arrow_drop_up arrow_drop_down
Energieniveau | Verhoog je Energieniveau op Natuurlijke Wijze!
29 oktober 2020 

Energieniveau | Verhoog je Energieniveau op Natuurlijke Wijze!

Heel wat mensen kampen tegenwoordig met een laag energieniveau en zijn op zoek naar manieren om het te verhogen. Dat is begrijpelijk: een hoger energieniveau zorgt er niet enkel voor dat je beter kunt functioneren overdag, het maakt het dagelijkse leven ook gewoon een stuk aangenamer. Daarbij zullen de meeste maatregelen die je energieniveau verhogen, ook zorgen voor een betere gezondheid. Maar waardoor word je energieniveau nu precies beïnvloed en wat kan je doen om meer energie te hebben? Deze vragen worden hieronder uitvoerig beantwoord!

Wat is het ‘energieniveau'?

Eigenlijk spreekt de term energieniveau voor zich: het gaat om de energie die je lichaam ter beschikking heeft en die gebruikt kan worden om dingen te doen. Natuurlijk gaat het een stuk verder dan dat, maar op zich is het begrip eenvoudig: hoe meer energie je hebt, hoe gemakkelijker je dagdagelijkse activiteiten kunt uitvoeren en hoe weerbaarder je bent op lichamelijk (en ook mentaal) vlak.

Het energieniveau van ons lichaam en onze geest worden door heel wat verschillende factoren bepaald. Hieronder belangrijke zaken die deel uitmaken van een goede energieniveau schema:

  1. Voeding

Voeding is één van de belangrijkste bronnen van energie voor het menselijke lichaam, en in zekere zin ook voor de geest. Dagelijks gezonde voeding eten is van essentieel belang om je lichamelijke, mentale en psychologische energieniveau te verhogen.

  1. Beweging

Vervolgens kan ook regelmatig bewegen ervoor zorgen dat je meer energie hebt. Het lichaam past zich immers aan aan de weerstand die erop wordt gelegd en daardoor wordt het sterker. Hoe fitter je dus bent, hoe meer energie je zult hebben!

  1. Stress

Stress is een echte energie-killer, omdat het zowel het lichaam als de geest uitput. Acute stress (bijvoorbeeld als je in een ongeval terecht komt of ruzie hebt met een partner) valt door het lichaam nog te compenseren, maar chronische stress is een échte dooddoener.

  1. Slaap

Ten slotte is er slaap, een van de belangrijkste (al niet de belangrijkste) factor bij het verkrijgen van meer energie. Voldoende slaap zorgt voor een goed herstel van alle lichaamsweefsels, maar het geeft ook de hersenen en alle cellen de kans om zich te vernieuwen of te ‘resetten', en optimaal te presteren.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Het spreekt voor zich dat het energieniveau van ons lichaam en onze geest door nog ontelbaar veel andere factoren worden beïnvloed. De mens is een complex wezen dat als geheel moet worden benaderd – dus één van deze factoren geïsoleerd bestuderen en aanpakken heeft geen zin. Het belangrijkste is dat er balans bestaan tussen energie opbouwen en energie uitgeven, en dat het lichaam altijd voldoende energie ter beschikking heeft om optimaal te functioneren. Maar hoe doe je dat nu precies?

Lees ook mijn uitgebreide review over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

Bronnen van ‘valse' energie

Iedereen zou wel zijn of haar energieniveau willen verhogen, en dan nog het liefst van al op natuurlijke wijze. Hoewel heel wat mensen op zoek gaan naar minder gezonde en minder natuurlijke hulpmiddelen om meer energie te hebben, is het op de lange termijn nog altijd belangrijk om voor op een gezonde manier je energieniveau te verhogen.

Voor daar meer info over kan worden gegeven, is het belangrijk om te weten welke bronnen van zogenaamde ‘energie' eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn. Hoewel deze hulpmiddelen je voor een korte tijd meer energie zullen geven, is het beter om er zo veel mogelijk van weg te blijven.

  • Koffie kan je bijvoorbeeld tijdelijk een energieboost geven, uiteindelijk put het je nieren uit en zorgt het juist voor een algemeen lager energieniveau. Af en toe een kopje koffie kan geen kwaad, maar te véél schaad je energieniveau én je gezondheid!
  • Ook suiker is een bron van energie die op korte termijn goed werkt, maar eigenlijk je lichaam juist verzwakt en energie wegneemt. Houd er rekening mee dat het hier vooral gaat om toegevoegde suikers (dus lege, voedingsloze calorieën), en niet de natuurlijke suikers die je in fruit vindt.

De reden dat men deze bronnen van energie ‘vals' kan noemen is omdat ze je tijdelijk meer energie geven, maar naderhand een zogenaamde ‘crash' veroorzaken. Dit komt doordat voedingsmiddelen als koffie en suiker zorgen voor een energie-schuld, die vroeg of laat moet worden terugbetaald. Wil je je energieniveau op natuurlijke wijze verhogen, dan is het dus eerst en vooral belangrijk dat je niet van deze middelen afhankelijk bent!

Energieniveau

Hoe kan je je energieniveau op natuurlijke wijze verhogen?

Natuurlijk blijft nu nog de vraag: hoe kan je je energie met natuurlijke hulpmiddelen verhogen, zodat je van meer levenskwaliteit geniet? Er bestaan heel wat verschillende antwoorden op die vraag en wat meer daarover is dan ook erg belangrijk.

Het energieniveau van de mens is bedoeld om in balans te zijn. Dat wil zeggen, voor energie die wordt uitgegeven moet ook weer gerust worden. Op die manier wordt de homeostase of balans behouden, en dat zorgt voor een goede gezondheid. Als je wilt weten hoe het met je energieniveau gesteld is, dan moet je eigenlijk vooral luisteren naar je eigen lichaam en geest. Ervaar je mentale rust en ben je fysiek sterk? Word je vaak ziek, of juist niet? En heb je het gevoel vaak onder stress te staan, of doe je er alles aan om je stressniveau minimaal te houden? Dergelijke vragen beantwoorden is belangrijk voor het ‘meten' van je energieniveau.

Een laag energieniveau kan, zoals we gezien hebben, door heel wat factoren worden veroorzaakt. In dat geval is het belangrijk om een duidelijk plan te volgen, of een energieniveau schema, dat je helpt met tips op het vlak van levensstijl. Hieronder vind je enkele van de beste manieren om je energieniveau te verhogen op een natuurlijke manier!

  1. Doe aan sport

Sport is gewoonweg onmisbaar als je op natuurlijke wijze meer energie wilt hebben. Door je lichaam bloot te stellen aan deze milde vorm van ‘stress' (want uiteindelijk is dat precies wat sport is), word het er ook beter tegen bestand. Het belangrijke is dat die ‘stress' kortdurend is, waardoor het lichaam tijd en ruimte heeft om zich aan te passen. Het gevolg is dat het dan ook weerbaarder wordt en dat je basale energieniveau hoger komt te liggen.

  1. Eet zo natuurlijk mogelijk

Ook de juiste voeding is letterlijk van levensbelang als het doel is om meer energie te krijgen. Natuurlijke, onbewerkte voeding in de vorm van verse groenten, fruit, noten, zaden en andere voedingsmiddelen zijn een stuk gemakkelijker te verteren voor het lichaam, waardoor er dan weer energie overblijft voor andere zaken (zoals dagdagelijkse activiteiten en bijvoorbeeld sport). Ook brengt gezonde voeding alle nodige mineralen, vitaminen en eiwitten, vetten en koolhydraten aan om het lichaam in optimale gezondheid te houden. Lees hier meer over in de blog over het Paleo dieet.

  1. Neem tijd om te ontspannen

Vervolgens is het belangrijk dat er een goede balans wordt gevonden tussen activiteit en rust. Ideaal zou zijn dat naar het lichaam wordt geluisterd en rust te nemen als het dat vraagt. Hoewel dat natuurlijk niet altijd mogelijk is in de huidige maatschappij, waar meer en beter presteren vaak voorrang krijgt, is het wel essentieel om je energieniveau op peil te houden. Een luie zondag, een rustig uitje met vrienden, het zijn slechts enkele voorbeelden van dingen die je kan doen om je energiereserves weer aan te vullen na een drukke werkweek of een periode van stress.

  1. Slaap zeker voldoende

Daarbij mag het belang van voldoende nachtrust ook niet onderschat worden! Tijdens onze slaap heeft het lichaam de kans om weefsel te herstellen, wonden te helen, cellen te vernieuwen – kortom, om er alles aan te doen zodat we gezond blijven. Ook de hersenen en het zenuwstelsel krijgen tijdens slaap broodnodige rust, waardoor je overdag meer focus hebt en mentale weerbaarheid ervaart. Over het algemeen wordt gezegd dat tot 8 uur slaap optimaal is, maar dit kan natuurlijk verschillen van persoon tot persoon. Zoals altijd: luister naar je lichaam, end het wijst het zichzelf wel uit!

Lees ook mijn uitgebreide review over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

  1. Overweeg supplementen

Ten slotte kan het geen kwaad om bepaalde supplementen te overwegen, zoals bijvoorbeeld vitaminecomplexen of bepaalde mineralen. Ijzer, de B-vitamines, calcium en nog vele andere dragen allemaal op hun eigen manier bij tot het energieniveau van je lichaam en zijn dan ook onmisbaar. Daar heel wat voedingsmiddelen tegenwoordig niet altijd evenveel van deze voedingsstoffen bevatten (door bewerking en vervuiling) is het misschien geen slecht idee om je te verdiepen in supplementen. Je wordt elke dag vitaler als je dagelijks deze voedingssupplementen neemt.

Energieniveau

Neem het heft in eigen handen!

Een heel precies energieniveau schema bestaat eigenlijk niet, aangezien de vereisten en situatie voor iedereen anders zijn. Toch is het mogelijk om op basis van bovenstaande tips meer energie te krijgen, en dat op natuurlijke wijze. Het menselijk lichaam is bedoeld om meer dan genoeg energie te hebben om zich goed te voelen en optimaal te kunnen functioneren. Het is in elk geval een geruststellende gedachte dat we, als mens, zelf de juiste keuzes kunnen maken om daarvoor te zorgen!

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaap, Meditatie, Mindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie hoe jouw Energieniveau is? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen