arrow_drop_up arrow_drop_down
Angst om Niet te Kunnen Slapen | 3 Praktische Tips!
29 oktober 2020 
in Slaap

Angst om Niet te Kunnen Slapen | 3 Praktische Tips!

Wil jij je angst om niet te kunnen slapen overwinnen? Al van alles geprobeerd maar lijkt niets te werken? En weet je even niet goed meer wat je moet doen?

Maak je niet druk! Er bestaat echt wel een oplossing voor je slaapprobleem. Sterker nog, op deze pagina wil ik je een oplossing aanreiken. Ik wil je ieder geval nieuwe inzichten geven die je misschien al die jaren over het hoofd hebt gezien.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Moe en lusteloos?

Angst om niet te kunnen slapen is best een groot probleem in Nederland. 10% van de Nederlanders heeft een slaapprobleem. Grof geschat zijn dit 1,6 miljoen mensen! Je bent dus lang niet de enige die elke avond naar het plafond ligt te staren. Helaas zijn de meeste mensen ook nog steeds op zoek naar een goede oplossing.

Ze ondervinden namelijk veel hinder van hun slaapprobleem en zijn vaak moe en lusteloos. Ze presteren minder goed op hun werk en zijn prikkelbaar. Wellicht is dit herkenbaar voor jou.

Waarom kun je niet slapen?

Om de angst om niet te kunnen slapen volledig aan de kant te zetten is het belangrijk om te weten waarom je niet kunt slapen. Eigenlijk is er in dit geval één grote hoofdreden waarom je niet kunt slapen en dat is dat je TE graag wilt slapen.

Je wilt zo graag slapen dat je gaat piekeren en je zorgen gaat maken als het niet direct lukt. Hierdoor bouw je langzaam maar zeker een angst op tegen slapen.

Angst om Niet te Kunnen Slapen | 3 Praktische Tips!

Wat te doen?

Tip 1:

Allereerst is het belangrijk dat je, je lichaam en geest klaarmaakt om te gaan slapen. En daar bedoel ik mee dat je in het uur voordat je gaat slapen al afscheid neemt van smartphones of tablets. Vermijd ook het nuttigen van cafeïne houdende dranken en ga het liefst niet meer sporten laat op de avond.

Tip 2:

Vaak hebben mensen met een slaapprobleem de neiging om wat extra bij te slapen. Middagdutjes of uitslapen in het weekend. Doe dit niet! Hierdoor schop je, je biologische klok nog verder in de war.

Probeer juist de aankomende tijd wat minder te slapen. Hooguit 6 uur per nacht. Het klinkt misschien tegenstrijdig omdat het minder dan 8 uur is maar als jij de aankomende tijd 6 uur per nacht slaapt zorg je ervoor dat je 's avonds moe bent zodat je vanzelf eerder in slaapt valt.

Tip 3:

Vermijd slaapmedicatie. Met slaapmedicatie maskeren we het probleem. Misschien slaap je nu goed door je medicatie toch is het niet de oplossing van je probleem. Het is uiteraard veel beter om je probleem bij de bron aan te pakken om zo een blijvende oplossing te creëren. Dit bereik je niet met slaapmedicatie.

Het zit tussen je oren

Misschien dat je door bovenstaande tips al een stuk geholpen bent met je slaapprobleem maar in veel gevallen zit er nog een stukje angst tussen je oren waardoor je nog niet kunt slapen. Je leest hier tenslotte een artikel met als titel ‘angst om niet te kunnen slapen' en deze angst zit dus tussen je oren. Het is een psychische aangelegenheid.

Waarschijnlijk pieker jij veel en ben je in de loop van de tijd een angst gaan opbouwen tegen je slapeloosheid.

niet kunnen slapen

Piekeren

Niet kunnen slapen door piekeren is een groot deel van het slaapprobleem in Nederland. Je bent zo druk in je hoofd dat je gewoon niet rustig genoeg bent om in slaap te vallen. Je probeert je van alles te bedenken om in slaap te vallen, hierdoor is het vrijwel onmogelijk dat dit lukt met als gevolg, uren wakker liggen.

Mocht jij piekeren door andere dingen zoals belangrijke zaken op je werk dan is een hele simpele maar effectieve tip om het van je af te schrijven. Hierdoor schrijf je als het ware je hoofd leeg.

Angst om niet te kunnen slapen

Angst en piekeren hebben heel veel met elkaar te maken. Als je bang bent dat je weer niet kan slapen ga je hier namelijk over piekeren en dan is in slaap vallen onmogelijk. Ergens in het verleden is een angst ontstaan tegen het in slaap vallen. Deze angst is er langzaam in geslopen maar zal er nu weer uit moeten.

Het is belangrijk dat je weer in slaap leert vallen zodat die drempel van angst volledig weg gaat. Dit kun je door middel van een aantal zaken bereiken. Om deze angst volledig aan de kant te kunnen zetten is een stukje begeleiding nodig. Deze angst is niet op te lossen met enkel praktische tips.

Slaap Tips Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Leer weer heerlijk slapen

Er zijn verschillende methodes in Nederland om hier vanaf te komen. Zo kun je bijvoorbeeld naar een psycholoog gaan met je slaapprobleem. Toch wil ik je wat anders aanraden als je hier serieus mee aan de slag wilt. Als je er nu helemaal klaar mee bent met dat wakker liggen.

Er bestaat namelijk een hele goede constructieve manier die ontwikkeld is door slaapdeskundige William van der Klaauw. Zijn boekPerfect Slapen in 7 Stappen' en de daarbij horende begeleiding zijn perfect geschikt om jou weer heerlijk te laten slapen.

Helemaal nu je er gratis het e-book Kalmeer je gedachten en val in slaap, Welterusten snacks receptenboek, en de cd Crystal waters bij krijgt.

Wil jij de rest van je leven slecht blijven slapen en je moe en lusteloos voelen? Of wil je nu actie ondernemen en vanavond al beter slapen?

Lees mijn uitgebreide Review met Korting en Ervaringen over Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw.

 

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaapMeditatieMindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met angst om niet te kunnen Slapen? Hiermee kan je anderen helpen en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

–> Klik hier voor meer Slaap Tips  |  Beter Slapen met de Top 21 Beste Slaaptips!

Over de schrijver
Met een 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling schrijven we artikelen over Voeding, Beweging & Sport, Slaap, Meditatie, Mindset en geluk. Laat je op het Platform inspireren door Blogs, Documentaires, Podcasts, Events, Cursussen en het Gratis E-book. Heel veel succes met de volgende stap in Jouw Persoonlijke Groei!
Reactie plaatsen