arrow_drop_up arrow_drop_down
Afvallen Intermittent Fasting | Ontdek de Voordelen van Periodiek Vasten!
16 oktober 2020 

Afvallen Intermittent Fasting | Ontdek de Voordelen van Periodiek Vasten!

Intermittent fasting dat ook wel bekend is onder de namen periodiek vasten of onderbroken vasten, neemt de laatste tijd in populariteit toe. Veel mensen hebben baat bij deze combinatie van eten en vasten. Wat intermittent fasting precies is, hoe je er mee kunt afvallen en wat de voordelen ervan zijn, leg ik uit in dit artikel

Wat is intermittent fasting?

Onderbroken vasten houdt in dat je een deel van de dag aan het vasten bent en een ander deel gebruikt om voedsel te nuttigen. Jouw eet en vast patroon wordt bepaald door het zogenaamde eetvenster. Dit geeft aan hoelang je wel en niet eet. Een veelgebruikt eetvenster volgt het 16/8 schema. Dit wil zeggen dat je 16 uur achter elkaar niets eet en in de resterende 8 uur voedsel tot je neemt. Tijdens het vasten mag je overigens wel gewoon water, thee of koffie drinken. Bij intermittent fasting (IF) speelt dus vooral de tijdsfactor een rol.

Vasten als gezonde levensstijl

Vasten is van alle tijden. Pythagoras bijvoorbeeld zag in het vasten een manier om geestelijk scherp te blijven. Volgens de Griekse historicus Herodotus was de gezondheid van de oude Egyptenaren een gevolg van het feit dat ze drie dagen per maand vasten. Ook religies hebben mensen altijd geïnspireerd om te vasten. Moslims bijvoorbeeld nemen nog jaarlijks deel aan de vastenmaand Ramadan waarbij het vasten wordt onderbroken nadat de zon is ondergegaan en weer hervat zodra de zon opkomt. Intermittent fasting is een moderne manier van vasten die zijn motivatie vindt in een gezonde levensstijl. Het is hierbij ook niet de bedoeling dat het onderbroken vasten beperkt blijft tot een maand per jaar. Periodiek vasten werpt het meeste vruchten af wanneer je dit voor een langere tijd doet. Afvallen past vandaag de dag uitstekend in een gezonde lifestyle. Het is inmiddels alom bekend dat overgewicht ongezond is en kan zorgen voor allerlei lichamelijke ongemakken.

Je ontbijt overslaan

Het woord ontbijt associeer je al gauw met de boterham met pindakaas of een schaaltje yoghurt met muesli in de ochtenduren. Maar eigenlijk betekent het woord ontbijt, dat stamt uit het Middelnederlands, ‘beginnen met eten'. In de Engelse taal is dat nog duidelijker. Breakfast betekent namelijk letterlijk het vasten (onder)breken. Ook het Franse déjeuner betekent letterlijk vertaald: ‘ont-vasten'. Hoe je het ook went of keert, ook bij periodiek vasten, zul je uiteindelijk dus toch gaan ‘ontbijten'. In de praktijk houdt intermittent fasting voor veel mensen in dat zij het ontbijt, in de zin van de ochtendmaaltijd, overslaan. Het onderbreken van het vasten wordt verschoven naar een later tijdstip op de dag. ‘Ontbijten' gebeurt dan pas in de loop van de morgen of tijdens de lunch. Voor veel mensen is het overslaan van het ontbijt de makkelijkste en meest acceptabele manier om het 16/8 schema uit te voeren. Het biedt je namelijk de mogelijkheid om wel gewoon te kunnen lunchen met je collega's en samen met het gezin de avondmaaltijd te nuttigen. Maar ook wanneer je wilt gaan eten met vrienden zul je dat eerder in de avonduren doen dan tijdens het ontbijt.

Verschillende schema's van intermittent fasting

  • Het 16/8 schema is voor veel mensen een aantrekkelijk ‘dieet'. In principe doe je dit 7 dagen per week, maar wil je de touwtjes wat laten vieren in het weekend dan is dat ook geen probleem. Je kunt het 16 / 8 dieet flexibel toepassen. Jouw eetvenster kan net zo makkelijk tussen 10 en 18 uur zijn als tussen 12 en 20 uur. Lukt het je niet om 's avonds thuis voor 18- of 20 uur aan tafel te gaan, dan kun je er ook een 15/9 schema van maken. Waar het bij onderbroken vasten uiteindelijk om gaat is dat jouw lichaam voor een langere periode geen voedsel binnenkrijgt. Hierdoor kan er namelijk voldoende vetverbranding plaatsvinden, waardoor je zult afvallen. Tijdens de acht uur dat je mag eten is het overigens wel de bedoeling dat je dit beperkt tot 2 of 3 eetmomenten per dag.
  • Je kunt ook kiezen voor een intermittent fasting schema van 24 uur. Hierbij is het de bedoeling dat je één of twee etmalen per week (bijvoorbeeld maandag en donderdag) gaat vasten. 24 uur vasten betekent in de praktijk dat je bijvoorbeeld om 6 uur 's avonds je laatste maaltijd eet en wacht tot de volgende avond 6 uur voordat je opnieuw gaat eten.
  • Andere manieren van periodiek vasten variëren van een rigoureus dieet van ‘één maaltijd per dag' tot een vrijblijvende manier van ‘af en toe een maaltijd overslaan'.

Beginnen met intermittent fasting

Wanneer je periodiek wil gaan vasten dan is het verstandig om dat rustig op te bouwen zodat je lichaam kan wennen aan deze nieuwe levensstijl. Schrap eerst het gebruik van suikers en geraffineerde koolhydraten van je menu. Probeer vervolgens het aantal maaltijden/tussendoortjes per eetvenster te verminderen totdat je na enkele weken uitkomt op 2 of maximaal 3 eetmomenten. Ga in het begin zeker ook niet fanatiek aan het sporten. Dat zou opeens wel erg veel van je lichaam vergen.

Afvallen met intermittent fasting

Zo als we hebben gezien is vooral het 16/8 dieet goed vol te houden. Het zorgt bovendien voor goede resultaten wanneer je wilt afvallen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je door onderbroken vasten op een effectievere manier vetmassa verliest dan wanneer je een dieet volgt dat is gebaseerd op het beperken van het aantal calorieën. Wanneer je maaltijden overslaat, eet je vanzelf al minder calorieën. Maar er zijn ook andere factoren die een rol spelen. Periodiek vasten heeft namelijk invloed op je hormoonhuishouding en het verbetert de insulinegevoeligheid. Vasten zorgt er bijvoorbeeld voor dat het menselijk groeihormoon toeneemt. De hoeveelheid groeihormonen is weer van invloed op het verlies van lichaamsvet. Daarnaast draagt het bij aan een beter behoud van de spiermassa.
Intermittent fasting zorgt er ook voor dat de insulinewaarden in je bloed lager worden en dat is gunstig voor je gewicht. Insuline speelt namelijk een belangrijke rol bij de vetopslag. Hoe hoger de insulinewaarden hoe minder vet er in je lichaam wordt verbrand. Vasten heeft daarnaast ook nog een gunstige invloed op de hoeveelheid noradrenaline. Dit stresshormoon stimuleert de vetverbranding.

De voordelen van intermittent fasting

Naast het feit dat je met behulp van onderbroken vasten kunt afvallen, levert het ook nog andere gezondheidseffecten op.

  • IF vermindert de kans op ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten, kanker en alzheimer. Dit komt onder meer omdat intermittent fasting helpt om de bloedsuikers te verlagen en (beschadigde) lichaamscellen beter kunnen herstellen, zo tonen verschillende onderzoeken aan. Ook de vermindering van oxidatieve stress en een verhoogde weerstand, dragen ertoe bij dat chronische ziekten worden voorkomen of beter kunnen worden bestreden.
  • Je krijgt meer uithoudingsvermogen. Dit komt omdat de hoeveelheid menselijk groeihormoon toeneemt. (Bij mannen tot wel 2000% en bij vrouwen met 1300%.) De groeihormonen zorgen ervoor dat je spieren sneller zijn hersteld van je inspanningen tijdens het sporten.
  • Het verbetert je hersenfunctie. Onderbroken vasten kan een gunstige invloed hebben op de groei van nieuwe zenuwcellen. ‘Zo blijf je geestelijk alert!' Wat Pythagoras destijds onbewust al wist, wordt nu ook bevestigd door wetenschappelijk onderzoek.

Intermittent Fasting Boeken Tip

Jouwpersoonlijkegroei.nl is hét platform voor zelfontwikkeling

Met de 360 graden benadering van Persoonlijke Ontwikkeling delen we inspiratie via Blogs, de beste Documentaires, inspirerende Podcast tips, leerzame Events, mooie Boeken én het Gratis E-book.

Op het platform vind je alles over Voeding, Beweging & SportSlaap, Meditatie, Mindset en Geluk.

👉 TIP: Deze voedingssupplementen heb je elke dag nodig en ontdek 's wereld beste Relax App.

Heel veel succes en plezier met de volgende stap in jouw persoonlijke groei!

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie of jij ervaring hebt met Intermittent Fasting? Hiermee kan je anderen inspireren en ik zal altijd persoonlijk reageren 🙂

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen

50 Praktische Groei Tips 

Zet je graag de volgende stap in je Persoonlijke Ontwikkeling?


Wil jij:

  • Meer energie?
  • Regelmatiger bewegen?
  • Uitgeruster wakker worden?
  • Bewuster worden van je mindset?
  • De voordelen van meditatie ervaren?
  • Meer geluk ervaren?

Download dan nu het  GRATIS E-book  "De volgende stap in jouw persoonlijke groei".

50%
Het E-book: De volgende stap in jouw persoonlijke groei
GRATIS in je mailbox
DOWNLOAD GRATIS
50 praktische groei tips download