In dit artikel

Autonome zenuwstelsel

Autonome Zenuwstelsel | Klachten door Stress + Tips!

In dit artikel

Het menselijke lichaam is een complex organisme, dat door verschillende functies en onderdelen wordt bestuurd. Eén daarvan is het autonome zenuwstelsel, een tak van het zenuwstelsel dat enkele belangrijke functies vervult. Als je meer wilt weten over dit zenuwstelsel, hoe het je leven en hoe je je zenuwstelsel gezond kunt houden – dan is dit artikel iets voor jou!

50 Praktische groei tips
Met mijn 50 gratis tips maak jij de volgende stap in jouw persoonlijke groei!
Vraag nu het E-book aan

Wat is het autonome zenuwstelsel?

Het autonome zenuwstelsel is het deel van het zenuwstelsel dat niet beïnvloed wordt door onze vrije wil en dat we enkel op indirecte wijze kunnen ‘sturen’. Met andere woorden, het gaat om een zelfstandig zenuwstelsel, dat bepaalde belangrijke lichaamsprocessen regelt:

  • De ademhaling
  • De vertering
  • De bloeddruk
  • De hartslag
  • De productie van energie
  • De stofwisseling

Dergelijke processen gebeuren op automatische wijze in het lichaam: we hoeven er dus zelf geen bewuste actie voor te ondernemen. Het spreekt voor zich dat deze en meer functies essentieel zijn voor een goede gezondheid en lichamelijke en geestelijke balans. Jammer genoeg kampen veel mensen met een verstoord autonoom zenuwstelsel, wat gevolgen kan hebben voor de gezondheid! Groene sapjes van bijvoorbeeld SuperFoodies of Nutribites kunnen ondersteuning bieden.

De oorzaak van autonome zenuwstelsel klachten

Klachten in verband met het autonome zenuwstelsel kunnen verschillende oorzaken hebben, maar uiteindelijk komt het altijd op hetzelfde neer: het zenuwstelsel wordt té zwaar belast, waardoor het uiteindelijk ontregeld en beschadigd raakt. Tegenwoordig ervaren we als mens in de maatschappij heel wat druk: werk, kinderen opvoeden, uitdagingen in onze relaties, enzovoort. Deze en nog meer situaties en gebeurtenissen zorgen ervoor dat ons zenuwstelsel altijd op actief staat, waardoor het uitgeput raakt.

Je kan het een beetje vergelijken met een gaspedaal dat steeds ingedrukt wordt en geen rust krijgt. Hoe langer deze onophoudelijke ‘activiteit’ blijft duren, hoe zwaarder het autonome zenuwstelsel wordt belast. En dat zorgt voor een disbalans tussen het zogenaamde parasympatische en sympathische zenuwstelsel, de twee belangrijkste takken van het autonome zenuwstelsel.

Stress: dé oorzaak van een ontregeld en verstoord autonoom zenuwstelsel

Als er één centrale oorzaak is voor een ontregeld autonoom zenuwstelsel, dan is het stress. Het sympathische deel van het zenuwstelsel is geactiveerd, terwijl het parasympatische inactief blijft. Het gevolg is dat de persoon in kwestie bepaalde stress klachten krijgt, die zowel lichamelijk als geestelijk van aard kunnen zijn. Veel voorkomende symptomen hiervan zijn onder andere:

  • Constante vermoeidheid, zelfs na voldoende nachtrust
  • Nervositeit of aanhoudende opgejaagdheid
  • Emotionele uitspattingen of ‘mood swings’
  • Een verhoogd cortisolniveau in het bloed
  • Geen mentale of lichamelijke rust kunnen vinden

Natuurlijk gaan de symptomen van een verstoord autonoom zenuwstelsel nog veel verder, en het is dan ook belangrijk dat de persoon in kwestie de hulp en raad inschakelt van een professional. Daarnaast kunnen ook enkele veranderingen in de levensstijl nodig zijn om het autonome zenuwstelsel weer in balans te brengen!

Het autonome zenuwstelsel herstellen, hoe doe je dat?

Als je autonome zenuwstelsel verstoord is, kan je daar in veel gevallen zelf iets aan doen. Hieronder enkele tips:

  • Neem tijd om na het werk te ontspannen
  • Sport regelmatig, maar niet té intensief of te lang
  • Eet gezond en gevarieerd
  • Slaap kwalitatief met bijvoorbeeld een orthopedisch kussen
  • Mediteer en doe ademhalingsoefeningen

Dergelijke lifestyle tips zullen je autonome zenuwstelsel de kans geven om te recupereren van stress en activiteit. Het resultaat? Je voelt je beter in je vel, méér in balans en gezonder – en dat maakt persoonlijk groeien natuurlijk een stuk gemakkelijker en aangenamer!

Meer informatie en gezondheid tips

Wil jij meer doen voor je gezondheid? Focus je dan ook op andere punten zoals vitamines, mineralen en spoorelementen, omega 3 vetzureneiwitten, fytonutriënten (planten, kruiden en specerijen) en superfoods zoals green juice.

Ook is er veel winst te behalen om meer met ontspanning bezig te zijn en hieronder valt zeker ook slaap. Meer bewegen zorgt voor een gezond lichaam en geest, hoeveel stappen zet jij per dag? Ook voeding en de rol van hormonen kan heel veel waarde toevoegen aan een optimale gezondheid.

Er is een verschil tussen het parasympatische en sympatische zenuwstelsel. Het autonome zenuwstelsel is een belangrijke graadmeter voor een goede gezondheid. Hieronder vallen ademhaling, hartritmevariabiliteit, cellulair geheugen en hartslag. Het parasympatische zenuwstelsel richt zich meer op acties die in gang gezet worden. Dus daarmee kun je invloed hebben op energieniveau verhogen en metabolisme verhogen bijvoorbeeld.

Er bestaan mogelijkheden tot biohacking om tot meer inzicht te komen in je eigen gezondheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Lumen metabolisme tracker, Whoop of Oura ring. Andere tools als, BMI berekenen, vetpercentage berekenen en caloriebehoefte berekenen kunnen helpend zijn om jouw lifestyle aan te passen. Calorieën tellen kan erg prettig zijn om inzicht te krijgen in hoeveel koolhydraten per dag je mag eten. Een andere optie is om een EMB test, gezondheidstest, bloedtest, vitamine test, speekseltest, urinetest of DNA test af te laten nemen om jouw patronen bij te kunnen stellen waar nodig.

Wellicht helpt een boek over voeding hierbij om patronen te doorbreken. Over suikervrij eten of hoeveel water per dag te drinken is al heel erg helpend. Het kan ook zijn dat je biologische klok tikt en je die dikke buik bij overgang wil aanpakken of de overgangsklachten wil verminderen.

Om meer aan je immuunsysteem te werken en bijvoorbeeld hooikoorts of andere ziekteverschijnselen te voorkomen kun je ook denken aan een ijsbad of koud douchen.

In diverse programma’s wordt hier ook meer over gesproken en uitleg gegeven. Denk bijvoorbeeld aan Richard de Leth oersterk, My Shredded Lifestyle of lees het boek Brain Balance. Het kan ook zomaar zijn dat jij baat hebt bij een weekmenu planner van Puur Figuur.

Wil je meer weten over gezondheid? Lees dan de uitgebreide reviews die ik erover schreef. Daarin ben ik gaan onderzoeken wat de voordelen zijn voor je gezondheid én waar ze het beste kan kopen. Je kan bij al onze partners met een gerust hart je producten bestellen. In veel gevallen zelfs met een leuke korting! Ik ben benieuwd welke tools jij in huis gaat halen!

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (Ervaringsdeskundige)

Martijn Meeuwis (1988), ervaringsdeskundige en oprichter van Jouwpersoonlijkegroei.nl, is partner van Anouk en trotse vader van Tess en Luka. Zijn passie ligt bij voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Ontdek zijn top 50 praktische tips voor persoonlijke groei in zijn gratis E-book. Volg Martijn ook op LinkedIn, Facebook en Instagram. Voor opmerkingen of vragen, mail martijn@jouwpersoonlijkegroei.nl of bel 033-2022144 tijdens kantooruren. Meer ervaringen van Martijn Meeuwis
Anderen bekeken ook

Geen reacties on Autonome Zenuwstelsel | Klachten door Stress + Tips!

Laat een reactie achter

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips

50 praktische groei tips

Gratis E-book: ‘De volgende stap in jouw persoonlijke groei’

ebook 50 praktische groei tips