In dit artikel

Calorieën Tellen | Gratis Nederlandse App MyFitnessPal

Calorieën Tellen | Tips en Gratis Nederlandse App!

In dit artikel

Afvallen: het is iets wat de meesten onder ons maar al te graag willen, maar heel wat mensen weten jammer genoeg niet hoe ze daar precies aan moeten beginnen! Als je op het internet of in andere bronnen informatie zoekt over afvallen en gewichtsverlies, dan gaat het vroeg of laat over ‘calorieën tellen’. Calorieën tellen is één van de vele methodes die worden gehanteerd om gewicht te verliezen, en het principe is op zich eenvoudig: als je bijhoudt hoeveel calorieën je gedurende de dag eet, dan weet je precies hoeveel je moet eten om af te vallen of aan te komen.

Maar is het wel zo eenvoudig? En zo ja, hoe werkt calorieën tellen, bijvoorbeeld met een online calculator of een app als MyFitnessPal, precies? Als je nieuwsgierig bent naar een antwoord op deze en meer vragen, dan kan deze blog je vast en zeker op weg helpen!

50 Praktische groei tips
Met mijn 50 gratis tips maak jij de volgende stap in jouw persoonlijke groei!
Vraag nu het E-book aan

Wat houdt calorieën tellen precies in?

Calorieën tellen klinkt eenvoudig, niet? Je berekent op basis van informatie over het aantal calorieën in een voedingsmiddel of maaltijd hoeveel energie je binnenkrijgt. Als je dat bij elke maaltijd doet, tel je uiteindelijk het totale aantal calorieën bij elkaar op – en ziezo, je weet precies hoeveel calorieën je vandaag hebt gegeten!

In theorie is het erg eenvoudig, maar in de praktijk blijkt calorieën tellen voor veel mensen een heuse uitdaging te zijn. En dat is ook normaal; we zijn geen machines, maar mensen en dat betekent dat we vaak zin hebben in méér eten dan goed is voor ons lichaam!

Als je toch de uitdaging aan wilt gaan en van calorieën tellen een gewoonte wilt maken, dan is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent. Calorieën tellen kan immers op verschillende manieren, en het biedt zowel voordelen als nadelen. In het volgende stukje gaan we daar iets dieper op in, zodat je weet wat je kunt verwachten!

Calorieën Tellen | Gratis Nederlandse App MyFitnessPal

De belangrijkste voordelen en nadelen van calorieën tellen

Zoals dat bij alles dat met gezondheid te maken heeft het geval is, kan calorieën tellen je helpen, maar het kan het je ook moeilijker maken. Hieronder enkele belangrijke voordelen en nadelen van calorieën tellen:

De voordelen van calorieën tellen:

1. Calorieën tellen geeft je meer controle over je eetpatroon

Het spreekt voor zich dat je, als je calorieën telt, een duidelijker beeld zult hebben op hoeveel je elke dag precies eet. En dat maakt het op zijn beurt een stuk eenvoudiger om aanpassingen te maken waar dat nodig is! Neem je je gezondheidsdoelen serieus en wil je écht het beste halen uit je lichaam, dan kan calorieën tellen met een app of ander hulpmiddel zeker helpen.

Hoewel het tellen van calorieën nooit een absolute wetenschap kan zijn (er zijn immers zoveel verschillende factoren die het aantal calorieën in voeding beïnvloeden, alsook de opname ervan in ons lichaam), is calorieën tellen perfect voor zij die meer grip willen hebben op hun voedingspatroon.

2. Calorieën tellen is relatief gemakkelijk tegenwoordig

Als je geen zin hebt om handmatig calorieën te tellen in een boekje en daarvoor op zoek te gaan naar het exacte aantal calorieën in een bepaald product (bijvoorbeeld door het label in de winkel te raadplegen), dan heb je geluk; er bestaan tegenwoordig heel wat handige calorieën tellen apps die het rekenwerk voor jou doen!

Denk maar aan MyFitnessPal, een handige app die in enkele seconden tijd een product scant, het aantal macronutriënten erin optelt en zo bepaalt hoeveel calorieën er in zitten. Op die manier heb je geen halfuur extra tijd (en een talent voor wiskunde) nodig om een goed beeld te krijgen van hoeveel calorieën je gedurende de dag eet.

3. Calorieën tellen werkt écht

Ten slotte kan calorieën tellen écht resultaten opleveren, zolang je het maar goed doet. Het lichaam is een stuk complexer dan gewoon calorieën in, calorieën uit, maar dankzij een calorieën tellen app of boekje zal je je gezondheidsdoelen een stuk sneller en gemakkelijker bereiken. Pas als je lichaam méér calorieën verbrandt dan het binnen krijgt, zal het vetmassa aanspreken als energiebron. En dat is waar het afvallen begint!

Wie zomaar wat eet en totaal geen aandacht besteedt aan porties en het soort voeding dat hij of zij bereidt of koopt, zal het veel moeilijker hebben om gewicht te verliezen. Calorieën tellen met een app of boekje is dus een handig hulpmiddel om daadwerkelijk resultaat te bereiken!

De nadelen van calorieën tellen:

1. Calorieën tellen kan een bron van stress zijn

Veel mensen argumenteren dat calorieën tellen tegennatuurlijk is, en dat het daarom eerder een bron van stress zou zijn dan de oplossing voor een probleem met overgewicht. Op zich klinkt dat logisch, maar het hangt eigenlijk helemaal af van hoe je met calorieën tellen omgaat. Als je mentaal veel energie verspilt aan het optellen van calorieën uit alles wat je eet en stress ervaart als je boven je maximale aantal calorieën uitkomt, dan zal het je inderdaad meer kwaad dan goed doen.

Je lichaam zal niet anders reageren op obsessief gedrag en gedachten in verband met voeding, dan dat het zou reageren op de aanval van een wild dier: door stresshormonen te produceren. En teveel aan stresshormonen zal er juist voor zorgen dat je minder gemakkelijk afvalt. Integendeel, je komt er sneller door aan! Beschouw calorieën tellen dus als een hulpmiddel, niet als hét antwoord op overgewicht. Hoe minder stress je ervaart bij het tellen van calorieën, hoe beter de resultaten! Wil je minder calorien tot je nemen kan je ook kiezen voor periodiek vasten of een intermittent fasting schema.

2. Calorieën tellen neemt wat extra tijd in beslag

Velen kiezen ervoor om geen calorieën tellen app te gebruiken, omdat ze vinden dat het te veel tijd vraagt. Het is inderdaad een extra moeite die je moet doen, maar op zich is dat het wel waard als je gezonder wilt gaan leven en af wilt vallen. Zoals vermeld hoef je tegenwoordig zelfs niet zo lang bezig te zijn met het tellen van je calorieën, juist dankzij handige apps als MyFitnessPal. Deze maken het zoveel gemakkelijker om in enkele minuten tijd een duidelijk overzicht te hebben op het aantal calorieën in een maaltijd.

Zelfs als je dus een druk leven hebt en niet zomaar al je calorieën in een boekje kunt bijhouden, is het mogelijk om je eetpatroon te beheren. Gebruik een app of online calculator om calorieën te tellen, en het wordt een stuk gemakkelijker. Dat zal zich dan weer vertalen in een extra dosis motivatie om het vol te houden!

Calorieën tellen: de beste tips om het goed te doen!

Als je voor jezelf de beslissing hebt gemaakt om calorieën te tellen, dan is het tijd voor de volgende stap! Er zijn heel wat verschillende manieren om calorieën te tellen, maar uiteindelijk wil je het gewoon zo eenvoudig, overzichtelijk en snel mogelijk kunnen doen, toch?

Hieronder vind je enkele handige tips om calorieën tellen aangenamer en sneller te maken. Op die manier wordt het geen bron van stress, en zal je dus veel meer van je gezonde levensstijl kunnen genieten!

  • Tel je calorieën elke dag

Gezonder worden en afvallen (of aankomen in spiermassa), dat is een langdurig proces. Je kan dan ook niet verwachten dat je goede resultaten zult bereiken als je slechts één dag per week je calorieën telt en bijhoudt wat je eet! Probeer van calorieën tellen een dagelijkse gewoonte te maken. Enkel op die manier krijgt je lichaam de tijd en kans om zich aan je voedingspatroon aan te passen. En het resultaat daarvan is dat je op een gezonde manier afvalt!

Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om op alle werkdagen het aantal calorieën dat je eet nauwgezet bij te houden, zodat je op het einde van de week een mooi overzicht hebt van wat je hebt gegeten. Dit zal je motiveren om vol te houden – en dat is nodig als je blijvende resultaten wilt zien!

  • Bereid maaltijden in grote hoeveelheden

Heb je geen zin om bij elke maaltijd je MyFitnessPal app boven te halen en elk ingrediënt afzonderlijk te scannen? Dan kan je altijd maaltijden in grotere hoeveelheden klaarmaken! Het voordeel hiervan is dat je slechts één keer een berekening moet maken in de app, en je dus ook veel minder tijd verliest. Dit is wel enkel aangeraden voor mensen die zich zonder problemen aan een strikt eetschema kunnen houden, waarbij ze gedurende de week dezelfde of gelijkaardige maaltijden eten.

De voordelen van maaltijden bereiden in grote hoeveelheden gaan eigenlijk nog verder. Zo bespaar je hoe dan ook heel wat tijd (zelfs als je geen calorieën zou tellen), wat bijvoorbeeld voor gezinnen met kinderen erg interessant is. Ook als je een drukke werkweek hebt en zo efficiënt mogelijk je gezondheidsdoelen wilt bereiken, kan het handig zijn om maaltijden in bulk te bereiden.

  • Houd rekening met je huidige sportschema

Calorieën tellen met een app, dat wil zeggen dat je bijhoudt hoeveel energie je haalt uit je voeding. Als je wilt afvallen, dan moet je echter ook rekening houden met je activiteitenniveau! Hoe actiever je bent gedurende de dag (en hoe intensiever je traint in de sportschool), hoe méér calorieën je mag eten om toch op gewicht te blijven of af te vallen. De meeste online calorieën tellen apps houden rekening met hoeveel en hoe hard je sport, want dat heeft een groot effect op je dagelijkse calorie-inname.

Natuurlijk is elke dag sporten geen excuus om de hele dag door te eten, maar het geeft je wel wat meer vrijheid en flexibiliteit. De meeste apps maken het ook mogelijk om het aantal calorieën dat je verbrandt tijdens wandelen of sporten te tellen. Zo heb je een nog duidelijker beeld hebt van je dagelijkse inname en verbruik van energie. Dit betekent dat je ook dit niet handmatig moet bijhouden, en dat is natuurlijk maar zo gemakkelijker!

Calorieën Tellen | Gratis Nederlandse App MyFitnessPal

Calorieën tellen met MyFitnessPal: hoe werkt MyFitnessPal?

Als je op zoekt bent naar de allerbeste app om calorieën te tellen, dan is MyFitnessPal zeker de moeite waard. Tegenwoordig maken apps het dagelijkse leven van iedereen een stuk gemakkelijker en aangenamer, en dat is bij MyFitnessPal niet anders.

Calorieën tellen om af te vallen is zoals reeds gezegd vaak een complexe zaak. Enerzijds omdat je je voeding en maaltijden vanuit een wiskundig perspectief moet bekijken – maar ook omdat de opname van calorieën uit voeding door je lichaam door zoveel verschillende factoren beïnvloed wordt. Een app of online functie kan dat hele proces een stuk gemakkelijker maken!

MyFitnessPal is een van de bekendste calorieën tellen apps die er zijn, en dat heeft verschillende redenen:

  • Snel én probleemloos producten scannen

Ten eerste is MyFitnessPal een goede keuze aangezien het scannen van producten en het tellen van calorieën erg snel gaat. MyFitnessPal beschikt over een standaard database met tal van producten (waaronder de meeste die je in supermarkten als AH, Jumbo en Lidl kunt vinden).

Het gevolg is dat je gewoon door de barcode van een bepaald product te scannen, meteen een digitaal overzicht krijgt van de inhoud: hoeveel calorieën erin zitten, hoeveel eiwitten, vetten en koolhydraten het bevat, enzovoort. Zelf hoef je dus helemaal geen zoekwerk of telwerk te doen!

  • Duidelijk je doelen instellen en opvolgen

Daarbij is MyFitnessPal méér dan gewoon een app waarmee je het aantal calorieën in je voeding kunt optellen. Het geeft je ook de mogelijkheid om op basis van je persoonlijke gezondheidsdoelen te bepalen hoeveel je mag / kan eten! Bij het instellen van de app bepaal je gewoon hoeveel je wilt afvallen (of aankomen), en vanaf dat moment geeft de app duidelijk weer hoeveel calorieën je mag eten om dat doel te bereiken. Hierbij wordt ook rekening gehouden met je huidige gewicht, je geslacht en nog meer informatie.

  • De perfecte app voor afvallen én aankomen

Hoewel de meeste mensen apps als MyFitnessPal zullen gebruiken om gewicht te verliezen, is het wel degelijk mogelijk om er ook gemakkelijker mee bij te komen. Als je bijvoorbeeld spiermassa wilt opbouwen zonder al te veel lichaamsvet op te slaan, dan is een calorieën tellen app zeker handig.

In dit geval geef je dan gewoon je doelgewicht op, en de app berekent vanzelf hoeveel calorieën je nodig hebt per dag om dat te bereiken. MyFitnessPal is dus zowel voor zij die gewicht willen verliezen als bodybuilders en andere krachtatleten een goede oplossing!

  • Extra functies zijn altijd mogelijk

Ten slotte is MyFitnessPal een interessante app om calorieën te tellen aangezien je enkele handige extra functies kunt gebruiken. MyFitnessPal Premium is een uitbreiding die je kunt aankopen, waarmee je toegang hebt tot leuke extra’s om je gezondheidsdoelen nog sneller en gemakkelijker te bereiken. Zo worden al je gerechten, combinaties van producten en meer informatie automatisch opgeslagen.

Daarbij kan je een grondige voedingsanalyse uitvoeren voor producten en kan je ook informatie over je fitness doelen of calorie-inname exporteren en bijhouden. Als je je gezondheid nog een stapje verder wilt nemen, dan is MyFitnessPal Premium dus zeker een aanrader!

Calorieën Tellen | Gratis Nederlandse App MyFitnessPal

Calorieën tellen – een handige tool om je gezondheidsdoelen te bereiken!

Calorieën tellen mag dan op het eerste zicht misschien een saaie bezigheid lijken, het kan wel degelijk helpen om je gezondheidsdoelen te bereiken. Calorieën tellen met een app, boekje of online functie hoeft helemaal niet eentonig of lastig te zijn – en als het je een duidelijk zicht biedt op je calorie-inname, hoeveel eiwitten, vetten en koolhydraten je eet en nog meer, dan is het toch de moeite waard.

Aarzel je nog steeds om je calorieën te tellen met een app als MyFitnessPal? Dan kunnen de vele positieve reviews en ervaringen van andere mensen je misschien wat meer zekerheid geven. Ook is het mogelijk om MyFitnessPal eerst gratis uit te proberen, en pas later de Premium versie te kiezen. Het resultaat is hoe dan ook je meer controle hebt over je voedingspatroon, je gewicht en dus ook je gezondheid. En dat maakt calorieën tellen dan ook zeker de moeite waard als je je persoonlijke groei serieus neemt!

Meer over diëten voor je gezondheid!

Wil jij meer doen voor je gezondheid? Focus je dan ook op andere voedingssupplementen zoals vitamines, mineralen en spoorelementen, omega 3 vetzuren, eiwitten, fytonutriënten (planten, kruiden en specerijen) en superfoods.

Persoonlijk ben ik fan van een aantal van de beste diëten. Bij voorkeur combineer ik een koolhydraatarm dieet met het intermittent fasting dieet oftewel vasten. Ik hoor ook veel mensen die positieve resultaten boeken met het paleo dieet en keto dieet. Persoonlijk denk ik wel dat je al wat ervaring met voeding dient te hebben voor deze diëten. Wat meer laagdrempelig is het ziekenhuis dieet, caloriearm dieet, eiwitrijk dieet en een vetarm dieet.

Andere populaire diëten zijn lactosevrij dieet, glutenvrij dieet, suikervrij dieet, mediterraan dieet en het vegetarische dieet. Je hebt tegenwoordig ook een ruime keuze uit maaltijdvervangers, afval shakes, dieet shakes en maaltijdshakes.

Het verschilt echt per persoon wat het beste bij jou past. Idealiter zou je intuïtief willen eten zonder calorieën te tellen en zorgen voor blijvend gewichtsverlies. Je zou dan enkel nog diëten tegen allergieën en ziekten. Snel afvallen en buikvet verbranden is niet nodig als je al op je ideale gewicht zit.

Zit je toch nog niet helemaal lekker in je vel dan zijn de volgende opties wellicht een uitkomst voor jou: Afslank Receptenbijbel, Hamster in je Brein methode, 50 dagen keto challenge, Koolhydraatarm 50 dagen programma, 20 dagen suikervrij of Fitcooking. Daarnaast kan ook interessant zijn 50 recepten in 30 minuten, My Shredded Lifestyle, Veganistisch koken en de anti buikvet training.

Wil je meer weten over al deze voedingssupplementen? Lees dan de uitgebreide reviews die ik erover schreef. Daarin ben ik gaan onderzoeken wat de voordelen zijn voor je gezondheid én waar ze het beste kan kopen. Je kan bij al onze partners met een gerust hart je supplementen bestellen. In veel gevallen zelfs met een leuke korting! Ik ben benieuwd welke supplementen jij in huis gaat halen!

Meer informatie en gezondheid tips

Wil jij meer doen voor je gezondheid? Focus je dan ook op andere punten zoals vitamines, mineralen en spoorelementen, omega 3 vetzureneiwitten, fytonutriënten (planten, kruiden en specerijen) en superfoods zoals green juice.

Ook is er veel winst te behalen om meer met ontspanning bezig te zijn en hieronder valt zeker ook slaap. Meer bewegen zorgt voor een gezond lichaam en geest, hoeveel stappen zet jij per dag? Ook voeding en de rol van hormonen kan heel veel waarde toevoegen aan een optimale gezondheid.

Er is een verschil tussen het parasympatische en sympatische zenuwstelsel. Het autonome zenuwstelsel is een belangrijke graadmeter voor een goede gezondheid. Hieronder vallen ademhaling, hartritmevariabiliteit, cellulair geheugen en hartslag. Het parasympatische zenuwstelsel richt zich meer op acties die in gang gezet worden. Dus daarmee kun je invloed hebben op energieniveau verhogen en metabolisme verhogen bijvoorbeeld.

Er bestaan mogelijkheden tot biohacking om tot meer inzicht te komen in je eigen gezondheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Lumen metabolisme tracker, Whoop of Oura ring. Andere tools als, BMI berekenen, vetpercentage berekenen en caloriebehoefte berekenen kunnen helpend zijn om jouw lifestyle aan te passen. Calorieën tellen kan erg prettig zijn om inzicht te krijgen in hoeveel koolhydraten per dag je mag eten. Een andere optie is om een EMB test, gezondheidstest, bloedtest, vitamine test, speekseltest, urinetest of DNA test af te laten nemen om jouw patronen bij te kunnen stellen waar nodig.

Wellicht helpt een boek over voeding hierbij om patronen te doorbreken. Over suikervrij eten of hoeveel water per dag te drinken is al heel erg helpend. Het kan ook zijn dat je biologische klok tikt en je die dikke buik bij overgang wil aanpakken of de overgangsklachten wil verminderen.

Om meer aan je immuunsysteem te werken en bijvoorbeeld hooikoorts of andere ziekteverschijnselen te voorkomen kun je ook denken aan een ijsbad of koud douchen.

In diverse programma’s wordt hier ook meer over gesproken en uitleg gegeven. Denk bijvoorbeeld aan Richard de Leth oersterk, My Shredded Lifestyle of lees het boek Brain Balance. Het kan ook zomaar zijn dat jij baat hebt bij een weekmenu planner van Puur Figuur.

Wil je meer weten over gezondheid? Lees dan de uitgebreide reviews die ik erover schreef. Daarin ben ik gaan onderzoeken wat de voordelen zijn voor je gezondheid én waar ze het beste kan kopen. Je kan bij al onze partners met een gerust hart je producten bestellen. In veel gevallen zelfs met een leuke korting! Ik ben benieuwd welke tools jij in huis gaat halen!

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (1988), ervaringsdeskundige en oprichter van Jouwpersoonlijkegroei.nl, is partner van Anouk en trotse vader van Tess en Luka. Zijn passie ligt bij voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Ontdek zijn top 50 praktische tips voor persoonlijke groei in zijn gratis E-book. Volg Martijn ook op LinkedIn, Facebook en Instagram. Voor opmerkingen of vragen, mail martijn@jouwpersoonlijkegroei.nl of bel 033-2022144 tijdens kantooruren. Meer ervaringen van Martijn Meeuwis
Anderen bekeken ook

Geen reacties on Calorieën Tellen | Tips en Gratis Nederlandse App!

Laat een reactie achter

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips