Gapen | Overmatig Gapen lijkt Onschuldig, maar is het niet altijd!
17 mei 2021 
in Slaap

Gapen | Overmatig Gapen lijkt Onschuldig, maar is het niet altijd!

Gapen is zonder twijfel één van de vreemdste lichamelijke fenomenen die er zijn. Heel wat wetenschappers hebben de oorzaak van gapen of geeuwen al veelvuldig onderzocht, maar eigenlijk weten we er nog altijd niet alles over. Hoewel de meeste mensen denken dat we enkel gapen als we te weinig hebben geslapen, zijn er nog andere mogelijke oorzaken.

Wat is gapen, waarom gebeurt het precies en kan het een symptoom zijn van een ernstige aandoening? In deze blog vind je het antwoord op dergelijke vragen!

50 Praktische Groei Tips - Download Gratis - Jouw Persoonlijk Groei

Download het Gratis E-book

Wat is gapen precies?

We weten allemaal wat gapen inhoudt: je gezichtsspieren rekken zich uit, en het lijkt wel alsof je niet anders kan dan heel sterk uitademen. Er wordt verondersteld dat gapen helpt om meer bloed naar de hersenen te sturen, waardoor deze eventjes beter kunnen functioneren. Zelfs als de persoon in kwestie heel moe is.

Gapen wordt dus vaak gezien als een symptoom van grote vermoeidheid, maar wetenschappelijk onderzoek heeft al vaak uitgewezen dat er ook andere redenen voor kunnen zijn.

Veel gapen kan vervelend zijn, maar de meeste mensen denken dat het ongevaarlijk is. Over het algemeen is dat ook het geval. Gapen wordt daarbij ook vaak gezien als sociaal minder aanvaard, zeker als je bijvoorbeeld in een vergadering zit en plots begint te geeuwen!

Gapen | Veel Gapen lijkt Onschuldig, maar is het Niet Altijd!

In de meeste gevallen gapen of geeuwen mensen als ze te weinig hebben geslapen, of juist langer hebben geslapen dan normaal. Maar wat is de oorzaak als je voldoende hebt geslapen, en je je dag-nachtritme toch in balans hebt gehouden? In dat geval kan gapen of geeuwen duiden op een onderliggend probleem. Hieronder een voorbeeld van zo'n situatie:

Julia had veel last van overmatig gapen. Ze had echter geen idee wat de onderliggende oorzaak was en maakte zich er best druk om. Nu weet ze dat ze te véél cortisol aanmaakte, een stresshormoon. Gelukkig is ze tot die conclusie kunnen komen – want nu weet ze wat ze kan doen om haar constante neiging om te gapen kan verhelpen!

Zoals dit voorbeeld duidelijk maakt kan gapen dus duiden op een ernstigere onderliggende oorzaak. In dat geval is het natuurlijk belangrijk dat men de hulp van een professional of arts inschakelt. Op die manier is het gemakkelijker om de oorzaak te vinden, en een oplossing te krijgen.

Daarnaast kan gapen of geeuwen ook duiden op andere, ernstige én minder ernstige aandoeningen. In het volgende stukje van deze blog gaan we wat dieper in op de belangrijkste oorzaken van gapen!

Beste Green Juice Review Korting

Klik hier en vergelijk de beste Green Juices met korting

Waarom gapen mensen? Verschillende factoren en oorzaken

Zoals reeds vermeld is het in de meeste gevallen niet nodig om je zorgen te maken over gapen. Het is een natuurlijk fenomeen dat het lichaam gebruikt als hulpmiddel om wakker te blijven. De meest voor de hand liggende oorzaken zijn dus een tekort aan slaap. Hieronder vind je echter enkele andere mogelijke redenen waarom je veel kunt gapen:

1. Een slechte slaapkwaliteit

Zelfs als je voldoende slaapt, kan het nog altijd gebeuren dat je heel veel gaapt overdag. Hoe komt dat dan? In dit geval heeft het waarschijnlijk te maken met de kwaliteit van je slaap. Iemand die 8 uur slaapt maar niet voldoende tijd in de ‘diepe slaap' zit, kan zich 's morgens toch nog moe voelen.

Onze slaap is opgedeeld in verschillende fases: non-REM slaap, REM slaap en diepe slaap. Diepe slaap is vooral belangrijk voor het herstellen van lichaamsweefsels, de productie van hormonen, enzovoort. Krijgt je lichaam te weinig slaap in deze fase, dan kan het dus gebeuren dat je toch nog moe bent – waardoor je sneller gaat gapen!

2. Een onderliggende slaapaandoening

Als blijkt dat de kwaliteit van je slaap toch goed genoeg is, dan kan ook een onderliggende slaapaandoening de oorzaak zijn. Denk maar aan slaapapneu, een aandoening waarbij de aanvoer van zuurstof tijdens je slaap niet zo goed is. Dit heeft doorgaans te maken met de positie waarop je slaapt, maar je kan ook slaapapneu krijgen door een probleem met je luchtwegen zelf.

Slaapapneu gaat meestal gepaard met concentratieproblemen gedurende de dag. Slaperigheid is ook een bekend symptoom. Voor je echter conclusies kunt trekken, is het natuurlijk aangeraden om een dokter te raadplegen. Deze kan onderzoeken of het wel degelijk gaat om slaapapneu of een andere aandoening!

3. Het gebruik van bepaalde medicijnen

Vervolgens kan het ook gebeuren dat je veel gaapt doordat je bepaalde medicatie neemt. Sommige medicijnen hebben in eerste instantie een effect op de kwaliteit en duur van je slaap. Veel gapen is in dat geval een indirect bijeffect. Daarbij kunnen bepaalde medicijnen ook je hormoonproductie beïnvloeden, waardoor je bijvoorbeeld meer cortisol aanmaakt.

Neem je regelmatig medicatie en denk je dat het vele gapen daar wel eens door veroorzaakt zou kunnen worden? Raadpleeg dan je huisarts, en lees ook eens goed de bijsluiter van het medicijn. Zo kom je er misschien snel achter wat de oorzaak van dat vele geeuwen is!

4. Gapen na het eten

Ten slotte hebben veel mensen last van gapen na het eten. In dit geval is de oorzaak dat er méér bloed naar je verteringskanaal gaat, waardoor je hersenen er tijdelijk minder hebben. Je lichaam probeert dit een beetje te compenseren door te gapen. Gapen na het eten is misschien wel een teken dat je te véél in een keer eet. Probeer je porties dus onder controle te houden, zodat je voldoende energie hebt – ook na het eten!

Gapen Overmatig Gapen lijkt Onschuldig, maar is het niet altijd!

Ernstige onderliggende aandoeningen als oorzaak van gapen

Bovenstaande voorbeelden van onderliggende oorzaken van geeuwen zijn in de meeste gevallen niet zo ernstig, en kunnen snel opgelost worden. Gapen lijkt in de meeste gevallen dus onschuldig, maar is het niet altijd. Hieronder vind je enkele ernstige aandoeningen waarbij veel gapen ook een symptoom kan zijn:

  • Multiple Sclerose
  • Progressieve Supranucleaire Parese, een hersenziekte
  • Epilepsie
  • Hersenontsteking
  • Bloeding in of rond de aorta
  • Een dreigende hartaanval

Klinkt onheilspellend, maar daarbij moet gezegd worden dat gapen in de meeste gevallen niets met deze aandoeningen te maken heeft. Maak je dus niet meteen zorgen als je in een bepaalde periode meer gaapt. Het is beter om eerst je levensstijl onder de loep te nemen, en te kijken of je misschien te weinig hebt geslapen. Ook kunnen andere levensstijl factoren bijdragen als je veel gaapt. En dat is precies waar het in het volgende stuk van deze blog over zal gaan!

Ultieme Powernap Formule - 2 uur Energie Tanken! In Slechts 5 Minuten

Klik hier voor de Ultieme Powernap Formule

De invloed van een gezonde levensstijl op gapen

In het overgrote deel van de gevallen zal gapen een gevolg zijn van een grote vermoeidheid, die ofwel acuut, ofwel chronisch is:

  • Acute vermoeidheid doet zich voor wanneer je een aantal dagen minder hebt geslapen. Bijvoorbeeld omdat je later naar bed bent gegaan, of veel vroeger bent opgestaan.
  • Chronische vermoeidheid is dan weer van toepassing als je die vermoeidheid niet aanpakt, en die daardoor blijft duren. Vaak is het dan ook veel moeilijker om van je vermoeidheid en gapen af te raken.

Een van de beste manieren om vermoeidheid aan te pakken én te voorkomen, is door je levensstijl aan te passen. Hieronder enkele van de beste tips om uitgerust te blijven én overmatig gapen aan te pakken:

1. Probeer regelmatig te slapen

Regelmaat is één van de belangrijkste factoren bij het creëren van een gezonde levensstijl. En dat geldt ook voor slapen! Als je veel gaapt, dan komt dat misschien doordat je in ploegendienst werkt en niet elke dag op hetzelfde uur naar bed gaat. Hierdoor is het ook moeilijker om elke dag op hetzelfde moment op te staan.

Het gevolg? Je lichaam is helemaal in de war, en dat brengt vermoeidheid met zich mee. Als je je zogenaamde bioritme wilt herstellen, dan is het dus vooral belangrijk dat je op regelmatige uren gaat slapen én opstaat!

Gapen | Veel Gapen lijkt Onschuldig, maar is het Niet Altijd!

2. Eet gezond en gevarieerd

Daarbij speelt ook je voedingspatroon een belangrijk rol bij je algemene energie gedurende de dag. Hoe gezonder je eet, hoe beter je lichaam en hersenen zullen functioneren. Eet je veel fastfood, snelle suikers en andere ongezonde voedingsmiddelen – dan moet je vertering heel hard werken om dat voedsel op te nemen. En dat kan je ook moe maken!

Introduceer dus meer verse groenten en fruit, en natuurlijke bronnen van eiwitten, vetten en koolhydraten in je dieet: noten, zaden, een stukje vis of vlees, aardappelen, enzovoort. Op die manier geef je je lichaam wat het nodig heeft om optimaal te functioneren, waardoor je minder moe bent. En dat verlaagt het risico op veel gapen drastisch!

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth

Lees onze uitgebreide review over Vitaily supplementen

3. Beweeg elke dag

Ook beweging is een goede manier om overmatig gapen tegen te gaan. Waarom? Omdat sporten je in eerste instantie helpt om beter te slapen! Doordat je meer energie uitgeeft gedurende de dag, zal je 's avonds vermoeider zijn. En dat vertaalt zich dan weer in een betere slaapkwaliteit.

Daarbij komt ook nog eens dat regelmatig sporten de productie van het stresshormoon cortisol in je lichaam verlaagt. En zoals we hebben gezien, kan een te hoge cortisol ook overmatig gapen veroorzaken. Als je veel last hebt van gapen tijdens het sporten, dan kan het echter ook zijn dat je te hard sport en daardoor moe bent. Balans is dus de boodschap!

4. Probeer cafeïne zoveel mogelijk te vermijden

Ten slotte is het een goed idee om koffie en andere cafeïne-houdende dranken zoveel mogelijk te vermijden. Gedurende de dag, maar vooral ten minste 3 uur voor het slapen gaan. Cafeïne houdt je immers wakker doordat het de productie van adrenaline verhoogt. Als je daardoor minder goed slaapt zal je overdag sneller moe zijn.

Houdt er rekening mee dat ook verschillende soorten thee, zoals groene, witte en zwarte thee, cafeïne bevatten. Drink deze dus eveneens met mate, zodat je slaapduur én kwaliteit goed zijn!

Kortom, je slaap verbeteren door je levensstijl aan te passen is wel degelijk mogelijk. In de meeste gevallen zullen dergelijke veranderingen een positief effect hebben op gapen en geeuwen!

De Beste Detox Sapkuur Deal bij Sap.je Kortingscode Korting

Lees onze uitgebreide review over de sapjes van Sap.je

De leukste weetjes over gapen

Veel geeuwen en constant gapen kan een fysiologische of lichamelijke oorzaak hebben, en kan duiden op verschillende oorzaken: van een zuurstoftekort in de hersenen tot vermoeidheid. Als je graag meer wilt weten over veel geeuwen, interessante theorieën over de oorzaak van veel gapen en meer – lees dan snel verder!

1. Gapen en verveling

Veel geeuwen lijkt een sterk verband te houden met verveling. Als we ons in een situatie bevinden waarin we onvoldoende prikkels krijgen of niet genoeg worden uitgedaagd, dan geeuwen we meer. Onderzoek heeft uitgewezen dat we tot wel 70% meer gapen als we ons vervelen!

Gapen Overmatig Gapen

2. Gapen koelt de hersenen af

Daarbij is het ook goed om te weten dat heel veel gapen een manier kan zijn van je lichaam om de hersenen af te koelen. Verscheidene studies ondersteunen de bevinding dat je veel gaat geeuwen als je hoofd of hersens ‘oververhit' zijn. In die studies kon men zelfs bewijzen dat iemand die veel gaapte dat plots niet meer deed wanneer hij of zij een koel voorwerp tegen het hoofd hield!

3. Gapen en extra zuurstof

Vaak wordt gapen in verband gebracht met een zuurstoftekort, maar dit is een fabeltje. De redenering is dat het lichaam gaapt om extra zuurstof in de longen te krijgen. Onderzoekers hebben echter bevestigd dat veel geeuwen de longen wel uitstrekt, maar geen effect heeft op de effectieve zuurstofopname.

4. Gapen is aanstekelijk

Ten slotte zijn de meeste mensen het erover eens dat gapen aanstekelijk is. Als iemand naast je begint te gapen (zelfs al is het een vreemdeling), dan is de kans groter dat jij dat ook doet. Dit heeft volgens wetenschappers te maken met de zogenaamde spiegelneuronen, hersencellen die ons ertoe aanzetten om het gedrag van anderen te kopiëren!

Conclusie: gapen is meestal onschuldig, maar kan ook gevaarlijk zijn

Er bestaan heel wat verschillende theorieën over gapen, de oorzaak van veel geeuwen en waarom mensen gapen. Veel gapen kan een symptoom zijn van vermoeidheid, stress of iets anders, maar het is onmogelijk om een conclusie te maken zonder diepgaand onderzoek.

Gapen houdt echter wel meestal verband met vermoeidheid, verveling, een verstoorde biologische klok of een onderliggende aandoening. Als je twijfelt waarom jij veel gaapt of geeuwt, bijvoorbeeld tijdens het sporten of na het eten, raadpleeg dan een arts. Deze kan je helpen om de oorzaak te vinden, zodat je je geruster voelt.

Waarom gapen mensen? Het antwoord op deze vraag is hoe dan ook veelvuldig. Hopelijk heeft deze blog je alvast geholpen om wat meer te weten over constant gapen, zodat je weet wat je eraan kan doen. Als je een gezonde levensstijl aanneemt, zou het grootste deel van jouw gaap probleem wel eens gauw opgelost kunnen zijn. En dan behoort constant geeuwen tot het verleden!

eerste-hulp-bij-slecht-slapen-60-korting

Klik hier voor 60% Early Bird Korting op Eerste Hulp Bij Slecht Slapen

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét Platform voor Zelfontwikkeling

We hebben een exclusief overzicht gemaakt met de Beste Tools voor de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei.

Daarnaast vind je op Jouwpersoonlijkegroei.nl de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, super leerzame Events, en de beste Boeken over Persoonlijke Ontwikkeling.

👉 Tip: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Heel veel succes en vooral plezier met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij regelmatig met gapen of geeuwen? Hiermee kan je ook anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂

50 Praktische Groei Tips - Download Gratis - Jouw Persoonlijk Groei

Download het Gratis E-book

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
H Veenema
Door

H Veenema

op 25 December 2020

Ik gaap de laatste tijd heel vaak maak me na deze side een beetje zorgen

Martijn
Door

Martijn

op 28 December 2020

Hallo, als je je zorgen maakt om gapen is het verstandig om te bekijken wat er in jouw leven is veranderd sinds je meer bent gaan gapen. Dit kan je ook bespreekbaar maken bij jouw huisarts of bij een slaapspecialist. Heel veel succes!

Wilma
Door

Wilma

op 25 February 2021

Vannacht werd ik om half 5 wakker en mij hart ging als een razende tekeer, ong 130x per minuut en vond ik eng, daarna begon ik te gapen om de twee minuten en hield een tijd aan, net zoals het bonzen van mijn hart. In mijn familie moeders kant kwamen hartklachten voor dus maak mij zorgen. Zit momenteel ook in een zware stress periode wellicht dit ook een reden is, slik daar medicatie voor. Bloeddruk om 10.00hr bij de huisarts was goed, 135/84. Vriendelijke groet, Wilma.

Martijn
Door

Martijn

op 18 March 2021

Hallo Wilma, dat moet enorm schrikken geweest zijn zeg! Het lijkt me goed om jouw situatie en voortgang met de huisarts te bespreken. Zowel de historie van jouw moeders kant als de zware stressvolle periode kunnen zeker een rol spelen. Heel veel sterkte.

Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download