arrow_drop_up arrow_drop_down
De effecten van buiten sporten op je gezondheid
16 april 2021 

De effecten van buiten sporten op je gezondheid

Jezelf in het zweet werken op een loopband van de sportschool, of toch een flinke sprint door het bos gaan trekken. Wat is eigenlijk beter? Binnen sporten, of toch buiten?

Er zijn natuurlijk genoeg redenen te bedenken waarom binnen sporten voordelen heeft. Het wil bijvoorbeeld nog wel eens spontaan gaan regenen in Nederland. Daarnaast heb je misschien een abonnement bij de sportschool waardoor binnen sporten vanzelfsprekend is geworden. Ongeacht of je het nu binnen of buiten doet; sporten is gezond voor iedereen. Dat hoeft niet per se buiten. Toch is het van groot belang om eens stil te staan bij de extra voordelen die sporten in de buitenlucht heeft. Er zijn genoeg redenen te verzinnen om je workout naar buiten te verplaatsen. Daarom hebben we 7 redenen op een rijtje gezet, die jouw gaan overtuigen van het nut van buiten sporten. Let's go outside!

50 Praktische Groei Tips - Download Gratis - Jouw Persoonlijk Groei

> Download het GRATIS E-BOOK <<

1. Het effect op je mentale welzijn

Dat sporten gezond is weten de meesten wel. Er is echter gebleken dat buiten sporten extra effecten heeft op je mentale gezondheid. Je maakt buiten namelijk meer endorfine aan. Dit leidt, in combinatie met zonlicht, tot een gelukkiger en meer ontspannen gevoel, minder stress en meer creativiteit.

 2. Het effect van de zon

Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D. De buitenlucht opzoeken is dus een perfecte manier om je lichaam te voorzien van deze vitaminen. Vitamine D zorgt namelijk voor sterke botten en geeft een boost aan je immuunsysteem.

3. Het effect van groen

De kleur groen blijkt in vele opzichten een zeer positief effect te hebben. Groen zorgt voor ontspanning, balans en verfrissing. Bovendien werkt het rustgevend, waardoor een stress verlagend effect ontstaat.

Buiten Sporten  De Positieve Effecten op je Gezondheid!

4. Het effect op gewichtsverlies

Buiten verbrand je meer calorieën. Op de eerste plaats is dit te danken aan de krachten van Moeder Natuur, zoals tegenwind en omgevingsfactoren. Bovendien moet je lichaam in de zomermaanden harder werken om warmte te verliezen en in de winter om meer warmte vasthouden.

5. Het effect op de motivatie

Buiten sporten werkt ook motiverend. Zo blijkt dat sporten in een groene omgeving een verslavend effect heeft. Een rondje door het park is tenslotte aangenamer dan een half uurtje op een loopband. Dit zorgt er ook voor dat mensen het buiten langer volhouden. Heb je toch die schreeuwende trainer van de sportschool nodig om gemotiveerd te blijven? Er zijn genoeg trainers die graag mee naar buiten gaan!

6. Het effect van buitenlucht

De zweterige, klamme lucht in de sportschool versus de frisse, schone buitenlucht. De buitenlucht is vijf keer schoner dat de lucht in een sportschool. Meer blootstelling aan parken en bossen leidt daarom tot minder kans op depressie, longklachten en hart- en vaatziekten.

7. Het effect van buitenlicht

Door meer tijd door te brengen in daglicht wordt je slaapritme beter. Buitenlicht heeft namelijk meer effect op je biologische klok dan lampen. Bovendien maak je na afloop van het buiten sporten meer slaaphormonen aan, waardoor je beter slaapt en algemeen fitter bent.

Genoeg redenen om jezelf dus ook eens uit te leven in de buitenlucht. Vaak lijkt het lastig om je volledige lichaam te trainen in de buitenlucht omdat er natuurlijk geen apparaten voor handen zijn. Toch is het heel goed mogelijk om naast bijvoorbeeld hardlopen alle spiergroepen te trainen. Ga anders eerst eens samen met een personal trainer een workout in de buitenlucht doen. Zo ontdek je al snel wat er allemaal mogelijk is!

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét Platform voor Zelfontwikkeling

We hebben een exclusief overzicht gemaakt met de Beste Tools voor de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei.

Daarnaast vind je op Jouwpersoonlijkegroei.nl de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, super leerzame Events, en de beste Boeken over Persoonlijke Ontwikkeling.

👉 Tip: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Heel veel succes en vooral plezier met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met Zelfdiscipline? Hiermee kan je ook anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂

50 Praktische Groei Tips - Download Gratis - Jouw Persoonlijk Groei

> Download het GRATIS E-BOOK <<

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download