichtje van enkele van de belangrijkste functies van dit gelukshormoon stofje:

  • Vitale lichaamsfuncties reguleren, waaronder het immuunsysteem, het hart, de bloedvaten, de nieren en de spijsvertering.
  • Het humeur reguleren; serotonine heeft een sterke invloed op onze gemoedstoestand.
  • Ons zelfvertrouwen. Hoe meer serotonine er zich in ons lichaam bevindt, hoe minder we geraakt worden door de negatieve kritiek en meningen van anderen.

Dit laatste puntje verklaart meteen waarom serotonine vaak gezien wordt als het hormoon dat ons lichaam aanmaakt als we respect krijgen of een bepaalde status hebben verworven. En die status zorgt er dan weer voor dat we nog méér serotonine aanmaken!

Gelukshormoon Tekort #4 Gelukshormonen voor een Gelukkiger Leven!

4. Oxytocine

Ten slotte is er oxytocine, een van de bekendste en meest bestudeerde gelukshormonen. Het gaat om een neurotransmitter die wordt aangemaakt bij sociale interactie, en oxytocine wordt daarom ook wel het knuffelhormoon genoemd. Deze neurotransmitter geeft ons de drang om sociaal actief te zijn en geeft ons de mogelijkheid om gevoelens als vriendschappelijkheid, liefde en vertrouwen in andere mensen te ervaren.

Het spreekt dan ook voor zich dat we dit gelukshormoon aanmaken als we bij vrienden of familie zijn, of bijvoorbeeld knuffelen met onze partner. Alweer kan de oorsprong van dit hormoon teruggebracht worden naar de oertijd, aangezien dit hormoon ons motiveerde om in groep samen te leven. En dat maakte de kans op overleven natuurlijk een stuk groter!

Hoewel we tegenwoordig in theorie ook op onszelf kunnen overleven, speelt oxytocine toch nog een belangrijke rol in de samenleving: sociaal contact is nog altijd één van de belangrijkste pijlers van de gezondheid van de mens, en het is dan ook belangrijk dat we dagelijks sociale activiteiten ondernemen.

Vaak wordt gedacht dat ook sociaal contact via de computer of social media apps kunnen zorgen voor een gevoel van verbondenheid. Op zich is dat wel waar, maar dit soort contact is lang niet écht genoeg om de productie van oxytocine te boosten. Een intiem gesprek, de liefde bedrijven met een partner of het tonen van je diepste emoties aan een naaste, dát zijn goede manieren om oxytocine te boosten!

Ultieme Powernap Formule - 2 uur Energie Tanken! In Slechts 5 Minuten

Hoe werken gelukshormonen?

Als je je hormonale balans wilt verbeteren en méér gelukt wilt ervaren in het leven, dan is het dus zeker de moeite waard om wat meer te weten te komen over gelukshormonen. Misschien vraag je je wel af hoe gelukshormonen werken? Op zich is het antwoord op die vraag eenvoudig: gelukshormonen worden geproduceerd als reactie op externe invloeden en gebeurtenissen, maar ook je eigen gevoel kan gelukshormonen aanmaken.

Op biochemisch vlak is het natuurlijk iets complexer. Deze neurotransmitters worden in de hersenen aangemaakt en vervolgens in het lichaam verspreid. Het gaat dus om een meetbaar, biochemisch fenomeen dat aan de andere kant wel degelijk een invloed heeft op je emotionele, lichamelijke en psychologische welzijn!

Wat is een gelukshormoon tekort?

Ook al is het mogelijk om voldoende gelukshormoon aan te maken dankzij een gezonde levensstijl, toch bestaat het risico op een gelukshormoon tekort. Voor je echter de eerste de beste gelukshormoon pillen gaat nemen, kan het misschien geen kwaad om onderzoek te doen naar de oorzaken van een tekort aan gelukshormoon. Hieronder vind je er enkele op een rijtje:

  • Te weinig sociaal contact (oxytocine)
  • Te weinig beweging (endorfine)
  • Geen doel in het leven (dopamine)
  • Geen ontspanning/teveel stress (serotonine)

Het lijstje gaat natuurlijk nog veel verder, maar al meteen is duidelijk dat een tekort aan gelukshormonen vaak het gevolg is van een levensstijl waarin de meest basisbehoeftes van de mens niet vervuld worden. Wil je meer gelukshormoon aanmaken en dat op een gezonde, natuurlijke manier? Dan is een gezonde levensstijl dus ook essentieel!

Gratis Workshop Superslapen - Slaap Expert Floris Wouterson

Extra tips voor méér gelukshormonen!

Je gelukkig voelen begint bij een dagelijkse routine, gebaseerd op productieve en gezonde gewoontes. Er zijn echter nog een aantal andere zaken die je kan doen om de aanmaak van deze gelukshormonen een boost te geven:

Eet een stukje chocola!

We hebben al gezien dat lekker eten de aanmaak van gelukshormoon kan bevorderen, dus waarom verwen je jezelf niet eens op een lekker stukje chocolade? Veel mensen zullen argumenteren dat dat niet meteen de gezondste gewoonte is, maar als zo’n klein stukje ervoor zorgt dat je je gelukkig en ontspannen voelt (en je er niet verslaafd aan raakt), dan is het zeker een goede tip!

Neem het leven niet té serieus

Een andere goede tip om je gelukkiger te voelen? Lach meer! Van een goede komedie tot een dwaze grap of video’s van kleine katjes die aan het spelen zijn, het zijn allemaal goede manieren om de aanmaak van gelukshormoon in je lichaam te boosten.

Meditatie voor een hormonale balans

Er is al heel wat onderzoek gedaan naar de voordelen van meditatie voor de gezondheid, en de resultaten zijn eenduidig: mediteren maakt je mentaal rustiger, het geeft je lichaam de kans om sneller te herstellen en het draagt ook bij tot je mentale gezondheid. Tijdens meditatie worden onder andere gelukshormonen geproduceerd, waardoor je je goed en ontspannen voelt!

Haal méér uit je leven, met een gezonde dosis gelukshormonen

Wat je ook doet, wie je ook bent en wat je passies ook mogen zijn – je wilt je ongetwijfeld gelukkig voelen. En het liefst van al wil je dat op een gezonde, natuurlijke manier voor elkaar krijgen. Gelukshormonen vormen zowat de basis van een leven waar je voldoening uit haalt, op alle mogelijke vlakken.

Van sporten tot seks, intieme sociale relaties, lekker eten en meer, allemaal zijn het gewoontes die je zullen helpen om de aanmaak van gelukshormonen te boosten. Voor je het weet kom je zo in een positieve spiraal terecht waardoor je meer geluk, een uitstekende gezondheid en een leven vol voldoening kunt ervaren!

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

We hebben een exclusief overzicht gemaakt met de Beste Tools voor de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei.

Daarnaast vind je op Jouwpersoonlijkegroei.nl de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, super leerzame Events, en de beste Boeken over Persoonlijke Ontwikkeling.

👉 Tip: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Heel veel succes en vooral plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie wat jouw ervaring is met Gelukshormonen? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download