arrow_drop_up arrow_drop_down
Gapen | Overmatig Gapen lijkt Onschuldig, maar is het niet altijd!
16 januari 2021 
in Slaap

Gapen | Overmatig Gapen lijkt Onschuldig, maar is het niet altijd!

Als je er beter over nadenkt is gapen een vreemd verschijnsel, de meeste mensen denken dat het alleen maar komt omdat je moe bent, dat is niet helemaal waar, gapen kan verschillende oorzaken hebben.

Gapen, we weten er niet heel veel van, wat we wel weten is dat gapen erg aanstekelijk werkt, als iemand gaapt is de kans groot dat je zelf ook gaat gapen. Maar wat is er eigenlijk allemaal bekend over gapen? Wat is er onderzocht en wat zijn de uitkomsten? Gapen heeft in ieder geval niet in alle gevallen te maken met vermoeidheid. Er zijn tal van gevallen bekend waarbij een onderliggende aandoening de boosdoener was, op deze pagina bespreek ik alles wat je moet weten over dat vreemde verschijnsel, gapen.

Veel gapen

Veel gapen kan erg vervelend zijn, vooral als je in een vergadering zit of naar iemand luistert, het kan de persoon die spreekt het idee geven dat zijn of haar verhaal niet interessant is. Maar wat als je niet precies weet wat de oorzaak is? Vaak gapen mensen als ze vermoeid zijn, langer zijn opgebleven of langer hebben doorgeslapen dan ze normaal doen. Maar wat als je gewoon op tijd naar bed bent gegaan en ook op dezelfde tijd bent opgestaan? Dan kan overmatig gapen zorgen duiden op de kwaliteit van je slaap.

Julia had veel last van overmatig gapen, ze had geen idee wat de onderliggende oorzaak was en maakte zich er best druk om. Nu weet ze dat ze te hoog in haar stresshormoon Cortisol zat. Dit had ik veel eerder moeten weten, het had me een hoop vermoeide dagen kunnen schelen. Ben erg blij dat ik van het overmatige gapen en de vermoeidheid af ben, aldus Julia.

Julia volgde de Gratis Workshop Superslapen van Slaapexpert en bestseller auteur Floris Wouterson >>

Gratis Workshop Superslapen - Slaap Expert Floris Wouterson

Verschillende factoren

Veel gapen kan dus te maken hebben met veel verschillende factoren waarbij vermoeidheid en slapeloosheid de meest voor de hand liggende factoren zijn. Maar ook kan gapen een teken zijn van een onderliggende slaapaandoening zoals slaapapneu, slaapapneu kenmerkt zich naast concentratieproblemen en en slaperigheid ook door overmatig gapen. Maar ook het gebruik van bepaalde medicijnen kan aanleiding zijn tot vermoeidheid en gapen. Vermoed je dat het door je medicijnen komt? Lees eerst de bijsluiter en overleg met je huisarts.

Overmatig gapen kan dus naast vermoeidheid ook ontstaan uit:

  • Lage kwaliteit slaap
  • Een onderliggende slaapaandoening zoals slaapapneu
  • Het gebruik van bepaalde medicijnen

Gapen Overmatig Gapen lijkt Onschuldig, maar is het niet altijd!

Ernstige aandoeningen

Overmatig gapen kan ook voortkomen uit een ernstige onderliggende aandoening, maar maak je niet meteen zorgen want in de meeste gevallen is overmatig gapen niet het eerste symptoom wat naar boven komt bij deze aandoeningen.

De volgende aandoeningen kunnen gekenmerkt worden door overmatig gapen:

  • Multiple Sclerose (MS)
  • Progressieve Supranucleair Parese (PSP, dit is een zeldzame hersenziekte)
  • Epilepsie
  • Hersenontsteking
  • Bloeding rond aorta
  • Dreigende hartaanval

Maar nogmaals, maak je niet meteen zorgen, vaak is het symptoom ‘gapen' zeker niet het enige symptoom en ook niet het eerste.

Ultieme Powernap Formule - 2 uur Energie Tanken! In Slechts 5 Minuten

Leef jij wel gezond?

Werk je in ploegendienst of slaap je vaak onregelmatig? Dan is gapen goed te verklaren, je lichaam is nou eenmaal een gewoontedier en dat wordt door onregelmatig slapen flink verstoord. Je bent moe op tijden dat je moet werken en je kunt niet of niet goed slapen als je op bed ligt, overmatig gapen zal in dit geval heel veel voorkomen. We weten dat werken in ploegendienst of onregelmatig slapen niet goed voor ons is maar omdat we ook niet zomaar onze baan kunnen opzeggen is het van belang dat je:

  • Zo regelmatig mogelijk slaapt (Elke dag op dezelfde tijd naar bed en op dezelfde tijd opstaan)
  • Gezond eet
  • Veel beweegt
  • Cafeïne zoveel mogelijk vermijden, in ieder geval 3 uur voordat je gaat slapen geen cafeïne houdende dranken nuttigen.

Download Gratis:  De Ultieme Powernap Formule. In Slechts 5 Minuten – 2 uur Energie Tanken!

Leuke weetjes Gapen

Er zijn verschillende studies gedaan naar het ‘gaapgedrag' van mensen, want zijn er nog meer redenen en oorzaken dat mensen gapen? Hieronder zie je de oorzaken en redenen op een rijtje:

Verveling

Gapen lijkt verband te houden met verveling en situaties waarin we onvoldoende worden uitgedaagd, het blijkt dat wanneer we ons vervelen of niet uitgedaagd voelen we maar liefst tot 70% meer gapen.
Gapen Overmatig Gapen

Gapen koelt de hersenen

Toen ik dit voor het eerst las dacht ik dat het een grap was, er zijn echter verschillende studies die dit feit ondersteunen, met een test waarbij er een koel voorwerp tegen het hoofd van een proefpersoon werd gehouden bleek dat deze bijna niet meer gaapte.

Gapen voor extra lucht in de longen?

Dat gapen voor extra lucht in de longen zorgt voor door veel mensen geloofd, helaas voor hun, want dit is niet waar, gapen zorgt er alleen voor dat je longen zich uitstrekken maar het zorgt niet voor extra lucht.

Beter Slapen met de 21 Beste Slaap Tips

Conclusie Gapen

Er zijn dus tal van theorieën over gapen maar echt eenduidig antwoord word er niet op gegeven, laten we het daarom bij de feiten houden. Wat we in ieder geval zeker weten is dat gapen verband houd met vermoeidheid, een verstoorde biologische klok, verveling of een onderliggende aandoening.

Bij twijfel adviseer ik je met klem om altijd een arts te raadplegen maar in de meeste gevallen krijg je een geruststellend antwoord. Heb je nog vragen of opmerkingen over dit onderwerp? Stel ze gerust onder dit artikel.

Wat ik je sowieso wil aanraden bij overmatig gapen is om de Gratis Workshop Superslapen van Slaapexpert en bestseller auteur Floris Wouterson te volgen. Deze gratis workshop laat je zien wat de meest bepalende factor is voor een diep herstellende nachtrust, hoe je altijd genoeg energie hebt voor leuke dingen, hoe je blijvend topprestaties kan leveren en eindelijk goed slaapt! Je kan je hier gratis aanmelden.
Gratis Workshop Superslapen - Slaap Expert Floris Wouterson

Vergoeding slaapmiddelen en kalmeringsmiddelen 2021

Het zou goed kunnen dat jouw zorgverzekering een oplossingen tegen slaapproblemen vergoed. Zo wordt bijvoorbeeld een bezoek aan de huisarts altijd volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Klik hier om erachter te komen of jouw zorgverzekering vergoedingen aanbiedt voor een slaapcursus, slaapmiddelen of kalmeringsmindellen.

Via Independer kan je altijd de meest complete aanvullende zorgverzekeringen met elkaar vergelijken. Het loont zeker om hier elk jaar even naar te kijken en de nodige euro's te besparen.

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét Platform voor Zelfontwikkeling

We hebben een exclusief overzicht gemaakt met de Beste Tools voor de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei.

Daarnaast vind je op Jouwpersoonlijkegroei.nl de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, super leerzame Events, en de beste Boeken over Persoonlijke Ontwikkeling.

👉 Tip: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Heel veel succes en vooral plezier met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij regelmatig moet gapen? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

–> Klik hier voor meer Slaap Tips  |  Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
H Veenema
Door

H Veenema

op 25 December 2020

Ik gaap de laatste tijd heel vaak maak me na deze side een beetje zorgen

Martijn
Door

Martijn

op 28 December 2020

Hallo, als je je zorgen maakt om gapen is het verstandig om te bekijken wat er in jouw leven is veranderd sinds je meer bent gaan gapen. Dit kan je ook bespreekbaar maken bij jouw huisarts of bij een slaapspecialist. Heel veel succes!

Wilma
Door

Wilma

op 25 February 2021

Vannacht werd ik om half 5 wakker en mij hart ging als een razende tekeer, ong 130x per minuut en vond ik eng, daarna begon ik te gapen om de twee minuten en hield een tijd aan, net zoals het bonzen van mijn hart. In mijn familie moeders kant kwamen hartklachten voor dus maak mij zorgen. Zit momenteel ook in een zware stress periode wellicht dit ook een reden is, slik daar medicatie voor. Bloeddruk om 10.00hr bij de huisarts was goed, 135/84. Vriendelijke groet, Wilma.

Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Zet je graag de volgende stap in je Persoonlijke Ontwikkeling?


Wil jij:

  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Download dan nu het  GRATIS E-book  "De volgende stap in jouw persoonlijke groei".

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
DOWNLOAD GRATIS
50 praktische groei tips download