In dit artikel

Angst om Niet te Kunnen Slapen | #3 Praktische Tips!

Angst om Niet te Kunnen Slapen (2022) | #3 Praktische Tips!

In dit artikel

Wil jij je angst om niet te kunnen slapen overwinnen? Al van alles geprobeerd maar lijkt niets te werken? En weet je even niet goed meer wat je moet doen?

Maak je niet druk! Er bestaat echt wel een oplossing voor je slaapprobleem. Sterker nog, op deze pagina wil ik je een oplossing aanreiken. Ik wil je ieder geval nieuwe inzichten geven die je misschien al die jaren over het hoofd hebt gezien.

50 Praktische groei tips
Met mijn 50 gratis tips maak jij de volgende stap in jouw persoonlijke groei!
Vraag nu het E-book aan

Moe en lusteloos?

Angst om niet te kunnen slapen is best een groot probleem in Nederland. 10% van de Nederlanders heeft een slaapprobleem. Grof geschat zijn dit 1,6 miljoen mensen! Je bent dus lang niet de enige die elke avond naar het plafond ligt te staren. Helaas zijn de meeste mensen ook nog steeds op zoek naar een goede oplossing.

Ze ondervinden namelijk veel hinder van hun slaapprobleem en zijn vaak moe en lusteloos. Ze presteren minder goed op hun werk en zijn prikkelbaar. Wellicht is dit herkenbaar voor jou.

Waarom kun je niet slapen?

Om de angst om niet te kunnen slapen volledig aan de kant te zetten is het belangrijk om te weten waarom je niet kunt slapen. Eigenlijk is er in dit geval één grote hoofdreden waarom je niet kunt slapen en dat is dat je TE graag wilt slapen.

Je wilt zo graag slapen dat je gaat piekeren en je zorgen gaat maken als het niet direct lukt. Hierdoor bouw je langzaam maar zeker een angst op tegen slapen.

Angst om Niet te Kunnen Slapen | 3 Praktische Tips!

Wat te doen?

Tip 1:

Allereerst is het belangrijk dat je, je lichaam en geest klaarmaakt om te gaan slapen. En daar bedoel ik mee dat je in het uur voordat je gaat slapen al afscheid neemt van smartphones of tablets. Vermijd ook het nuttigen van cafeïne houdende dranken en ga het liefst niet meer sporten laat op de avond.

Tip 2:

Vaak hebben mensen met een slaapprobleem de neiging om wat extra bij te slapen. Middagdutjes of uitslapen in het weekend. Doe dit niet! Hierdoor schop je, je biologische klok nog verder in de war.

Probeer juist de aankomende tijd wat minder te slapen. Hooguit 6 uur per nacht. Het klinkt misschien tegenstrijdig omdat het minder dan 8 uur is maar als jij de aankomende tijd 6 uur per nacht slaapt zorg je ervoor dat je ’s avonds moe bent zodat je vanzelf eerder in slaapt valt.

Tip 3:

Vermijd slaapmedicatie. Met slaapmedicatie maskeren we het probleem. Misschien slaap je nu goed door je medicatie toch is het niet de oplossing van je probleem. Het is uiteraard veel beter om je probleem bij de bron aan te pakken om zo een blijvende oplossing te creëren. Dit bereik je niet met slaapmedicatie.

Tip 4:

Mediteren voor het slapengaan. Dit kan bijvoorbeeld ook met Synctuition of een andere meditatie app.

Klik hier voor het best geteste slaapmasker

Het zit tussen je oren

Misschien dat je door bovenstaande tips al een stuk geholpen bent met je slaapprobleem maar in veel gevallen zit er nog een stukje angst tussen je oren waardoor je nog niet kunt slapen. Je leest hier tenslotte een artikel met als titel ‘angst om niet te kunnen slapen’ en deze angst zit dus tussen je oren. Het is een psychische aangelegenheid.

Waarschijnlijk pieker jij veel en ben je in de loop van de tijd een angst gaan opbouwen tegen je slapeloosheid.

Piekeren

Niet kunnen slapen door piekeren is een groot deel van het slaapprobleem in Nederland. Je bent zo druk in je hoofd dat je gewoon niet rustig genoeg bent om in slaap te vallen. Je probeert je van alles te bedenken om in slaap te vallen, hierdoor is het vrijwel onmogelijk dat dit lukt met als gevolg, uren wakker liggen.

Mocht jij piekeren door andere dingen zoals belangrijke zaken op je werk dan is een hele simpele maar effectieve tip om het van je af te schrijven. Hierdoor schrijf je als het ware je hoofd leeg.

Angst om niet te kunnen slapen

Angst en piekeren hebben heel veel met elkaar te maken. Als je bang bent dat je weer niet kan slapen ga je hier namelijk over piekeren en dan is in slaap vallen onmogelijk. Ergens in het verleden is een angst ontstaan tegen het in slaap vallen. Deze angst is er langzaam in geslopen maar zal er nu weer uit moeten.

Het is belangrijk dat je weer in slaap leert vallen zodat die drempel van angst volledig weg gaat. Dit kun je door middel van een aantal zaken bereiken. Om deze angst volledig aan de kant te kunnen zetten is een stukje begeleiding nodig. Deze angst is niet op te lossen met enkel praktische tips.

Leer weer heerlijk slapen

Er zijn verschillende methodes in Nederland om hier vanaf te komen. Zo kun je bijvoorbeeld naar een psycholoog gaan met je slaapprobleem. Toch wil ik je wat anders aanraden als je hier serieus mee aan de slag wilt. Als je er nu helemaal klaar mee bent met dat wakker liggen.

Er bestaat namelijk een hele goede constructieve manier die ontwikkeld is door slaapdeskundige William van der Klaauw. Zijn boek ‘Perfect Slapen in 7 Stappen’ en de daarbij horende begeleiding zijn perfect geschikt om jou weer heerlijk te laten slapen.

Helemaal nu je er gratis het e-book Kalmeer je gedachten en val in slaap, Welterusten snacks receptenboek, en de cd Crystal waters bij krijgt.

Wil jij de rest van je leven slecht blijven slapen en je moe en lusteloos voelen? Of wil je nu actie ondernemen en vanavond al beter slapen?

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

Niet Slapen Door Angst | #5 Tips om Goed te Slapen!

Ik kan niet slapen door angst, ik hoor heel vaak dat hier mensen last van hebben. Je denkt misschien dat dit meer een probleem van kinderen is maar dat is blijkbaar niet zo. Angst heeft niet altijd te maken met een ‘monster in de kast’.

Maar waarom ben je angstig op het moment dat je wilt gaan slapen? Misschien weet je het zelf al wel of misschien heb je totaal geen idee. Met dit artikel wil ik je helpen om deze angsten minder te laten worden of zelfs helemaal te laten verdwijnen. Want het is toch zonde om de rest van je leven gebukt te gaan onder deze vervelende angst?

Wat is angst?

Angst is een natuurlijk verschijnsel dat wij mensen nodig hebben om te overleven. Als je bijvoorbeeld net op tijd wegspringt voor een voorbij razende auto die je over het hoofd had gezien, dan zorgt angst ervoor dat je snel reageert. Dit is een gezonde vorm van angst.

Ook kennen de meesten van ons wel angsten zoals, angstig zijn voor spinnen, angstig zijn om iets verkeerd te doen of angstig zijn in het verkeer. Deze angsten hebben allemaal een aanleiding en ze kunnen opgelost worden door ermee vertrouwd te raken. Toch zijn ook heel veel mensen bang voor dingen die verre van realistisch zijn, vaak hebben kinderen hier last van, denk maar eens aan het feit dat kinderen bang zijn dat er iemand onder hun bed ligt of dat er iemand in de kast zit.

Deze angsten kunnen opgelost worden door te onderzoeken waar deze angsten vandaan komen, ze vervolgens aan te pakken bij de bron en je te realiseren dat deze angst volkomen onlogisch is.

Het zal misschien wat oefening vergen maar als je constant onderkent dat de angst onrealistisch is zal je het vanzelf gaan accepteren.

Niet Slapen Door Angst #5 Tips om Goed te Slapen!

Ik kan niet slapen door angst

Waar veel volwassenen last van hebben is dat ze angstig zijn om niet in slaap te kunnen komen. Ze hebben misschien de dagen ervoor moeite gehad om in slaap te vallen en daarom ontwikkelen ze de angst dat ze die avond weer wakker zullen liggen.

Maar het kan ook zo zijn dat je last hebt van stress, angst veroorzaakt namelijk stress en stress maakt je alerter. Het kan zijn dat je erg veel werkdruk ervaart en dat je vanwege de stress die daarbij komt kijken niet kan slapen.

Omdat stress je namelijk alerter maakt zal je iedere prikkel of geluid opmerken en dat kan je angstig maken. En als je dan eenmaal angstig bent is het nog moeilijker om in slaap te kunnen komen.

Niet Slapen Door Angst #5 Tips om Goed te Slapen!

Wat kan ik er tegen doen?

Om slaapproblemen als deze definitief op te lossen is het belangrijk dat slapen weer leuk wordt. Het is belangrijk om te leren omgaan met deze angsten en stressgevoelens.

Maar hoe kan je dat doen? Hoe kan je er nou voor zorgen dat slapen weer leuk wordt? Het gaat erom dat je, je gedachten weer in de juiste richting weet te sturen voordat je gaat slapen.

Hieronder wil ik je enkele simpele tips geven die je vanavond al kan toepassen:

  • Ontspan je geest door het lezen van een boek, je brengt je geest zo op andere gedachten en je angsten worden naar de achtergrond verwezen.
  • Denk aan dingen waar je blij van wordt, bijvoorbeeld een heerlijke vakantie of een andere leuke gebeurtenis.
  • Train met affirmaties, zeg dingen als ‘ik ben veilig en ga heerlijk in slaap vallen’ het klinkt misschien wat zweverig maar als jij hier serieus mee aan de slag gaat zal je, je onderbewustzijn trainen zodat deze het voor waar aanneemt.
  • Luister rustgevende muziek, deze muziek zorgt ervoor dat je geest kalmeert.
  • Doe ontspanningsoefeningen, verplaats je aandacht naar je lichaam, concentreer je op je ademhaling, adem in, adem uit. Voel je lichaam in het matras drukken, hierdoor zal je heerlijk ontspannen en sneller in slaap vallen.

Ontspanningsoefeningen in combinatie met het jezelf geven van affirmaties werken erg goed. Onthoud wel dat dit oefening vergt. Mocht je vaak aan negatieve dingen denken zoals ‘ik kan niet slapen door angst’ of ‘waarom kan ik weer niet slapen’ stop hier dan direct mee, dit zijn negatieve affirmaties.

Als je begint met ontspanningsoefeningen en het geven van affirmaties zal je de eerste keren nog geen verschil ervaren maar mijn advies is om door te zetten. Het zal je op de lange termijn echt enorm helpen om lekker ontspannen in slaap te kunnen vallen. Zelf gebruik ik de app Synctuition om heerlijk in slaap te vallen.

Verdiep je meer in ‘slapen’

Ik krijg vaak de vraag, ‘ik kan niet slapen door angst en wil hier zo snel mogelijk van af komen, wat moet ik doen?’. Naast dat je bovenstaande tips zou moeten toepassen is het verstandig om je wat meer te verdiepen in het fenomeen ‘slapen’.

Slapen is een eerste levensbehoefte, zonder slaap zal je uiteindelijk sterven. Mensen die last hebben van slaapproblemen weten echter in veel gevallen maar weinig van ‘slapen’.

Dat is jammer, maar niet getreurd, gelukkig is er op het internet enorm veel gratis informatie over slapen te vinden. Verschillende slaapdeskundigen delen hun kennis en dat is super waardevol. Zelf kan ik me heel goed vinden in de informatie die slaapdeskundige William van der Klaauw deelt. Hij schreef onder andere het gratis e-book ‘Kalmeer je gedachten en val in slaap’ en de E-cursus ‘Perfect Slapen in 7 Stappen’.

Je vindt er informatie die je een andere kijk op ‘slapen’ geeft en het kan je enorm helpen bij al je slaapproblemen.

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

Martijn

Martijn

Martijn is oprichter van het platform Jouwpersoonlijkegroei.nl, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess en Luka. Hij heeft een passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. In het gratis E-book deelt Martijn de beste 50 praktische tips om groei te ervaren. Download nu gratis >>
Anderen bekeken ook

Geen reacties on Angst om Niet te Kunnen Slapen (2022) | #3 Praktische Tips!

    Laat een reactie achter