In dit artikel

Dankbaarheid (2022) 50 dingen om Dankbaar voor te zijn!

Dankbaarheid (2022) | 50 dingen om Dankbaar voor te zijn!

In dit artikel

Gelukkig zijn – we willen het allemaal! Ieder van ons is op zoek naar de beste manier om gelukkig te worden, en dat geluk vast te houden. Jammer genoeg richten we ons als mens té vaak op uiterlijke tekenen van geluk of succes, waardoor we vergeten wat het betekent om écht gelukkig te zijn. Als er één eigenschap is die bijdraagt tot het creëren van een gelukkig leven, dan is het wel dankbaarheid.

Het goede nieuws? Steeds  meer mensen beseffen dat dankbaarheid belangrijk is, om verschillende redenen. Als je je dankbaar opstelt, dan open je de deur voor méér geluk en voldoening. Hoe dat precies komt, en waar je zoal dankbaar voor kunt zijn – dat lees je in deze blog!

De beste training persoonlijke ontwikkeling 2022: Mijn selectie

  1. Beste Training Persoonlijke Ontwikkeling: 365 Dagen Succesvol
  2. Beste Persoonlijke Ontwikkeling Platform: Brein TV
  3. Beste Training Persoonlijke Ontwikkeling Weerbaarheid: Unbreakable Academy
  4. Beste Cursus Zelfontwikkeling Spiritueel: Senang Masterclass
  5. Beste NLP training: Het NLP College
Dankbaarheid (2022)  50 dingen om Dankbaar voor te zijn!

Over dankbaarheid

Dankbaarheid wordt vaak gezien als een emotie die een tegenpool heeft, en die kan in verschillende vormen komen: frustratie, woede, verdriet,.. Maar wat als dankbaarheid dat niveau van tegengestelden overstijgt, en dieper gaat dan we denken? In dat geval hebben we het over échte dankbaarheid – en die zou wel eens de sleutel kunnen zijn tot geluk.

Wil je graag meer te weten komen over dankbaarheid, waarvoor je zoal dankbaar kunt zijn in het leven en hoe je dankbaarheid een deel kunt maken van je dagelijkse leven? Lees dan snel verder!

50 Praktische groei tips
Met mijn 50 gratis tips maak jij de volgende stap in jouw persoonlijke groei!
Vraag nu het E-book aan

Het belang van dankbaarheid voor je gezondheid

Voor we een opsomming kunnen maken van dingen om heel erg dankbaar voor te zijn, is het eerst belangrijk dat we wat dieper ingaan op het begrip dankbaarheid. De reden dat dankbaarheid wordt gezien als dé sleutel voor geluk, is omdat het iets doet met je lichaam én je geest. Als je een positieve emotie voelt, dan voel je dat echt overal: je lichaam voelt lichter en beter, je geest is helderder, je kan intuïtiever handelen, enzovoort. Dat is bij dankbaarheid niet anders!

Wat maakt dankbaarheid uniek? Verschillende dingen, maar vooral het feit dat je je eigen, lichamelijke vibratie er sterk mee kunt verhogen. Voor velen klinkt dat misschien vreemd, maar alle emoties hebben wel degelijk een groter effect op ons lichaam en onze geest dan we denken. Zo zorgen emoties als blijdschap en dankbaarheid ervoor dat:

  • Ons immuunsysteem sterker wordt
  • We minder mentale stress ervaren
  • We bepaalde levensbelangrijke hormonen produceren
  • We letterlijk een bredere kijk hebben op het leven

Het is immers wetenschappelijk bewezen dat negatieve emoties, zoals angst of woede, ervoor zorgen dat ons lichaam zich in een stresstoestand bevindt. Dat heeft een negatief effect op ons gevoel, maar ook kan het ziekte en chronische aandoeningen in de hand werken. Dankbaarheid is dus een belangrijke emotie, omdat die ons op lichamelijk én geestelijk vlak zoveel gezonder maakt!

Klik hier en vergelijk de beste Vitamine Abonnementen met korting

Dankbaar zijn: een hele uitdaging!

Dankbaar zijn klinkt eenvoudig, maar het is voor veel mensen vaak een uitdaging. Hier zijn verschillende redenen voor:

  • We worden als mens aangeleerd om op onze hoede te zijn in het leven, waardoor onze focus gaat naar negatieve dingen die ons overkomen.
  • We leven ons leven niet zoals we willen. Hierdoor komen we in een negatieve spiraal van emoties terecht, en dat maakt het moeilijk om dankbaar te zijn.
  •  We zijn vergeten wat écht belangrijk is in het leven. Vaak hechten we meer belang aan oppervlakkige tekenen van succes, een term die we vaak verwarren met geluk (maar eigenlijk iets helemaal anders is).

Deze en nog meer factoren leggen als het ware een sluier over ons geestelijke inzicht, waardoor we minder besef hebben van wat écht belangrijk is: goede relaties opbouwen, je dromen volgen, gezond eten, rusten wanneer je dat nodig hebt, enzovoort. Iemand die ondankbaar is en zich focust op de negatieve dingen in het leven, heeft echter niet altijd minder dan iemand die dat wél is. Integendeel: vaak zijn mensen met méér minder dankbaar, en dus ook minder gelukkig!

Dankbaarheid (2022)  50 dingen om Dankbaar voor te zijn!

50 dingen om dankbaar voor te zijn

Nu de betekenis van dankbaarheid iets duidelijker is, sta je misschien te popelen om te horen waar je zoal dankbaar voor kunt zijn. Onderstaande lijst omvat misschien zaken die op het eerste zicht vanzelfsprekend lijken, maar als je er even bij stil staat zal je beseffen dat je zelfs voor de allerkleinste dingen dankbaar kunt zijn. 

Hieronder een mooie lijst met 50 dingen waar je elke dag opnieuw dankbaarheid voor kunt voelen:

  1. Gezond en lekker eten
  2. Een dak boven je hoofd
  3. Een goede relatie met een partner/vriend
  4. Je eigen bed, waar je heerlijk in slaapt
  5. Het mooie weer (regenweer kan ook mooi zijn!)
  6. Je werk, waardoor je doelen kunt bereiken
  7. Je tijd hier op Aarde
  8. (Je eigen) kinderen, die je de puurheid van het leven laten zien
  9. Je huisdieren, die je onvoorwaardelijk graag zien
  10. Weekend, om uit te slapen en te ontspannen
  11. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt
  12. Je ouders, die je hebben opgevoed, lief hebben en steunen
  13. Financiële zekerheid, waardoor je met een gerust hart kunt leven
  14. Alles wat goed gaat in je leven
  15. Dingen die niet goed gaan – ze kunnen je iets leren!
  16. De kans om een opleiding te volgen
  17. Kunnen lezen, want zo vanzelfsprekend is dat niet
  18. De verse, frisse ochtendlucht
  19. De glimlach van een lieve vriend
  20. Je materiële bezittingen, van je auto tot je koelkast
  21. Stromend water in huis
  22. Je smartphone, die contact met je naasten zoveel gemakkelijker maakt
  23. Boeken: ze kunnen je helpen ontspannen en iets bijleren
  24. Pijn, want zonder zou je plezier niet ten volle kunnen appreciëren 
  25. Kunst, in al zijn vormen en schoonheid
  26. Op vakantie gaan met lieve vriendinnen
  27. Kunnen uitslapen…
  28. Regenbogen, hoe cliché dat ook mag klinken!
  29. Tranen, want ze helpen je om negatieve emoties los te laten
  30. Je ogen kunnen openen, elke dag opnieuw
  31. De (super)markt, waar je alle nodige voeding vindt voor een goede gezondheid
  32. De zonsondergang
  33. Je eigen verstand, dat je de mogelijkheid geeft om zelfstandig na te denken
  34. Muziek, dat de schoonheid van het leven vorm geeft
  35. Diversiteit, want zonder zou het leven nogal saai zijn
  36. Elektriciteit, die je alle nodige comfort geeft
  37. De mogelijkheid om bij te leren, waardoor het leven interessant blijft
  38. Warme kleding, die je in de winter warm houdt
  39. Een verbinding met het internet, waar je informatie kunt vinden en delen
  40. Uitdagingen, die je helpen om de beste versie van jezelf te worden
  41. Bossen en bomen, die de zuurstof voor ons zuiveren 
  42. Het strand, waar je in de zomer op kunt ontspannen
  43. Je kop koffie ’s morgens, die heerlijk smaakt en je een boost geeft
  44. Leuke films, die je helpen om je tijdens moeilijke periodes beter te voelen
  45. Een buschauffeur die 10 seconden langer wacht zodat je nog mee kunt
  46. Grappige video’s van lieve puppy’s of katten, die je spontaan doen lachen
  47. Je collega’s, die je werk aangenamer maken
  48. Een stevige wandeling door de natuur
  49. Een goed boek, waar je volledig in kunt verdwijnen
  50. Een lekker stukje pure chocolade

Veel mensen zouden zeggen dat de helft van deze voorbeelden nogal vanzelfsprekend zijn, maar wat maakt dat uit? Dankbaarheid gaat er niet om dat je de grootste, meest indrukwekkende dingen of mensen zoekt – maar dat je beseft dat zelfs de kleinste dingen je leven zin kunnen geven. Ook zijn het vaak die kleine dingen die de grootste impact hebben op je leven en je geluk, als je ze maar ziet.

Natuurlijk is een lijst met dingen om dankbaarheid voor te voelen geen pasklare oplossing als je je op dit moment ongelukkig, boos of verdrietig voelt. Het is vooral van belang dat je dankbaarheid oefent. Inderdaad, dankbaarheid is een eigenschap die je kunt trainen – en als je niet zo goed weet hoe je daar precies aan moet beginnen, dan kan het volgende stukje van deze blog je helpen!

Dankbaar zijn: hoe doe je dat?

Zoals dat bij elke eigenschap en vaardigheid het geval is, moet je dankbaarheid oefenen. Denk bijvoorbeeld maar aan een spier die je in de sportschool uitdaagt met gewichten, waardoor deze sterker wordt en de volgende keer een hogere belasting aan kan. Op diezelfde manier kan je ook je dankbaarheidsspier trainen!

Dat klinkt misschien vreemd, maar er zijn wel degelijk manieren om het te doen, zodat dankbaarheid een tweede natuur wordt. Uiteindelijk zal je er zelfs geen moeite meer voor hoeven te doen. Hieronder vind je de beste tips om dankbaarheid in je leven te integreren!

Dankbaarheid (2022)  50 dingen om Dankbaar voor te zijn!

1. Houd een dankbaarheidsdagboekje bij

Dankbaar zijn en blijven is zoveel gemakkelijker als je opschrijft waar je precies dankbaar voor bent, toch? Niet alleen zie je dan op papier staan wat er allemaal positief is in je leven, ook werkt het effectief opschrijven van die dingen als een soort van bevestiging, of een affirmatie. Door bijvoorbeeld elke morgen drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent in je dagboek, begin je je dag alvast met een positief gevoel. En dat maakt gelukkig zijn zoveel gemakkelijker!

2. Doe aan affirmaties

Een andere goede manier om je dankbaarheid voor het leven en alles wat erin zit te oefenen, is door elke dag affirmaties te doen. Affirmaties kunnen (zoals in een dagboek) geschreven zijn, maar ze bevatten extra kracht als je ze uitspreekt. Uitgesproken affirmaties bezitten een ontastbare kracht en energie, die je in een kwestie van enkele seconden een goed gevoel geven. 

Enkele goede voorbeelden van affirmaties voor dankbaarheid:

‘Dank je voor mijn prachtige gezin’

Dank je voor deze gezonde en lekkere maaltijd’

Dank je voor mijn kloppende hart’

Het leuk is dat je zelf affirmaties kunt maken, door gewoon even stil te staan bij dingen waar je dankbaar voor kunt zijn. Je kan ze ten slotte ook in een bedankt tekst gieten, zodat de lieve mensen om je heen weten dat je dankbaar voor ze bent!

3. Mediteer elke dag

Als je je dankbaar wilt voelen, dan is het belangrijk dat je geest sterk en weerbaar genoeg is om zich op het positieve in je leven te focussen. Dat gaat natuurlijk niet zomaar: jaren van conditionering hebben er misschien voor gezorgd dat ‘stress hebben’ en een negatieve mindset automatismen zijn geworden. Toch kan je dit veranderen, en meditatie helpt daarbij!

Als je mediteert, dan kweek je een hoger bewustzijn over jezelf, je lichaam en je eigen gedachten. Als je bewuster bent, dan verliezen negatieve gedachtepatronen meteen al hun kracht – en dat maakt de weg vrij voor positieve gedachten, zoals bijvoorbeeld dankbaarheid!

4. Haal inspiratie uit dankbaarheid quotes

In een wereld waar het internet niet meer kan worden weggedacht, is het begrijpelijk dat je veel informatie en inzichten online vindt. Ook als je dankbaar wilt zijn, is dat een goed idee! Op websites, maar ook via talloze andere bronnen, vind je heel wat motiverende en inspirerende dankbaarheid quotes, die je een mentale boost kunnen geven.

Het voordeel? Dergelijke quotes zijn helemaal gratis, je haalt er misschien inspiratie uit voor je eigen leven of situatie en je voelt je in slechts enkele klikken ongetwijfeld een stuk beter. Een win-win situatie, waar je tijdens het oefenen van je dankbaarheidsspier zeker gebruik van moet maken!

5. Geef niet op!

Ten slotte is het erg belangrijk dat je je focust op zaken en lieve mensen waar je oprecht dankbaar voor kunt zijn, elke dag opnieuw. Oefening baart kunst en als je je dankbaarheidsspier sterker wilt maken – dan zal je veel moeten oefenen. Zeker als je merkt dat je mindset op dit moment nogal destructief of negatief is!

Probeer er dus een gewoonte van te maken om elke dag een aantal dingen te doen die je helpen om het leven vanuit een ander standpunt te bekijken. Richt je mentaal op wat je wél hebt en kunt. Alle begin is moeilijk, maar als je volhoudt ga je voor je het weet dankbaarder door het leven!

Dankbaarheid (2022)  50 dingen om Dankbaar voor te zijn!

Het verband tussen dankbaarheid en geluk

Vandaag dankbaar zijn is duidelijk een krachtig hulpmiddel om je leven meer zin te geven en je gelukkiger te voelen. Maar waarom zijn tools, waaronder een dankbaarheidsdagboek en dankbaarheid quotes, nu precies zo belangrijk? Het werd al in één van de vorige deeltjes van deze blog gezegd, maar het is de moeite waard om er nog wat dieper op in te gaan.

Dankbaarheid en geluk gaan hand in hand, en op één niveau heeft dat vooral te maken met het effect van emoties op onze hersenen. We weten allemaal dat zowel positieve als negatieve gevoelens ons lichaam én onze geest beïnvloeden – maar hoe werkt dat precies?

1. De productie van gelukshormonen

Als we geweldig dankbaar zijn, dan produceren onze hersenen enkele belangrijke feel-good hormonen, waaronder dopamine en serotonine. Deze hormonen zorgen er op hun beurt voor dat we ons beter voelen, beter bestand zijn tegen stress, beter slapen en meer kunnen genieten van de kleine dingetjes. Hormonen beïnvloeden dus echt alles in ons lichaam én onze geest!

2. Het verhogen van onze frequentie 

Nieuw wetenschappelijk onderzoek naar het verband tussen emoties en het lichaam wijst uit dat hoe we ons voelen effectief een invloed heeft op ons lichaam – maar dat gaat verder dan de meeste mensen denken. Naast hormonen beïnvloeden positieve emoties, zoals dankbaarheid, ook de frequentie van ons eigen elektromagnetische veld. 

Dankbaarheid (2022)  50 dingen om Dankbaar voor te zijn!

3. Het aantrekken van positieve eigenschappen, ervaringen en personen

Dit elektromagnetische veld heeft op zijn beurt dan weer een invloed op welke situaties en personen we in ons leven aantrekken. Hoe hoger onze eigen frequentie en vibratie zijn, hoe gemakkelijker we mensen en gebeurtenissen zullen aantrekken die daarmee overeenstemmen. En zo kom je dus in een positieve spiraal terecht!

Kortom, heel dankbaar zijn is een van de beste manieren om je beter te voelen, en situaties en personen aan te trekken die bij zullen dragen aan je geluk. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het een wondermiddel is; zoals dat bij alles het geval is, moet je elke dag opnieuw je dankbaarheid oefenen. Enkel zo is het mogelijk om je leven op een fundamenteel niveau te veranderen. En dat begint hoe dan ook bij hoe je zelf in het leven staat!

Lees méér over dankbaarheid en geluk

De betekenis van dankbaarheid en het effect ervan op ons lichaam en ons geluk zijn duidelijk. Bovenstaande tips kunnen je zeker helpen om daar nog méér uit te halen, zodat dankbaarheid een tweede natuur wordt. Als je echter op zoek bent naar extra hulpmiddelen om van dankbaar zijn een gewoonte te maken, dan heb je geluk: er bestaan er tegenwoordig oneindig veel!

Zo kan je gebruik maken van een dankbaarheid app, waar je bijvoorbeeld elke dag kunt bijhouden waar je dankbaar voor bent (een beetje zoals bij een dankbaarheidsdagboek). Ook vind je talloze dankbaarheid quotes en gedichten online, die je op weg helpen om jezelf een nieuwe mindset aan te leren. 

Het resultaat van al deze inspanningen is ongetwijfeld dat je je elke dag opnieuw een beetje beter en gelukkiger voelt. En dat door enkel en alleen te beseffen dat het leven en alles wat het omvat, iets is om ongelofelijk dankbaar voor te zijn.

Wij beschikken over de unieke mogelijkheid om je staat van zijn te beïnvloeden.

Verander je emotionele staat naar een fase van dankbaarheid. Waarom dankbaarheid? Normaal bedanken we en zijn we dankbaar wanneer we wat krijgen. Als je bedankt in een staat van dankbaarheid dan gelooft je lichaam dat het wat gaat krijgen.

Dit kan je dus doen zonder daadwerkelijk op dat moment iets te krijgen.

Deze verandering vindt plaatst omdat de emotionele handtekening van dankbaarheid aangeeft dat het al gebeurde. Je zal dan dankbaarheid voelen.

Het is een kleine aanpassing in je mindset maar zal positieve gevolgen geven.

Lees ook deze blog over positief denken en dit artikel over accepteren en loslaten. Laat je inspireren door documentaires over mindset en hier vind je een overzicht van de beste boeken over mindset.

Meest gestelde vragen

Heb je nog vragen over dankbaarheid? Je bent niet de enige. Hieronder vind je de meest gestelde vragen over dankbaarheid.

Wat is dankbaarheid?

Dankbaarheid is een woord dat we allemaal kennen, en we weten in zekere in ook wat het betekent. Als je iets goeds overkomt, dan is het gemakkelijk en vanzelfsprekend om daar dankbaar voor te zijn. Gebeurt er iets dat je liever niet had gewild, dan voel je waarschijnlijk het tegenovergestelde!

Wat betekent het om dankbaar te zijn?

Als je dankbaar bent, dan betekent het dat je waardering voelt voor iets dat gebeurt. Je kunt ook waardering voelen voor een persoon of situatie. Zo kun je dankbaar zijn voor de lieve vrienden om je heen, voor de onvoorwaardelijke liefde die je van hen krijgt. Maar je kunt ook dankbaar zijn voor de dingen die je overkomen in het leven, voor het geluk wat je hebt en de kansen die op je pad verschijnen. Dankbaar zijn vergroot het geluksgevoel van elk mens.

Waarom voel je dankbaarheid?

Dankbaarheid is een gevoel dat ontstaat wanneer er mooie dingen gebeuren in het leven. Misschien helpt iemand je met iets waar je zelf niet uitkomt of krijg je een cadeautje van iemand. Dankbaarheid vergroot je geluksgevoel en hangt samen met positiviteit in je leven. Het is een manier om je waardering te laten blijken. (1)

Waarvoor kun je dankbaar zijn?

Je kunt dankbaar zijn om verschillende redenen. In principe zijn het altijd positieve dingen die gebeuren. Denk aan een kans die je krijgt, de baan waarvoor je aangenomen wordt of de persoon die je ergens mee helpt. Je kunt ook dankbaar zijn door achteraf terug te kijken op een vervelende situatie. Als je inziet waar die situatie goed voor was, kun je toch dankbaarheid voelen voor de ervaring.

Waarom moet je dankbaarheid opschrijven?

Door op te schrijven waarvoor je dankbaar bent, kun je er meer bij stil staan. Schrijf je elke dag je dankbaarheid op, dan is het heel leuk om dit na een tijdje terug te lezen. Je gaat zo meer waardering en dankbaarheid voelen voor de kleine dingen in het leven. Daar kun je energie en positiviteit uit halen. Hoe meer dankbaarheid je voelt voor kleine dingen, hoe fijner je elke dag zal ervaren.

Conclusie beste training persoonlijke ontwikkeling

Martijn

Martijn

Martijn is oprichter van het platform Jouwpersoonlijkegroei.nl, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In het gratis E-book deelt Martijn de beste 50 praktische tips om groei te ervaren. Download nu gratis >>
Anderen bekeken ook

Geen reacties on Dankbaarheid (2022) | 50 dingen om Dankbaar voor te zijn!

    Laat een reactie achter