Hoe begin je met Yoga: een levenswijze met een rijke geschiedenis
27 maart 2021 
17 min. leestijd

Hoe begin je met Yoga: een levenswijze met een rijke geschiedenis

Yoga is tegenwoordig één van de populairste sporten die er zijn, daar ben je het ongetwijfeld mee eens. De kans is dan ook groot dat je zelf met Yoga wilt beginnen, maar hoe doe je dat precies? Je vindt online zoveel verschillende bronnen met informatie over yoga voor beginners, dat je er misschien niet meer wegwijs uit geraakt.

Gelukkig kan deze blog over yoga je helpen! Waar moet je op letten als je wilt beginnen met yoga, welke yoga lessen kan je zoal volgen en hoe begin je met yoga thuis? Deze en nog veel meer vragen krijgen hieronder een duidelijk antwoord!

50 Praktische Groei Tips - Download Gratis - Jouw Persoonlijk Groei

Download het Gratis E-book

Wat is yoga?

Voor je echter aan de slag gaat met yoga als beginner, is het natuurlijk eerst belangrijk dat je precies weet wat yoga is. Yoga is eigenlijk een woord dat van het Sanskriet afkomstig is, en zoiets betekent als ‘één maken’ of ‘verbinden’. Deze term heeft dan ook betrekking op de verbinding van het lichaam en de geest, en het belang daarvan voor een goede gezondheid. Yoga is als concept zo’n 5000 jaar oud, en komt tegenwoordig in heel wat verschillende vormen en soorten. Daar wegwijs uit raken is niet altijd een gemakkelijke opdracht, zeker als beginner. Hieronder enkele van de bekendste soorten yoga:

Elk type Yoga heeft zijn eigen unieke kenmerken en focus op het vlak van fysieke en mentale training. Veruit de bekendste en meest toegepaste vorm van yoga is Hatha Yoga. Hierbij wordt een reeks van houdingen uitgevoerd die ervoor zorgen dat energie sneller en gemakkelijker door het lichaam stroomt.

Hoe dan ook is het bij Yoga de bedoeling dat je balans probeert te brengen tussen activiteit en balans, lichaam en geest, warmte en koude, enzovoort. Enkel door dergelijke tegenpolen te balanceren én mindful te blijven tijdens het hele proces, krijg je controle over je eigen lichaam en je geest. Dat is waar het bij Yoga om draait!

Online Yoga voor Beginners Thuis Online Yogales Volgen

Hoe beginnen met Yoga? De beste yoga voor beginners tips!

Of je nu Yoga thuis wilt gaan doen, online yoga cursussen wilt volgen of naar een yogales bij jou in de buurt wilt gaan – het is belangrijk dat je op voorhand een beetje weet hoe yoga precies werkt. De meeste mensen denken bij yoga aan het fysieke aspect ervan, namelijk de verschillende ‘asanas’ of yogahoudingen. Het lichamelijke aspect van yoga is het meest toegankelijke voor beginners, maar hoe dan ook komt daar later ook het geestelijke element bij kijken.

Beginnen met yoga is in theorie eenvoudig, maar het is vooral erg belangrijk dat je het op de juiste manier doet. Als je op zoek bent naar enkele handige tips voor beginners, dan kan het onderstaande overzicht je alvast goed op weg helpen!

1. Open minded leer je het best

Zoals vermeld is yoga een ‘sport’ waar ook een geestelijk aspect bij hoort. De houdingen en bewegingen die je tijdens je yoga les uitvoert, dagen je lichaam maar ook je geest uit. Het is dus heel normaal dat je je tijdens je eerste yoga lessen als beginner een beetje oncomfortabel voelt. Nieuwe uitdagingen zijn altijd ongemakkelijk, maar het is erg belangrijk dat je jezelf openstelt voor de kennis en ervaringen die je opdoet tijdens je eerste yoga lessen. Probeer wat er gebeurt in je lichaam, rondom je en in je verstand niet te beoordelen of ertegen te vechten: het maakt allemaal deel uit van het leerproces!

2. Stap voor stap is de boodschap

Zoals dat bij alle begin het geval is, is yoga voor beginners niet altijd gemakkelijk. Als je van plan bent je eerste yoga les te volgen of een yoga cursus te volgen, dan is het belangrijk dat je denkt in kleine stapjes. Het is misschien intimiderend om te zien hoe ervaren yogi’s zich in onmogelijke bochten kunnen wringen, waardoor je nog voor je eerste yoga les al de motivatie verliest. Focus je echter op je eigen lichaam en je eigen vooruitgang – enkel zo zal je gemotiveerd blijven!

De Beste Detox Sapkuur Deal bij Sap.je Kortingscode Korting

Lees onze uitgebreide review over de sapjes van Sap.je

3. Een goede ademhaling is troef

Als we het hebben over Yoga, dan kunnen we er niet om heen: de ademhaling speelt een essentiële rol bij het uitvoeren van bewegingen en het onder controle houden van je geest. Probeer een natuurlijk ademhalingspatroon aan te houden, zodat je lichaam écht tot rust kan komen en toch de houdingen en bewegingen efficiënt kan uitvoeren. Onthoud: yoga is méér dan gewoon fysieke inspanning, dus pas als je je ademhaling onder controle hebt kan je ook je geestelijke aspect intenser ervaren en balans creëren tussen het innerlijke en het uiterlijke.

4. Drink water, maar niet te veel

Het is bij yoga voor beginners erg belangrijk dat je voldoende drinkt, zeker als je de intensiteit niet gewend bent of nieuwe oefeningen uitprobeert. Probeer ook hier echter balans te vinden, aangezien te véél drinken ervoor zal zorgen dat je je lichamelijk oncomfortabel voelt. Drink af en toe een slokje om zeker te zijn dat het ‘innerlijke vuur’ dat je tijdens de bewegingen in je lichaam opstookt, niet wordt geblust. Op die manier blijf je alert en actief!

Vitaily Korting - Alle supplementen in één! - Kortingscode - Richard de Leth

5. Maak voor jezelf uit waarom je aan yoga doet

Yoga is een persoonlijke sport, een innerlijke reis waarbij je zowel je lichaam als je geest onderzoekt en beide in balans probeert te brengen. Het is dus van groot belang dat je het om de juiste reden doet, zodat je gemotiveerd blijft. Stel jezelf de vraag: waarom wil ik met yoga beginnen? Wat motiveert mij om een yoga les of yoga cursus te volgen voor beginners? Zodra je daar het antwoord op vindt, zal je versteld staan van hoeveel motivatie en inspiratie je hebt om het vol te houden!

6. Oefening baart kunst

Een professionele voetballer bereikt ook geen topniveau in enkele lessen tijd – en bij yoga is dat niet anders! Erken dat yoga een sport/levensstijl is die heel wat aandacht, tijd en oefening vereist. Als beginner word je initieel geconfronteerd met het feit dat je bepaalde bewegingen nog niet kunt, of dat je conditie je niet toelaat om een hele les in één keer af te ronden. Probeer je daar niet tegen te verzetten: volg je lichaam en oefen regelmatig om je kracht (zowel fysiek als geestelijk) te verbeteren!

eerste-hulp-bij-slecht-slapen-60-korting

Klik hier voor 60% Early Bird Korting op Eerste Hulp Bij Slecht Slapen

7. Doe elke keer opnieuw je best

Als je je persoonlijke reis in de wereld van de yoga serieus neemt, dan is het belangrijk dat je elke yoga les opnieuw écht je best doet. Volg je yoga lessen thuis, dan is de verleiding misschien groot om het wat rustiger aan te doen – en dat mag natuurlijk – maar probeer toch voldoende moeite te doen om beter te worden. Het voordeel van een yoga groepsles of een yoga cursus is dat je door de aanwezigheid van andere mensen (die misschien gevorderder zijn) gemotiveerd wordt om jezelf uit te dagen!

8. Gebruik hulpmiddelen: ze zijn er voor!

Als je een yoga cursus of les volgt in een yoga centrum of school, dan kan je altijd gebruik maken van handige hulpmiddelen en tools om je te ondersteunen bij bepaalde bewegingen. Denk maar aan yoga blokken als steun voor je onderrug of bekken, zachte kussens om bepaalde liggende poses iets gemakkelijker te maken, enzovoort. Tast de grenzen van je eigen fysieke mobiliteit af om te bepalen welke hulpmiddelen je nodig hebt – en gebruik ze tot je voelt dat je het zonder kunt!

Ultieme Powernap Formule - 2 uur Energie Tanken! In Slechts 5 Minuten

Klik hier voor de Ultieme Powernap Formule

9. Sluit je yoga sessie altijd rustig af

Hoewel veel mensen denken dat yoga op zich een soort van meditatie is, komen er toch heel wat fysieke kracht en mentale arbeid bij kijken (zeker bij varianten als Power Yoga). Het is dus belangrijk dat je na je yoga les afsluit met een korte meditatie, een beetje zoals je een training sessie zou afronden met een cool-down. Door even te mediteren beloon je jezelf en neem je de tijd om jezelf, je lichaam en je geest actief te bedanken. Ook dat zal je motiveren om yoga te blijven doen!

De vele voordelen van yoga voor je gezondheid

Nu je al een beetje een beter beeld hebt van hoe je als beginner aan yoga kunt gaan doen, vraag je je misschien af: wat zijn de voordelen van een yoga les thuis of een yoga cursus voor je gezondheid? Hieronder een kort overzichtje met de belangrijkste voordelen:

  • Je lichaam en geest kunnen zich beter ontspannen, ook tijdens periodes van stress. Je leert beter omgaan met triggers die je normaal gezien van je stuk brengen.
  • Je bouwt spierkracht op, waardoor je bewegingen in het dagelijkse leven gemakkelijker en beter kunt uitvoeren. Door yoga bewegingen met je eigen lichaamsgewicht uit te voeren, bouw je een natuurlijke fysieke basiskracht op.
  • Je voelt je zelfverzekerder. Deels komt dit doordat je je fitter en sterker voelt, maar het is ook te danken aan het feit dat je negatieve gedachtepatronen tijdens yoga leert identificeren en relativeren in het dagelijkse leven.
  • Je kunt je beter concentreren. Doordat je jezelf regelmatig oefent op het richten van je gedachten en het optimaal gebruiken van je mentale energie, heb je ook veel meer concentratie tijdens je werk.
  • Je lichaam én geest zijn flexibeler en stabieler. Net zoals spierkracht kan je ook flexibiliteit en stabiliteit opbouwen met yoga voor beginners. Denk eraan: lichaam en geest vormen én geheel – dus de beweeglijkheid en stabiliteit die je in je lichaam ervaart zullen ook doorsijpelen in het geestelijke aspect van je bestaan!
  • Een moment creëren voor jezelf. Een yoga les is een moment voor jezelf, en enkel voor jezelf. Het is een kans om je te focussen op je eigen lichaam en geest, zonder hierbij je concentratie te verliezen en aandacht te besteden aan elke andere vorm van afleiding.
  • Je leert je grenzen aftasten. Ten slotte is yoga voor beginners de beste manier om je grenzen te leren kennen én deze uit de dagen. Enkel als je jezelf fysiek én mentaal uit je comfort zone durft te wagen, kan je ook in het dagelijkse leven dingen manifesteren en bereiken.

De voordelen van yoga voor beginners reiken ver, dat is duidelijk. Tegenwoordig wordt Yoga beschouwd als de ideale sport/levensstijl voor wie chronische stress wil tegengaan, een burn-out wil voorkomen of verwerken en gewoon een extra dimensie aan zijn of haar leven wilt toevoegen. Hoewel deze voordelen van yoga universeel zijn, bestaan er wel verschillende manieren om aan yoga te doen. In het volgende stukje kom je meer te weten over yoga thuis, online yoga lessen en een yoga klas of cursus – en wat de voordelen van elke optie zijn!

De beste manieren om aan yoga te doen

Eén van de grootste voordelen van yoga is dat je het eigenlijk zowat overal kunt doen: thuis in je eentje, in een yoga klas of zelfs online. Elke methode heeft zo zijn eigen voordelen, zoals uit het volgende overzicht duidelijk wordt:

1. Yoga thuis doen

Als je graag in je eentje sport en liefst zo weinig mogelijk afleiding hebt tijdens je practice, dan is yoga thuis iets voor jou. Als je thuis in je eigen woonkamer of slaapkamer je yoga sessie uitvoert, dan kan je zelf kiezen wanneer, hoe en voor hoe lang. Ook kies je helemaal zelf de muziek, welke sfeer je creëert tijdens je yoga les, enzovoort.

Als je al een beetje van yoga af weet, dan kan je zelfs je eigen yoga les samenstellen zodat je geen externe begeleiding nodig hebt. Voor de echte yoga beginners is dit misschien niet meteen van toepassing, maar zodra je meer gewend bent en wat meer over de verschillende yoga houdingen weet, is het een goede oplossing!

Online Yoga voor Beginners Thuis Online Yogales Volgen

2. Online yoga volgen

Ook online yoga lessen kan je gemakkelijk thuis volgen. Het enige dat je daarvoor nodig hebt is een internetverbinding en toegang tot een online yoga cursus platform of programma. Je vindt tegenwoordig heel wat verschillende online yoga trainingen en lessen op YouTube, maar er zijn ook andere, gespecialiseerde aanbieders. Zo kan je kiezen voor Happy with Yoga: Yoga Stap voor Stap, of Practice, een dienst waarbij je een maandabonnement, kwartaalabonnement of jaarabonnement kunt aangaan.

Online yoga biedt als belangrijkste voordeel dat je vanaf afstand wordt begeleidt tijdens de les, waardoor je zeker bent dat je de oefeningen goed doet. Ook kan je op basis van de verschillende soorten yoga de beste yoga lessen volgen, zodat je heel gericht je lichaam oefent!

Online Yoga voor Beginners Thuis Online Yogales Volgen

3. Een yoga training volgen in een centrum of school

Voel je je meer op je gemak als je yoga kunt volgen in het bijzijn van andere mensen? Dan is een yoga les volgen in een yoga school of centrum misschien wel iets voor jou. Deze aanpak biedt ook enkele interessante voordelen. Zo ben je altijd zeker van een persoonlijke begeleiding, waarbij de lesgever je kan helpen als je bepaalde oefeningen of houdingen moeilijk vindt.

Daarbij is een yoga les volgen natuurlijk ook leuk vanwege het sociale aspect. Als je omringd bent door mensen die ook pas begonnen zijn met yoga en beter willen worden, dan is dat een extra dosis motivatie om het goed te doen. Ten slotte kan je ook inspiratie halen uit zij die al meer ervaring hebben!

Enkele yoga oefeningen voor beginners

Of je nu wilt beginnen me yoga thuis, een online yoga les wilt volgen of een échte yoga cursus wilt aangaan, het is een goed idee om jezelf op voorhand te informeren over enkele van de belangrijkste houdingen en bewegingen. Hieronder een overzichtje:

  • De Neerwaartse Hond
  • De Berghouding
  • De Opwaartse Hond
  • De Cobra Houding
  • De Sphinx Houding

Dergelijke houdingen en bewegingen zijn perfect voor beginners, die de grenzen van hun persoonlijke fysieke kracht en flexibiliteit willen leren kennen!

Begin nu met yoga voor méér innerlijke én uiterlijke persoonlijke groei

Er is een goede reden waarom yoga al duizenden jaren bestaat en tegenwoordig één van de populairste sporten is: het is een vorm van beweging die het lichaam en de geest als één geheel beschouwt, en geen onderscheid maakt tussen beide. Als je je bestaan een extra dimensie wilt geven, persoonlijk wilt blijven groeien en tegelijkertijd aan je gezondheid, kracht en bewustzijn wilt werken – dan is yoga zonder twijfel iets dat je zou moeten overwegen!

Online Yoga voor Beginners Thuis Online Yogales Volgen

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét Platform voor Zelfontwikkeling

We hebben een exclusief overzicht gemaakt met de Beste Tools voor de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei.

Daarnaast vind je op Jouwpersoonlijkegroei.nl de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, super leerzame Events, en de beste Boeken over Persoonlijke Ontwikkeling.

👉 Tip: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig!

Heel veel succes en vooral plezier met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij al bent begonnen met yoga? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂

50 Praktische Groei Tips - Download Gratis - Jouw Persoonlijk Groei

Download het Gratis E-book

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In zijn gratis E-book deelt Martijn de beste 50 Praktische Tips om groei te ervaren . >>Download Gratis<<
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Op welk onderdeel zou jij willen groeien?


  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Je kan niet op alle gebieden tegelijk groeien.


Door te focussen op één onderdeel maak je de volgende stap in jouw persoonlijke groei.


Download nu het  GRATIS E-book.  

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
Ja, ik wil het E-book
50 praktische groei tips download