arrow_drop_up arrow_drop_down
15 maart 2020 

10 preventietips voor meer weerstand tegen virussen

Bouw preventief een hogere weerstand op met deze 10 tips

Niet alleen Nederland maar de hele wereld is in de ban van het “COVID-19” virus. Er is paniek, we werken thuis, de scholen en kinderopvang gaan dicht en we slaan massaal WC papier en houdbare producten in.

Maar wat kunnen we zelf preventief doen om ons immuunsysteem te versterken? Met deze 10 praktische tips kan je stappen maken.

1. Supplementen

  • Zink zuigtabletten ondersteunen het immuunsysteem. Ze bevatten organisch gebonden zink en propolis en gaan de ernst van virale infecties in de keel tegen.
  • Vitamine D is in staat om infecties van de bovenste luchtwegen tegen te gaan. Daarnaast ondersteunt vitamine D bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem.
  • Vitamine C kan de duur van een verkoudheid verkorten. Belangrijk is wel dat je het al neemt voordat je ziek wordt.
  • Magnesium is in iedere cel van je lichaam hard nodig. Een magnesium te kort kan leiden tot vermoeidheid, migraine, angsten, nervositeit, prikkelbaar en een lagere weerstand.

BONUS TIP: Green Juice bevat zink, vitamine C, magnesium en nog veel meer. Green Juice >>>

2. Slaap

Slaap is een onderwerp waar de meeste mensen erg luchtig over doen. Vooral in deze tijden is het erg belangrijk dat je voldoende nachtrust hebt.

Maar wat is dan voldoende nachtrust? Dit is lastig per persoon in te vullen want zo functioneert de één prima op 7,5 uur slaap en heeft een ander 9 uur slaap nodig. Wat uit onderzoeken blijkt is dat niemand gezonder wordt van minder dan 6 uur slaap. En, hoe heerlijk uitslapen ook is, langer dan 9 uur slapen is ook niet goed voor je.

Mocht je een uitdaging hebben met voldoende slaap dan help ik je graag. In 7 stappen naar een goede nachtrust >>>

3. Groente

Voor bijna iedereen inclusief mijzelf is het een enorme uitdaging om elke dag minimaal 500 gram groente te eten. Ik probeer het zoveel mogelijk te verdelen over 2 volwaardige maaltijden op een dag.

Juist in deze periode is het extra belangrijk om ruim voldoende groente te eten. Ik neem nu dagelijks, naast mijn maaltijden met in totaal 500 gram, een glas Green Juice. Dit drankje bestaat uit 31 biologische voedzame ingrediënten in één mix.

Wil jij ook zeker zijn dat je dagelijks voldoende groente eet? Green Juice met 50% korting >>>

4. Sport

We weten allemaal dat sport een positieve invloed heeft op je lichaam en geest. Het geeft een lekker en voldaan gevoel en kan ook nog een boost geven aan je immuunsysteem. Blijf dus vooral lekker sporten, ook nu alle sportscholen dicht gaan. Ga lekker naar buiten een rondje hardlopen of pak de fiets.

Jouw persoonlijke groei organiseert regelmatig GRATIS interessante online trainingen voor sporters om je mentale weerbaarheid te verhogen. GRATIS aanmelden Online Training >>>

5. Beweging

Ook nu we allemaal massaal gaan thuiswerken is het belangrijk om te blijven bewegen. Sta minimaal elk uur even op van achter je computer en kom in beweging. Loop even een rondje door het huis of naar buiten, loop de trap even op, doe een wasje of een andere huishoudelijke taak.

Door beweging vergroot je het aantal witte bloedcellen, deze cellen helpen infecties tegen te gaan. Daarnaast komen door beweging endorfines vrij, hormonen waardoor je je positiever voelt en die de kwaliteit van slaap verbeteren. Dat verhoogt zowel je immuunsysteem als je weerstand.

6. Daglicht

Als je dan toch lekker gaat bewegen en sporten doe het dan zoveel mogelijk buiten. Door buiten te bewegen, profiteer je van het buitenlicht. Het helpt bij het afstellen van je biologische klok en je hormoonhuishouding. Als je overdag lekker veel buiten bent geweest maak je ’s avonds meer melatonine (slaaphormoon) aan en slaap je beter.

Zonlicht is overigens de beste bron voor vitamine D.

7. Koud afdouchen

Werk aan een sterker immuunsysteem door dagelijks koud af te douchen. Andere voordelen van koud afdouchen zijn: een sterker vatenstelsel, verbeterde sportprestaties door sneller spierherstel, meer vetverbranding dankzij bruin vet, betere insulinegevoeligheid, natuurlijke antidepressive en een ijzersterke focus.

Dit lijkt me voldoende om hier gelijk morgen mee te starten. Toch krijg ik nog steeds de meest verbaasde reacties als ik zeg dagelijks koud af te douchen…

Voor meer informatie lees mijn blog over koud afdouchen en mijn ervaring >>>

Soms pak ik zelfs een ijsbad 🥶

8. Intermittent fasting

Intermittent fasting oftewel periodiek vasten. Naast een betere vetverbranding heeft vasten nog een aantal bewezen gezondheidsvoordelen. Door af en toe met korte periodes niet of weinig te eten versterk je jouw immuunsysteem. Je lichaam gaat zich in tijden dat er geen voeding verwerkt hoeft te worden, richten op herstelwerkzaamheden zoals het repareren van cellen en het weer in balans brengen van hormonen. Oude, beschadigde of slecht werkende cellen worden opgeruimd door het lichaam, nieuwe cellen worden aangemaakt. Vasten is dus een soort grote schoonmaak in je systeem.

Ik een blog geschreven over mijn ervaring met intermittent fasting >>>

9. Water drinken

Water draagt bij aan een gezond immuunsysteem. Voldoende water drinken is direct gerelateerd aan een sterker immuunsysteem. Water versterkt op 2 manieren: het vervoert zuurstof naar de cellen van je lichaam wat zorgt voor een goed werkend systeem en water verwijdert schadelijke gifstoffen uit je lichaam.

Laat die kop koffie eens wat vaker staan en ga voor een glas water of beter nog; vul je flesje water!

10. Meditatie

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de invloed van meditatie op het immuunsysteem. Hiernaast heeft meditatie nog veel meer voordelen zoals afname van stress en stressgerelateerde klachten, toename van energie en vitaliteit, maag- en darmfuncties verbeteren, reactiesnelheid verbeteren, slaapvermorgen verbeteren en inslaaptijd afnemen en een intensere beleving van zintuiglijke prikkels.

Om te mediteren gebruik ik de app Meditation Moments. Hier lees je alle voordelen van geleide meditaties >>>

 

Let op: mocht je klachten hebben die horen bij een virus neem dan altijd direct contact op met je huisarts. De incubatietijd voor het COVID-19 virus varieert van 2 – 14 dagen waardoor je dus gemakkelijk anderen kunt besmetten.

 

Laat je een reactie achter?

Laat je even weten in een reactie wat jij doet om je weerstand te verhogen? Hiermee kan je ook anderen inspireren en ik zal altijd reageren 🙂

Over de schrijver
Martijn is oprichter van het platform Jouw persoonlijke groei, heeft een relatie met Anouk en is vader van Tess. Hij heeft passie voor voeding, sport (crossfit), mindset en meditatie. Martijn neemt jullie mee in zijn verhaal aan de hand van inzichten die hij heeft verkregen door het luisteren van podcasts, het bekijken van documentaires, het lezen van boeken en het volgen van seminars.
Reactie plaatsen