arrow_drop_up arrow_drop_down
Crossfitter breekt rug en finished een IRONMAN (Docu review)
6 januari 2020 

Crossfitter breekt rug en finished een IRONMAN (Docu review)

Professioneel crossfitter James Newbury, 5e op de Crossfit Games (WK) van 2019, breekt zijn rug met mountainbiken en finished 5,5 week later een IRONMAN in 10 uur en 14 min

James is een echte sportliefhebber. Crossfit is alles voor hem maar daarnaast doet ook aan vele andere “extreme” sporten. In de documentaire geeft hij aan dit voornamelijk voor de ervaring en de fysieke en mentale uitdagingen te doen. Hij doet niet aan half werk, stelt scherpe doelen en behaalt deze ook. James wil niet aan de zijkant toekijken of op safe spelen, hij houdt ervan om zichzelf te pushen.

Bekijk de documentaire:

Mountainbike ongeluk

Een uitdaging kreeg James toen hij tijdens het downhill mountainbiken met vrienden een bocht niet goed inschatte. James probeerde nog te corrigeren maar kwam in los zand terecht en naderde een boom. Hij klapte over zijn stuur met zijn hoofd frontaal tegen de boom. Zijn helm was kapot. James bleef bij bewustzijn maar zijn zicht was hij voor 4 á 5 seconden kwijt. Naar zijn vrienden toe reageerde hij dat alles oké was. Hij voelde echter wel dat hij even moest blijven liggen omdat hij bijna geen lucht kreeg. Nadat hij met moeite omhoog was gekrabbeld belde hij zijn vriendin dat hij oké was maar wel naar het ziekenhuis ging ter controle.

James had vroeger al de nodige klappen gehad met Australian football en meerdere keren een auto ongeluk meegemaakt. Dit keer voelde het anders, alsof zijn botten door elkaar geschut waren. Zijn rug was ontzettend stijf. Maar hij bleef tegen iedereen volhouden dat er niks aan de hand was.

Diagnose

In het ziekenhuis bleek na de nodige scans dat hij 2 ribben (7e en 8e) had gebroken, een geperforeerde long had en zijn ruggenwervels T2 en T3 had gebroken. Hij werd verplaatst naar een andere kamer en mocht zeker 5 dagen niet bewegen.

Door zijn hoofd schoten de gedachten dat hij de Open (WK Crossfit 2020 kwalificatie) niet kon afmaken, niet naar Dublin kon gaan voor de Filthy 150 (Crossfit event) en de IRONMAN waar hij zo naar uit had gekeken niet kon doen. Volgens de artsen kon hij over 6 tot 8 weken weer beginnen met trainen.

Hij accepteerde dat hij geen gewichten kon liften waardoor hij de Open niet kon afmaken en de Filthy 150 moest afzeggen. James vroeg zich wel direct af of hij kon zwemmen, fietsen en hardlopen voor de IRONMAN.

James zijn positieve mindset is opvallend te noemen. Ondanks de diagnose zei hij tegen zijn vrienden dat hij die avond weer thuis zou zijn en een dag later gewoon bij zijn moeder zou gaan eten.

Challenge

James houdt van zijn herstel en was niet eens heel erg verdrietig. Hij zag zijn herstel als een challenge en pakte deze met beide handen aan. Hij vroeg zich af hoe snel hij hiervan zou kunnen herstellen. Na 4 dagen ziekenhuis met de nodige scans mocht hij naar huis. Hij mocht niet vliegen en niet zwaarder dan 2 kg tillen van de artsen.

James stapte op dag 6 na het ongeluk op de hometrainer voor 1 uur. Het fietsen was te doen alleen het erop en eraf stappen deed pijn. James wilde eigenlijk geen pijnmedicatie maar besloot toch om het minimaal voorgeschreven te nemen. Op dag 7 ging hij naar 2 uur, op dag 8 naar 3 uur en op dag 9 zelfs naar 5 uur op de hometrainer.

Na de hometrainer begon hij weer met joggen. Hij ging voor een run van 2,5 km wat nog erg oncomfortabel was rondom zijn ribben. James bleef zich afvragen wat hij moest doen om zo snel mogelijk te herstellen.

Mindset

Naast fulltime crossfit atleet schrijft hij herstelprogramma's voor sporters om snel te herstellen. Hij geloofd in de kracht van het lichaam om snel te herstellen en soms is het alleen maar mentaal. Je mentaal goed voelen is al een enorme stap in de goede richting van herstel.

In de documentaire komt ook zijn vriendin naar voren en zij is voor wat betreft het herstel van James toch wat huiverig. Ze is zelf meer van de veilige weg maar vertrouwt hem voor 100% omdat hij nooit voor het korte termijn effect zal kiezen als het op de lange termijn zijn gezondheid negatief kan beïnvloeden.

Herstel activiteiten

Naast de trainingen stonden onderstaande punten centraal tijdens zijn herstel:

  • Sauna
  • Plantaardig eten
  • Kwalitatief water
  • Ademhalingsoefeningen
  • Voldoende zuurstof
  • Naar buiten in de zon
  • 2x per dag naar het strand
  • Regelmatig aarden
  • Heel veel slaap

James sliep zo'n 10 uur per nacht en deed overdag nog korte slaapjes. Zijn lichaam wilde herstellen en liet hem 12 – 14 uur per dag slapen. Voor het ongeluk trainde James zo'n 8 uur per dag. Deze tijd gebruikte hij nu volledig voor zijn herstel.

Magische golf

Na 10 dagen ging hij weer zwemmen in de zee. Hij zwom zo'n 150 meter uit de kust wat voor hem zeer vertrouwd is. Opeens kreeg hij een golf, daar waar normaal nooit veel golven zijn, over zich heen die hij opving met zijn borst. James werd onderwater gedrukt en voelde een koude shock door zijn lichaam gevolgd door een plop in zijn borst. Hij kwam boven en kon weer voor 100% ademen. Een magisch moment en voor hem een enorme stap voorwaarts in zijn herstel.

7 dagen later waren zijn longen weer volledig hersteld en na 2,5 week waren er geen breuken meer te zien op de röntgen. De meeste mensen volgen het advies op van de artsen en blijven dan 4 – 6 weken in bed liggen. Het is een veilige manier maar versnelt het herstelproces niet.

IRONMAN

Na 5,5 week herstellen van zijn mountainbike ongeluk zat James bijna weer op het niveau van voor het ongeluk. Wat een prestatie! Zijn doel voor de IRONMAN was onder de 11 uur maar als het 12 uur wordt is het ook oké voor hem.

Tijdens zijn herstel keek James van dag tot dag of hij de IRONMAN ging halen. Het was vooraf geen definitieve ja of nee voor hem. James ging volledig op in het herstelproces. Hij is zijn vriendin enorm dankbaar voor haar vertrouwen en support. Hij weet niet of hij hetzelfde zo voor haar zou kunnen doen.

James eindigt de IRONMAN in 10 uur 14 minuten en 42 seconden en eindigt hiermee op een 162e plaats. Een IRONMAN bestaat uit 3.8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42,2 km hardlopen.

Als je iets graag genoeg wil kun je het waarmaken. Als je niet bereidt bent om uit je comfortzone te stappen, verwacht dan ook geen grote resultaten. Zo simpel is het.

-James Newbury

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaap, Meditatie, Mindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie wat jij vond van deze documentaire? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download