arrow_drop_up arrow_drop_down
30 april 2020 

Tips om je cortisol niveau onder controle te houden

Het is niet prettig om in een langdurige stressvolle situatie te zitten. Soms is het onmogelijk om stress te vermijden waardoor de hoeveelheid cortisol in je lichaam toeneemt. Dit brengt de nodige klachten met zich mee en daarom is het belangrijk je cortisolwaarde in de gaten te houden. Wat is cortisol eigenlijk, wat doet het en hoe breng je verandering in een te hoge of te lage cortisolwaarde?

Wat is cortisol en wat doet het?

Cortisol is een stress hormoon dat door je lichaam zelf wordt aangemaakt. Dit stress hormoon wordt aangemaakt in de bijnieren en is een natuurlijke manier van het lichaam om te reageren op stress. Het stress hormoon maakt dat je lange tijd alert bent en dit is soms noodzakelijk, bijvoorbeeld op je werk of tijdens een andere stressvolle periode zoals spanningen thuis. Krijg je gedurende een langere periode te maken met stress? Dan kan de cortisolwaarde flink stijgen en dit brengt vervelende bijwerkingen met zich mee.

Cortisol te hoog

Cortisol dat te hoog is brengt allerlei vervelende klachten met zich mee. Wat zijn cortisol te hoog symptomen?
  • Je slaapt slechter en je bent ook vaker vermoeid.
  • Je immuunsysteem verzwakt waardoor je vatbaarder bent voor ziektes.
  • Je ontwikkelt een grotere behoefte naar suikers waardoor ook je gewicht toeneemt.
  • Je bent sneller nerveus je hebt ook eerder last van negatieve stemmingen.
  • Je libido neemt af zodat je minder zin en energie hebt om te vrijen.
  • Een te hoge cortisolwaarde veroorzaakt tot slot mogelijke maag- en darmklachten en/of rug- en hoofdpijn.

Teveel cortisol: wat kun je zelf doen?

Hormonen en voeding zijn nauw met elkaar verbonden en dit betekent dat je zelf in actie kunt komen bij een te hoog cortisol. Hoe breng je hormonen in balans met voeding? Ik geef je een aantal tips:
  • Draag zorg voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Beperk de hoeveelheid koffie en alcohol die je drinkt en ga te vet eten uit de weg.
  • Drink wat meer thee en vermijd de snelle suikers.
  • Kies voor voldoende beweging en besteed aandacht aan een goede nachtrust.
  • Teveel cortisol is ook te verlagen door het innemen van supplementen. Vitamine C is een interessante antioxidant en geldt als dé ultieme anti-stress vitamine. Ook magnesium is een aanrader in stressvolle situatie.
  • De hoeveelheid stress verlaagt onder andere door het maken van een lange boswandeling. Frans onderzoek toont aan dat al na drie boswandelingen de hoeveelheid stress afneemt.
  • Stress kun je ook te lijf gaan door regelmatig te mediteren of ontspanningsmomenten in te bouwen.

Cortisol te laag

Je cortisol kan ook te laag zijn en dit wordt veelal veroorzaakt door een auto-immuunziekte. De bijnieren zijn dan bijvoorbeeld ontstoken en dit heeft de nodige gevolgen. Je bent moe, misselijk, je verliest gewicht of je bent somber. In die situatie is het noodzakelijk om een arts of specialist te raadplegen. Die zal onder andere de hoeveelheid cortisol testen en afhankelijk van de diagnose een operatie uitvoeren. Kortom: bereik persoonlijke groei door teveel cortisol te vermijden. Het is niet goed voor je geestelijk en lichamelijk welzijn. Streef daarom naar een leven vol geluk door aandacht te besteden aan gezonde voeding, voldoende beweging en een positieve mindset.  

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie wat jij doet om je cortisol niveau onder controle te houden? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂
Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen