arrow_drop_up arrow_drop_down
28 maart 2020 

Start vandaag met meditatie voor een gelukkig leven

Meditatie is simpel en eenvoudig en helpt jou om gelukkig in het leven te staan. Mediteren brengt allerlei voordelen met zich mee en er zijn verschillende meditatie oefeningen waaruit je kan kiezen. Jouw persoonlijke groei helpt je graag om dit praktisch te realiseren en dankzij deze blog krijg je handvatten aangereikt om vandaag nog te starten met mediteren!

Wat is meditatie?

Meditatie is mogelijk in allerlei vormen, maar bij alle meditaties draait het om het bereiken van innerlijke rust. Het is net als voldoende beweging en gezond eten een uitstekende manier om gezond in het leven te staan. Door te mediteren stem je af op innerlijke rust, maak je contact met jezelf en leer je beter omgaan met spanning en stress. Het maakt grote uitdagingen overzichtelijk en het lost allerlei problemen snel op. Een goede reden om er vandaag mee te beginnen!

Is mediteren moeilijk?

Mediteren voelt voor heel wat mensen moeilijk. En juist daarom zou je het een kans kunnen geven. Moeilijke beslissingen geven op de lange termijn een gemakkelijker leven. Anderen weten niet hoe te beginnen. Toch is het jammer om het vanwege dit soort redenen aan je voorbij te laten gaan. Mediteren maakt je leven namelijk gemakkelijker. Natuurlijk, het is een vaardigheid die je moet trainen, maar heb je ook niet moeten leren fietsen, zwemmen, veters strikken en tandenpoetsen? Alles is in het begin moeilijk, maar je hebt er nu nog steeds profijt van. Dat is met mediteren net zo.

Meditatie oefeningen voor thuis

Wil je leren mediteren? Met onderstaande meditatie oefeningen start je thuis. Het kost je weinig moeite, maar levert je wel flink wat voordelen op!
  1. Telmeditatie

Telmeditatie is een eenvoudige meditatie oefening waarbij je telt van 1 tot 10. Bij iedere uitademing tel je mee. Raak je de tel kwijt? Dan begin je gewoon weer opnieuw. Het enige wat je nodig hebt is een timer. Ga net zolang door tot de timer afloopt. Bij een telmeditatie concentreer jij je op je ademhaling. Dankzij deze meditatievorm wordt snel duidelijk hoe gemakkelijk je wordt afgeleid door je eigen gedachten. Gelukkig hoef je jezelf hierom niet te veroordelen. Bij afleidende gedachten, start je opnieuw met tellen.
  1. Geleide meditatie

Een geleide meditatie is een perfecte manier om te ontspannen. Kamp je met veel stress en wil je daar iets aan doen? Een geleide meditatie helpt je om je brein rustig te maken. De geleide meditatie kan een liggende meditatie zijn waardoor je soms gemakkelijk in slaap valt. Gelukkig is dit helemaal niet erg, want ontspanning is voor zowel geest als lichaam. Ideaal voor mensen met een stressvolle baan. Online zijn er allerlei geleide meditaties te vinden die je helpen om met deze vorm van meditatie aan de slag te gaan. Bekijk inspirerende video's op YouTube.
  1. Ademhalingsmeditatie

De ademhalingsmeditatie is een prettige vorm van mediteren als je toe bent aan de volgende stap. Het heeft wel iets weg van de telmeditatie, maar is vrijer. Tijdens het in- en uitademen breng je je aandacht naar de sensatie van het ademhalen. Je voelt bijvoorbeeld hoe je buik op en neer beweegt en wat prettig of juist niet prettig aanvoelt. Vind je het lastig om jezelf te concentreren en kamp je met afleidende gedachten? Breng je aandacht liefdevol terug en adem 'in' en 'uit'. Een ademhalingsmeditatie is een perfecte methode om je aandacht te trainen. Hoe vaker je dit oefent, hoe gemakkelijker het wordt om 'in het moment' te blijven. Het is daarom perfect te combineren met verschillende mindfulness-oefeningen.
  1. Label meditatie

Durf je het aan om nog een stap verder te zetten? Start dan met label meditatie, want deze meditatievorm creëert meer ruimte in je hoofd. Naast je ademhaling leg je je focus ook op andere zaken die je waarneemt met je zintuigen. Elke ervaring die je waarneemt, koppel je aan een enkel woord. Een afglijdende gedachte noem je bijvoorbeeld 'gedachte' en een zoemend geluid een 'zoem'. Dat voelt een beetje vreemd om te doen, maar toch ben je mindful bezig. Bovendien helpt dit jou om meer in het moment te zijn. Hoe langer je dat doet, hoe dieper je mediteert.

Handige meditatie tips

Deze vier meditatie oefeningen zijn los van elkaar te doen, maar ze zijn ook goed met elkaar te combineren. Het is aan jou wat je prettig vindt en waar je je goed bij voelt. Dit werkt namelijk voor iedereen anders. Wil je tijdens het mediteren niet in slaap vallen? Houd dan een zittende houding aan. Doe dit zo comfortabel mogelijk. Je hoeft namelijk geen pijn te ervaren tijdens het mediteren. Geleide meditaties kan je beter wel liggend uitvoeren. Het is een prima manier om je lichaam te ontspannen en dat is soms hard nodig wil je niet in je hoofd bezig zijn. Een van de vele voordelen van mediteren is dat je erna heerlijk in slaap kan vallen.

Mediteren met een meditatie app

Heb je nog nooit gemediteerd en vind je het lastig om dit op te pakken? Maak het jezelf gemakkelijk en download een meditatie app. Het is ook mogelijk om de timer op je smartphone te gebruiken. Het dwingt je om oefeningen voor een bepaalde periode actief uit te voeren. Mediteer je via deze site? Dan krijg 20 procent korting op een Meditation Moments jaarabonnement. Laat je vooral niet tegenhouden omdat je niet weet hoe je moet mediteren. Start gewoon en probeer bovengenoemde oefeningen uit. Al doe je het maar een paar minuutjes per dag. Je merkt snel genoeg hoeveel meerwaarde het heeft om met mediteren bezig te zijn. Gaat het je goed af? Bouw dan je meditatie momenten geleidelijk op naar een kwartier tot een half uur per dag. En natuurlijk mag je best weleens een dagje overslaan. Je leven hoeft namelijk niet perfect te zijn. Probeer mediteren wel onderdeel te laten zijn van je bestaan, want enkele minuten mediteren per dag doet al wonderen!  

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij al ervaring hebt met meditatie? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂
Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen